Anderka Iancea: Într-o societate sănătoasă nu trebuie să iei de la cultură să pui la sănătate, educație sau invers

Anderka Iancea: Într-o societate sănătoasă nu trebuie să iei de la cultură să pui la sănătate, educație sau invers

Cultura e lăsată la urmă în lista priorităților publice în România. Urgențele sunt mereu altele. Dar rolul ei este la fel de esențial ca turismul, economia sau sănătatea, iar 2023 a dovedit asta, spune Anderka Iancea, specialist în comunicare, parte din echipa Centrului de Proiecte Timișoara. Anderka e jurnalist la bază, cu 10 ani experiență în mass-media. Ultimii șapte ani i-a petrecut în redacția stirilor ProTV, ca reporter în partea de vest a țării. A absolvit ciclul masterat, specializarea Comunicare și Relații Publice la Universitatea de Vest din Timișoara și s-a alăturat echipei Centrului de Proiecte în luna iulie 2021.

"În general lipsește comunicarea, nu doar în cultură. Acest aspect este lăsat întotdeauna undeva pe ultimele locuri. Munca enormă din spatele proiectului dacă nu ajunge acolo unde este nevoie, în mijlocul oamenilor, oricât de bun ar fi el poate riscă să nu își atingă obiectivul", spune Anderka.

Cum se promovează cultura în România a fost și tema gatheringului cultural de la Timișoara, la care a participat Anderka anul trecut, parte din proiectul “Creat de Timişoara”. Povestim cu ea în continuare despre lecții creative, provocările din acest domeniu și proiectele în care s-a implicat în 2023. 

 

Ce a contat cel mai mult în formarea ta

Îmi plac oamenii, îmi place mult să aflu poveștile lor. Cred că putem învăța enorm unii de la alții. Am fost întotdeauna în mijlocul lor ca jurnalist, cred că asta a contat cel mai mult în formarea mea ca om de comunicare. Să fii ancorat în realitatea din afara unui birou, să cunoști nevoile oamenilor ajută, dar să lași oamenii să te cunoască așa cum ești. Fie că vorbim de o persoană sau de o instituție.

 

Cât de greu e să ”vinzi” cultură în România

Nu credeam, dar e dificil. Cultura îmi parea acum câțiva ani un domeniu atât de rafinat și simplu. Ei, nu e așa simplu. E codașă încă, din păcate, la noi în țară. Este cu mult subfinanțată decât ar merita. Pot să înteleg vocile care spun banii aceștia se puteau duce la spital. Extrem de adevărat.

Cred însă că într-o societate sănătoasă nu trebuie să iei de la cultură să pui la sănătate, educație sau invers. Este ceea ce, din punctul meu de vedere, îi face pe oameni să fie reticenți, cel puțin la început. Iată însă că și cultura este benefică pentru sănătate, pentru economie, pentru turism de exemplu. Anul 2023 este un exemplu clar în acest sens.

 

Starea comunicării culturale în România

În general lipsește comunicarea, nu doar în cultură. Acest aspect este lăsat întotdeauna undeva pe ultimele locuri. Munca enormă din spatele proiectului dacă nu ajunge acolo unde este nevoie, în mijlocul oamenilor, oricât de bun ar fi el poate riscă să nu își atingă obiectivul.

Multe dintre instuțiile publice, corporații aleg un limbaj rigid. Ori vă promit că nu se întâmplă nimic dacă scoatem în evidență oameni așa cu sunt ei, emoții, ba chiar și zâmbete.

 

Cum a evoluat marketingul cultural în România

Uite că tehnologia ne ajută mult în zilele noastre. Încă ajută și metodele tradiționale, adică acel pliant despre un concert, piesă de teatru, expoziție pe care omul îl poate frunzări. Ajută că sunt mi mulți oameni care fac PR și comunicare, nu suficienți, dar e o creștere în ultima perioadă.

Cât despre provocările anului 2023 aș putea să vorbesc cel puțin 3 zile. Au fost multe, din toate punctele de vedere, de la emoționale, la profesionale. E un proiect extrem de important pentru oraș, pentru țară pe care îl trăim o data în viață, cel puțin în Timișoara. Cu toții am trecut anul acesta prin provocări. Am reușit într-o masură, din păcate mică, să mă și bucur de atmosfera din oraș, să merg la evenimente ca spectator și a fost extraordinar. Fiecare vai de fain e sau cine ar fi crezut că există atat de multă viață în clădirea asta din stânga sau dreapta mea mă facea să mă bucur enorm și să îmi iau energia de care aveam nevoie.

 

Clișee în comunicarea culturală din România

Fiecare proiect are identitatea lui, un mesaj de tranmis. Poate uneori se întâlnesc valori comune în proiecte, însă nu există un un mod unitar de a comunica proiecte de orice natură, culturale, educative sau economice. Din punctul meu de vedere limbajul folosit e obligatoriu să fie clar și concis, destul pentru cât oamenii din înalta societate să nu se simtă deranjați, dar să fie inteligibil și pentru un om simplu, cum sunt părinții sau bunicii mei.

 

Învățături

Am învățat că funcționează bine doar în lanț. Ai nevoie de întreaga echipă ca un proiecte să fie unul reușit și să ajungă la publicul lui. E nevoie în egală măsură de fiecare departament, de la financiar-contabil, la manageri de proiecte, la fel de mult ca de comunicare. Cred că în anul 2023, am avut ocazia să învățăm mult unii de la alții. Cred că nu există persoană să nu fi învățat ceva, de la operator cultural, instituție publică la om de comunicare. Poate cel mai important, am învățat să colaborăm unii cu alții mai mult decât oricând. 

 

Noile generaţii de public 

Anul 2023 a fost extrem de plin de evenimente. Țin minte că într-un weekend am numărat pentru un presă 27 de evenimente. Unele, ca Timișoara 2023 - Celebrarea Orașului, au depăsit și 100 de evenimente. La fiecare, mai mic sau mai mare, am văzut extrem de mulți tineri, de la adolescenți, la părinți tineri cu copii. Cred că mult mai deschise la nou, la provocări.

Am văzut extrem de mulți oameni din București, Brașov, Sibiu care au venit la Timișoara special din alte orașe pentru un anumit eveniment. Asta îmi spune că românii sunt dispuși să vină nu doar să de relaxeze și să plimbe, ci pentru evenimente culturale. Mi se pare fantastic.

 

Proiecte care ți-au atras atenția

Anul acesta nu am avut timp din păcate să urmăresc prea multe campanii. Am fost în vraja TM 2023. Am privit cu mândrie pe proiectele din Timișoara. Fie că vorbim de festivaluri mari de muzică, de teatru, de film, de literatură. Fiecare, comparativ cu anii trecuți, a evoluat din toate punctele de vedere, chiar și din perspectiva comunicării. Și cred că refelctoarele au fost în acest an îndreptate către vestul țării. Cred că în mare parte Timișoara a reușit să se remarce anul acesta, cu toate provocările din spate și poticnelile din trecut. Mă bucur enorm că fac parte din asta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related