O fată închisă într-o fabrică abandonată încearcă să evadeze rezolvând puzzle-uri și enigme. Este povestea de la care pornește lungmetrajul „Secretul Insulei Pin-Up”, primul film românesc care a fost selectat la „Boston Science Fiction Film Festival”, cel mai vechi festival de film științifico-fantastic din SUA. Regizat de Alecs Nastoiu și produs de GAT Transilvania Films, „Secretul Insulei Pin-Up” se pregătește să intre în cinematografe în noiembrie anul acesta.
"Este atât un film SF, cât și un film despre sănătatea mintală, despre oamenii care suferă de anxietate și depresie și soluțiile pentru a le depăși. Combină stiluri absurde și teatrale, dar asamblate pentru spectator într-un mod accesibil și, mai important, sincer și onest", spune Alecs.
Rina Gri, care joacă rolul principal în film, tocmai a terminat al doilea proiect filmat în România ca producător.
"După experiența acumulată pe platouri de filmare în mai multe țări, pot spune că e o plăcere să lucrezi cu români. Totul este la nivel profesional și în același timp nu simți nicio tensiune. În plus, România are numeroase locații minunate și varietatea acestora este incredibilă", spune Rina.
Cum a fost experiența de la filmări, la minus 5 grade într-o fabrică părăsită și cum a prins formă basmul psihologic, povestesc în continuare Alecs Nastoiu și Rina Gri.
Drumul spre film
Alecs: În 2001 am intrat la UNATC (Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale din București), imediat după ce am terminat liceul. Nu aveam nici un fel de experiență în domeniu, dar aveam o mare dorință și plăcere să creez și să spun povești prin intermediul imaginilor video.
Rina: Călătoria mea în lumea filmului a început în copilărie. Primul rol pe care l-am avut a fost în miniseria BBC „Crimă și pedeapsă”, regizat de Julian Jarrold. Aveam 13 ani. Chiar în acel moment mi-am dat seama că sunt îndrăgostită de atmosfera de pe platourile de filmare, că îmi doresc să fiu aici și că sunt gata să muncesc din greu pentru asta. Din fericire, din acel moment lucrez în această industrie fără pauză.
Primele încercări în regie
Alecs: În facultate, fiecare examen de final de an consta în realizarea unui film de scurt metraj. Examenele aveau tematici diferite, de exemplu îți puteai alege să faci film de ficțiune sau documentar, să filmezi în interior pe platou de filmare sau în interior/exterior la locație. De asemenea, am filmat atât pe peliculă de film cât și pe digital, alb-negru sau color.
Această diversitate m-a ajutat să înțeleg că fiecare subiect, temă sau scenariu pot fi abordate în diferite feluri, utilizând diferite stiluri. Mai mult ca sigur că nu toate se potrivesc, de aceea regizorul are responsabilitatea de a găsi soluția potrivită/perfectă. Filmând pe peliculă și având un număr limitat de role la dispoziție, am învățat totodată cât de important este să planifici în cel mai mic detaliu fiecare cadru.
Povestea filmului
Alecs: Sunt numeroase motivele pe care oamenii le invocă pentru a NU merge la şedinţe de psihoterapie sau de consiliere psihologică, în pofida faptului că problemele pe care le au ar putea fi tratate astfel. Pornind de la acest aspect, cumva, mi-a venit în minte următoarea idee: Ce-ar fi dacă, în loc să vorbeşti cu un terapeut, ţi-ai putea vindeca traumele rezolvând puzzle-uri și enigme, ca într-un joc.
„Secretul Insulei Pin-Up” este atât un film SF despre o fată închisă într-o fabrică abandonată din care încearcă să evadeze rezolvând puzzle-uri și enigme, cât și un film despre sănătatea mintală, despre oamenii care suferă de anxietate și depresie și soluțiile pentru a le depăși. Combină stiluri absurde și teatrale, dar asamblate pentru spectator într-un mod accesibil și, mai important, sincer și onest.
De la idee la filmare
Alecs: Varianta finală a scenariului a fost gata în mai 2017, iar filmările au avut loc în octombrie 2017. Am parcurs perioada de dezvoltare și pre-producție foarte rapid. Lucrurile s-au legat incredibil de bine în favoarea filmului.
Primul pas important pe care l-am făcut a fost găsirea locației, fosta fabrică de peliculă Azo Foto din Târgu Mureș. Apoi împreună cu producătorul Ovidiu Vasu, cu care am lucrat și la primul lung metraj „Billion Star Hotel”, am contribuit la transformarea acestei fabrici părăsite într-un adevărat platou de filmare. Chiar ne gândeam că ar putea fi construit un adevărat studio acolo.
Nu la fel de repede a decurs și perioada de post producție. Am avut filmul editat încă de la începutul anului 2018, dar am finalizat post sincronul de voci, muzica, sunetul, animația și colorizarea în 2023.
Colaborarea cu actorii
Alecs: În primul rând aș vrea să menționez că sunt 49 de actori în acest film, dintre care 48 sunt femei, iar singurul bărbat apare doar într-o fotografie. Simplul motiv pentru care sunt doar actrițe în film este faptul că toate personajele reprezintă versiuni din trecut ale Alesiei, personajul principal din film.
Cât despre colaborarea cu actrițele, aș putea zice că deși am avut un concept clar legat de modul absurd în care trebuiau să interpreteze rolurile, le-am lăsat cale liberă să improvizeze și să (se) joace cât mai mult. Cu cât mai absurd cu atât mai bine. Din cauza asta probabil că atmosfera pe platou a fost una foarte destinsă.
Rina, care interpretează rolul principal, cel al Alesiei, a venit cu multe propuneri legate de personajul ei și mai mult decât atât, în calitate de producător, a observat unele aspecte din scenariu care nu se potriveau cu realitatea de la locație, ceea ce m-a făcut să schimb sau să adaug niște elemente pe parcursul filmărilor.
Ce vreau să zic este că sunt extrem de recunoscător și bucuros pentru că actorii s-au implicat atât de mult în proiect. Se simte și se vede pe micul și marele ecran când actorii fac cu plăcere ceea ce fac.
Cum te-ai pregătit pentru rol
Rina: Partea care a durat cel mai mult pentru pregătirea rolului a fost învățarea textului în limba engleză. Tocmai începusem să studiez engleza în acel an, în cadrul unor lecții private cu un profesor de origine americană. El m-a ajutat foarte mult să mă pregătesc pentru „Secretul Insulei Pin-Up”.
Am înregistrat cu telefonul mobil replicile personajului meu «recitate» de profesor, apoi le-am repetat timp de două luni, zilnic, ascultând înregistrările audio și imitând accentul lui. Având în vedere că scenariul are vreo 60 de pagini de dialog, în mare parte monologuri lungi ale personajului meu, vă dați seama că învățarea textului a fost un proces destul de dificil. Dar pentru că sunt perfecționistă, am memorat totul înainte de prima zi de filmare.
Pregătirea pentru personajul Alesiei a fost mult mai ușoară. Alecs, fără să mă cunoască atât de bine în acel moment, a folosit în scenariu niște întâmplări care, culmea, erau foarte asemănătoare cu aspecte din viața mea. Așa că am știut ce explorează personajul din film, din experiența personală.
În plus, fiind foarte implicată în proiect încă din etapa de dezvoltare, am creat acea coafură funky și am propus designul rochiei Alesiei, pe care Alecs l-a aprobat imediat.
Experiența de la filmări
Rina: Experiența de la filmările pentru „Secretul Insulei Pin-Up” a fost minunată. Se putea simți cum toate actrițele și toți membrii echipei de filmare erau foarte pasionați de ceea ce fac, deși o mare parte din ei s-au aflat la prima experiență pe un platou de filmare, ceea ce putea duce la o atmosferă tensionată, poate chiar haotică.
Dar din fericire totul a funcționat foarte bine, țin minte că am terminat filmările cu o zi mai repede decât planificasem. M-am simțit foarte confortabil și am avut sentimentul că sunt parte dintr-o familie, înconjurată de oameni pe care îi cunosc de mult timp. Și cred că asta s-a întâmplat pentru că Alecs, în calitate de regizor, a impus cumva această atmosferă pe platoul de filmare.
Scene dificile
Rina: Filmul este compus din doar 82 de cadre, ceea ce înseamnă că aproape fiecare secvență a fost filmată într-un cadru lung, fără „cut”. După cum am zis și mai devreme, personajul meu, Alesia, vorbește mult, așa că a fost important ca atât eu cât și celelalte actrițe să nu facem nicio greșeală de interpretare, poziționare în cadru sau replică. În cazul celei mai mici erori, ar fi trebuit să ne oprim și să începem din nou. Din fericire, totul a mers foarte bine, dar a fost nevoie de multă concentrare și pot spune că mi-a fost foarte greu în acel moment.
A, era să uit. Un alt element care ne-a creat dificultăți nouă actrițelor, a fost temperatura de sub 5 grade celsius, un pic ciudată pentru luna Octombrie. Fabrica părăsită în care am filmat nu avea încălzire, bineînțeles, iar noi eram îmbrăcate în haine subțiri. Îmi amintesc faptul că din când în când îmi tremura vocea de la frig în timpul filmărilor, dar acest aspect tehnic l-am rezolvat mai târziu la postsincron.
Mi se pare foarte amuzant acum când îmi amintesc cum toți membrii echipei de filmare erau îmbrăcați în geci de iarnă, iar noi, actrițele în tricou. Într-o zi am făcut chiar o glumă, rugându-i pe toți să fie solidari cu actrițele și să își dea jos gecile. Cred că doar Alex Baltă, regizorul secund, s-a conformat dar și el doar pe durata filmării unui singur cadru.
Participarea la „Boston Science Fiction Film Festival”
Alecs: În cadrul acestui festival vom avea premiera mondială a filmului. Deci vă dați seama că Boston Sci-Fi este foarte important pentru noi. Iar faptul că „Secretul Insulei Pin-Up” este primul film românesc selecționat la cel mai vechi festival de film științifico-fantastic din America aduce un plus de motivație pentru noi: să reprezentăm cu succes România.
Ce urmează
Alecs: Ne pregătim pentru lansarea filmului în cinematografe, în Noiembrie 2024. Până atunci așteptăm răspunsurile de la alte festivaluri la care am înscris filmul. Este o perioadă în care dorim să ne bucurăm de faptul că munca noastră s-a concretizat într-un produs de care suntem foarte mulțumiți.
Rina: De asemenea, scurtmetrajul „The Girl Who Is Selling Fish”, pe care eu și Alecs l-am filmat în Los Angeles și finalizat în 2022, va participa la ediția cu numărul 44 a Festivalului de Film Independent de la Bruxelles în luna februarie și suntem foarte încântați. Un alt scurtmetraj produs de noi, „Seven Days and a Coke”, pe care l-am filmat în august 2023 la București, își va începe circuitul festivalier în această primăvară. Ambele filme abordează tema singurătății din perspectiva sănătății mintale și abia așteptăm să ajungă la public.
De ce sunt rare SF-urile în Ro
Alecs: Probabil pentru că bugetul pentru un film SF este în general unul destul de mare, iar în România e mai greu să găsești resursele financiare necesare unei astfel de producții. Este de asemenea greu să găsești investitori care să aibă răbdare câțiva ani până filmul este gata, pentru că după cum bine știți, efectele speciale și animațiile nu se fac de pe o zi pe alta. Apoi, acești investitori trebuie să fie siguri că va exista un profit în urma distribuirii filmului în cinematografe sau pe platforme online. Deci pe lângă buget mare, e nevoie de răbdare, de tehnicieni foarte pricepuți, de studiouri specializate. Nu e așa simplu să faci un film SF.
Legătura ta cu SF-ul
Alecs: Trebuie să menționez că „Secretul Insulei Pin-Up” nu este un film clasic SF, gen „Războiul Stelelor”. Este un mix de genuri, noi îl denumim „Basm Psihologic”. Este un film experimental în același timp. Combină stiluri și abordări regăsite în filmele lui Roy Anderson și în seria de jocuri video „Monkey Island”. Aș zice că un bun exemplu de show SF care este similar filmului nostru, este „Black Mirror”.
Cum e să faci film în România
Alecs: Odată cu evoluția tehnologiei, cred că nu doar în România, cât oriunde în lume, devine din ce în ce mai ușor să faci film. Dar mă refer aici doar la partea tehnică, la «unelte» dacă putem să le denumim așa. Partea artistică și cea creativă nu pot fi înlocuite, cel puțin nu acum, chiar dacă inteligența artificială a evoluat enorm în ultima perioadă.
În momentul de față cred că doar costurile sunt un obstacol în ceea ce privește producția de film, și vorbesc aici din punctul de vedere al unui regizor-producător. «Unelte» sunt, actori sunt, tehnicieni sunt, povești sunt din belșug. Dacă reușești să strângi bugetul necesar, fie accesând fonduri destinate producțiilor cinematografice, fie găsind sponsori și investitori, atunci va fi lejer să faci film.
Rina: Eu voi vorbi despre părțile frumoase. Deoarece tocmai am terminat al doilea proiect filmat în România ca și producător, aș remarca două lucruri - oamenii și locațiile.
După experiența acumulată pe platouri de filmare în mai multe țări, pot spune că e o plăcere să lucrezi cu români. Totul este la nivel profesional și în același timp nu simți nicio tensiune. Și pentru mine asta este o parte foarte importantă a producției de film - să mă simt confortabil în mediul în care lucrez și să fiu capabilă să mă focusez pe partea artistică.
În plus, România are numeroase locații minunate și varietatea acestora este incredibilă. Filmările pentru „Secretul Insulei Pin-Up” au avut loc într-o fostă fabrică de peliculă de film, AZO Foto din Târgu Mureș, care a oferit un fundal unic pentru secvențele filmului. Multe elemente de recuzită au fost descoperite în această locație abandonată, adăugând astfel o notă autentică decorului filmului. Unde mai găsești un astfel de cadou?!
Ce (nu) îți place la cinematografia din România
Alecs: Nu știu exact ce să zic când vine vorba despre ce îmi place mai puțin. Când nu îmi place ceva, «schimb postul».
În 2016, când am făcut primul meu lung metraj independent (Billion Star Hotel), nu exista o așa zisă «industrie cinematografică». Erau doar filmele făcute cu sprijinul CNC și unul două filme făcute în regim independent, adică produs din surse private. Nici acum nu există cu adevărat o «industrie cinematografică», dar cu siguranță a evoluat foarte mult. Acum se fac destul de multe filme românești independente, care au priză la public, au succes la box-office și aduc publicul în cinema. Mă bucură enorm faptul că românii merg din nou la cinema.