Adela Aruxandei, Graphic Designer DDB Romania, a făcut arte vizuale încă din clasa a V-a și le-a încercat pe toate: pictură, desen, grafică, sculptură. A ales să studieze designul grafic la facultate din dorința de a încerca nou, dar și pentru că voia ceva practic. A absolvit programul masteral din cadrul Universității Naționale de Arte București și este interesată de designul editorial, tipografie și art directing.
Lucrarea ei de disertație a fost selectată la DIPLOMA Show 2023 și urmărește evoluția scenei de arte contemporane românești din sectorul privat din ultimii 20 de ani, în contexul post-globalizării.
”Procesul a durat cam un an și m-a ajutat foarte tare în formarea mea de designer. Am înțeles cu adevărat care sunt etapele unui proiect complex - pornind de la idee, la concept, schițe, execuție și print”, spune Adela.
Povestim cu Adela în continuare despre parcursul ei de până acum, ce e important pentru un creator la început de drum și cum a fost experiența de la DIPLOMA Show în acest an.
Momente importante
De mică am avut o sensibilitate pentru tot ce însemna arta vizuală, motiv pentru care am urmat Liceul Național de Arte din Iași, unde am obținut un atestat în pictură. Am absolvit UNArte București, secția Graphic Design, urmând să fac un masterat în Comunicații Vizuale, în cadrul aceleiași facultăți. În timpul masterului m-am angajat ca graphic designer la o agenție de publicitate, DDB România, unde lucrez și în prezent.
De ce ai ales designul
Am făcut arte vizuale încă din clasa a5-a; pot spune că le-am încercat pe toate: pictură, desen, grafică, sculptură etc. Alegerea de a face design grafic la facultate a venit de nicăieri, probabil din dorința de a încerca un domeniu nou. Adevărul este că nu mă regăseam 100% în artele vizuale - tind să cred că sunt o persoană foarte practică - motiv pentru care designul s-a dovedit a fi domeniul perfect pentru mine (sau eu pentru el?).
Din lucrarea Adelei selectată la DIPLOMA Show 2023
Primele încercări
Primii ani au fost experimentali, recunosc. A fost o provocare pentru mine să absorb un întreg domeniu în 3 ani, însă, punând cap la cap principii de design, layout, sisteme de grid, elemente tipografice etc. am ajuns să îndrăgesc, respect și înțeleg acest domeniu. Asta și faptul că am învățat Adobe Illustrator.
Participarea la Diploma Show
La Diploma Show am participat cu lucrarea de disertație, pe care știam că vreau să o înscriu chiar înainte de începe masterul. Cred că ediția de anul acesta este foarte reușită, cu lucrări interesante care acoperă o varietate de domenii, împărțite în 10 pavilioane.
Inițial pornisem cu altă idee de disertație (de care nu eram convinsă), iar după 1 an de lucru, am luat hotărârea de a șterge cu buretele tot ce făcusem și am luat-o de la capăt. În urma noilor căutări, am descoperit textul Dianei Ursan, pe care l-am folosit ca fundație a exercițiului editorial transpus în publicația de față. Procesul a durat cam 1 an și m-a ajutat foarte tare în formarea mea de designer. Am înțeles cu adevărat care sunt etapele unui proiect complex - pornind de la idee, la concept, schițe, execuție și print.
Ce înseamnă Diploma Show pentru tine
Cum spuneam și mai sus, am știut din prima că doresc să-mi expun lucrarea la Diploma, pentru că acest lucru vine la pachet cu vizibilitatea. Din punctul meu de vedere, în acest domeniu este esențial să fii cât mai vizibil și prezent, în special la început.
Comunitatea creatorilor din România
Simt că se află într-o continuă evoluție, că lucrurile nu stau pe loc. Asta se datorează atât artiștilor talentați și ambițioși, care se înmulțesc de la an la an, cât și evenimentelor dedicate, la rândul lor susținute de răspunsul pozitiv primit din partea publicului. Cred că asistăm la o schimbare în acest sens.
Ce e important pentru un creator la început de drum
Pentru mine a fost foarte important să nu-mi pierd încrederea de sine și perseverența. Începutul este cel mai greu, ca în orice domeniu, până primești acea primă șansă care-ți va dicta parcursul în carieră.
Procesul tău de creație
În primul rând, research. Caut să înțeleg cât mai bine brief-ul, mă uit la proiecte deja făcute, caut să înțeleg cum au răspuns alți designeri unor nevoi similare. După ce îmi formez o idee, încep să o conturez prin schițe, întâi pe hârtie, și ulterior digital. Urmează un proces de trial & error, sau de lucru efectiv, până când, într-un final, ajung la o rezolvare de care sunt mulțumită.
Frumosul și clișeele lui
Pentru mine frumosul nu are o definiție, este mai curând un sentiment. Când văd ceva frumos, fie că e un tablou, o clădire sau o sticlă de gin, trăiesc un sentiment aparte, o bucurie ciudată. Este puțin clișeic.