Piața de e-commerce și retail tradițional din România a fost caracterizată printr-o serie de tendințe și investiții în tehnologie. Acestea au schimbat radical modul în care consumatorii cumpără și felul în care jucătorii din domeniu își desfășoară afacerile. În acest context, ContentSpeed, companie locală specializată în furnizarea de soluţii software pentru industria de comerț electronic, face o analiză a industriei de profil și trasează principalele sale caracteristici.
Comerțul online este soluția pentru schimbarea radicală a comerțului tradițional. Sub 10% din tranzacții se întâmplă online. Într-un climat economic sub semnul întrebării, investițiile în e-commerce se dovedesc a fi cele mai profitabile. Companiile care abordează o strategie omnichannel și profită de fenomene ca showrooming și webrooming sunt cele care vor ieși câștigătoare.
Acești jucători mari devin acum un punct de reper pentru companiile mici și mijlocii, care trebuie să aibă o abordare nouă pentru a-și mări șansele de creștere. Mai ales în contextul creșterii accelerate a adopției cumpărăturilor online și a diversificării soluțiilor digitale în acest sens.
„Consumatorii au devenit tot mai exigenți cu privire la serviciile de livrare, căutând opțiuni rapide și flexibile, cum ar fi livrarea în aceeași zi sau livrarea la puncte de colectare. De la branduri, aceștia așteaptă o abordare și deschidere cross-channel – aceleași mesaje și promoții în site, aplicație de mobil sau magazin fizic”, a detaliat Doina Vîlceanu, Marketing Director ContentSpeed.
Ca o consecință, acei jucători care nu țin pasul cu solicitările clienților nu vor fi performanți și vor pierde în raport cu firmele concurente, receptive la schimbare. Astfel că, experiența omnichannel, personalizarea conținutului și recomandărilor sau proiectele de sustenabilitate și responsabilitate socială sunt printre cele mai importante aspecte remarcate de ContentSpeed în retailul autohton (online și offline), pe care orice jucător trebuie să le prioritizeze.
Mai concret, este necesar ca retailerii să continue să investească în integrarea canalelor de vânzare online și offline pentru a oferi o experiență omnichannel la standarde europene, permițându-le consumatorilor să treacă ușor de la cumpărăturile online la cele din magazine fizice și invers.
Comerțul colaborativ, un avantaj
În toată această efervescență care definește sectorul românesc de retail se conturează și mai bine ideea de comerț colaborativ, care ar putea să facă diferența în strategiile de dezvoltare ale retailerilor. Potrivit ContentSpeed, un marketplace colaborativ ar permite companiilor să își diversifice gama de produse și servicii disponibile pentru clienți, în contextul în care, prin conectarea cu alte companii, poate fi oferit un mix mai bogat de produse și servicii, sporind atractivitatea pentru clienți.
„Comerțul colaborativ reprezintă o idee interesantă pentru piața de e-commerce din România. În acest context, un marketplace colaborativ ar putea fi o soluție eficientă pentru cei care vor să își extindă prezența online. Prin colaborarea cu alte companii pe un marketplace, pot apărea sinergii și parteneriate strategice. Astfel, fiecare jucător poate beneficia de resursele și competențele celorlalți participanți, ceea ce poate duce la creșterea afacerii”, a explicat Doina Vîlceanu.
Cu toate acestea, pentru a implementa cu succes un marketplace colaborativ, trebuie abordate și unele provocări. În primul rând, este indicat să existe o gestionare eficientă a relațiilor dintre participanți, în paralel cu menținerea unor niveluri ridicate de calitate și servicii astfel încât să poată fi asigurată o experiență pozitivă pentru clienți. Apoi, un marketplace colaborativ necesită o infrastructură tehnică puternică și securizată pentru a oferi o interacțiune fluidă și sigură între companii și clienți.
În același timp, companiile trebuie să stabilească acorduri clare în ceea ce privește drepturile și responsabilitățile fiecăruia și să respecte reglementările legale și fiscale relevante.
Un marketplace colaborativ ar putea fi o strategie inovatoare pentru jucătorii din retail care doresc să își extindă prezența online și să capitalizeze oportunitățile pieței. Un aspect important de menționat se referă la investițiile pentru înființarea și administrarea unui marketplace, care pot fi împărțite între toți participanții, reducându-se povara financiară pentru fiecare în parte.
Mai mult decât atât, un marketplace colaborativ poate oferi un avantaj competitiv, atrăgând atenția clienților datorită gamei variate de produse și servicii disponibile într-un singur loc. Astfel, companiile pot profita de sinergiile dintre ele și de vizibilitatea sporită pe care o oferă platforma comună.
Din 2003 până în prezent, compania ContentSpeed s-a specializat în furnizarea soluțiilor tehnice specifice companiilor de distribuție prin Portal B2B și ContentSpeed Premium, dedicat comerțului tradițional B2C. În momentul de față, retailerii care își doresc o transformare digitală profundă apreciază soluțiile sale pentru că sunt puse la dispoziție toate instrumentele și serviciile pentru deschiderea unui nou canal de vânzare, cel online, respectiv: design, training, dezvoltări custom pentru funcționalitățile specifice, integrarea cu software de gestiune POS și ERP etc. Compania oferă și servicii de mentenanță și garanție, suport tehnic și consultanță pentru a sprijini creșterea afacerii. În prezent, platforma ContentSpeed este o soluție aleasă de cei mai importanți jucători din piața locală: Romstal, Fuchs, Caparol, Beautik, Chicco, Travel Free, Wuerth, RemediumFarm, Melarox, Professional Farmaline, Magna Farm, Herlitz Pelikan, Mizar, Cellini, Marketplace Soline, OptiPlaza și alte sute de branduri.