În societatea civilă din România există un suflu nou de organizații și oameni care vin cu abordări diferite și curajoase, spune Diana Berceanu, Director de Programe Filantropie și Implicare Civică în cadrul Fundației Româno-Americane (RAF). Dar aceste inițiative bune trebuie încurajate în continuare de finanțatori, de cetățeni sau de mass-media.
Diana Berceanu lucrează în sectorul ONG din 2004, în perioada 2017-2021 a realizat proiecte de CSR și Public Affairs cu impact în educație în cadrul echipei Graffiti PR, iar anul acesta face parte din juriul pentru Impact Social al Galei Societatii Civile, dezvoltat alaturi de Ashoka Romania, partener strategic GSC.
„Impactul social” este o categorie specială, pentru că în general impactul este greu de măsurat și mai ales de arătat. Atunci când jurizez un proiect caut să înțeleg cât mai mult din spatele „scenei”, spune Diana.
Gala Societății Civile, un proiect The Institute, va avea loc marți, 26 septembrie, la Ateneul Român. Noi povestim în continuare cu Diana Berceanu despre oamenii care duc binele mai departe în România și care sunt onorați, în fiecare an, la GSC.
Cuvântul anului pentru societatea civilă din România
Turnul din Pisa – societatea civilă este fragilă, dar reușește prin coagulare și unitate să fie în continuare puternică.
Crizele ultimilor ani ne-au arătat o societate civilă agilă și rezilientă, care a reușit să se adapteze unui context diferit celui cu care eram obișnuiți. Proiectele pentru refugiații din Ucraina, unele pe care le vedem înscrise la Gala, sunt un exemplu în acest sens.
Tradiția Galei Societății Civile
Gala este în primul rând un moment de celebrare al acelor proiecte care schimbă România în bine. Motorul acestora sunt oamenii din spate, fără de care aceste proiecte nu ar exista. Gala oferă spațiul de inspirație pentru ei sau alții ca ei, să aibă motivația de a-și continua efortul de a produce schimbarea.
Experiența de jurat la Gala Societății Civile
De fiecare dată extrem de interesantă, pentru că îți oferă ocazia să afli despre inițiative noi sau să înțelegi mai multe despre cele pe care le știai deja.
Toate proiectele sunt valoroase și de multe ori este provocator să alegi „cel mai potrivit câștigător”. Ca și echipa de jurați, ne uităm cu atenție la fiecare proiect și prin alegerea pe care o facem dorim să transmitem un mesaj către spațiul public – „acest proiect merită atenția voastră”.
Criteriile pe care le urmărești
„Impactul social” este o categorie specială, pentru că în general impactul este greu de măsurat și mai ales de arătat. Atunci când jurizez un proiect caut să înțeleg cât mai mult din spatele „scenei”: cum a luat naștere proiectul, cum își măsoară rezultatele, cât de coerent și relevant este proiectul pentru nevoia identificată, dacă este sustenabil pe termen lung sau dacă are potențial de replicabilitate.
Este o bucurie să vezi că pe măsură ce mai trece un an, proiectele înscrise la Gala cresc – în diversitate, în inovație, în impact. În 2023 am descoperit multe inițiative cu o componentă în zona digitală, ceea ce poate fi un indicator pentru viitoarele trenduri în societatea civilă.
Ce spun lucrările înscrise despre implicarea socială din România
Există un suflu nou de organizații și oameni care vin cu abordări diferite și curajoase, dar care trebuie încurajate în continuare de finanțatori, de cetățeni sau de mass-media.
Cum se vede munca ONG-urilor din România
În ultimii ani, ONG-urile au dobândit mai multă vizibilitate și și-au demonstrat utilitatea, nu doar pentru beneficiari, dar și pentru publicul larg. Cu toate acestea, cea mai mare provocare rămâne sustenabilitatea. Mai obosiți după două crize majore, ONG-urile fac în continuare eforturi să găsească resursele necesare, fie că vorbim de timp, oameni sau bani, să continue munca în folosul comunităților. Este un moment bun ca imaginea sectorului să fie utilizată de ONG-uri cât mai cu sens pentru a atrage susținători pe termen lung ai cauzelor promovate.
De ce e nevoie pentru a antrena civismul în România
Avem nevoie de timp și răbdare, deoarece schimbarea profundă, la nivel de valori sociale și civice, nu se întâmplă peste noapte. Și avem nevoie de puterea exemplului. Să auzim cât mai des despre acei oameni, organizații sau companii care au avut încrederea și perseverența că pot produce schimbarea, fie că și-au convins vecinii să renoveze un parc sau parlamentarii să schimbe o lege.