De câțiva ani trăim vremuri atât de interesante, încât nu ne-ar deranja să ne plictisim puțin. Să fie un 2024 cât mai previzibil, își dorește și Dragoș Smeu, fondatorul agenției de digital marketing Mavericks. Un 2024 stabil, care să facă loc planurilor pe termen lung, după o perioadă a schimbărilor de tot felul.
"Ce am învățat în ultimii 7 ani de agenție și mai ales în ultimii 3 ani post pandemie este că mai important decât planul stabilit sau rezoluțiile pe care le ai este ce se întâmplă pe parcursul drumului și mai ales contextele externe ce nu țin neapărat de prognoza ta dintr-un spreadsheet", spune Dragoș.
Despre adaptare și schimbări, fluctuațiile pieței și trendurile care se anunță în 2024, povestește Dragoș mai multe în rândurile de mai jos:
Cu ce energie ai intrat în 2024
Am început anul cu un nivel de energie foarte bun. Nu prea am simțit foarte mult acele zile libere; a părut că am avut doar un weekend prelungit și de pe 8 ianuarie am intrat din nou direct în pâine. Cum spune un client drag mie, a început Q5 nu un nou an :). Îmi doresc un 2024 în primul rând cu stabilitate. Dacă vom avea stabilitate la nivel de echipă și portofoliu vom avea cu siguranță și rezultate mult mai bune ca în 2024. Se întrevede un an bun, sper să și fie așa!
Mai ales pentru că am terminat un an 2023... normal! Ne-am canalizat energia doar pe dezvoltarea business-ului anul trecut și nu pe alte subiecte conexe.
Planuri pentru anul acesta
Obiectivul meu principal pentru 2024 este consolidarea și maturizarea business-ului. Suntem în anul 8 de agenție și suntem în acest moment o echipă de +20 de colegi. Evaluăm toate procesele pe care le avem în acest moment, construim altele noi, dezvoltăm și alte metode de verificare a calității serviciilor pe care le oferim dar și a indicatorilor de performanță și business. Cred că pentru noi va fi anul optimizării proceselor mai ales că de anul trecut am lansat și alte două noi servicii pe care încercăm să le integrăm cât mai lin.
Schimbări
Schimbări radicale nu vom avea în 2024. Îmi propun să integrăm în procesele noastre și tool-uri de AI care să ne ajute să eficientizăm timpul pe task-uri tempofage și care reprezintă doar volum de muncă, fără un input creativ foarte mare. Vom avea o perioadă de explorare și testare ca mai apoi să analizăm rezultatele și ce procese de automatizare putem incorpora în flow-ul agenției urmând ca în a doua jumătate a lui 2024 să le oficializăm și integrăm în procese la nivelul întregii echipe.
Industria de digital marketing în 2023
A fost un an mai bun decât 2022, cu siguranță. Cred că a fost un an normal atât din perspectivă business cât mai ales din punct de vedere al comportamentului utilizatorilor. Am văzut un 2023 care a revenit cât de cât la normal, care a avut perioadele sale de off-season cum ar fi iulie și august, perioade foarte bune din octombrie și cu vârfurile din noiembrie și decembrie.
După acești ani nebuni cu pandemie și război am văzut și un comportament cu ceva mici modificări în rândul utilizatorilor; perioada de vară, de concedii se prelungește cel puțin până spre mijloc de septembrie, perioada Paștelui nu mai aduce și o scădere de interes și de usage online iar perioada între Crăciun și Revelion este în continuare o perioadă bună pentru digital marketing din perspectiva traficului și chiar a interesului pentru diferite produse și servicii.
Ce se întrevede în 2024
Începutul de an este unul bun. Discuțiile de final de an, de review pe 2023 și planurile pe 2024 sunt unele bune, constructive, pozitive. Evident că lucrurile se pot schimba destul de mult dar sper să fie un an predictibil. După un gap de 3 ani în care prognozele noastre au fost complet date peste cap de factori externi sperăm la un 2024 cât mai predictibil. Singura necunoscută este legată de evoluția AI-ului și gradului lui de folosire în task-urile din cadrul agenției.
Trenduri
Când vobim de digital marketing o să vă dezamăgesc cu ceva trenduri nu foarte appealing ci mai mult în zona de modificări foarte importante tehnice. În 2023 am înregistrat câteva schimbări majore. Cea mai importantă a fost legată de zona tehnică, de migrarea Universal Analytics la Google Analytics 4 și de aici la foarte multe provocări de monitorizare corectă a datelor campaniilor de marketing. Pentru 2024 vom avea un an în care vom discuta destul de mult despre 1st Party Data și trecerea de la o targetare pe bază de cookies (acel faimos retargeting pe care îl cunoaștem pe toți) la o targetare în funcție de 1st Party Data - pe bază de adresă de email a utilizatorilor pe care îi ai în baza ta de date.
Ca să vin și cu câteva trenduri ceva mai umane aș menționa adopția mai mare a TikTok în rândul brandurilor. E deja a treia rețea socială în România după Youtube și Facebook și a lăsat mutl în spate Instagram. Nu mai este doar o platformă a GenZ ci avem deja +1 milion de useri de peste 55 de ani, de exemplu. Cred că brandurile ar trebui să îndrăznească mai mult în TikTok; atât organic cât și paid. Din 2024 TikTok va permite targetarea localizată pe un anumit oraș / regiune cred că mai multe business-uri locale ar trebui să fie prezente și să comunice în TikTok. De asemenea, zona de search în TikTok va lua probabil o amploare mai mare.
Și dacă tot vorbim de TikTok aș menționa Youtube Shorts unde e un potențial uriaș neexploatat. Youtube e cea mai mare rețea socială ca număr de useri în România, are cel mai bun timp petrecut pe platformă (peste TikTok, Netflix) și nu văd foarte mult content din partea brandurilor în Shorts. Cine citește articolul cine trebuie și poate prioritizează mai mult acest placement într-un canal esențial pentru orice brand.
Bilanț de agenție
Cum spuneam, a fost un an bun. A fost un an în care echipa s-a consolidat și a mai crescut ușor. A fost un an în care ne-am dezvoltat pe două noi servicii, social media & email marketing, și ne-am crescut departamentul în această direcție. A fost un an bun și din perspectiva portofoliului de clienți unde în majoritatea cazurilor ne-am păstrat portofoliul prin rezultate foarte bune aduse în 2023 și am reușit să îl și dezvoltăm și diversificăm prin aducerea de noi clienți în agenție la care sperăm o colaborare cât mai sustenabilă.
La lucruri mai puțin bune aș menționa poate doar faptul că nu am reușit să ne dezvoltăm pe cât mi-aș dori pe plan internațional. Dar poate 2024 este un an pentru acest plan.
Proiecte
Cel mai aproape proiect de sufletul meu în 2023 a fost promovarea Timișoara 2023 Capitală Europeană a Culturii. A fost o adevărată onoare pentru noi să amplificăm eforturile de comunicare în digital marketing pentru evenimentul de lansare, pentru promovarea multor evenimente culturale pe parcursul anului trecut dar și evenimentul de închidere a proiectului. A fost o onoare și suntem foarte recunoscători pentru asta.
Cum a fost 2023 pentru tine
Pentru mine personal 2023 a fost un an care a adus un nou membru în echipa Smeu de acasă. Din iunie 2023 avem un nou membru în familie, baby Zenaida, și sunt foarte recunoscător pentru asta. Așa că nu m-am mai putut enerva pe ceva anume, și greutățile cu schimbatul scutecelor s-a transformat într-o foarte mare bucurie <3.
Altfel, a fost anul în care m-am hotărât mai mult să mă dezvolt în zona profesoratului. Mi-am asumat 7 cursuri distincte pentru studenți, 3 în cadrul SNSPA, alte 3 în cadrul Entrepreneurship Academy și altul la Brașov la Digital Hub Academy. Toate aceste 7 cursuri presupun o programă complexă și evaluare finală. E o responsabilitate foarte mare dar pe care am acceptat-o natural. Simt o chemare în direcția aceasta și probabil în 2024 mă voi implica mai mult în proiecte educaționale.
La ce ai renunțat. Ce ai câștigat
Am renunțat destul de mult la timpul liber dar încerc să gândesc pe termen lung. Un an cu mai puțin timp liber contează mai puțin atât timp cât am făcut în schimb alte lucruri (profesionale, academice) care îmi fac plăcere.
Cele mai importante lecții pe care le-ai luat cu tine in 2024
Prioritizare. Mereu prioritizare. Am un program destul de plin, sunt implicat în multe activități și este esențial să prioritizez. Chiar dacă uneori a prioritiza înseamnă să și spui NU anumitor oportunități ivite.
Ești omul rezoluțiilor?
Hahaha! Am fost! E ușor să îți propui dar mai important este planul pe care îl ai pentru a-ți îndeplini acele rezoluții. Am o strategie și o direcție setată atât personal cât și pentru Mavericks. Ce am învățat în ultimii 7 ani de agenție și mai ales în ultimii 3 ani post pandemie este că mai important decât planul stabilit sau rezoluțiile pe care le ai este ce se întâmplă pe parcursul drumului și mai ales contextele externe ce nu țin neapărat de prognoza ta dintr-un spreadsheet. Adaptare continuă.
2024 SIGUR va fi anul...
în care vom mai afla lucruri noi despre noi. Despre care poate nici nu știam că le putem învinge, depăși, realiza. Să fim energie în 2024!