[Start in industrie] Sorin Kozma: Generația noastră cred ca e mult mai deschisă la schimbări. Nu avem nicio reținere, frică sau rușine în a ne exprima părerea

[Start in industrie] Sorin Kozma: Generația noastră cred ca e mult mai deschisă la schimbări. Nu avem nicio reținere, frică sau rușine în a ne exprima părerea

Sorin Kozma, Digital Account Executive Web Ventures, a absolvit Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor și a intrat în industria creativă determinat să învețe, deschis la fiecare experiență. A testat mai multe domenii, în mai multe țări, pentru a-și da seama ce vrea să facă cu adevărat. A învățat participând la cât mai multe evenimente, workshopuri și programe de dezvoltare. 

”Am primit training de la primul job în domeniu. Fiind un job ce necesita și experiență în vânzări, am reușit să trec mai departe. Primul job mi-a oferit un training destul de stufos, mai ales când vine vorba de ramura în care activez - Google Ads”, povestește Sorin. 

Povestim cu Sorin în continuare despre experiența lui de început în industria creativă, care au fost cele mai importante învățături și ce a descoperit de când lucrează în acest domeniu.  

 

Etapele care te-au adus aici  

Numele meu este Sorin-Cosmin Kozma, sunt Digital Account Executive la Web Ventures, născut și crescut în Brașov. Ca profesie, sunt inginer. Sunt o persoană deschisă la a învăța lucruri noi, consider că am calitatea de a procesa și învăța într-un timp scurt lucruri pe care nu le-am experimentat până acum.

Ce m-a adus până aici? Mi-a plăcut să încerc diverse domenii în mai multe țări, nu mi-a plăcut să stau în același loc. Consider și cred cu tărie că viața nu trebuie trăită în același loc. Iar, ca tânăr, e bine să experimentezi mai multe domenii până când decizi ce cale vei urma.

 

Prima întâlnire cu industria creativă  

Prima întâlnire cu industria creativă pot să spun că a fost puțin ‘robotică’. Spun ‘robotică’ pentru că procedurile de la prima companie erau foarte stricte și nu puteai să faci și alte lucruri ce implică creativitatea. Web Ventures mi-a arătat însă că nu este așa. Am decis să încerc acest domeniu - dezvoltarea de campanii Google Ads - deoarece mi s-a ivit o oportunitate de nerefuzat în care pot să evoluez.

 

Perioada de căutări  

Sincer să fiu, nu am căutat foarte mult. Mi-am actualizat CV-ul pe site-urile de joburi aferente și am sperat că primesc măcar șansa la interviu. Interviul cu Web Ventures a fost special pentru ca nu a fost un interviu tipic, cu întrebări de genul “Unde te vezi peste 5 ani?”. Am discutat situații și abordări în diverse industrii. La sfârșitul interviului, am menționat că a fost cel mai complet interviu la care am participat și că deja am câștigat experiență care mă va ajuta în viitor, indiferent de răspunsul lor.

 

Experiența de la interviuri 

La fiecare interviu la care am participat până acum, am reușit să câștig ceva pozitiv, indiferent de răspunsul final. Consider ca fiecare interviu are câștigul lui. Ca sfat, intrați cât mai pregătiți!

 

Deschiderea industriei față de juniori 

Industria este un sector în creștere, care oferă o gamă largă de oportunități de carieră pentru tinerii juniori. De asemenea, trebuie să existe ceva pasiune pentru acest domeniu și disponibilitate de a lucra din greu. Recomand participarea la diverse evenimente și workshop-uri. 

 

Cum percepeai industria înainte să intri în ea 

Nu m-am gândit că se poate extinde în așa manieră. Doar intrând în industrie îți poți face o idee cam despre ce se întâmplă. Ce vreau sa spun: mai ales când vine vorba despre promovarea digitală, nu m-am gândit că această ramură se va dezvolta în așa manieră în ultimii ani și are aproape cel mai mare cuvânt de spus.

 Am aflat că industria este în continuă creștere. Mereu apar lucruri noi de învățat, nimic nu rămâne la fel (poate doar pentru o perioadă).

  

Cât contează baza teoretică  

Am absolvit Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor. Nu are nicio legătură cu domeniul actual, cel puțin.  

În schimb, programele de învățare oferite de Web Ventures îți oferă posibilitatea să te dezvolti pe mai multe ramuri, indiferent că este vorba de comunicare scrisă/orală/ tips & tricks pentru munca de zi cu zi. Aici vreau să aduc în discuție programul numit My UpLift, ceva ce nu am întâlnit până acum la nicio firmă. Acest program îți oferă posibilitatea să dezvolți sau să aprofundezi skill-uri noi, alocând orele din timpul programului.

 

De unde ai învățat 

Am primit training de la primul job în domeniu. Fiind un job ce necesita și experiență în vânzări, am reușit să trec mai departe. Primul job mi-a oferit un training destul de stufos, mai ales când vine vorba de ramura în care activez - Google Ads. Când am avut primul contact cu platforma, nu aveam habar aproape de nimic, doar știam că voi dezvolta anunțurile pe care eu le blochez cu o extensie de tip AdBlocker. După un timp, am văzut câte resurse trebuie să aloc pentru a face ceva util pentru unul din clienții portofoliului meu și mi-am dat seama că nu se rezumă totul doar la “niște anunțuri”.

 

Cărțile care au ajutat 

Cărțile pentru dezvoltare personală și motivaționale. Fiecare carte de genul aduce noi percepții pozitive și sfaturi pentru viața de zi cu zi.

Când vine vorba de domeniul în care activez, recomand cu tarie “Becoming a Digital Baller the Playbook”, de Connor Ray Wright. Include descrierea unui start în cariera marketingului digital.

 

Experiența de început  

La început a fost overwhelming. Foarte muuultă informație de procesat. Dar, cu răbdare și dorință de învățare, am reușit să asimilez cât mai multe lucruri și mi-am dat seama că este ce îmi doresc să fac și în viitor. De la început m-am simțit primit cu căldură, mereu am primit ajutor sau răspunsuri pentru orice întrebare sau nelamurire aveam. Aici pot include și discuțiile personale. Mi-am dat seama că Web Ventures nu activează ca celelalte companii, unde totul se concentrează doar pe proceduri.

 

Primul job 

Primul job a fost o experiență interesantă. Am făcut parte dintr-o echipă destul de mare, unde realizam recomandări pentru campaniile actuale sau viitoare în Google Ads. Mi-am dat seama că este ceva ce doresc să fac în continuare.

 

Echipa & atmosfera 

Introducerea a fost smooth. Ca și atmosfera. Foarte-foarte friendly, de la conducere, până la colegi. Am fost primit cu brațele deschise și ajutat ori de câte ori am avut nevoie. La început am fost puțin speriat, când am văzut abordările agenției ca fiind mult mai complexe și mai în amănunt. Mi-am dat seama că faptul că am fost acceptat aici reprezintă șansa mea să învăț cât mai multe lucruri de la oamenii cu experiență și să profit să mă dezvolt cât mai mult.

 

Primul proiect 

Primul proiect la care am lucrat de la A la Z a fost pentru o clinică stomatologică. A fost ceva nou pentru mine. Nu eram familiarizat cu procesul de onboarding și cu ce ținea de pașii care trebuie urmați pentru un client nou care își dorea campanii în Google Ads, deoarece este prima oară când lucrez într-o agenție. Dar, din dorința de învățare și cu ajutorul echipei, am reușit cu brio să încep între timp mai multe proiecte.

 

Primele greșeli  

Nu pot spune că au fost neapărat greșeli. Nu am profitat de toată informația pusă la dispoziție, lucru de care mi-am dat seama că este greșit. Ar trebui să ne folosim de fiecare informație pusă la dispoziție, atunci când vine vorba de promovare online. Ce vreau să spun prin asta: când mi-au fost oferite anumite informații despre o industrie anume, am decis că doar câteva sunt utile în promovarea respectivului cont. Când, de fapt, toate informațiile oferite erau utile. Așa că, profitați de toate recomandările sau informațiile oferite când vine vorba de promovarea online.

 

O zi obișnuită de muncă   

O zi obișnuită începe cu verificarea conturilor, în speranța că nu s-a întâmplat nimic rău în ultimele ore. Urmează apelul zilnic cu colegii, în care discutăm eventualele urgențe, ce probleme există sau dacă unul dintre noi are nevoie de ajutor. În acest domeniu, există priorități diferite de la zi la zi.

 

Proiecte recente  

Am început mai multe proiecte de curând în cadrul Web Ventures. Experiența a fost smooth, deoarece eram deja familiarizat cu procesul. Dar mereu când am avut întrebări, nu am ezitat să le pun. Proiectele sunt în domeniul energiei solare, horeca și activități sportive.

 

Cea mai grea parte

Până în prezent, nu cred că am întâmpinat o situație ‘extrem de grea’. Mereu am încercat să îndeplinesc cu succes fiecare task. Sunt dedicat și îmi place ceea ce fac. Consider că nu ar trebui să fie nimic ‘greu’ când își place ceea ce faci.

 

Și cea mai frumoasă  

Îmi place mult comunicarea. Am ocazia să discut cu oameni și să întâlnesc persoane din diferite domenii, de la care mereu învăț câte ceva nou. Fiind un domeniu în continuă creștere, consider că trebuie să fim mereu deschiși schimbărilor.

 

Cine și ce te inspiră  

Mă inspiră persoanele care spun lucruri bazate pe experiență și trăiri. 

 "Cel mai bun mod de a prezice viitorul este să-l creezi," este un citat de-al lui Abraham Lincoln care îmi place foarte mult. 

Noi suntem cei care punem bazele propriului nostru destin. Nu trebuie să ne lăsăm influențați de circumstanțe sau de ceea ce alții cred că putem face. Putem crea viitorul pe care ni-l dorim, dacă ne punem mintea la asta și depunem efortul necesar.

 

Generația ta

Generația noastră cred ca e mult mai deschisă la schimbări. Ne adaptăm mult mai repede, indiferent de situație. La noi nu mai există bariera de exprimare, cum era în trecut. Nu avem nicio reținere, frică sau rușine în a ne exprima părerea. 

De învățat, toată viața învățăm. Mereu m-am putut baza pe o părere sinceră și anumite sugestii sau recomandări.

 

Învățături 

Până în prezent, am învățat că proactivitatea, comunicarea și ascultarea activă sunt esențiale pentru succes. Comunicarea este esențială pentru a construi relații cu clienții, partenerii și colegii. Proactivitatea este importantă pentru a obține rezultate. Ascultarea este importantă pentru a construi relații și pentru a obține informații. 

Sunt recunoscător pentru oportunitățile pe care le-am avut de a învăța și de a mă dezvolta în această meserie. Sunt sigur că voi continua să învăț și să cresc în viitor.

 

Creativitatea. Definiție personală 

Experiență, pasiune, provocări și RISC. 

Nu există o singură definiție a creativității. Unii oameni o definesc ca fiind capacitatea de a veni cu idei noi și originale, în timp ce alții o definesc ca fiind capacitatea de a găsi soluții noi la probleme. Creativitatea poate fi, de asemenea, definită ca fiind capacitatea de a vedea lucrurile într-un mod nou sau de a găsi noi utilizări pentru lucruri vechi.

 

Industria peste 20 de ani 

Având în vedere întâmplările din ultimele 6 luni, mă gândesc cu interes că vom evolua la un nivel pe care nu cred că ni-l putem imagina acum, în prezent. 

Utilizatorii vor răspunde mai bine la conținutul care este creat special pentru ei. De asemenea, vor fi mai interesați să citească sau să afle povești. Noile tehnologii, cum ar fi căutările vocale, vor avea un impact semnificativ asupra reclamelor. Căutările vocale sunt din ce în ce mai populare în străinătate și ar putea fi folosite pentru a cumpăra servicii sau produse. Pe baza acestor căutări, se va putea face publicitate personalizată. Iar, în viitor, această publicitate se va baza pe date statistice colectate cu ajutorul unor noi instrumente în afară de Google Analytics. 

Și să nu uităm de AI… Discuție pe care o păstrăm pentru un alt articol. ;)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related