Ce a fost cert în 2023 e că inflația și-a spus cuvântul și în publicitate. Asta a însemnat mai puțină poveste și mai mult ”la noi ai leuștean cu prețul ăsta mic sau polizor unghiular cu reducerea asta mare”, după cum rezumă poetic starea de fapt a industriei creative Marius Tudor, Group Creative Director Jam Session. Iar în 2024 condițiile economice prevăd același drum creativ.
"În 2024 nu pot decât să speculez că ne va costa (client și agenție) și mai multă energie să ajungem la ochiul omenesc răsfățat vizual din toate direcțiile, darămite să-i dăm și o lacrimă, fie ea de râs sau de emoție", spune Marius.
Dar, cum atenționează și titlul de mai sus, să nu sărim cu previziuni, că neprevăzutul are resurse nebănuite. Așa că Marius preferă să fredoneze mai des Always look on the bright side of life din Life of Brian, iar noi îl acompaniem și vorbim cu el în rândurile de mai jos despre lucrurile bune care s-au întâmplat deja:
Restart 2024
Am început anul fix cu ce mi-a lipsit în 2023, simplitate și claritate. Chiar prea multă claritate, că eram pe antibiotic și nu puteam să beau.
Gânduri? Am văzut la Protevelion (da, știu) un sketch cu străvechea premisă a confuziei din anunțul de la ziar (!!!) și mi-am amintit că un client deștept mi-a zis cândva că asta cu ”s-a mai făcut” e problemă pe care o avem doar noi, ăștia din agenții. Eu tot îmi doresc s-o aibă și alții.
Planuri
Să încerc să mai spun și „nu”.
Uite, încep aici și NU vreau să zic ce planuri am, că în mare parte țin de viața personală și nu interesează pe nimeni.
Bine, o să spun doar că la job am de gând să pun în aplicare cu echipa un model nou de lucru pe idei proactive, de care să ne putem ține chiar și când e văpaie în Basecamp, adică destul de des.
Am zis că încerc să mai spun și „nu”, ok?.
Industria creativă din Ro în 2023
Inflația a atins destul de mult ce s-a întâmplat în comunicare anul trecut. Am văzut asta în retail și, pentru că ocupă atâta bandă în publicitate, s-a simțit și pe ecrane și prin mai toate agențiile. Mai puține produse în coș pentru aceeași sută de lei au însemnat mai multe reclame care îți spun ”hei, la noi poți totuși să mai pui două produse în coș pentru aceeași sută de lei”. Deci (și) mai puțin timp pentru poveste în videoul de 25-30 de secunde și mai mult timp pentru ”la noi ai leuștean cu prețul ăsta mic sau polizor unghiular cu reducerea asta mare”. Un mare bravo aici celor de la Carrefour și Publicis care au reușit cu campania Top 100 Hit să livreze frumos și echilibrat atât entertainment, cât și ofertă comercială.
În 2024 nu pot decât să speculez că ne va costa (client și agenție) și mai multă energie să ajungem la ochiul omenesc răsfățat vizual din toate direcțiile, darămite să-i dăm și o lacrimă, fie ea de râs sau de emoție.
Trenduri
Nostalgia va fi în continuare la-ndemână pentru a lipi brandului un warm & fuzzy feeling din vremurile în care totul era, sanchi, mai frumos și mai simplu. Iar artiștii care au avut un one-hit wonder în anii ’90 așteaptă după copac frecându-și palmele ca domnul din memă.
O altă schimbare care ar putea să se accentueze anul ăsta e legată de producția de video content. Pentru că nici aici nu poți să mai pui în coș și pe Alexa și șapte oameni de grip și trei de props în aceeași sută (de mii) de lei, pentru că tot mai mult din ce filmăm ajunge să ruleze pe ecrane mici, între două stații de metrou, și pentru că de banii ăia clientul preferă să bage push în media. Deci mai multe filmări agile, cu echipe mici și mai mult focus pe idee. Și catering mai prost pe set.
Bilanț de agenție cu bune și rele
Jam Session a continuat să crească și în 2023. Ceea ce a dus la nevoia unei reașezări interne în materie de management, cu roluri mai bine atribuite pe vectorii de funcționare day to day și performanță. Hai că am scris ca pentru LinkedIn. Scuze. Pe scurt, Ioana Cadîr jonglează drujbe și torțe pe monociclu ca General Manager, Alexandra Vestineanu face acrobații cu multă grație și fără plasă de siguranță îmbrăcată în Client Service Director iar Andreea Ghenoiu și Valentin Suciu continuă să îmblânzească jivinele din creație, cu un split nou pe overview de proiecte, new business și mentorship.
Părți mai puțin bune? Deja ne strânge sediul. Mai mulți oameni la birou, mai multe șanse să stai la coadă la baie.
Proiecte în 2023
Încep cu proiectele în care am care am fost eu și echipa din grup direct implicați:
- Binele se ține lanț cu Act For Good (Carrefour), sau de ce l-ați revăzut pe Mircea Radu, dar și scene din Titanic Vals la televizor (scârț!). Tot cu Act For Good am oferit bucureștenilor în primăvară un neașteptat (și nesolicitat) motiv de mândrie prin seria de OOH-uri care felicita fiecare sector pentru alegerile care-l plasau pe primul loc în funcție de ce s-a pus în plasă.
- Bucurie curată (Igienol), sau motivul pentru care părinții au trebuit să explice copiilor de ce un nene dă cu mopul în fundul gol în pauza de la Patrula Cățelușilor.
- Vekanicii (Veka), în care lumea a făcut cunoștință cu cea mai plictisită echipă de reparatori de termopane. Pardon, sisteme de ferestre de clasa A.
- Da’ dacă (Autovit.ro), unde am aflat că overthinking-ul atunci când cauți o mașină te face să sfârșești ca iepurașul din bancul cu ursul și tigaia.
- De la Au la Uau (Kinetic), care a arătat cum poți să uiți de spatele anchilozat și să dansezi la party-ul de firmă, chit că o faci ca Elaine din Seinfeld.
- Cu Ana+Liza la zi (Poliana), unde cele două asistente au pus cultură în coprocultură și au adresat cele mai comune bariere când vine vorba de analize medicale.
- Și zic să încheiem rotund, ca romanul Ion, tot cu Carrefour și ultimul episod din Poftim Știință, o odă adusă tocănițelor și mâncăricilor, plină de mituri demontate și informații neștiute, apoi amestecată molecular cu linguroiul entertainmentului.
Aici profit de ocazie ca să le mulțumesc din nou colegilor Răzvan, Vio, Mia, Eduard, Marina, Maria, Alexandra, Delia, Daria, Diana și Andreea pentru că au ținut constant același nivel de energie și calitate în work, fiecare cu instrumentul lui. Și pentru că m-au suportat când eram ciufut și încruntat.
Colegii din agenție au tras la fel de tare și au pus frumusețe pe ecrane mici și mari cu Unfolow Self Hate (ING), Familia Căutărescu (eMAG), Tazz știe cu poftele & Locul tău e în bucătărie atunci când vrei tu să fie sau Omul potrivit la locul de muncă potrivit (OLX jobs).
Cum a fost 2023 pentru tine
A fost un an intens cap-coadă. Frumos a fost când vedeam că iese materialul ăla chiar mai bine decât ni-l imaginam, pentru că fiecare om din proces adăuga ceva valoros. Greu și enervant a fost când se întâmpla fix opusul iar unele detalii în care îți puneai speranță sfârșeau meh pentru că unora nu le-a păsat la fel de mult.
Obiceiuri și rutine noi
Sunt în toate direcțiile cu atenția, nu-s omul potrivit care să vorbească despre ce ajută să te concentrezi. Ce am început totuși de scurt timp și vreau să cultiv anul ăsta e ceea ce Arnold numește ”fighting bad guys one at a time”. Cu toată energia dedicată unui singur task pentru o bucățică delimitată și nefragmentată de timp. Și tot așa. Poate pentru că ”multitasking” e cuvântul ăla care dădea bine în CV-uri în anii 2000, dar s-a dovedit a fi bullshit.
Campania anului
Nu le-aș numi chiar ”Campaniile anului”, că ar însemna că am fost geană pe absolut tot ce a ieșit, apoi am deliberat cu juriul de omuleți din capul meu și am făcut o gală imaginară în care Andi Moisescu a chemat oameni pe scenă. Ceea ce n-am făcut. Dar mi-au rămas în minte E horror să plătești facturile altfel, de la Pago și Sector 7, iar de afară mi-a plăcut mult A british original, campania aia de la British Airways cu vizualuri simple și insight-uri beton.
2024 SIGUR va fi anul...
... în care n-o să mai spun ”anul ăsta SIGUR sigur se va întâmpla X lucru”. Pentru că din 2020 încoace ne uităm la Teleeurobingo Show cu dezastre, de la scară planetară la scară de bloc, așa că prefer să lucrez cu mai puține certitudini și să fiu mai deschis la neprevăzut. Sau măcar să fredonez mai des Always look on the bright side of life din Life of Brian atunci când Domnul Geo mai extrage o molimă.