În 2023, în industria de digital s-a simțit presiunea costurilor și a bugetelor blocate, spune Mădălina Turbatu, Business Director New Moon. Pe scurt: așteptarea de a face mult cu puțin. Anul acesta, la factorii externi care influențează domeniul se adaugă și alegerile și amenințarea fake news, care crește în context electoral. Important e, însă, să ne păstrăm optimiști.
”În 2024 îmi doresc să prindă viață cât mai multe din ideile și propunerile gândite pentru clienții și partenerii noștri. Nu mai vrem idei de pus la sertar”, spune Mădălina.
Ce proiecte au avut în 2023, care sunt obiectivele în acest an, cum se schimbă briefurile și nevoile clienților, povestește Mădălina mai jos:
Restart 2024
Am intrat în 2024 cu multă energie, motivată să realizez cat mai multe lucruri anul acesta. Cu multe concluzii în urma lui 2023 și cu „un dinte împotriva” procrastinării. Deocamdată am ținut ritmul pe care mi-l doresc; pe toate planurile din viața mea. Sper că și cei din jurul meu vor ține pasul când vine vorba despre proiecte și activități colective (clienți, parteneri și colegi deopotrivă).
Planuri
În 2024 îmi doresc să prindă viață cât mai multe din ideile și propunerile gândite pentru clienții și partenerii noștri. Nu mai vrem idei de pus la sertar. S-au adunat deja prea multe și oricum suntem adepții soluțiilor personalizate care rezolvă problema de business a clientului și atinge obiectivele stabilite, în același timp aliniate la trenduri de comunicare actuale.
Iar dacă ideile prind viață, cu siguranță și obiectivele financiare se vor îndeplini.
De asemenea, în 2024, ne dorim să facem și mai mult video content. În această direcție am pus bazele unei divizii de A/V in-house, New Moon Waves, specializată în crearea rapidă de snackable video content și nu numai. În același timp lucrăm deja la o altă verticală de business, care să acopere nevoile pieței în zona de e-commerce și ecosistemul aferent de comunicare. Ne-am propus să fim gata de lansare până în Q3.
Tot din sfera schimbărilor și obiectivelor pe 2024, ne dorim să “Pitch less and win more”. În contextul în care în România mai nimeni nu plătește pitchurile, iar solicitările sunt din ce în ce mai complexe în ceea ce se cere într-un astfel de proces, plus lipsa de transparență - suntem constrânși să facem o analiză mult mai atentă a modului în care ne folosim resursele (timp, oameni, know-how).
Industria de digital în 2023
Tind să cred că 2023 pentru mare parte din industrie s-a simțit ca un mare blocaj. Cu siguranță presiunea “cut costs” de la client a fost transferată mai departe către agenții. Constant cu așteptarea că trebuie să obții rezultate mai mari, cu buget și efort mai puțin. Sunt convinsă că nu am fost singura agenție care a lucrat strategii și campanii în detaliu, dar care apoi s-au oprit din implementare. Sau proiecte care au fost reduse ca amploare într-atât încât ne întrebăm de ce le mai facem. Idei și bugete “ciopârțite”, dar cu obiective neclare sau nealiniate. Așa că s-a acumulat și mai multă frustrare în industrie.
Ce se intrevede in 2024
La nivel macro, 2024 cred că este în primul rând despre multiplele alegeri electorale, atât la nivel mondial, cât și local. Desigur că pentru unii oportunitățile vor veni pe această filieră. O mare provocare în acest sens, pentru întreaga societate, va fi controlarea și limitarea contentului de tip “fake news”. Riscurile privind dezinformarea cresc masiv în acest an, mai ales în context politic.
De asemenea, adoptarea legii deep fake și asumarea responsabilității guvernelor în legiferarea utilizării AI, într-un context de înțelegere superficială a fenomenului, vor fi subiecte de mare importanță în conturarea peisajului comunicării pentru anii care vor veni.
În termeni strict acționabili pentru activitatea noastră ca agenție digital full-service, provocările sunt legate de bugetele și resursele clienților și timpii îndelungați de luare a deciziilor.
Trenduri in digital media
Evident o continuare a trendurilor din 2023; unele dintre ele prinzând și mai multă tracțiune. Top of mind aș menționa:
- autenticitatea în social media mandatory & UGC;
- integrarea AI în procese de lucru & business;
- influencer marketing still growing;
- acțiuni de sustenabilitate & CSR ca așteptări inerente din partea consumatorilor față de brandurile cărora sunt dispuși să le acorde încredere și loialitate;
- video content still king.
Bilant de agentie
Pentru noi 2023 a fost un an foarte încărcat, cu multă muncă – dar nu neaparat și rezultate vizibile în piață. Most of the time, din motive care nu au ținut de noi.
Suntem mândri de toată munca noastră și dintre proiectele mai ample din 2023 aș short lista:
- eSky – o campanie integrate cu 2 flight-uri de comunicare și impact pozitiv în creșterea indicatorilor de brand măsurat prin studiu de piață;
- dvloper.io – procesul complet de poziționare și rebranding;
- Cargus – cu execuțiile dedicate produselor lansate în 2023, plecând de la conceptul cu care am câștigat pitchul și anume “Viața se întâmplă când ieși din casă”.
- Queen Aloe Vera – primul National Consumer Promo pentru acest brand de la lansarea în piață în 2021.
- Epson și colaborarea cu MINA, ca parte naturală din strategia de comunicare digitală creată în agenție
Lucrul cu AI
Da, în New Moon lucrăm cu AI pe research în special, structurare idei, uneori chiar și brainstorming (ca un extra participant la meeting). Dar întotdeauna intervine apoi filtrul propriei noastre gândiri și validări. Încercăm să integram AI-ul în activitatea de zi cu zi, acolo unde poate eficientiza procese simple și repetitive de lucru.
Consider că utilizarea și înțelegerea capabilităților tool-urilor care au integrat AI trebuie să devină un “skill” pe care să îl incorporam în modul personal de lucru. Și fiecare va afla unde i se potrivește. Spre exemplu știu că sunt persoane care își rescriu mailurile (temperând de exemplu tonul) cu chatGPT. Pentru genul acesta de activități eu nu pot să îl folosesc. Dar pe research mă ajută să salvez foarte mult timp și să aflu mult mai rapid ceea ce e relevant pentru mine într-un anumit proces. Sau să văd și alte perspective.
În continuare cred că la nivel de industrie, AI-ul are capacitatea de a potența creativitatea – dar trebuie să știi să promptezi bine. Trebuie să știi să ghidezi procesul astfel încât rezultatul să fie unul folositor și să investești timp în a-l antrena. Deci tot componenta umană este cea care controlează procesul și care face diferența.
Briefuri & clienți
Clienții au nevoie de bugete și resurse umane cu know-how care să știe să briefeze și să coordoneze o agenție. Nevoia constantă a clienților este să fii mult mai mult un consultant care îi ajută să își definească în primul rând strategia de marketing, apoi pe cea de comunicare, și abia apoi să se concretizeze totul în acțiuni palpabile.
Dar lipsa acestei direcții și clarități (cu privire nu doar la strategia de marketing, cât și la bugete și obiective urmărite) complică mult procesul și pune o presiune foarte mare asupra agențiilor care acceptă să lucreze pe un flow nefiresc de lucru (pui boii înaintea căruței), astfel încât să-și crească șansele de a ajunge la un numitor comun și a implementa ideile discutate.
Război, inflație, vremuri tulburi. Cum afectează asta industria
În 2023 am experimentat stagnarea în industrie din cauza efectelor economice ale războaielor din zonă, respectiv ale inflației. Mă aștept ca 2024 să fie asemănător. Și chiar sper să nu fie mai rău. Ideea este că și cu un buget mai mic, dacă ai claritatea de care ziceam mai sus în gândire, se pot realiza proiecte cu impact considerabil. Desigur că și așteptările trebuie aliniate în același sens. Și asumat faptul că relația client-agenție trebuie să fie una de parteneriat, iar implicarea clientului în proces este foarte importantă. Rolul comunicării nu se schimbă, el rămâne același, dar modalitățile prin care acest rol este îndeplinit devin mai anevoioase într-un context socio-economic nefavorabil.