Pe de o parte, incertitudini politice, inflație, război, urmările pandemiei. Pe de alta, avânt tehnologic și entuziasm digital nemăsurat. Cum se adaptează industria creativă la toate? Prin idei bune, spune Roxana Niță, Executive Creative Director DDB România. Roxana observă că în 2023, publicitatea s-a întors la simplitate și pragmatism, dar și la umor.
"Avem tendința de a ne lăsa seduși de noile tehnologii și de a trece cu vederea faptul că unele dintre cele mai puternice idei sunt cele care vin din intuiții umane", spune Roxana.
Despre gestionarea haosului în aceste vremuri deloc plictisitoare, inteligența artificială, povești și intuiții umane, povestește Roxana mai multe în rândurile următoare:
Restart 2024
Am intrat în acest an în forță, pe repede-înainte, cu multe proiecte deja în lucru de anul trecut.
Planuri
Când vine vorba de planuri profesionale, evident că noi toți din industrie tragem înspre aceleași obiective: să scoatem proiecte tari, să luăm premii, să aducem new business, să avem o atmosferă mișto la muncă, să nu facem mult overtime, să avem ce pune în portofoliu etc. Apoi ține de fiecare echipă și agenție cum se mobiliează în direcția asta.
Personal, sunt foarte mulțumită de evoluția departamentului de creație DDB în ultimul an, și intenționăm să continuăm pe aceeași linie, menținând aceeași energie pozitivă și aceeași mentalitate de do-ers. Cred că avem un ritm alert, dar sănătos, în gândirea și realizarea lucrurilor, și mă bucur că avem această sinergie care ne îndreaptă spre aceleași obiective.
Pentru 2024, ne propunem să discutăm și mai mult de idei proactive, idei sociale și idei care ar putea avea un impact în comunitatea noastră. Suntem suficient de norocoși să facem parte dintr-o rețea uriașă și multi-premiată precum DDB, și acest lucru ne motivează și mai mult, provocându-ne la o competiție sănătoasă cu proiectele de excepție din rețea.
Industria creativă din Ro în 2023
Din 2020 încoace, lumea se află într-o continuă traumă colectivă, de la pandemii la războaie la crize climatice la crize economice la incertitudine politică, așa că e foarte greu să lucrezi într-un domeniu în care să vrei să ocolești aceste subiecte sau să te prefaci că ele nu există.
Am simțit că din punct de vedere comunicare, 2023 a fost ca o pledoarie pentru a ne întoarce înapoi la simplitate și pragmatism, la construcții de branduri și la redefinit rolul pe care aceste branduri îl joacă în viața noastră. O pledoarie susținută de povești precum cea a proprietarului Patagonia, care și-a donat toate profiturile viitoare ale companiei pentru a lupta împotriva crizei climatice. Sau prin povestea companiei Mattel, care și-a asumat un risc creativ prin crearea unui film ireverențios bazat pe cea mai mare franciză a sa, Barbie, pentru a susține cauza feminismul. Sau prin campanii precum Renault și Plug-Inn, acest airbnb pentru locuri de încărcare electrică a mașinilor. Și cred că acest gen de utilitarism pragmatic se va vedea și în acest an.
Un alt lucru care m-a surprins într-un mod plăcut în 2023 și sigur va continua și anul acesta, este revenirea umorului. Pare că a revenit în forță și simt că este o oportunitate pentru orice brand de a readuce umorul pe masă și de a comunica un pic mai light cu oamenii.
Bilanț de agenție
Cred că un semn că ne-a mers bine anul trecut e că am reușit să umplem o etajeră întreagă cu diverse trofee, cu tot felul de forme și culori, printre care doi lei de la Cannes, D&AD, Eurobest, LIA, Effie Europe, Gerety și alte festivaluri locale.
Dincolo de premii, altă parte bună a fost că am reușit să construim o echipă foarte faină, colaborativă, alături de care e motivant să lucrezi. Mereu explorăm și discutăm idei noi, indiferent dacă ajung să vadă lumina execuției sau nu. Mi se pare un exercițiu sănătos pentru noi să încercăm să șlefuim ce-i mai bun din fiecare brief, fără sa ne frustrăm apoi de rezultate. Că imediat apare următorul brief.
Proiecte în 2023
Am avut multe campanii pentru care am lucrat cu drag, iar dacă e să trec câteva în revistă, ar fi câteva campanii McDonald’s care ne-au plăcut în mod deosebit, precum Looking for experiences, not experience, a doua campanie din platforma de employer branding, unde am creat un soundtrack de la zero, alături de artistul Rareș.
Un alt proiect foarte fain, făcut cu mult avânt și energie, este Home Menu Mix, în care am surprins cum un meniu Mec îți poate rezolva și ziua, și bugetul, prin intermediul personajului Maria, acest geniu matematic puțin sarcastic.
Am avut și două campanii venite din partea unui brand românesc foarte simpatic, de mâncare de câini și pisici, numit ThankQ Pet Food, pentru care ne-am jucat cu animăluțe tot anul. În parteneriat cu ei am lansat și Black Pet Friday, o campanie de adopție care promovează câinii de culoare neagră ca fiind cele mai loiale și afectuoase gadget-uri.
Cum a fost 2023 pentru tine
Pentru mine, 2023 a fost un an absolut nebun, pe toate planurile. A fost un mix de diverse emoții, și bune, și rele, cu foarte multe realizări profesionale. Surpriza a fost că am trecut prin multe experiențe pe care nu le anticipasem deloc la început de an, cum ar fi participarea și câștigarea la Cannes, selectarea ca jurat Eurobest și experiența jurizării în Londra, precum și participarea la diverse întâlniri regionale cu colegii din DDB.
Cele mai frumoase realizări personale au fost că am revăzut The National în concert, chiar de două ori, după câțiva ani buni de pauză. Și că am fost prima dată către o insulă foarte mică și izolată din Oceanul Indian, trecând peste anxietatea de a sta multe ore în avion.
Obiceiuri și rutine noi
Am reînceput să fac sport regulat, ceea ce mă ajută foarte mult în echilibrul psihic. Altfel, în continuare nu am răbdarea necesară pentru yoga, meditație și bețișoare parfumate (deși le inhalez câteodată involuntar la birou). Promit să mai încerc.
La ce ai renunțat. Ce ai câștigat
Am încetat să mă mai opun haosului și să încerc să dețin mereu controlul. Lucrăm într-o industrie atipică, care vine la pachet cu un anumit stil de lucru și până la urma asta face parte din farmecul ei.
Lecții & învățături
În 2023, am simțit că a existat un paradox între toate discuțiile interminabile despre inteligența artificială și complexitatea ei și simplitatea aproape primară a unora dintre ideile care au stat la baza unor campanii tari. Cred că e o lecție să ne întoarcem un pic la origini.
Avem tendința de a ne lăsa seduși de noile tehnologii și de a trece cu vederea faptul că unele dintre cele mai puternice idei sunt cele care vin din intuiții umane. Sigur, AI-ul ne poate ajuta să venim cu astfel de idei, dar este doar un alt instrument, nu este Sfântul Graal pentru a deveni un creativ mai bun.
Campania anului
The Last Photo, de la colegii din UK de la adam&eveDDB.
Genul de campanie care îți face pielea de găină, atât de puternică e. Și genul de campanie care îți provoacă și un pic de invidie profesională.
Ești omul rezoluțiilor?
Cred că de-a lungul anilor, am deprins obiceiul să-mi setez mental anumite obiective pe termen scurt-mediu, un pic din mers cum s-ar zice, deci nu prea mai simt nevoia să scot o foaie și un pix la sfârșit de an și să fac o listă întreagă pe care să o revizitez abia peste un an.
Pentru 2024, îmi propun să am mai multă răbdare. Mi-ar plăcea să am mai puține rezoluții și să trăiesc mai spontan, să ajung la mai multe concerte și să lucrez mai remote decât am facut-o în ultimii ani. Și mi-ar plăcea să am mai mult timp liber să mă implic în cauze sociale.
2024 SIGUR va fi anul...
Incertitudinilor.