Plecarea lui Mihail Vartosu de la conducerea Grey Romania vine pe fondul deselor rotiri de personal din advertising din ultima perioada. Un director care a condus agentia timp de 15 ani a lasat locului mai tinerei Laura Tampa. Ea promite mai multe premii, o publicitate corecta, asa ca de pe agentia de langa aeroportul Baneasa se pare ca-si vor lua zborul in viitor cateva campanii importante, odata cu intrarea agentiei pe o pista aplecata mai mult spre creativitate.
IQads: De ce plecati de pe aceasta pozitie acum?
Mihail Vartosu: De ce plec e una si de ce plec acum e alta. Plec pentru ca in orice cariera exista si un moment cand trebuie sa intrerupi un anumit gen de activitate. Iar activitatea de Managing Director e foarte intensa, cere foarte multa energie. Firma Grey Worldwide Romania a crescut sustinut in ultimii ani. E permanent in top 5, a crescut si volumul de activitate si numarul de angajati. E logic in aceste conditii ca pentru viitor sa se prefigureze un alt gen de management. Unul mai complex, care presupune un managing director tanar si energetic, si alaturi, de cate ori este nevoie, un strategic adviser care vine pe anumite probleme de stategie cu propunerile sale din experienta pe care o are. Plec acum pentru ca atat eu cat si Laura si persoanele care au responsabilitati fata de biroul nostru din reteaua Grey Global Group, am ajuns de acord ca este momentul sa facem acest schimb de generatii care se prefigura de ceva timp. Cel putin din momentul in care Laura a devenit Director Executiv Adjunct.
Orice om care se apropie de 60 de ani isi masoara din cand in cand solicitarea si resursele. Cred ca trebuie sa gasesti un echilibru inte aceste doua lucruri. Trebuie sa te gandesti intotdeauna la o modalitate de a munci ceva la care esti cel mai priceput si sa incerci sa ajuti in felul asta decat sa insisti pe a face un volum foarte obositor de munca.
IQads: In ce relatii o sa fiti pe viitor cu Grey Romania?
Mihail Vartosu: Eu sunt Strategic Adviser al Grey Worldwide in Balcani. Ca urmare, Grey Romania beneficiaza din partea mea de toata asistenta pe care o solicita Managing Directorul, respectiv Laura. Ma voi ocupa de problemele strategice legate de contracte, de new business, de reprezentarea organizatiilor in unele organisme ale industriei, sunt in continuare la dispozitia acestei organizatii.
IQads: Veti avea biroul in alta tara?
Mihail Vartosu: Nu, mi-ar fi greu pentru ca am familia aici. Am lucrat in alta tara din 1980 pana in 1986, acum mi-ar fi greu. Centrul nostru pentru Europa de Est este momentan la Varsovia, dar nu mi-ar placea sa merg acolo.
IQads: Ajuta in vreun fel plecarea dumneavoastra agentia Grey Romania?
Mihail Vartosu: Cred ca organizatiei acesteia numai Laura poate sa-i imprime o orientare holistica. Solutii care sa aiba atat o componenta conventionala cat si o puternica componenta neconventionala. Laura are experienta necesara pentru asta, are un background de marketing. Cred ca sudura pe care ea o are cu noua echipa de creatie poate fi un booster al creativitatii agentiei. Stiti ca firma noastra nu a excelat in premii la festivaluri, noi suntem cunoscuti ca o organizatie solida, serioasa, care da eficienta in campaniile pe care le produce, dar a reusit ceea ce alte organizatii de publicitate de la noi au reusit in timp, respectiv sa se pozitioneze foarte creative. Cred ca Laura are aceasta sansa.
Laura Tampa: Pornim de la o baza foarte solida, de la un portofoliu solid de clienti, o imagine solida si puternica. Ce vrem sa facem acum este sa construim pe aceasta baza, sa dam agentiei si rezultatelor pe care le avem si putin glamour. La capitolul imagine sa trecem de la gri (grey) la portocaliu, culoare corporate mai reprezentativa pentru spiritul organizatiei. Nu vrem sa facem creativitate de dragul creativitatii. Grey este recunoscut ca o agentie eficienta. Reteaua a luat doi ani la rand Euro Effies, vrem sa ne ridicam la standardele retelei. Nu vrem sa ajungem la Cannes neaparat la anul.
IQads: V-ati gandit la o noua pozitionare a agentiei?
Mihail Vartosu: Cred ca toate agentiile se pozitioneaza drept agentii care furnizeaza servicii in domeniul comunicarii, "safe" din punct de vedere financiar. Personal nu vad o pozitionare din obtinerea de premii sau acapararea de clienti, pozitionarea vine din calitatea produsului pe care-l furnizezi zi de zi. Pe piata uneori functioneaza si rezultatele pe care diverse agentii le obtin in festivaluri, dar si activitatile de comunicare externa realizate de agentii. Noi nu excelam in directia asta, as putea spune ca eu chiar am neglijat ca manager acest aspect, si cred ca aici este un teren pe care Grey se va manifesta pe viitor.
IQads: Veti oferi consultanta strategica si altcuiva in afara de Grey?
Mihail Vartosu: Experienta mea de dupa schimbarile politice din Romania poate fi valorificata pe mai multe planuri. Pot sa va spun ca nu intentionez ca in etapa urmatoare sa infiintez o structura de sine statatoare, care sa intre in concurenta cu Grey. Ma indrept mai degraba catre o solutie de consultant independent care sa poata sa opereze atat in zona organizatiilor de marketing cat si a institutiilor de invatamant. Practic, voi aloca in perioada urmatoare mai mult timp activitatiilor de la ARMA si IAA. Daca vor fi de pe piata solicitari pentru a da consultanta de management, de la caz la caz le voi analiza si voi actiona in consecinta. La IAA voi preda cursuri de business administration, sunt unul din cei sase profesori ai acestei scoli.
IQads: Probabil multa lume vede plecarea dumneavoastra din functia de Managing Director ca pe o detasare de agentie. Aveti de gand sa va indepartati si mai mult de Grey pe viitor?
Mihail Vartosu: Am sa fiu foarte scurt: "It takes two for tango".
IQads: Cum va arata noua structura manageriala?
Laura Tampa: Ca in orice agentie exista niste departamente cheie: echipa de creatie va fi prezenta in echipa manageriala prin cei doi directori de creatie, Claudiu Dobrita si Stefan Vasilachi. Vrem sa consolidam departamentul de Client Service. O reprezentanta de baza a acestui departament va fi Cristiana Spataru. Pentru ca vrem sa ne indreptam spre comunicarea neconventionala, va trebui sa numim pe cineva si acolo. Focusul acestei echipe nu va fi atat de mult pe partea administrativa, ci pe imbunatatirea output-ului agentiei. Mai sunt doi reprezentanti importanti, unul pe partea de ATL, celalalt pe partea de comunicare neconventionala, amandoi servesc unul dintre clientii nostri traditionali, e vorba de Radu Ghelesel si Alina Nita. Radu este Global Director pe brandul Lenor, Alina conduce contul de Shoopper Marketing pe P&G.
IQads: Ce ati vrea sa schimbati imediat la Grey?
Laura Tampa: Ne dorim sa consolidam business-ul pe care-l avem si sa iesim pe piata cu niste campanii care sa demonstreze adevarata valoare a Grey.
IQads: Cum ati descrie publicitatea pe care o face Grey Romania?
Laura Tampa: Corecta.
IQads: Pregatiti vreo campanie importanta pentru urmatoarea perioada?
Laura Tampa: Urmeaza o campanie interesanta pentru un client local de la inceputul lui martie si am convingerea ca o sa vedem si alte campanii interesante de la Grey.
IQads: Grey refuza clienti?
Mihail Vartosu: Un anumit gen, da. Clientii care cred ca stiu totul. Nu putem lucra decat pentru clienti care recunosc nevoia unei agentii. In alte tari am intalnit foarte des astfel de clienti. Agentia este chemata in joc pentru a rezolva o nevoie si trebuie sa dea briefuri clare.
IQads: Exista o unealta de lucru de retea pe care o aplica si Grey Romania?
Laura Tampa: Da, "brand acceleration" e un tool nou dezvoltat de retea. E ceea ce noi numim proprietary tools. Porneste de la ideea de a adapta produsul foarte mult cerintelor pietei. Trebuie sa tii cont ca un brand trebuie sa se reinventeze pe parcurs.
IQads: Mai nou, multinationalele sunt privite ca niste monstri birocratici, lumea tinde spre locuri mai mici si mai calde. Ce le-ati transmite oamenilor din publicitate care ar vrea sa lucreze la Grey?
Laura Tampa: Asta e o imagine cultivata. Definitia de monstru birocratic se potriveste altor industrii. Grey nu este un monstru. Suntem o echipa de oameni, exista procese, proceduri, dar nu as spune ca aceste lucruri ne transforma in monstri. Grey este o multinationala, dar nu e una in care se dicteaza modul in care sa lucrezi.
IQads: Vedeti vreo schimbare in comunicarea Romtelecom pe viitor?
Laura Tampa: Cred ca cea mai in masura sa raspunda la aceasta intrebare ar fi Cristina Spataru. Noi, ca manageri de agentie, nu ne implicam foarte tare in deciziile care se iau privind existenta si dezvoltarea unor branduri.
Comentarii