Tehnologia schimba jocul in marketing de cativa ani, asa ca motto-ul este ”adaptare, adaptare, adaptare”. Andrei Tiu, fondator Marketiu, crede ca AI-ul incepe deja sa transforme o parte dintre practicile - si oportunitatile - uzuale inainte de anul trecut.
”AI-ul poate avea un loc bun si chiar benefic in ceea ce priveste procesele standard de research, chiar si generare de continut, insa este nevoie de o minte umana antrenata foarte bine in marketing pentru a putea transforma respectivul continut intr-un livrabil cu adevarat de calitate, optimizat pentru a aduce valoarea de care un brand are nevoie”, spune Andrei.
Povestim cu Andrei Tiu in continuare despre trendurile din marketingul digital in 2024, primele incercari cu AI si cum se adapteaza domeniul la contextul macroeconomic.
Cu ce energie ai intrat in 2024
Cu entuziasm, curiozitate si ganduri pozitive pe toate planurile. Traim o perioada de crestere si diversificare ca agentie, intr-o piata in care inovatia este un cuvant la ordinea zilei - va fi un an interesant.
Planuri
Pentru inceput, am prioritizat latura administrativa, de proceduri, de tech… de “how-to”. Vrem sa ne asiguram ca avem toata infrastructura pusa la punct pentru a ramane rezilienti in business, sustinand in acelasi timp o crestere atat pe partea de cifra de afaceri, cat si echipa. Desigur, vom testa tehnologii, moduri noi de a ne face treaba, si - speram noi - chiar sa aducem inovatie pe unele verticale pe care activam cu agentia de marketing.
In paralel, ne dorim sa organizam in continuare conferinta de inovatie si trenduri de marketing DigiCon - anul acesta va marca cea de-a patra editie, care, desigur, ne dorim sa fie cea mai buna de pana acum.
Obiective
Probabil cu totii ne dorim cresteri sustenabile in ceea ce priveste cifra de afaceri, cat si un impact pozitiv in ecosistemul in care activam - insa un aspect diferit de acestea, unde vrem sa acordam o atentie si importanta foarte mare in continuare este echipa, si “vibe”-ul bun, fresh, pe care ne dorim sa il mentinem. Anul acesta s-ar putea sa ne mutam si intr-un birou nou, asadar… fun times ahead!
Nu planificam schimbari majore la nivel de business, insa vom construi organizat, cu tenacitate, curiozitate si riscuri calculate.
Industria de digital in 2023
Credem ca adoptia canalelor digitale vs. traditionale - si consumul de media pe acestea - a fost un trend inceput cu ani in urma care a continuat sa fie vizibil si in ascendenta si in 2023. Tehnologia a avut un impact mare in industria noastra, iar AI-ul incepe deja sa transforme o parte dintre practicile - si oportunitatile - uzuale inainte de anul trecut.
Pe langa diversele tipuri noi de software in zona de AI si aplicabilitate a acesteia in marketing, vedem in continuare un apetit crescut al utilizatorilor fata de continutul de tip short-video, apetit resimtit si de marketeri, care au redirectionat mare parte din bugete catre acest tip de reclame - iar această tendință va continua cu siguranță și în 2024.
Provocari
Unele provocari ar putea interveni din contextul macroeconomic, fiind un an caracterizat - cel putin pana acum - de instabilitate politica si economica nu doar in Romania, dar si international. Acestea s-ar putea rasfrange asupra mediului de marketing & advertising prin presiuni la nivel de bugete, apetit pentru experimentare si/sau investitii in arii mai putin direct tangibile (precum campaniile de brand awareness vs. campanii de engagement / conversii / leads).
Pe de alta parte, desi sigur cu totii am auzit extrem de multe discutii pe marginea acestui subiect, modul in care AI-ul va continua sa fie integrat si folosit in marketing si business sigur va avea un impact cu privire calitatea finala a livrabilelor de marketing.
Momentan sunt de parere ca AI-ul poate avea un loc bun si chiar benefic in ceea ce priveste procesele standard de research, chiar si generare de continut, insa este nevoie de o minte umana antrenata foarte bine in marketing pentru a putea transforma respectivul continut intr-un livrabil cu adevarat de calitate, optimizat pentru a aduce valoarea de care un brand are nevoie.
De unde vin oportunitatile
Din Analytics din ce in ce mai bine integrate, educatie la un standard din ce in ce mai bun in ceea ce priveste construirea si folosirea unui tech stack modern, si nu in ultimul rand, natura pietei noastre per se, care este una in continua expansiune.
Trenduri in digital media
Tendinta despre care mentionam mai sus, legata de consumul tot mai mare de short videos din zona de entertainment a dus si la o crestere a utilizarii retetelor sociale precum TikTok, Instagram sau Youtube. Iar daca nevoia de a crea mai mult continut video pentru promovare este evidenta, poate nu chiar atat de evident este faptul ca aceste retele sociale sunt accesate aproape exclusiv de pe telefonul mobil. Este de la sine inteles, asadar, ca toate businessurile au acum nevoie de website-uri care sa fie mobile-first, oferind o experienta de utilizare cat mai placuta, dar si o viteza cat mai buna de incarcare - cu siguranta anul 2024 va fi unul in care afacerile care nu au acordat atentie acestui aspect vor fi acum nevoite sa o faca daca vor sa ramana competitive.
Topicurile la care sunteti atenti
Schimbarile in ceea ce priveste algoritmii platformelor raman cu siguranta un punct catre care ne mentinem atentia - atat in zona de paid marketing / campanii platite - cat si in zona organica / social media / SEO.
Bilant de agentie
A fost un an bun, in care ne-am consolidat portofoliul de clienti si am restructurat mult in ceea ce priveste procesele interne - dealtfel, in linie cu viteza cu care tehnologia a inceput sa creeze opotunitati si/sau “amenintari” pentru spatiul nostru. Totodata, am avut o crestere cu peste 30% a echipei si - desi nu are direct legatura cu activitatea agentiei - suntem tare fericiti ca am reusit sa organizam si editia a 3-a a DigiCon, si a iesit totul atat de bine :)
Dintre proiectele noastre proprii ca agentie de marketing, avem DigiCon Marketing innovation Conference si The European Marketing institute - despre acesta din urma urmează sa auziti mai multe in 2024 :)
Lucrul cu AI
Am inceput unele teste chiar de la inceputul anului trecut. Testam in continuare, am integrat unele tools si in practicile de zi cu zi, insa doar acolo unde suntem siguri ca eficientizeaza ceea ce facem sau adauga un extra-layer de insight.
Influenta AI in industrie
Cred ca deja este un subiect catre care majoritatea isi indreapta atentia, sa spunem unul… “mainstream”. Sigur este de ajutor in zona de analiza a datelor in masa, poate eficientiza zona de research / task-uri automatizabile si poate aduce un ajutor in ceea ce priveste crearea de continut. Cred insa ca ar trebui sa judecam - si sa folosim - AI-ul cu atentie, intrucat in unele cazuri calitatea livrabilelor, mai ales atunci cand vorbim despre Generative AI, este direct influentata de calitatea si acuratetea setului de date folosit de AI pentru analiza, sau a instructiunii primite de AI de la operator in raport cu antrenarea sa.
Nevoile clientilor
Eficienta, o buna comunicare, flexibilitate si, as accentua, empatie pentru a intelege exact, ca si agentie, nevoile, constrangerile si ceea ce conteaza cu adevarat la fiecare moment in timp pentru ei.
Observam o mai buna si usoara înțelegere a nevoii de promovare online, mai ales la clientii mici, si o deschidere catre a dori sa integreze comunicarile omnichannel, mai degraba decat campanii punctuale de 1-2 canale. Totusi, pentru multi din aceasta categorie de small business ramane bariera financiara in a lansa campanii integrate si a mobiliza bugetele necesare de la inceput.
Razboi, inflatie, vremuri tulburi. Cum afecteaza asta industria
In functie de directia in care vor evolua lucrurile, ne putem astepta la scaderi de bugete pentru promovare pe termen scurt sau schimbari in ceea ce priveste planurile de vanzari - care pot fi afectate de activitatea de marketing a unei companii. Asadar, apetitul pentru investitii poate scadea in vremuri incerte, situatie in care monetizarea marketingului si trasabilitatea ROI este cruciala pentru a demonstra performanta pentru business.
Cum isi redefineste rolul piata de comunicare
Nu consider ca piata trece printr-o schimbare radicala in ceea ce priveste rolul ei in contextul de business de la an la an - insa daca ar fi sa ne gandim totusi la ce este schimbat astazi, as spune ca entertainment-ul in diversele lui forme, pe platforme de la Youtube la TikTok sau Instagram, este un pilon important si consumat de continut. Alaturi de acesta, conținutul educational joaca si el un rol foarte important intr-o strategie completa de comunicare si promovare, iar dialogul brand-consumator devine mult mai complex si mai aprofundat decat livrarea de ads si reclame comerciale.