Industria creativă din Ro poate scoate maxim 10 idei cu adevărat bune pe an, crede Adina Stănescu, Creative Director v8. Iar anul trecut și-a atins planul, deci a fost un an bun. Un an în care tehnologia a condus grupul muzelor din publicitate. 2024 va fi unul și mai bun, însă, pentru că promite o întoarcere la umanitate.
"Anul trecut, în materie de trend-uri am asistat la un boom pe partea de inovație. Anul ăsta, cred că umanitatea, insight-urile alea mișto, gândurile alea care mișcă inimi vor lua tehnologia de mână și ne vor face pe noi toți să iubim publicitatea mai mult", spune Adina.
Adina e prudentă în previziuni, totuși. După 2020, a renunțat să mai încerce să mai ghicească viitorul. Așa că e pregătită pentru schimbări de orice fel: până la urmă, creativitatea și confortul nu au făcut niciodată casă bună.
Restart 2024
Acum ceva ani buni, m-am lăsat de energizante. În 2024, pare că o să mă reapuc pentru că nici nu a început anul bine și simt că deja ne-am transformat toți, peste vacanță, în piloți de F1. Ceea ce nu e neapărat rău pentru v8. O fi știut Ionuț Andrei ceva când a pus numele agenției după numele motorului unei mașini. Acum să vedem :) la mașini nu mă pricep, dar am încredere în colegii mei.
La nivel uman, sunt genul de om care își ia energia și starea de spirit de la oameni. Mă bucur că toți oamenii pe care i-am întâlnit anul asta mi-au oferit prin prezența lor câte un energizant invizibil. Apoi încă unul. Și încă unul. Ce să zic. Pare că o să fie mișto anul ăsta!
Planuri
Îmi doresc să las mai puține idei bune să moară și să ajut mai mulți oameni să crească prin proiecte care-i fac să se simtă mândri. Din punctul meu de vedere (și sper tare să nu mă înșel), pentru creativi, ideile sunt principalul driver pentru orice. Cu cât produc mai mult, cu cât lansează mai mult, cu atât energia și starea lor de spirit e mai sus. Acum, există o limită și aia se numește: life balance. Muncim, dar mai și trăim. Fără viață personală, din punctul meu de vedere, nu există creativitate. Câte insight-uri să-ți iei din filme sau din cărți? Trebuie să mai și trăiești unele lucruri pe pielea ta ca să reușești să-ți dezvolți empatia necesară ca la următorul brief să te arunci mai ușor în șoșonii altcuiva.
Îmi place zona de agenție de idee spre care v8 a început să meargă în ultimii ani. Sau mai bine spus să alerge. :) Îmi place și latura noastră îndreptată spre inovație și pălăria de specialiști în campanii de gaming pe care am tot căpătat-o în ultimul timp. Apropo de asta, v8 a ieșit anul trecut Agenția de Gaming a Anului cu campania „Grand Job Experince.”
Să revenim! Mă încântă și faptul că reușim să facem față challenge-urile de SoMe și să transformăm trend-uri de TikTok în campanii care ajung să fie share-uite. Mă bucur să văd cum toți colegii mei au integrat AI-ul în work-ul lor zilnic.
Așa că, unul dintre obiective mele cele mai importante e să ajut ca aceste lucruri să se întâmple în continuare.
Schimbări
Cu toate că noi, în ultimul timp, ne-am încordat mușchii mai mult în zona digitală, în realitate v8 este o agenție full service. Aș zice că provocarea din ultima vreme e să scoatem mai multe campanii 360 care implică platforme de brand, spoturi TV și mai mult de atât. Vestea bună e că nu trebuie să schimb prea multe pentru asta. Anul trecut am făcut câteva astfel de campanii, iar anul acesta ni-l începem lansând o platformă uriașă de comunicare pe termen lung. În plus, mă bucur că lucrez zi de zi cu oameni care pot gândi la fel de bine campanii „digital first” precum pot pune cap la cap o platformă de brand cu de toate.
În rest, la nivel personal, oh. Hai poate anul asta îmi găsesc liniștea să citesc mai mult, dar și curajul să dau naiba de carnetul ăla de șoferi.
Ah. Și să scriu mai mult. Scrisul mă liniștește și mereu pentru mine a avut efect terapeutic. Acum, dacă și cu diacritice sau nu :) rămâne de văzut.
Industria creativă din Ro în 2023
Sunt foarte realistă de fel, așa că mă voi raporta la forța financiară pe care industria de Marcom o are în Romania, la puterea creativă care există în toate agențiile sau la numărul seniorilor care este în descreștere pentru că mulți se muta în alte țări, și voi spune că industria creativă din Ro poate scoate în jur de maxim 10 idei cu adevărat bune pe an. Da. Sunt exigentă.
În anul care a trecut cred că am văzut 10 idei bune în România, deci da, chapeau … a fost un an bun!
Ce se întrevede în 2024
Grea întrebare. Cu siguranță, la cum a început acest an pare că în 2024 se vor lua multe vitamine, se vor privi intens foarte mulți pereți albi la final de zi și se va ieși des din zona de confort. E ok! Creativitatea și confortul nu au făcut niciodată casă bună.
Iar restul e istorie … după 2020, eu am renunțat să mai încerc să citesc viitorul. Sigur lucru de care suntem siguri e că nu mai poți fi sigur de nimic.
Trenduri
Dacă ar fi să privim publicitatea din 2024 ca pe un nou sezon din Game of Thrones, cred că acest nou sezon ar aduce cu el apariția unei noi familii numite Human-Tech. Anul trecut, în materie de trend-uri am asistat la un boom pe partea de inovație. Anul ăsta, cred că umanitatea, insight-urile alea mișto, gândurile alea care mișcă inimi vor lua tehnologia de mână și ne vor face pe noi toți să iubim publicitatea mai mult.
Bilanț de agenție cu bune și rele
Bune:
Din departamentul de creație nu a plecat nimeni, deci am avut o rată de retenție de 100%.
Am reușit să câștigăm cam toate pitch-urile la care am participat.
Am dovedit că toate premiile din 2022 nu au fost o întâmplare. Și în 2023 am câștigat peste 25 de premii. Ba chiar și unele internaționale.
Am continuat să ne distram la fel de tare și am ras mult în timpul orelor de job.
Am avut zile cu un nivel de anxietate și stres ridicat – barometru că făceam ceva bine de care ne păsa.
Am consolidat relații cu partenerii noștri de business – încerc să evit cuvântul “client” care sună atât de impersonal.
Cred că am rămas singura agenție 100% remote de la noi cu oameni care lucrează de peste tot.
Rele:
Am pus la sertar prea multe idei bune și am pus la sertar prea multe idei bune.
Proiecte în 2023
Pitch-ul de digital demarat de Dr. Max pe care mă bucur infinit că v8 l-a câștigat. La care se adaugă și bucuria că am reușit să lansăm una din ideile cu care am și câștigat: HiperLimbajul Grijii.
La nivel de proicte speciale, v8 a lansat anul trecut Kaufland Dance Talk, o campanie premiată în care am ascuns un mesaj de recrutare pentru persoanele fără auz într-un challenge de TikTok transformând astfel sute de TikTok-eri în mesageri ai incluziunii sociale.
La nivel de craft, cred că orice om din v8 poate da cu mândrie share la spotul Viața cu Re.
Ce te-a ajutat cel mai mult
Oamenii de care mă bucur zi de zi să-i numesc colegi.
Obiceiuri și rutine noi
Să analizez frecvent, alături de colegii mei, ce pot face brand-urile noastre dincolo de brief-urile pe care le primim. Cred că în 2024, un parteneriat bun între o agenție și un brand se vede și în numărul de proactive pe care o agenție le prezintă anual. Așa că mi-am făcut o rutină din a da brief-uri proactive pe baza problemelor pe care știm că brand-urile noastre le au, pe baza datelor la care de multe ori avem acces, pe baza obiectivelor pe care deja le știm. Cred că ajută ca din când în când să tragi cu ochiul pe fereastra unui brand, fără să te pună nimeni. Doar așa reușești să te menții relevant și să arați că înțelegi un business.
La ce ai renunțat în 2023. Ce ai câștigat
La micromanagement. Din punctul meu de vedere, una din cele mai bune metode de a motiva oamenii este responsabilitatea. Poate de aceea am și promovat mai mulți oameni de creație anul trecut. Prin responsabilitate arați că ai încredere și încrederea uneori poate face minuni. Ăsta e un lucru pe care l-am învățat recent. Dar bineînțeles, niște sprijin moral e mereu bine venit. De aia, ori de câte ori arunc pe cineva în apă, sar alături cu el / ea și încerc să-l ajut cât pot de mult. Râdem, plângem, dar o facem împreună.
Lecții & învățături
Să fiu mai puțin impulsivă. Îmi place când lucrez la o idee sau la un proiect să văd rapid cum prinde viață. Dar așa cum știm cu toții, de foarte multe ori, graba strică treaba. Iar acest lucru se aplică și în publicitate. Unele idei au nevoie de timp să crească frumos.
Esti omul rezoluțiilor?
Eram. Țin minte că acum vreo 15 ani, m-am întâlnit cu o prietenă pe 1 ianuarie să ne punem rezoluții. Printr-o întâmplare, după 10 ani am găsit hârtia pe care cred că scrisesem în jur de 20 de rezoluții fiecare. Amuzant e că am realizat că mi-a luat cam 10 ani să le îndeplinesc aproape pe toate. Încă mai am două neîndeplinite. Important e că am învățat ceva din asta: „răbdare” și „constanță”.
2024 SIGUR va fi anul...
Surprizelor.