#ArtistEmergent | Mălina Moncea: Am pornit de la o curiozitate personală, cum aș putea calcula amprenta noastră corporală de la naștere până la dispariție

#ArtistEmergent | Mălina Moncea: Am pornit de la o curiozitate personală, cum aș putea calcula amprenta noastră corporală de la naștere până la dispariție

Mălina Moncea consideră că actul creativ nu este întotdeauna în mod necesar solitar, însă este o călătorie constantă și incitantă a sinelui. Ea adaugă că mentorii, profesorii și apropiații cu care a luat contact au îndrumat-o către persoana care este în prezent, prin nenumăratele circumstanțe în care s-a intersectat cu ei și prin intermediul experiențelor comune pe care le-a trăit alături de aceștia.

În cadrul expoziției Fabulating About a Gelato Machine prezentată de către Asociația Culturală Eastwards Prospectus în parteneriat cu galeria Gaep și Muzeul de Artă Brașov, Mălina și-a propus, prin lucrarea intitulată This is a speculation and/or/not science, să calculeze amprenta corporală a oamenilor de la naștere până la dispariție. Expoziția marchează etapa de final a programului de mentorat și producție dedicat artiștilor emergenți, Accelerator Brașov, și poate fi văzută la Muzeul de Artă Brașov până pe 25 februarie 2024.

Povestim în continuare cu Mălina despre memorie, corp, artă și miturile care se formează la granițele lor. 

 

Etapele de formare

Etapele mele formatore cele mai importante au fost de la începutul facultății, unde am descoperit că sunt angajată în procesele de reprezentare vizuală a conceptelor pe care le gândeam, au venit apoi etape de experiment și maturizare, și cu fiecare lucrare am descoperit ceva nou despre mine și despre public, despre dificultățile tehnice și actele creative. Mentorii, profesorii și apropiații cu care am luat contact, m-au îndrumat către persoana care sunt în prezent, prin nenumăratele circumstanțe în care ne-am intersectat și experiențele comune. Actul creativ nu este întotdeauna în mod necesar solitar, însă este o călătorie constantă și incitantă a sinelui.

 

Temele care te preocupă

Temele principale ale cercetării mele în prezent sunt contextele ficționale creatoare de identitate și sens, mitologiile personale și colective, post-fotografia ca mediu expansiv în corelație cu medii tangibile și/sau virtuale.

 

Ce te-a motivat să participi în programul Accelerator Brașov

Consideram, în momentul înscrierii, că un program de mentorat mi-ar beneficia practicii artistice, prin întâlnirile și contactul cu profesioniști din domeniul cultural și de antreprenoriat, alți artiști emergenți, schimbul de perspective și comunicarea într-un context profesional inspirant. Acesta prezintă perspective de viitor, un bogat cumul informațional și potențiale prietenii care s-au îndeplinit frumos.

 

Lucrarea ta din cadrul expoziției Fabulating About a Gelato Machine

Ideea de la care am pornit a fost o curiozitate personală despre cum putem măsura prezența noastră spațială în timp. Mai exact, cum aș putea calcula amprenta noastră corporală de la naștere până la dispariție. Întrebări precum „Cum te simți în legătură cu amprenta temporală a corpului tău?”, „Putem crea o hartă topografică a corpului tău modelând spațiul?”, „Simți că intervenția corpului tău în univers este necesară?” au fost prezente sub forma unei narațiuni audio, împreună cu niște imagini și grafice încrustate în rășină, și au reprezentat o meditație asupra vieții dintr-un anumit punct de vedere poetic și matematic.

 

Procesul de creație

Gândirea conceptului, pornind de la cercetarea personală, găsirea unor expresii artistice potrivite, căutarea imaginilor în mediul urban, realizarea de teste și experimente, imprimarea lor pe hârtie de retroproiector, încorporarea în rășină, fotografierea unui gest performativ și încadrarea fotografiei, precum și producerea textului narat audio.

 

Investigarea trecutului

Consider că am abordat acest subiect prin natura proiectului de examinare temporală a spațiului ocupat de către corpurile noastre, încercând să răspund la întrebări legate de efemeritatea existenței noastre.

 

Ce ai descoperit mergând pe urmele memoriei

Memoria este un mecanism interesant cu care lucrăm cu toții, evident, din perspective diverse. Este un corp viu în continuă schimbare, creativ, înșelător, exuberant și seducător. Urmele memoriei sunt la granița dintre ficțiune și realitate. Am parcurs cu o perspectivă largă, demistificând anumite mituri legate de corp, acele povești interne pe care ni le spunem cu toții despre viață, inexistență, transformare și transcendenta.

Am utilizat memoria ca un suport de fond, retroactiv. Am fost influențată de procesul creativ, în prima fază, fizic, căci lucrul cu rășina, chiar și non-toxică, prezintă un risc, deoarece vapori inhalati pot produce diferite afecțiuni respiratorii, indiferent că se poartă echipament de protecție. Cu toate acestea, procesul, deși lung și experimental, a fost extrem de împlinitor și intrigant. Am ajuns la o nouă formă în cercetarea mea teoretică, am câștigat reziliență și mi-am întărit angajamentul artistic.

 

Cum s-a schimbat procesul de creație în ultimii ani

În ultimii ani, a fost un carusel al schimbărilor; pandemia a afectat atât motivația artistică, cât și contextele și oportunitățile de a expune. Au fost momente în care a trebuit să fac alegeri în detrimentul creației personale, pentru a da curs stabilității financiare, și în acele momente, mă simțeam departe de mine ca persoană și de scopul meu. Însă situația s-a rebalansat și am ajuns într-un echilibru între persoana mea ca artist, viața personală și cea profesională, care de multe ori se reunesc într-un punct ce se învârte în jurul artei. Cred că mediul cultural în care mă imersez de ani de zile inevitabil mi-a schimbat constant percepțiile asupra vieții, artei, relațiilor interumane, a scopurilor și a eticii. Consider că, de la o naivitate studentească, am ajuns să cresc într-un semi-idealist, semi-realist.

 

Rolul tău ca artistă în 2023

Rolul artiștilor rămâne în continuare de a reflecta lumea înconjurătoare, de a pune întrebări și a oferi perspective multiple; însă, consider că pandemia a adus în prim-plan anumite teme de gândire, discuție și creație care erau doar fictive înainte. S-a dezvoltat un alt context global care i-a împins pe artiști într-o altă zonă de reprezentare. Rolul meu ca artist în 2023 este același ca și până acum: să experimentez și să creez dintr-un loc sincer și angajat, pentru un public care, sper eu, crește în număr și interes.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune



Branded


Related