Maria Zvenigorodschi, Senior Digital Account Manager Cognition, s-a intersectat "in mod serios" cu social media la 16 ani, cand a pornit un blog de fashion. A fost perioada in care si-a dat seama ca asta vrea sa faca pe mai departe. A invatat urmarind continuu tot ce se intampla in digital, fiind la curent cu trenduri & update-uri din tehnologie, dar mai ales prin trial & error.
"In aproape 12 ani am luat multe decizii, am invatat pas cu pas, am observat cum simplele retele de socializare s-au transformat in instrumente puternice de marketing si comunicare", spune Maria.
Despre scroll-ul infinit si strategia din spatele postarilor, emoji-uri, gif-uri si presiunea de a fi la curent cu tot ce misca in online, povesteste Maria mai mult in randurile urmatoare:
Inceputul in Social Media
Vreau sa cred ca sunt om de social media de cand exista social media in Romania. In 2011 mi-am deschis contul de Facebook si de atunci am simtit ca orice voi face, va avea legatura cu online-ul. In aproape 12 ani am luat multe decizii, am invatat pas cu pas, am observat cum simplele retele de socializare s-au transformat in instrumente puternice de marketing si comunicare.
Prima data cand m-am intersectat cu social media intr-un context mai serios a fost in 2012, cand aveam 16 ani, si de abia imi deschisesem un blog despre fashion, pe care incercam sa il promovez pe Facebook si ulterior pe Instagram. In acel moment, totul mergea organic. Imi aduc aminte ca pagina crestea usor, luand share-uri de la alte pagini. Brandurile inca nu erau in online.
Chiar daca dorinta de a scrie pe blog a disparut dupa cativa ani, pentru mine acela a fost momentul in care m-am indragostit de social media si de tot ce inseamna online. Urmand ca la putin timp dupa aceea sa constientizez puterea pe care o are digital-ul.
Cum si de unde inveti in acest domeniu
Inveti singur de cele mai multe ori, cautand si urmarind tot ce se intampla - de la update-ul platformelor, la trenduri, ce fac ceilalti si, ce e sfant in acest domeniu - trial and error.
Cred ca cel mai important lucru pentru un om de social media este sa gandeasca strategic. Trendurile le gasesti daca le cauti. Dar o postare trebuie intotdeauna sa apartina unei strategii si sa aiba „a bigger picture” in spate, sa nu fie doar un vizual impreuna cu un copy, postate pe o pagina doar ca sa fie.
Cum tii pasul cu tot ce se intampla
Mult scroll :))! Acum 2 ani as fi zis ca trebuie sa le stii pe toate si sa le urmaresti pe toate. Acum zic ca da, e important sa fii la curent cu cele foarte mari si virale. Ca de exemplu, emoticonul cu farfuria si furculita (pornit de Silviu Faiar) sau #SePoateSiAltfel (campanie UTCB).
Ce nu stie lumea despre oamenii de social media
Nu este atat de glamourous - cu siguranta daca intri in social media nu o sa fii ca Emily in Paris. Da, este un job misto care te tine la curent cu tot, esti conectat cu foarte multi oameni, se poate face remote fara probleme. Dar evenimentele la care participi sunt 5%, ziua ta de munca este in fata laptopului si cu telefonul in mana :)
Schimbari majore
In ultimii 4 ani social media s-a schimbat radical, as spune. Printre cele mai importante schimbari as mentiona TikTok-ul, care a impins contentul de format video scurt, pandemia care ne-a mutat o perioada exclusiv in online si, acum, vom vedea ce impact vor avea abonamentele scoase de Meta.
Briefurile
Cred ca briefurile au devenit mult mai stufoase, iar clientii se extind pe mai multe canale de comunicare si sunt mai deschisi la a incerca - fie ca vorbim de un trend, fie ca vorbim de o postare care e posibil sa creeze buzz.
Ce isi doreste publicul
Publicul isi doreste o comunicare cat mai onesta, directa si cu un motiv. Isi doreste sa fie inteles de brand si sa primeasca plus valoare (ca e vorba de educatie, entertainment, etc.). Cred ca cea mai mare provocare in comunicare este volumul de mesaje primite versus capacitatea brandului de a le adresa si, de obicei, de aici se nasc cele mai multe crize de PR.
Canale pe val
Nu cred ca exista canale populare sau nu. Exista: ce canal merge pentru target-ul brandului tau si unde sunt cei pe care ii cauti. Ca numar de useri, anul acesta Instagram si TikTok au avut parte de o crestere dar, din nou, asta nu inseamna ca Facebook nu livreaza si nu aduce rezultate. Cat despre Twitter, pentru mine, momentan are prea putini useri in Romania pentru a-l lua in considerare in strategii.
Daca ai descrie fiecare canal printr-un gif
(care da eroare dupa eroare dupa eroare)
Canalul pe care totul trebuie sa fie aspirational si perfect
TikTok
Live-uri si cadouri :))
Trenduri in 2023
Video content, colaborari cu influenceri/endorseri si edutainment.
Tensiunile din online
Nu consider ca brandurile (atata timp cat nu fac parte din cele reglementate oricum de lege) sufera neaparat din cauza tensiunilor. Cel putin in Romania. Da, la nivel international am vazut ca exista boicotari ale unor branduri care din online au ajuns in offline, pentru ca au decis sa sustina intr-un razboi o tara in detrimentul alteia.
Sfatul meu ar fi ca, in contextul subiectelor sensibile, brandurile fie sa ramana impartiale, fie sa isi asume pana la capat pozitia si sa explice legaturile - de ce au decis sa mearga intr-o anumita directie - si sa nu lase loc de interpretari, lucru care este foarte posibil sa ii coste.
Hate speech
Eu recomand tuturor clientilor sa existe un regulament postat pe paginile lor, in care sa scrie clar ca, in momentul in care se foloseste un limbaj licentios sau directia conversatiei duce catre instigare la ura, discrimare, violenta s.a.m.d, comentariul se va sterge.
In rest, orice comentariu inseamna engagement pentru pagina.
Nu pot sa zic ca e mai mult hate in online decat anul trecut, e la fel, doar ca s-a schimbat subiectul pe care se canalizeaza si, in ultimul timp, am observat ca subiectul este intr-o continua schimbare.
Limbajul din social media
Mult mai vizual - in loc de cuvinte folosim video-uri de pe Tiktok, meme-uri si emoticoane.
Eu cred ca oamenii au o personalitate in online si alta in offline. Faptul ca folosesc diferite elemente vizuale pentru a se exprima mai rapid nu cred ca impacteaza comunicarea in offline. Insa, chiar daca ar fi asa… inseamna ca o sa conduca la un limbaj universal, ceea ce nu este neaparat un lucru rau, ci mai mult o consecinta fireasca a faptului ca petrecem atat de mult timp in bula online-ului.
Un fel de ghid de supravietuire al omului de social media
- Nu pune mai multa presiune pe tine decat este cazul
- Greseala este omeneasca
- Ia pauze - momente in care te deconectezi si traiesti ancorat in prezent (foarte important!)
Cum a schimbat Social Media fata industriei creative
In multe feluri - de la formatele care se schimba de la un an la altul, la felul in care comunici, la faptul ca ai nevoie de oameni creativi care sa fie activi in social media si sa inteleaga fiecare canal in parte.
Cuvantul anului
AI este cuvantul anului in Social Media. Asistam la niste schimbari colosale datorita acestui cuvant.