În ultimul film al regizorului Marian Crișan, spectatorul intră într-un univers deosebit și este trasportat prin Munții Apuseni. Acțiunea este plasată în anul 1944, când Al Doilea Război Mondial se sfârșea. Deși este un film de război, povestea este centrată pe maturizarea unui adolescent care pornește într-o călătorie inițiatică pentru a-și salva caii. „Warboy” este un basm modern cu elemente de western și road movie despre sensurile războiului departe de front, despre prietenie și curaj.
Marian Crișan a scris scenariul filmului pornind de la amintirile bunicului său, adolescent în timpul războiului și slugă la un om înstrărit de ai cărui cai avea grijă.
"Am hotărât că Nicu trebuie să se întâlnească cu soldați din diferitele armate, care să devină acei monștri din povești, obstacole pe care el trebuie să le înfrunte. Când am ajuns la american, am hotărât că el ar trebui să vină în film așa cum sunt americanii, dezinvolți, mândri și călare".
„Warboy” își continuă călătoria către public în cinematografele din toată țara și în proiecții prin orașe mici, unde nu există cinematografe. Noi povestim în continuare cu regizorul Marian Crișan despre alegerea actorilor din distribuție și despre imaginile deosebite din film.
Contextul în care te-ai gândit la Warboy, această combinație de western cu film de război
Deși nu e un film biografic, WARBOY pornește de la amintiri ale bunicului meu care era adolescent în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Pe vremea aia era slugă la un om înstărit și avea grijă de caii acestuia undeva în Munții Vrancei. Aceste amintiri m-au pus pe gânduri și am început să construiesc un scenariu despre un adolescent în acele vremuri, un coming of age story. Îmi doream o călătorie epică pentru acest personaj prin ochii căruia voiam să descifrez sensurile sfârșitului războiului, departe de front. Există potențialul unei călătorii prin munți, de aici și elementele de western și de road movie aduse în scenariu. Sunt un admirator al filmului american și a fost o plăcere să pot merge în zona acestor genuri, revizitându-le din perspectiva românească. Filmul poate fi citit și ca o fantezie, ca un fel de basm modern despre război.
Ce fel de cercetare ai făcut înainte de scrierea scenariului
În perioada de scriere am cercetat foarte multe cărți militare și istorice despre acea perioadă, în special pentru a afla detalii despre viața civilă din acea perioadă. Am revăzut filme cum ar fi Paisa sau Germania anul 0 ale lui Roberto Rossellini. Voiam să studiez în acele filme atmosfera, costumele, decorurile. Un alt film revăzut în aceea perioada a fost Copilăria lui Ivan de Tarkovsky, un film foarte puternic care te transpune în Cel De-al Doilea Război Mondial, în Uniunea Sovietică unde un băiat vrea să meargă pe front. Mi-am reamintit și am revăzut filme pe care le ador, cum ar fi Dead Man a lui Jarmusch sau Jeremiah Johnson a lui Sydney Pollack.
Povestea, prin ochii unui băiat care luptă să își salveze caii, într-o călătorie care îl și maturizează
În Warboy, personajul principal, Nicu, un băiat de 14 ani, speră ca tatăl lui plecat pe Frontul de Est se va întoarce și că apoi vor putea lucra împreună cu caii în pădure. Această motivație interioară îl face să pornească spre Est. Am simțit că acest personaj poate să spună foarte mult despre acele vremuri și reprezintă simbolic istoria României care s-a schimbat dramatic după 23 august. Întâlnirea cu Earl este una din seria de întâlniri cu soldații diferitelor armate care traversează pădurile. Nicu și Earl pornesc mai departe împreună și dezvoltă o relație de apropiere, Nicu văzând în Earl un fel de adult care poate să îl protejeze, un fel de imagine a tatălui. Dar ce cred că este mai interesant e că și Earl vede în Nicu un ”fiu”, un copil singur fără tată, la fel cum și sunt copii lui lăsați acasă în Littlefield, Texas.
Procesul de creație a filmului
Pornind de la acele amintiri ale bunicului, am început să imaginez un scenariu pe care mi-l doream intrigant și care să aibă o călătorie inițiatică a personajului principal. Am hotărât încă de la început că Nicu trebuie să se întâlnească cu soldați din diferitele armate, care să devină acei monștri din povești, obstacole pe care el trebuie să le înfrunte. Când am ajuns la american, am hotărât că el ar trebui să vină în film așa cum sunt americanii, dezinvolți, mândri și călare, deoarece imaginea americanului în anii ‘40-‘50 este imaginea din westernurile cu John Wayne. Adolescentul care îl întâlnește pe american prezenta un pretext dramatic foarte bun pentru a continua călătoria, călare, împreună. Toate personajele reprezintă niște identități culturale și istorice studiate de-a lungul a doi ani de scriere și rescriere a scenariului.
Alegerea actorilor principali, Daniel Bâliș Reginald Ammons
Am făcut casting în foarte multe cluburi de călărie din țară. Daniel este din Bacău și prima noastră întâlnire a fost în 2020, pe când avea 13 ani. Am simțit de la prima întâlnire că poate juca acest rol. Daniel are un un instinct și un talent nativ și cred că poate să joace cinema. Am făcut multe teste cu el, și pe text și pe acțiune, călărie, mișcare. Alegerea lui a fost una cu sufletul, simțeam că poate să facă acest rol și știam că toată timiditatea și neiguranța lui pot fi transformate în ceva, în folosul jocului său și al filmului. Un alt lucru foarte important a fost că Daniel călărea foarte bine și trăia de dimineață până seara în preajma cailor, la grajduri. Asta a fost foarte important pentru mine. Ca detaliu, țin minte că la probele pe care le-am dat cu mai mulți băieți, le-am cerut să facă, dacă vor și dacă pot, o scenă desculți. Printre singurii care au dat acea probă desculț a fost Daniel.
Reginald Ammons a fost o altă descoperire. Prin 2021 când eram încă în perioada de casting am auzit că un actor american care locuia la București dădea probe la un serial american care urma să se filmeze în România. L-am chemat și noi la probe și s-a dovedit o alegere potrivită deoarece rolul de pilot american îi venea ca o mănușă, el fiind texan la origini, știa să călărească și era pregătit pentru rolul care urma să îl solicite fizic. A fost o plăcere să lucrăm împreună și să construim personajul Earl, construcție care a plecat de la amintirile lui apropo de bunicii lui care luptaseră în Al Doilea Război Mondial și veneau dintr-un mic orășel din Texas, Littlefield.
Alegerea celorlalți actori din distribuție
Ceilalți actori din cast vin majoritarea din teatre din zona de Vest a României, de la Oradea, Cluj, Satu Mare, dar și de la București. De asemenea am lucrat, ca de obicei, cu mulți figuranți și actori neprofesioniști, aleși din zona în care am filmat. Am căutat să aduc pe ecran chipuri, figuri speciale care să dea acel aer de film de epocă care se petrece într-o zonă rurală din România anilor '40.
Colaborarea și negocierea creativă cu actorii
Încerc să ajung cu actorii într-un punct în care ei devin personaj în mod natural, ajung să vorbească cu un anumit accent, cu un anumit ritm, ajung să se miște într-un anumit fel și să comunice între ei non-verbal. A fost o filmare foarte intensă și toate personajele erau bine pregătite după multe sesiuni de repetiții.
Cred că actorii au un rol creativ foarte important în cinema și vreau să le dau credit pentru asta, vreau să le facă plăcere să joace și îi las să încerce variante, să se simtă liberi pe set.
Locațiile de filmare
Am bătut multe locuri pentru a găsi locații potrivite pentru WARBOY. Am fost în zona Vrancea, zona Făgăraș dar nu am găsit ce căutam. Știam că în Apuseni sunt acele case de lemn părăsite, în mai multe locuri, și am ajuns să batem Munții Apuseni în vara lui 2020 și 2021. Când am ajuns în zona Ghețari și, în special, la Poiana Călineasa am simțit că am ajuns în film. Acolo am găsit multe case de lemn unde țăranii stau peste vară cu vacile și cu caii. Acele mici cătune și peisajul din zona Rezervației Naturale Munții Apuseni au devenit scena pentru acțiunea din WARBOY. Pe lângă asta, știam peisajele din Apuseni din copilărie și studenție când făceam excursii la Stâna de Vale, Boga, Padiș, Arieșeni și, desigur, la Ghețarul Scărișoara. Munții Apuseni sunt un peisaj foarte cinematografic care a ajutat la senzația de film western pe care o are filmul.
Amintiri de la filmări
Am filmat 25 de zile, cel mai mult în Parcul Natural Munții Apuseni, în locuri în care accesul s-a făcut doar la picior. Au fost momente în care echipamentul a fost dus cu jeepuri pe drumuri forestiere, în locuri în care accesul era foarte dificil. A fost însă și premiza unor filmări care au dus la ceva spectaculos, deorece avem secvențe pe creste de munte, tereceri prin râuri de munte, peșteri sau defilee.
Toata filmarea este o amintire frumoasă pentru echipa noastră. Am fost ca într-o tabără în munți. După aproape doi ani de pandemie, de stat mai mult în casă, am stat tot timpul în aer liber, în pădure, împreună cu cei doi cai. Au fost două luni pline de soare și aer curat care au trecut ca o aventură pentru noi.
Câteva cuvinte despre imagine
Încă din perioada prospecțiilor, împreună cu operatorul Adi Pădurețu, am observat natura și lumina și am hotărât că vom face în primul rând un film color, deoarece există tentația de a-l face alb-negru. Natura și peisajul montan pulsau de tonuri de verde și brun și mi s-a părut că acea natură joacă un rol dramatic, deoarece e la fel de maiestuoasă și în vreme de pace și în timpul războiului. Mi se pare interesant cum natura e martoră la istorie și rămâne neschimbată de-a lungul epocilor.
Reacțiile publicului
Suntem încântați să avem reacții foarte bune pe startul promovării filmului. Spectatorii intră într-un univers special, sunt transportați în timp și mulți ne spun că au trecut prin toate stările la vizionare. E interesant să ne întâlnim și cu spectatori din orașe mici unde nu există cinematograf și unde organizăm proiecții în caravană. Acești spectatori sunt foarte importanți pentru mine, deoarece ei văd film pe marele ecran foarte rar și receptează spectacolul cu un ochi sincer.
WARBOY este încă în cinematografe, în mai multe orașe din țară, și în proiecții în caravana care a început la Salonta și localitățile din Munții Apuseni unde a fost filmat – Garda de Sus și Roșia Monta.