[SoMe Update] Diana Marculescu: Nimeni nu mai are timp să citească, să se informeze, vrem să aflăm totul cât mai rapid

[SoMe Update] Diana Marculescu: Nimeni nu mai are timp să citească, să se informeze, vrem să aflăm totul cât mai rapid

Fără exagerări. Fără cuvinte mari. Fără povești de adormit copiii. Acestea sunt regulile de aur în Social Media în 2023, spune Diana Marculescu, Social Media Manager VMLY&R. Publicul vrea să vadă real content. Să fie funny și on point, dacă se poate. Dincolo de viteza schimbărilor din această perioadă, oamenii din Social Media trebuie să țină cont de și de tensiunile din online, care se pot transforma brusc în crize de comunicare, și de sensibilitățile audienței vizavi de anumite teme de discuție. 

”La acest capitol stăm „bine”! Românii sunt întotdeauna pregătiți să își spună părerea, să împărtășească gândurile și experiențele lor. Și nu vorbim neapărat despre o anumită categorie de vârstă. Iar acest lucru presupune o atenție sporită din partea social media manager-ului sau a omului de community, după caz”, spune Diana. 

 Povestim în continuare cu Diana despre trendurile din SoMe, hate speech, bule online, nevoile clienților și dorințele publicului în 2023.

 

Etapele care te-au adus aici

Ce m-a adus aici... hmmm, să-i spunem destin! Da, chiar destinul, fiindcă, nu am cum să uit vreodată cum, înainte de mă înscriu la facultate, discutam cu mama în mașină și îi povesteam despre faptul că eu visez fie să fiu prezentator la radio, fie să fac „textele alea mișto pentru reclame”. Și, după aproximativ 3 ani, da, am ajuns să fac asta. Ce-i drept, am trecut înainte prin redacție, pentru că aici mi-am descoperit „portița”, însă, ușor, ușor, mi-am făcut loc și în agenție, unde am simțit că da, mi-am găsit locul.

 

Începutul în Social Media

Lucram în redacția unui ziar medical, începusem masterul, aflam tot mai multe lucruri mișto despre publicitate, iar interesul meu creștea din ce în ce mai mult. Și într-o zi o prietenă mi-a spus că în cadrul agenției în care lucra aveau un post vacant. Ta-da! Am profitat de această oportunitate și am ajuns în prima mea agenție, pe postul de „copywriter”, care, de fapt, fiind o agenție mică, era unul integrat cu cel de social media.

Pas cu pas am început să descopăr tainele platformelor de socializare. Am început cu Facebook, care btw a rămas platforma mea de suflet, am continuat cu Instagram, căruia, rând pe rând, am început să îi descopăr funcțiile, iar apoi și cu celelalte platforme. Surprize au fost multe, pentru că social media este un spațiu plin de provocări, iar omul din spate are parte zi de zi de aventuri, de la schimbările algoritmului fiecărei platforme, la implementarea campaniilor sau comunicarea cu utilizatorii (community management).

 

Cum înveți și te pregătești în acest domeniu

Chiar dacă am făcut studii superioare în domeniu, intrarea în branșă a venit cu multe noutăți, iar teoria nu era suficientă. Cel mai important pentru un om care își dorește să lucreze în social media este să fie pasionat de platforme. Să caute, să scroleze, să încerce funcțiile noi, platforme și da, într-un cuvânt, mult timp pe telefon (pe laptop pe vremea mea). Chiar dacă știi toată teoria din lume, atâta timp cât nu încerci, nu ai cum să îți dai seama dacă o platformă funcționează sau nu, cum se întâmplă lucrurile și de ce este așa.

 

Cum ții pasul cu schimbările

Cum poți să ții pasul cu social media? Ei bine, trebuie să fii tot timpul conectat! Youtube, Facebook, Instagram, Tik Tok, Snapchat, Discord, Spotify, Linkedin, cât mai multe. Este imposibil să știi tot, pentru că timpul este limitat, însă, în limita lui, cel mai important este să încerci, să testezi, să intri, să vezi ce se întâmplă, să cauți informații relevante și chiar să le încerci. Schimbările, în comparație cu anii precedenți, sunt multe. Aș zice zilnice, fiindcă lucrând atât de mult cu platformele de social media, minim o dată pe săptămână ajung să zic: „Unde au mutat x?”. Da, de la reorganizarea funcțiilor, la noi update-uri, pe care, de voie de nevoie, un om de social media trebuie să le știe. Sau descopere, la nevoie.

 

Ce nu știe lumea despre oamenii de Social Media

Păi, oamenii nu știu multe. Îmi aduc aminte când am ajuns acasă și i-am povestit tatălui meu ce presupune job-ul de social media, mi-a zis „Ah, deci stai pe Facebook toată ziua!” Și da, cam așa e (nu doar pe Facebook, evident), însă acest stat pe platforme nu presupune scroll-ul clasic, ci atenția la detalii, investigarea platformelor, construirea celui mai bun mod de a comunica, pentru comunitatea ta, stabilirea unei strategii și updatarea ei, la nevoie. Este o muncă. Iar cel mai greu este faptul că trebuie să fii non stop conectat, trebuie să fii acolo. Mă credeți că, deși iubesc ceea ce fac, am zile în care vreau să nu vad sau aud de platformele de socializare?  

 

Schimbari importante

Schimbări se produc zilnic, de la noi upgrade-uri, la platforme noi, funcții noi, un nou tip de algoritm. Însă, cea mai notabilă schimbare în social media, cred că este schimbarea comunicării: am trecut în câțiva ani de la comunicarea în scris (prezentă de altfel și astăzi) la comunicarea video.

Oameni, influenceri, branduri, tot mai mulți încep să își transmită mesajele prin videos, acest lucru fiind în momentul de față un mod eficient de comunicare. Nimeni nu mai are timp să citească, să se informeze, vrem să aflăm totul cât mai rapid și eficient. Scrie-mi s-a transformat în spune-mi. Iar cel mai bun exemplu este creșterea atât de rapidă a Tik Tok-ului, platforma care, poate spun cuvinte mari, însă a revoluționat platformele de socializare.

 

Briefurile & clienții

Dacă în urmă cu câțiva ani clienții nu cunoșteau atât de bine partea de rețele de socializare, accesul la informație a făcut ca astăzi să discutăm cu oameni foarte bine pregătiți. Iar acest lucru a făcut ca brief-urile să fie mult mai clare, mai aproape de realitate, însă, totodată, poate cea mai bună parte este că ei ne oferă libertatea de a inova și îmbunătăți, astfel încât să ne atingem obiectivele. Fiindcă, la finalul zilei, chiar dacă este doar un job, reușitele au un impact pozitiv și asupra ta, ca om.

Clienții se informează, iar specialiștii își îmbunătățesc skill-urile, pe zi ce trece, cam așa s-a întâmplat în ultimii ani.

 

Ce își dorește publicul 

Publicul vrea să vadă real content! Vrea content funny, on point, fără prea multe laude, fără exagerări. Publicul este deschis să interacționeze, și, comparativ cu alți ani, poate mult mai pregătit să cumpere produsul sau serviciul promovat. Însă aici intervine rolul tău, specialistul de social media, care trebuie să știi cum să livrezi asta. Video, poze, conținut simplu de parcurs și înțeles.

În 2023, pentru a ajunge cât mai ușor la public trebuie să iei în considerare 2 elemente: 1. creezi o campanie cool, adaptată nevoilor publicului tău, 2. Colaborezi un influencers - iar asta este un task important, pentru că, pe zi ce trece, realizăm că nu doar numărul de followers contează, ci și modul în care influencerul este perceput de comunitate.

 

Canalele de comunicare

Comunicarea pe rețelele de socializare este într-o continuă schimbare, așa că, pentru a rămâne în atenția publicului trebuie să fii mereu la curent cu noutățile și să reușești să le captezi atenția în doar 2 secunde, fie că decizi să ieși cu postări de tip foto sau chiar video.

În 2023 Tik Tok a reușit, din punct de vedere al performanțelor, să fie una dintre principalele platforme și observăm că din ce în ce mai multe branduri își fac apariția aici.

Dacă ar trebui să descriu fiecare platformă printr-un singur cuvânt ar suna cam așa:

Facebook – daddy

Instagram – wannabe

Tik Tok – trendsetter

Youtube – performer

Twitter – who?!

Pinterest – inspo

Și lista poate continua, fiindcă dezvoltarea acestor platforme vine cu o mulțime de oportunități pentru branduri, oameni și influencers.

 

Trenduri

Atenția, exact despre asta este vorba. Multe branduri, multe produse, multe ad-uri și un public saturat. Rețeta succesului nu este una clară, ci pleacă de la încercarea de a ajunge cât mai țintit la publicul tău, accesând informațiile pe care le ai despre el. Conținutul este cheia – modul în care îți construiești vizualurile sau video-urile și captions pe care le creezi: rapid, eficient, interesant, diferit. Fără exagerări! Fără cuvinte mari! Fără povești de adormit copiii! Pentru că brandurile trebuie să fie cool și prezente, iar asta depinde de agenție și client, o proporție de 40% - 40% și 20% platforma & buget!

 

Tensiunile din online

Într-adevăr, ultimii ani au accentuat tensiuni sociale, iar acest lucru ne-a demonstrat că oamenii sunt atenți la detalii și pregătiți să taxeze sau, în cazurile fericite, să laude inițiativele altor semeni, influencerilor sau chiar a brandurilor. Noua generație este mult mai vocală, deschisă și pregătită să lupte pentru egalitate, toleranță și dreptate.

Iar brandurile trebuie să respecte aceste valori, lucru obligatoriu și normal am putea spune în 2023. Comunicarea, în cazul subiectelor sensibile, trebuie să fie extrem de soft și politically correct, pentru a evita conflictele în online, care, deși virtuale, pot degenera și afecta viața sau chiar existența brandului.

 

Subiecte sensibile

Ultimii ani m-au învățat că nu este suficient să postezi. Trebuie să creezi un mesaj, o poveste, care să atragă atenția oamenilor asupra brandului tău. Trebuie să fii uman, să fii cool, atent la detalii și la reacțiile comunității, fiindcă orice scânteie (cum ar fi un răspuns sau o postare interpretabil/ă) poate crea controverse și poate duce la un adevărat incendiu.

Și avem aici destul de multe exemple de branduri care, în perioada pandemiei, s-au confruntat cu situații neplăcute. Un exemplu concret este un brand de retail din portofoliul meu. Postarea din perioada pandemiei, în care au anunțat necesitatea certificatului verde pentru a intra în magazine. Și, cum era de așteptat, sau nu, postarea a generat un boom uriaș. Comunitatea a început să dea unfollow, comentarii negative, mergând până în punctul în care îi sfătuiau pe ceilalți să creeze un soi de boicot, prin care să renunțe să cumpere articole din magazin. 

 

Hate speech

La acest capitol stăm „bine”! Românii sunt întotdeauna pregătiți să își spună părerea, să împărtășească gândurile și experiențele lor. Și nu vorbim neapărat despre o anumită categorie de vârstă. Tinerii sunt din ce în ce mai vocali și pregătiți să se expună și să își împărtășească opiniile prin duete postări/share-uri, în timp ce oamenii de peste 35 de ani acționează ușor diferit, comentând la postări sau lăsând mesaj privat paginilor. Iar acest lucru presupune o atenție sporită din partea social media manager-ului sau a omului de community, după caz. Ștergerea comentariilor sau ignorarea situației nu este o soluție, așa că, în comparație cu anii anteriori, din punctul acesta de vedere oamenii din industrie au evoluat și sunt mai pregătiți acum să facă față provocărilor.

 

Limbajul din social media în 2023

Limbajul din social media, în 2023, a devenit din ce în ce mai scurt, iar comunitatea, pentru a rămâne alături de tine, își dorește mereu ceva nou. Timpul, atenția și interacțiunea cu comunitatea costă din ce în ce mai mult. Și când spun costă, mă refer la creativitatea și ingeniozitatea omului de social media, a copywriterului și a art-ului, desigur.

Emoji-urile au devenit nelipsite atât din textele brandurilor, cât și din comentariile oamenilor, ele reușind, de foarte multe ori să redea sentimentele pe care oamenii le trăiesc în acel moment. Cât despre gif-uri și meme-uri, eu le privesc drept o cerință a publicului de a scoate un strop de umor, de a se umaniza. Și nu este nimic rău în asta, fapt dovedit de Tik Tok, unde brandurile comunică prin influenceri sau angajați, care reușesc să aducă publicul mai aproape și să ofere acel „twist”, extrem de necesar în ultima perioadă.

 

Giful anului

Trendurile se schimbă extrem de repede, iar provocarea este să ții pasul cu ele. Comparativ cu anii trecuți, când un trend reușea să domine piața o perioadă mai lungă, în 2023 este extrem de dificil de menționat un gif sau meme drept „cel mai popular/cool” pentru un an întreg. Totul depinde acum de comunitate, platforme și context.

Dar un trend care a prins destul de bine și a reușit să se mențină pe o perioadă surprinzător de lungă de timp este trendul Barbie.  

 

Ghid de supraviețuire în Social Media

În primul rând, un om de social media trebuie să fie pasionat de platforme și să aibă simțul umorului. Pasiunea și umorul reușesc să echilibreze balanța în momentele dificile.

Cât despre un ghid de supraviețuire, ei bine un om care vrea să intre în această branșă trebuie să știe că nu este un job clasic 9 to 5 care, care se încheie atunci când ceasul a bătut ora exactă. Se întâmplă să lucrezi în weekend sau peste program (în situații speciale), pentru că oamenii nu au un program stabilit de a comunica sau interacționa cu brandul. Dar, per total, job-ul este unul nice și chiar mișto, dacă îți place!

Iar dacă trebuie să dau 3 ingrediente care îți vor face viața la job mai frumoasă, acestea ar fi:

Cafea multă și bună

Toate aplicațiile instalate pe telefon și da, musai testate

Interacțiune constantă cu colegii și prietenii, care pot fi o sursă de inspirație și informație super importantă

 

Cum a schimbat Social Media fața industriei creative

În primul rând social media a devenit un must, iar dacă înainte campaniile mari erau gândite în TV și Outdoor, acum componenta online nu are voie să lipsească. De ce? Pentru că oamenii sunt aici. Sunt prezenți și conectați la lumea online, unde petrec din ce în ce mai mult timp. Au telefonul în permanență cu ei, scrolează constant, indiferent de zi sau de oră. Acest timp prețios, pe care ei îl petrec online, merită să fie valorificat și trebuie să profităm de el pentru a atinge obiectivele și, de ce nu, chiar pentru a le depăși.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related