M-am prins! Era teasing. Pacat ca au trecut 3 luni ca sa-mi dau seama de ce navaleste puhoiul de lume peste saracul om in camera. La inceput credeam ca e o metafora pentru viteza de transfer: e atat de rapid, incat te pune in legatura instantaneu cu mii de oameni, ti-i aduce pe toti in camera printr-un click. Apoi m-am gandit ca or fi oameni adevarati, de toate neamurile si de toate profesiile, care, satui de zgarcenia retelelor de cartier, au venit sa se mire de o conexiune adevarata, de la un provider de net serios. Acum, ca am vazut episodul 2, am inteles. Toti oamenii aia sunt, de fapt, personalitati potentiale pe care utilizatorul de net, inadaptat social, in mod evident, le poate experimenta numai daca primeste o factura lunara cu logo-ul Clicknet. Daca scrie altceva pe ea, nu se pune. Sentimentul ca e abonat la firma aia care te lasa "sa fii cine vrei pe net" e nemaipomenit si, din moment ce are si reducere pe viata si o garnitura de avantaje, iar concurenta nu gaseste oportuna investitia in spoturi publicitare, decizia de abonare pare garantata. Eu cred ca mai astept putin totusi. In primul spot reducerea era de 25% lunar, pe viata. In al doilea e 30%. Daca ma multumesc cu providerul actual si incerc sa tratez cu el sa-mi furnizeze si mie niste personaje-surogat in pielea carora sa intru pana una, alta, ca sa am senzatia ca "sunt cine vreau pe net", o sa am rabdare sa mai creasca reducerea cu 5% la fiecare spot, ca sa obtin abonamentul gratis intr-un final.
Desi impresia generala e ca spotul ar fi lacrimogen si romantios, episodul 2 din serialul Clicknet are o poveste. M-am chinuit mult, nu am dormit multe nopti, demersul a fost dificil, l-am vazut de zeci de ori, dar am izbandit! Asa trebuie sa fie un spot bun, nu? Sa dea impresia ca n-are nici o legatura cu produsul, ca putea fi folosit pentru orice altceva, ca putea avea orice alt carton la sfarsit, dar sa aiba o productie fantastica si sa coste cat ochii din cap.
Desi pare o aglomeratie de personaje printre care protagonistul se pierde, prima parte a spotului arata o lume plina de conflicte, violenta, proteste de strada, arme, in care apar sporadic personaje inocente, victime (dansatorul pe campul de lupta, copilul, blonda angelica). Lumea asta rea e plina de tevi. Nota bene, desi par elemente de decor postmodern, tevile nu sunt degeaba acolo. Simbolizeaza canalele, conexiunile la internet. Asa se exprima inadaptatii astia social care se dau pe net: "sunt pe teava". In calitate de hermeneut publicitar, ma simt datoare sa lamuresc jargonul si sa speculez ca internautii s-au prins de faza cu teava. Ramane de discutat daca e suficient de cool spotul ca sa-i faca sa schimbe provider-ul. Cei care nu stiu ce e ISP au putine sanse sa fie familiari cu termenul, deci trebuie sa se multumeasca privind un spot idilic, care n-are nici o legatura cu internetul din punctul lor de vedere.
Unde eram? Da. Asa ca protagonistul dezorientat intra pe teava si aterizeaza intr-o cabina de proba gigantica, plina de costume si de oameni dornici sa le probeze (observati etajele pe care sunt asezate costumele si mumiile/persoanele bandajate din fundal, care se invart incoace si-ncolo cu cate un costum). Pentru ca in Romania, consumatorul in general e considerat idiot (am auzit eu si despre client cate ceva, dar o sa fiu o doamna si o sa tac), fix in mijlocul povestii, in cabina in care a aterizat soldatul nostru, salasluieste o piesa ciudata de mobilier, in forma de "Viteza 4Mbps!", sa priceapa consumatorul ca a intrat pe teava si pe teava de la Clicknet asta e viteza maxima. Daca am avea consumatori destepti, probabil ca ne-am folosi de mijloacele audio-vizuale ca sa aratam viteza de pe teava, fiindca tot am facut spot. Dar in conditiile in care isi desfasoara activitatea oropsitul de publicitar roman, trebuie sa se foloseasca de text ca sa transmita mesajul. Dar pentru asta nu era suficient un print? Productia e mult prea buna ca sa nu te tenteze sa-ti dai cu parerea despre ce ar fi putut imbunatati la el. Elementul "mbps" este corp strain. Trebuie extirpat. Daca mumiile alergau cu o viteza incredibila de la un cuier la altul si probau costumele, cred ca nu mi-ar fi luat atat de mult sa inteleg ca e mare viteza pe teava, la fel ca in primul spot. Sa zicem ca n-au vrut sa se repete si sa innodam la loc firul povestii.
Satul de atata violenta din lumea reala, soldatul nostru inrolat fortat in lupta cu viata, ia o pereche de aripi de inger la spinare, semn ca doreste pacea, si iese din teava in lumea reala, sa fie pasnic in ea, cu aripile din dotare. Rautatea a disparut, pare un camp de lupta pustiu. Au mai ramas doar celelalte tevi, in care misuna alti oameni dornici sa adopte o alta identitate online.
Oferta "fii cine vrei tu pe net" putea fi tentanta acum cativa ani, cand oamenii inca se mai multumeau cu dial-up, iar internetul era o lume de basm in care fiecare se prefacea ca e altcineva, de cate ori voia. Povestile de adormit copii puteau incanta la momentul acela. Acum nu mai e nimic fantastic la internet. E un mijloc de comunicare, ca oricare altul, la indemana oricui, nu un dar divin pentru inadaptatii social.
O voce din off: "Hai mai repede cu oferta, ca mai sunt 10 secunde si se termina!"
Fii cine vrei tu pe net! Cu abonamentul Clicknet Express cinci sute doispe lait, la numai unspe virgula noua euro lunar cu tva inclus
.
Comentarii
Ca eu asa l-am perceput.
De ce nu sunteti sinceri? Clicknet merge super bine. Eu am si sunt extrem de multumita. Ba mai mult, am fost abonata la alt provider care era naspa (unul cunoscut, dar nu dau nume) si de cand am acest nou serviciu nu mi-a picat niciodata (in comparatie cu celalalt care pica cel putin o data pe zi).
Ana, ai scris un articol bun despre.
Doar ca viata pe care o ofera cam bizara.
Puteau la fel de bine sa spuna: "Esti ciudat? Aboneaza-te la net prin noi." Daca asta e publicul lor tinta, atunci nu, mersi.
In principiu nu e foarte bine gandita, dupa parerea mea, dar cine stie, poate prinde la multi...