[Designeri români] Raluca Soare: O mare provocare vine din lipsa de curaj a românilor, în special a doamnelor de a purta culoare. Se tem

[Designeri români] Raluca Soare: O mare provocare vine din lipsa de curaj a românilor, în special a doamnelor de a purta culoare. Se tem

Fiecare colecție nouă de haine activează în designerul Raluca Soare spiritul ludic și iubirea pentru materiale și culori. Merge la furnizori și scotocește peste tot după tesături și imprimeuri speciale, le aduce în atelierul său, le întinde peste tot și se bucură de ele înainte de toate. Apoi începe să se joace combinându-le și, odată intrată în procesul de creație, ajunge invariabil să facă un număr mai mare de piese decât își propusese.

Raluca a făcut Facultatea de Drept, dar n-a profesat niciodată. În schimb, a intrat în lumea evenimentelor, a trecut la marketing și PR de cinema, dar tot continua să urmeze diverse cursuri simțind că ceva mult mai liber și creativ o așteaptă. Cursul de design vestimentar este cel care a adus-o aproape de o pasiune mai veche, iar astăzi creează haine colorate, unicat.

"Am făcut cursuri de actorie, de pictură, de design interior, de croitorie și de design vestimentar. Iar aici s-a activat iubirea mea foarte veche, din cea mai fragedă copilărie, pentru materiale și țesături", spune Raluca.

Anul 2024 a început bine pentru designerul Raluca Soare, cu una dintre creațiile sale la Emmy. Ea a fost cea care a îmbrăcat-o pe câștigătoarea premiului Emmy pentru machiajele din serialul „Wednesday”, Bianca Boeroiu, pentru petrecerea dată în cinstea nominalizaților. De aici am început discuția noastră, dar am povestit și despre începuturile sale în industrie, despre haine, culori și materiale.

 

Din biografie

Vin dintr-o familie foarte frumoasă, părinți, bunici, mătuși care m-au crescut suficient de relaxat încât să combin alegerile proprii cu sfaturile lor. Și care m-au îndemnat mereu să (mă) caut, să îmi identific talentele necontenit.

Am început cu facultatea de drept, pe care am terminat-o cu brio, dar asta nu m-a convins să intru în sistem, așa că am ales să încerc împlinirea unui vis mai vechi, organizarea de evenimente. Am reușit, am pătruns într-o lume foarte frumoasă, iar apoi drumurile m-au dus către PR și film, la început în producția de film după care am migrat către PR-ul și marketingul de cinema. Unde am rămas niste ani buni și tare faini. Tot timpul însă, în paralel, am făcut diverse cursuri, deoarece simțeam că mă așteaptă altceva, ceva mult mai liber și creativ, dar încă nu identificasem ce anume. Am făcut cursuri de actorie, de pictură, de design interior, de croitorie și de design vestimentar. Iar aici s-a activat iubirea mea foarte veche, din cea mai fragedă copilărie, pentru materiale și țesături.

 

Creația ta care a ajuns la Emmy anul acesta

Este un kimono realizat pentru un eveniment deosebit, o prezentare de modă organizată de Alin Gălățescu pentru Arcub cu ceva vreme în urmă, iar materialul este unul foarte prețios și greu de găsit. Atunci când stilista Biancăi, Mădălina Drăgoi a anunțat că o îmbracă pe Bianca Boeroiu la Premiile Emmy, i-am scris direct. Mădălina îmi cunoaște stilul, i-am trimis fotografii și a ales acest kimono pentru petrecerea dată de Emmy în cinstea nominalizaților. Ceea a fost o onoare și o bucurie foarte mare. Dar victoria cu adevărat uriașă este premiul obținut de Bianca!

 

Înapoi în timp. Apariția brandului Parapli Solèy

Parapli Solèy s-a născut dintr-un hobby. Am iubit întotdeauna ideea de unic și unicat. Atât la nivel de diferențiere profesională, cât și în ceea ce privește styling-ul cotidian. Iar atunci când s-a încheiat cursul de design vestimentar, am decis să îmi fac bucuria unei colecții de piese unicat, fără să mă gândesc și la aspectele comerciale. Mai degrabă îmi doream o expoziție decât să le duc spre vânzare. Oricum nu știam nimic despre acest proces. Dar cum eu nu prea stau pe gânduri când îmi doresc ceva foarte tare, am trecut direct la acțiune: am cumpărat materiale, am conceput piesele (de unde îmi propusesem vreo 15-20, am ajuns la 40), am căutat ateliere pentru execuție și trebuie să recunosc că această parte a fost de departe cea mai dificilă și în final, am ales numele brandului, Parapli Solèy, care înseamnă în creolă haitiană umbrele de soare. Trebuia să fie ceva cu Soare, desigur. :)

 

Valorile de brand stabilite odată cu intrarea pe piață

Așa cum spuneam, când am intrat pe piață, nu m-am gândit la nimic. Nici nu pot spune exact care este momentul în care am intrat pe piață. Am lansat brandul și m-am trezit că vând. Valorile care existau dintotdeauna în mine, cu siguranță s-au transmis și brandului: unicitate, calitate și neapărat bucuria culorilor și a texturilor. Mi-am dorit mereu ca pasiunea și implicarea cu care creez un produs să se simtă atunci când clienta îl probează sau îl poartă. Ca un fel de cip secret pe care îl transmit odată cu ținuta.

 

Schimbarea brandului în Raluca Soare

Nici această schimbare nu a fost planificată. Mi-am dat seama, la un moment dat, că, fară să-mi fi propus în mod particular, brandul era asociat cu mine, Soare (așa îmi spun cei mai mulți). Prin iubirea pentru culoare, prin ideile sofisticate, prin dorința de unicitate. Ok, mi-am asumat și am considerat că a venit momentul să trecem la Raluca Soare și să marchez astfel urcarea unor trepte de la un loc de joacă foarte ludic către scena modei românești.

 

Amprenta ta

Amprenta mea o reprezintă culoarea în toată splendoarea ei precum și curajul imprimeurilor și al combinațiilor. Stilul este mai degrabă al clientelor, iar eu mă adaptez și îmi pun amprenta. Sau dacă dumnealor sunt gata de o schimbare mai mult sau mai puțin radicală, eu sunt acolo să le sfătuiesc. Hainele realizate de mine nu atât creează un stil, cât activează atitudini, emoții, setează stări de bine.

 

Cele mai importante învățături de până acum

Învăț zilnic câte ceva, cele bune vin de la mentori și de la modelele de business pe care le are fiecare dintre noi, cele mai puțin bune vin din experiențele neplăcute, inevitabile de altfel.

În plus, cele mai importante învățături pentru un antreprenor cred că vin întotdeauna dinspre piață. Eu, de exemplu, am învățat că este loc pentru toată lumea cu condiția să te diferențiezi de ceilalți. Am învățat și lucruri mai puțin simpatice, cum că trebuie să fiu mai fermă cu cei care nu sunt dispuși să achite ținuta, am învățat că nu toată lumea este bine intenționată, dar în același timp am învățat constanța, detașarea și mi-am crescut gradul de asertivitate. Deci totul e bine când se termină în echilibru.

 

Mentori în formarea ta

Cel mai important mentor este Alin Gălățescu, o enciclopedie a modei universale și un mare iubitor al modei românești. Când întâlnești o astfel de persoană, nu poți decât să fii recunoscător! Nu știu dacă mi-a influențat neapărat stilul, cu siguranță însă l-a rafinat. Și trebuie să spun că toate întâlnirile noastre sunt adevărate provocări pentru amândoi, provocări care se materializează în niste combinații flamboaiante, demne de marile reviste de modă ale lumii.

Nu în ultimul rând oamenii cu care interacționez profesional, clientele mele și mai recent, domnii pentru care creez sunt adevărate izvoare de inspirație, care îmi hrănesc bucuria creației.

 

Provocările notabile ale muncii tale de acum

Una dintre cele mai mari provocări o reprezintă execuția pieselor. Este o loterie în România să găsești oamenii potriviți, iar când crezi că i-ai găsit, te lasă baltă. Nici eu nu am scăpat de acest neajuns la un moment dat.

O altă mare provocare vine din lipsa de curaj a românilor, în special a doamnelor de a purta culoare. Se tem. Din fericire, în ultimul timp au prins curaj din ce în ce mai multe, dar este un proces relativ lent. Le place, admiră culoarea, uneori chiar probează timid și văd că le stă bine, dar le sperie gândul că vor atrage priviri îmbrăcate în acea ținută. Apar provocări la fiecare pas. Dar ce ne-am face fără ele?

 

Satisfacțiile

Satisfacții sunt multe din fericire, este aceea, primordială pentru ceea ce fac eu, cea care vine din procesul creației! Decupajul mental, viziunile care apar atunci când îmi întind materialele prețioase și le privesc și ating cu nesaț. Apoi cea care se naște când cunosc oameni noi. Este minunat sentimentul care îmi umple sufletul când îmi pășește o persoană în showroom și povestim, schimbăm energii din cele mai bune că la final să aflăm ce ținută își dorește.

O altă satisfacție importantă vine din micile mele victorii de a le convinge pe doamnele care îmi trec pragul că le stă minunat în culoare și din feed-back-urile pe care mi le întorc radiind de uimire și bucurie.
Deloc de neglijat este bucuria participării la evenimentele de modă din România. Îmi face o plăcere uriașă să fac exerciții de design pentru temele propuse de Alin Gălățescu precum: Nichita Stănescu, Dali, Mircea Eliade, Soiree-urile dedicate marilor designeri ai lumii, dar și participările la Festivalul Internațional de Modă Transilvania, de la Cluj.


Credit foto: Cristian Paduraru

 

Piesele pe care le creezi

Sunt două direcții: pe de o parte sunt ținutele pe care le creez la comandă, în urma unei discuții cu clienta. Analizăm ocazia pentru care realizăm ținuta și testăm limite, probăm ținute, aflăm la ce alegeri se încumetă.

Iar apoi, ținutele pe care le creez în cadrul colecțiilor, sezoniere sau nu, iar aici cerul este limita :). În toate situațiile folosesc materiale de calitate, prețioase, sofisticate, aduse din Italia în cea mai mare parte, dar nu numai. Iubesc toate țesăturile, imprimeurile, tocmai de aceea, în ceea ce privește colecțiile, pornesc cel mai adesea de la materiale. Pentru comenzi, procesul este invers, totul pornește de la dorința clientei. Mă rog, până vede un material și nu-și mai poate lua ochii de la el :).

 

Super puterea hainelor tale

“Cipul” de care povesteam, cel care transmite bucurie și forță celei sau celui care poartă ținuta. Nu pleacă nicio piesă fără să-i plantez aceste proprietăți. Creez cu o imensă încântare, mă bucur de texturi și de combinații, mă joc cu ele, ele se joacă cu mine, ne provocăm reciproc. Uneori le văd în raft, așezate lângă alte materiale cu care nu m-aș fi gândit până atunci să le combin. De parcă s-au așezat ele si mă trag de mânecă: hey, ce zici de această combinație?


Credit foto: Remus Nicolaescu

 

Ce te inspira

Totul. Mă inspiră natura, culorile ei, formele, mă inspiră în foarte mare măsură oamenii. Mă inspiră și detalii ale marilor designeri pe care îi admir. Sau pur și simplu îmi apar viziuni: detalii, croiuri, până la o ținută întreagă.

 

Rutina de creație

Înainte de realizarea unei colecții încep să caut materiale. Am deja destul de multe, dar întotdeauna trebuie să vină și câteva noi. Mă duc la furnizori, scotocesc după cele mai speciale țesături și imprimeuri, iar după ce am totul la mine la showroom, încep și le aleg, le întind peste tot, le mângâi, le combin. Nu e ușor, uneori apar blocaje. Iar atunci fac o pauză sau trec la o altă ținută. De regulă ajută să încep cu niște ținute mai simple că să deblochez procesul, care ulterior vor fi îmbunătățite.

Apoi se naște o altă provocare: odată pornit procesul, devine foarte dificil să mă opresc. Mi se întâmplă frecvent să realizez mai multe piese decât ceea ce mi-am propus. Iar atunci când trebuie să pun barieră cu orice preț, mă întristez, negociez cu mine, poate mai trece totuși o ținută.


Credit foto: Madalina Rosca

 

Clientele tale

Clientele mele sunt cele mai cool femei! Sunt Femei cu majusculă. Acele persoane asumate, cu multiple valențe, cu atitudine, cu spirit ludic, cu artă coversatională, cu tolba de săgeți la purtător, rafinate, calde, șarmante. Chiar dacă unele sunt aparent timide, odată îmbrăcate în ținutele mele, se dezlănțuie.
Toate aceste doamne au o energie aparte și vin din toate zonele profesionale: showbiz, artă, cultură, sănătate, administrație, învățământ etc.

Cum ne întâlnim? Ah, asta este partea cea mai interesantă uneori: ne trag anumite corzi unele spre celelalte, ne pun în legătură cunoștințe comune, ne adună iubirea pentru culoare, într-un fel sau altul ne găsim, flirtăm și ne bucurăm.

 

Cum se raportează femeile la corpul lor când își aleg hainele

Cel mai adesea doamnele doresc să facem minuni pentru a le ascunde imperfecțiunile corpului. Se pot face artificii desigur, dar uneori nu pe măsura așteptării dumnealor. Apare și feminitatea în discuție, dar oricum, cele mai multe dintre ținutele Raluca Soare imprimă feminitate.

Sunt multe cliente care îmi spun încă de la început că nu vor culori foarte puternice și sunt cliente care îmi întrec așteptările alegând câte 2-3 culori criante.


Credit foto: Ciprian Strugariu

 

Preferințele consumatorilor români de produse de designer

În primul rand, vestea foarte bună este că din ce în ce mai mulți români caută produse ale designerilor autohtoni. Într-o epocă în care consumatorii sunt atât de dornici să îmbrace aceleași lucruri ca idolii lor influenceri fără să încerce să se diferențieze, astfel de persoane care îndrăgesc ținutele personalizate sau unicat sau mini-seriile sunt aur curat. Este ceea ce mă încurajează și provoacă în același timp să nu mă dau bătută și să continui lupta de convingere în favoarea ținutelor bespoke.

Cei care o fac deja caută combinația ideală între calitate, aspectul estetic și preț. Iar când zic estetic mă refer atât la frumusețea ținutei cât și la punerea în valoare a corpului. Iar aceasta combinație se obține în majoritatea cazurilor prin realizarea unei ținute personalizate.

 

Schimbările din industria modei românești

O schimbare în bine există fără discuție. Au apărut mai mulți designeri, cu viziuni mai curajoase, cu propuneri originale. Și apar în permanență oameni deosebit de talentați și de creativi. Cărora le este însă foarte dificil, căci nu există o susținere financiară și fiscală a micilor antreprenori. Este foarte greu să te ocupi ca designer de tot: creație, promovare, evenimente, vânzări etc. Cel puțin unul dintre câmpuri vă avea de suferit. Este nevoie de sprijin, de coerență și poate chiar de o organizație care să ne reunească întru rezolvarea acestor nevoi.

 

Planuri pentru brandul tău

Se întrevede un an plin, ceea ce mă bucură în mare măsură. Începem cu două evenimente de modă, unul dedicat lui Mircea Eliade pe 30 ianuarie, iar apoi, pe 27 februarie, o prezentare de inspirație Salvador Dali. Such a treat!

Tot în acest an o să demarez niște linii noi de produse, una dedicată tinerilor, iar alta pentru domni. O continuăm pe cea pentru copii. Și de asemenea, testăm noi oportunități: imprimeuri personalizate, zona office pentru doamne, continuăm și chiar dezvoltăm linia de eșarfe zero waste (este linia noastră de eșarfe realizate din materialele din care am realizat ținute), continuăm cu linia de batiste elegante din mătase pentru domni, introduse deja de la finalul lui 2023 și mai avem multe idei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related