Brandurile din România își găsesc calea către creativitate în digital cu din ce în ce mai mult curaj, crede Nicoleta Mihăilescu, Freelance Brand Management consultant și membră a juriului Internetics 2023. Anul acesta, au fost înscrise 145 de proiecte în cadrul Internetics. Nominalizările vor fi anunţate pe 22 noiembrie, iar câştigătorii pe 28 noiembrie, în cadrul Galei de Premiere Internetics 2023.
”Atunci când sunt jurat, cel mai pregnant sentiment este responsabilitatea față de munca participanților – în primul rând să am rabdare să înțeleg, să pun o campanie în contextul brandului, pieței, să țin cont de dinamicile macro; să nu sar la concluzia ușoară”, spune Nicoleta.
Vorbim cu Nicoleta Mihăilescu în continuare despre creativitate, sociale media și cum țin pasul brandurile cu schimbările digitale în România.
Cuvântul anului în digital
PATH (Ro: „cărare” către creativitate) – vorbind prin prisma cazurilor jurizate. Cred că anul acesta pilonul de digital a evoluat de la stadiul de media, la creativitate potențată de digital, și în multe cazuri, către atingerea unor obiective bine definite de business. Au fost chiar câteva cazuri unde cuvintele pe care le-aș alege sunt BORN DIGITAL (Ro: „născut digital”) – cazuri născute digital pentru a eleva brandul la un alt nivel de interacțiune cu audiența lui, chiar unele WOW!
Munca de jurat la Internetics
Atunci când sunt jurat, cel mai pregnant sentiment este responsabilitatea față de munca participanților – în primul rând să am rabdare să înțeleg, să pun o campanie în contextul brandului, pieței, să țin cont de dinamicile macro; să nu sar la concluzia ușoară („nu au date suficiente să justifice rezultatele”) și să îmi iau suficient timp să observ firul roșu care leagă cazul... uneori nu îmi iese. :)
Cred că o concluzie importantă la care am ajuns este că NOUL (cele mai inovative modalități de a comunica în digital) este evident foarte sexi atât pentru clienți, cât și pentru agenții! Însă fără coloana vertebrală a unei strategii de brand coerentă și consecventă în execuție... parcă domnișoara Digital se pierde în conversație.
Ce spun lucrările înscrise despre piața din România
Că încă avem curaj! Și asta îmi place.
Cum a schimbat Social Media fața industriei creative
Această întrebare aproape mă amuză. Îmi vine să zic: cam cum e fiu-miu diferit de mine, când aveam vârsta lui - la 5 ani dădea swipe pe ecranul televizorului și nu înțelegea de ce nu merge.
Pentru mine creativitatea este un limbaj care poate să deschidă minți și inimi. Limbajul creativ este acum mai generos, mai nuanțat, mai personal, mulțumită social media. Și asta oferă creativilor mai multă inspirație și libertate! Dar creativitatea care mută munții în comunicare rămâne cea UMANĂ – human centric creativity. “We’re only humans, after all!”.
Trenduri în 2023
Sunt oameni mai avizați decât mine să vorbească despre trenduri în digital în acest moment. Dar, nu mă pot abține să nu am o perspectivă despre ce va fi. Am fost de curând la conferința IAA, Creativity for Better și am rămas cu 2 idei care cred că își vor lăsa amprenta din ce în ce mai mult în zona de tehnologie & digital – „from external to INTERNAL luxury” și „fever for morality”. Dacă suprapun aceste concepte cu statistici îngrijorătoare (US: 1 din 10 copii de liceu au încercat să se sinucidă în 2021), eu vreau să cred că tehnologia poate să fie și va fi personajul bun în acestă poveste.
Cum ții pasul cu toate schimbările din tehnologie
În primul rând, nu cred că țin pasul! Dar nici nu mi-am propus să țin pasul 100%, pentru că încă descopăr viața non-digital și asta îmi ia timp. Cred că adopt tehnologia foarte ușor când are o utilitate concretă pentru mine – când mă ajută să economisesc timp, de exemplu. Da, există o presiune să nu pierd contactul cu ce se întâmplă, mai ales prin prisma nevoii de a fi conectată cu lumea, să înteleg de ce fiu-miu vrea să se facă content creator (planul B dupa tenis :)), de ce Gen Z & Alpha sunt atât de organic legați de SM.
Eu sunt om de marketing, mă fascinează să înteleg dinamica comportamentelor umane și motivațiilor, și rolul pe care tehnologia îl are în acest sens – deci, mă documentez! Apropos, pentru mine a fi în juriul Internetics este și despre a învăța.
Aspecte importante de care trebuie să țină cont un brand în social media
Eu cred că în primul rând un brand trebuie să țină cont de aceleași aspecte ca în orice alt mediu de comunicare: Are o poziționare relevantă și distinctivă? Are o strategie de comunicare fidelă poziționării și ancorată în insights? Reușește să inspire și să genereze acțiune din partea audienței prin execuții creative de impact & on-strategy? Folosește la maxim potențialul acestui Graal al mediilor de comunicare & engagement, digital media – experimentează, măsoară, greșește, corectează? Și dacă în proces aduce și un impact pozitiv în lume, eu zic că iși face treaba foarte bine!
Ah, și aș mai adăuga: neaparat, oamenii din spatele brandurilor (clientul și agențiile) trebuie să se simtă bine de-a lungul procesului, chiar și atunci când lucrurile nu merg perfect conform planului – adică mai mereu! :)