Pe de o parte, industria creativă are ambiții mari, măsurate în prezentări cu AI. Pe de altă parte, mentalitatea pe termen scurt a brandurilor și loteria pitchurilor domină încă peisajul publicității de la noi. Silviu Antohe, Executive Creative Director Mullen România, își dorește pentru 2024 mai multă flexibilitate și inovație.
"Mi-aș dori mai multă claritate, sunt convins că, odată obținută, multe alte vor cădea la locul lor. Cad și în clișeul de a ne propune și să performăm în noul an. Citeam undeva că pentru a obține ceva ce alții nu au, trebuie să faci lucruri pe care alții nu le fac, și mă întreb: “Ce nu sunt ceilalți dispuși să facă?”, spune Silviu.
Cum se întrevede 2024 în advertising, în opinia lui: AI, sănătate mintală, mai puține cauze sociale, mai mult focus pe execuție. Despre toate, povestește Silviu Antohe în rândurile de mai jos:
Cu ce energie ai intrat în 2024
Ei bine, nu pot să spun că am făcut schimb de baterii și am repornit sistemul la maxim. Starea cu care am intrat în 2024 este similară cu starea când mă întorc la butoane după orice vacanță. Mă întreb ce am făcut bine, ce am făcut mai puțin bine, ce ar trebui să continui să fac și la ce ar trebui să renunț până la următorul concediu (probabil cel din vară).
Sincer încă sub influența proiecției mentale pentru următoarea etapă. Văd un potențial infinit de dezvoltare personală și o oportunitate în a inspira și a fi inspirat, căutând căile către mai multe pasiuni și, cine știe, poate chiar succes.
Planuri pentru anul acesta
Rezoluțiile de la început de an par să fie doar niște scântei puternice. Obișnuiesc să-mi stabilesc obiective pe măsură ce îndeplinesc altele, nu doar la începutul anului. Desigur, nu pot garanta că voi atinge tot ce îmi propun în 2024, dar cu siguranță voi face tot posibilul.
Mi-aș dori mai multă claritate, sunt convins că, odată obținută, multe alte vor cădea la locul lor.
Cad și în clișeul de a ne propune și să performăm în noul an. Citeam undeva că pentru a obține ceva ce alții nu au, trebuie să faci lucruri pe care alții nu le fac, și mă întreb: “Ce nu sunt ceilalți dispuși să facă?”
Vreau să fim mai flexibili, să prioritizăm viteza de reacție și inovația, am senzația că volumul le-a cam sufocat în 2023.
Cum a fost 2023 pentru industria creativă din România
Nu sunt sigur ce să spun despre întreaga industrie; pentru unii a fost mai bine, pentru alții mai puțin bine. În cazul nostru, aș spune că nu a fost rău, dar cu siguranță există loc pentru îmbunătățiri.
Dacă citești online, vei observa că industria a fost puternic influențată de inteligența artificială (AI). La începutul anului 2024, cred că nu mai există prezentări fără cel puțin o simulare realizată în AI, iar noi (ca industrie) cred că ne-am adaptat destul de bine.
Totuși, ceea ce cred că a influențat cel mai puternic industria este mentalitatea pe termen scurt a brandurilor și loteria pitch-urilor. Aceste provocări au determinat agențiile să-și revizuiască modelul de business, să-l modifice, să-l transforme, sperând că anii viitori vor fi mai previzibili.
În privința anului 2024, aștept să fiu surprins. Orice ar aduce, mă va găsi așa cum m-au găsit și ceilalți ani - la calculator, prin brainstorming, bucurându-mă de fiecare idee pe care voi face tot posibilul să o fac să zboare.
Ce trenduri se anunță în 2024
Nu știu dacă se va întâmpla, dar aș aprecia apariția unui trend în domeniul sănătății mintale, altfel, cred că inteligența artificială (AI) va continua să fie un subiect de discuție.
Am mai auzit că unele platforme de streaming plănuiesc să introducă reclame în abonamentele de bază. Există și discuții despre transformarea retailului într-un canal de media și despre creșterea fenomenului de influencing împreună cu shoppingul în live streaming, s-a lansat și Threads, vom vedea cum evoluează lucrurile.
Și încă ceva, cred că vom vedea tot mai puține cauze sociale în comunicarea brandurilor și festivalurilor și se va da tot mai multă atenție execuției.
Bilanț 2023 cu bune și rele
Dificil de zis și greu să trag anul 2023 într-o anumită categorie. Eclectic aș zice. Am râs, am plâns, am sperat, am fost dezamăgit și am câștigat relații și prieteni noi. Cred că ce aș putea să zic cu siguranță e că în 2023 nu m-am plictisit.
A fost un an în care am experimentat multe și pe care îmi propun să le cern în 2024.
În 2023 am avut multe prezentări/pitch-uri din care am învățat o grămadă: despre clienți, proiecte și cred că cel mai important, despre mine.
Am observat că ne luăm prea în serios, atât agențiile cât și clienții, și îmi propun să mă distrez mai mult, iar singurul lucru pe care vreau să-l tratez cu maximă seriozitate să fie consumatorul.
Privind înapoi, acum mă bucur că în 2023 am fost constant activ, m-a ținut concentrat pe proiecte și parcă nu am avut timp să mă supăr atunci când ceva nu mergea conform planului pentru că deja venea următorul proiect.
Cea mai frumoasă surpriză a fost un proiect pentru Mastercard pe care l-am lucrat împreună cu Rift Studio, la Climate Change Summit.
A fost genul acela de proiect care a venit la fix, pentru că aproape pe atunci ne gândeam că ar fi tare să facem ceva tech, dar încă nu știam ce.
Obiceiuri vechi, rutine noi
Cred că în 2023 am stat cel mai mult în natură; ultima dată când petreceam atât de mult timp în aer liber era atunci când mergeam în vacanță la bunici. Aproape în fiecare weekend, am mers la țară, unde am tăiat iarba, am bătut câte un cui, am săpat o groapă sau pur și simplu am făcut amiaza în hamac, la umbră.
Uite că ajung să o citez pe fiica mea, care îmi spunea într-o zi: "Măi tati, când ajung aici, simt că pot să respir." Nu cred că aș putea să o zic mai bine.
Îmi propun să nu schimb asta prea curând; cred, de fapt, că acolo am găsit o modalitate de a-mi încărca bateriile și, în același timp, un contact cu oamenii din afara bulei noastre, oameni de care nu știam că mi-e atât de dor.
Cele mai importante lecții pe care le-ai luat cu tine in 2024
Să nu ne mai luăm atât de tare în serios.
Campania anului 2023
Parcă anul trecut s-a mai dezmorțit un pic feed-ul, oamenii au început să dea share și să se mândrească cu campaniile făcute. Au fost multe campanii care mi-au plăcut, însă cea care a rămas cu mine a fost cea de la KFC - Turkey for Christmas.
Mi-ar fi plăcut să am și eu ideea asta.
Ești omul rezoluțiilor?
Nu sunt omul rezoluțiilor, însă așa cum ziceam la început, sper că în 2024 să mai bifez câteva din obiectivele propuse.
2024 SIGUR va fi anul…
tuturor.