[Digital Trends] Cristian Manafu: Cred că neconvenționalul și-a luat an sabatic în 2023

[Digital Trends] Cristian Manafu: Cred că neconvenționalul și-a luat an sabatic în 2023

Toată lumea aleargă după AI, dar prudent, pe cărări cunoscute. În 2023, pe piața de digital, s-a jucat la sigur, crede Cristian Manafu, Managing Partner Evensys și membru al juriului Internetics 2023. Anul acesta, au fost înscrise 145 de proiecte în cadrul Internetics. Nominalizările vor fi anunţate pe 22 noiembrie, iar câştigătorii pe 28 noiembrie, în cadrul Galei de Premiere Internetics 2023.   

”Nu știu dacă e o problemă a pieței faptul că există un mimetism de confort în rândul brand-urilor, dar mi-e dor de vremea când venea o agenție cu ceva tare, când aducea ceva nou sau te surprindea cu o abordare neconvențională”, spune Cristian.

Povestim în continuare cu Cristian despre schimbările din online, de la certuri pe Facebook la aplicații AI, și cum își adaptează brandurile comunicarea în funcție de ele. 

 

Cuvântul anului în digital

AI, clar. Oriunde te întorci, dai de el. E o goană acum pentru lansarea de aplicații mai ceva ca pe vremea clienților Twitter, când peste noapte mai apărea un instrument care să îți ofere o experiență, un add-on, ceva pentru și pe rețeaua de microblogging.

Dincolo de efervescența asta, AI-ul este clar un game changer astăzi. Și nu doar în lumea marketingului.

 

Munca de jurat la Internetics

Jurizarea este mereu o experiență frumoasă, cu excepția momentelor când lași totul pe ultima sută de metri. Dar chiar și atunci, e un bun moment de deconectare de la task-urile zilnice și de imersiune în ce a mai făcut industria în ultimul an. Am zis mereu că jurizarea într-un festival de marketing este o experiență de învățare și validare.

 

Ce te-a surprins 

Că muzica e foarte importantă în marketingul de la noi. Atât de importantă încât mă face să analizez un pic zona asta, să înțeleg de ce brand-urile scot piese, creează mini talent shows sau pun accent atât de mult pe muzică în campanii. Vreau să văd și eu studiile alea pe care s-au bazat brand-urile și agențiile, că nu cred că e doar un trend de pe TikTok.

 

Ce spun lucrările înscrise despre piața din România

Cred că jucăm foarte safe. Sau poate a fost 2023 un an mai cuminte. Cel puțin așa se vede din primele competiții ale toamnei și în ce am jurizat eu. Există an de an un număr de brand-uri foarte competitive și foarte creative sau cu mult work, dar parcă anul ăsta cei mai mulți au fost cam cuminți.

Nu știu dacă e o problemă a pieței faptul că există un mimetism de confort în rândul brand-urilor, dar mi-e dor de vremea când venea o agenție cu ceva tare, când aducea ceva nou sau te surprindea cu o abordare neconvențională. Cred că neconvenționalul și-a luat an sabatic în 2023.

Sper să nu ajungem să facem campanii după case-uri și nu case-uri pentru campanii.

 

Piața de digital din România

Eu cred că românii pot livra campanii pe orice piață. De altfel, o fac deja. Avem câțiva oameni bine plasați prin niște birouri importante prin lume. Asta îmi place.

Nu îmi place că uneori ne lipsește curajul. Și de partea agențiilor, și de partea brand-urilor. Prea jucăm safe, am mai spus-o. Văd că bugete sunt, idei sunt, oameni buni sunt, ne trebuie curaj.

Deși digitalul a accelerat bine în timpul pandemiei și nu mai e un medium de support, suntem încă departe de maturitatea lui. Încă mai creștem. Și în bugete, și în oferta de servicii. Ceea ce nu e neapărat rău. Ne lasă loc de expansiune, cu abordări noi, tehnologii noi, instrumente noi. Creșterea pieței de digital marketing e strâns legată și de gradul de digitalizare al unei țări. Și aici mai avem de mâncat o pâine. Din toate punctele de vedere.

 

Cum a schimbat Social Media fața industriei creative

Dacă ne uităm cel puțin la nominalizările din festivaluri, social media și influencerii nu lipsesc din nicio campanie majoră. Atât timp cât oamenii petrec ore bune pe platformele sociale, pentru brand-uri și agenții acestea devin un teren de joacă. Mi-aș dori să văd mai multe campanii creative, așa cum aveam pe TV și în Print la începutul anilor 2000.

 

Trenduri în 2023

Utilizarea datelor în mod organizat, planificat și cu o strategie sau măcar un obiectiv în față. Integrarea inteligenței artificiale dincolo de AI-ul generativ și aștept prima rețea descentralizată adevărată sau triumful Twitter, pardon, al X-ului.

 

Cum ții pasul cu toate schimbările din tehnologie

Încerc cât de cât să fiu zilnic cu ochii pe știri și newslettere, însă nu mai simt o presiune, acel FOMO, ca în ultimii mulți ani. Lucrurile mari din social media ajung și în presa mainstream. Restul intră la nice to know. Dar dacă lucrezi în marcom, trebuie să cauți macar 2-3 surse de informare și nu doar pentru a da share pe LinkedIn, ci pentru a vedea cât de repede avansează marketingul.

 

Aspecte importante de care trebuie să țină cont un brand în social media

Autenticitatea, relevanța și creativitatea nu s-au demodat. Eu pe astea aș paria. Apoi pe conectarea cu publicul, pentru că de acolo pot ieși lucruri mișto. Comunitățile pot ajuta mult brand-urile.

Cum mai nou influencerii au probleme de imagine și nu companiile, aș zice că învățătura anului este „ai grija cu cine ieși în lume”.

 

Efectul tensiunilor din online

Ne certăm fără rost online. Nu vom reuși niciodată să îi facem pe ceilalți să ne dea dreptate. Argumentele chiar nu mai contează online. Contează doar ce cred sau știu eu. În esență, avem cu toții dreptate. Și greșim în același timp. Deci nu ajungem nicăieri cu disputele.

Pe de altă parte, nu cred că aversiunea pe care o afișăm online este atât de gravă. Mai grav este fenomenul fake news, cu toate nuanțele sale. Colportarea unor informații false, denaturate, incomplete, scoase din context și livrate în spatele unor titluri adesea mincinoase, care însă atrag click-uri, asta mi se pare o problemă. Pentru toata lumea. Om de rând, brand sau persoană publică.

Pentru un brand este foarte important să anticipeze o criză de imagine și să monitorizeze intern și extern sentimentul oamenilor și mai ales ce iese din companie.

 

Publicul & noile tehnologii 

Deși un studiu din vară ne spunea că aproape 8 din 10 români înțeleg cu ce se mănâncă AI-ul, cred că trebuie să avem răbdare un pic cu el. Să facă pași mai mari spre AI operatorii de telefonie, producătorii de terminale mobile și rețelele de socializare. Ei vor democratiza tehnologia. Deja LinkedIn testează postările generate prin inteligența artificială.

 

Un titlu pentru acest nou capitol în digital

Digital is like a box of chocolates.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related