[Start in industrie] Viviana Ciobănița: Dacă ar fi să le dau un sfat celor care fac primul pas în industrie, ar fi să fie sinceri și autentici la interviu

[Start in industrie] Viviana Ciobănița: Dacă ar fi să le dau un sfat celor care fac primul pas în industrie, ar fi să fie sinceri și autentici la interviu

Viviana Ciobănița a intrat în industria creativă fără așteptări sau prejudecăți, urmând etapele clasice: a absolvit Facultatea de Comunicare și Relații Publice și un master la SNSPA în Marketing și Publicitate. În anul doi de facultate a obținut un stagiu de practică într-o agenție, unde a înțeles ce înseamnă munca în industria creativă și work-ul peste orele de program, în ajunul unei prezentări importante. A făcut, în paralel, o școală de televiziune, și a lucrat ca reporter într-un trust de presă. După experiența din presă, a ajuns în departamentul de Marketing și Comunicare al unui lanț hotelier, iar în prezent este Digital Account Manager la Dare Digital. 

”N-am început această carieră cu păreri preconcepute sau așteptări despre cum va fi. Însă ce mi-am dorit întotdeauna a fost să fiu mereu pe o curbă ascendentă de învățare, să lucrez în proiecte care îmi oferă provocări și nu mă lasă să mă plafonez sau să mă plictisesc. Digital marketing did not disappoint”, spune Viviana. 

Ce a învățat din fiecare etapă de formare, care au fost primele proiecte și primele greșeli, cum arată o zi obișnuită de muncă într-o agenție digitală, povestește Viviana în rândurile de mai jos:

 

Etapele care te-au adus aici 

Povestea începe prin liceu, când au venit acolo câțiva studenți de la Universitatea din București de la mai multe facultăți și am avut ocazia să stau de vorbă cu ei, să îi întreb ce perspective de viitor au terminând acele specializări, unde vor lucra și alte lucruri pe care eu, un elev dintr-un liceu de provincie, voiam să le aflu. Am stat de vorbă cu o studentă la CRP (Comunicare și Relații Publice UNIBUC) care făcea și un stagiu de practică în industrie și mi-am spus: “asta vreau să urmez și eu”.

Iată-mă deci câțiva ani mai târziu, licențiată la Universitatea din București în Comunicare și Relații Publice și mai apoi absolventă de master la SNSPA în Marketing și Publicitate în Limba Engleză. Și astfel a început drumul meu în această industrie.

 

Prima întâlnire cu industria creativă 

Eram studentă în anul 2 la Comunicare și, împreună cu alți 2 colegi din an am obținut un stagiu de practică de 3 luni la Golin Harris. Îmi amintesc că mi s-a părut extraordinar și am fost super mândră de mine atunci. Cei de la Golin au decis să ia doar 3 studenți în practică și eu eram unul dintre ei. How cool was that? Mai ales că mai era și un stagiu plătit. :)

Așadar, au început zilele de mers la agenție, asistat la meetinguri și ședințe creative, pitch-uri și întâlniri cu clienții. Mi-a plăcut mult vibe-ul, toți colegii erau tineri și dornici să facă lucruri faine și proiecte care să livreze clientului rezultatele așteptate. Tot atunci am înțeles ce înseamnă și work-ul peste orele de program, în “ajunul” unei prezentări importante, dar și cum întreaga echipă lucrează pentru atingerea scopului comun și cum departamentele se susțin reciproc în acest proces.

 

Perioada de căutări 

După perioada stagiului, am terminat facultatea și masterul, iar în paralel am făcut și o școală de televiziune, timp de 8 luni. Ăsta a fost momentul în care m-a furat “lumina reflectoarelor” și jurnalismul, așa că prima experiență ca angajat propriu-zis a fost la un trust de presă, unde lucram ca reporter și editor pe JAI (Justiție și Afaceri Interne). Mi-a plăcut mult ce făceam, însă respectivul trust s-a dizolvat la aproape un an de când mă angajasem, așa că iată-mă căutându-mi din nou job.

N-a fost o căutare prea lungă, pentru că, la primul interviu la care am fost, am și luat job-ul. De această dată în departamentul de Marketing și Comunicare al unui lanț hotelier. Au fost ani frumoși, de travel între București și Constanța, unde erau locațiile respective, dar și ani cu long working hours, pentru că eram cazată în hotel și lucram... ei bine, câteva etaje mai jos, tot în hotel. Basically, nu prea puteai face diferența între orele de muncă și cele din afara ei, pentru că mă ocupam și de relația cu presa, iar solicitările veneau cam la orice oră, în funcție de intervalele de live ale programelor de știri TV.

Câțiva ani mai târziu, m-am decis să fac o schimbare și, discutând cu o prietenă bună care lucra în Dare Digital, agenția la care lucrez acum, am zis “why not?”. Ei bine, să le luăm pe rând: “not” pentru că nu știam mare lucru despre zona de digital, dar marele noroc a fost să găsesc aici o echipă tare faină, care a avut răbdare cu mine, m-a îndrumat și pregătit (inclusiv prin cursurile Formula4, ale lui Ciprian Susanu, owner-ul agenției). Așadar a mai rămas “why”-ul, iar aici răspunsul este simplu: pentru că îmi plac provocările și mi-am păstrat mereu vie curiozitatea și dorința de mai mult.

Dacă ar fi să le dau un sfat celor care fac primul pas în industrie, ar fi să fie sinceri și autentici la interviu – cu toții am pornit de undeva și cu toții, indiferent în ce poziție ajungem, încă mai avem multe de învățat. E un lucru util atât pentru angajator, pentru că astfel poate cunoaște de la început nivelul de pregătire al viitorului angajat și poate să îi aloce proiecte corespunzătoare aptitudinilor lui. Dar mai ales pentru candidat – ne dorim cu toții să facem parte dintr-o cultură organizațională în care să ne simțim confortabil, deci e bine să fim noi înșine la interviu. In the end, dacă ne gândim că petrecem minimum 8h pe zi împreună cu colegii, ar fi bine să fie un match bun cu aceștia. :)

 

Cum percepeai industria înainte să intri în ea 

N-am început această carieră cu păreri preconcepute sau așteptări despre cum va fi. Însă ce mi-am dorit întotdeauna a fost să fiu mereu pe o curbă ascendentă de învățare, să lucrez în proiecte care îmi oferă provocări și nu mă lasă să mă plafonez sau să mă plictisesc. Digital marketing did not disappoint.

 

Cât contează baza teoretică 

Așa cum spuneam, sunt absolventă de Comunicare și Relații Publice la Universitatea din București și am terminat programul de master de Marketing și Publicitate în limba engleză, la SNSPA.

Pe vremea facultății (2008-2011), existau foarte puține informații teoretice despre marketingul digital. Din facultate am rămas cu principiile de bază ale marketingului clasic. Abia în anii de master am luat contact mai îndeaproape cu digitalul și un mare avantaj a fost că mulți dintre profesorii de la SNSPA veneau din piață, deci profesau în domeniu. Și asta m-a ajutat, pentru că am putut să văd și perspectiva reală asupra acestei industrii, și nu doar partea teoretică.

 

Experiența de început 

Încă de la început m-am simțit confortabil printre colegii din agenție, iar pentru mine asta a contat enorm. Am început în departamentul de Social Media și am avut un coordonator și mentor pe măsură, care a observat înclinațiile mele către partea de Client Service. Așa am ajuns, în câteva luni, Account Executive alături de un Account cu experiență, de la care am putut să învăț ce înseamnă cu adevărat CS.

Mulți spun că meseria “se fură”, însă cazul meu a fost unul fericit, pentru că mereu am avut susținere și am primit răspunsul la întrebări, lucru care a făcut să avansez în aproximativ un an la Account Manager. N-a fost întotdeauna ușor, pentru că am avut parte de un learning curve destul de abrupt, însă good things never come easy.

 

Primele greșeli 

Greșeli au fost multe, nimeni nu e perfect, mai ales la început. Dar cel mai important este să-ți iei lecțiile din ele și să nu te demoralizezi. De la greșeli din grabă sau neatenție, până la gestionarea relațiilor cu clienți mai mult sau mai puțin dificili, am trecut prin toate și cred că ăsta e abia începutul. Cum spuneam și mai sus, nimeni nu se naște învățat și mereu e loc de mai bine.

 

O zi obișnuită de muncă  

Ca un joc de echilibristică între a aloca cele mai potrivite resurse din ecosistem pe proiectele clienților pe care îi servisez, keeping an eye on the budget și profitabilitate, dar și pe deadlines și livrabilele finale. Mai adaugă 3-4 call-uri interne sau de prezentare cu clienții, câteva solicitări last-minute și o campanie ce stă să înceapă în câteva zile și... putem spune că avem tabloul aproape complet. Asta dacă nu cumva mai apare o proactivă sau o activare generată de un trend ce tocmai s-a viralizat.

 

Proiecte recente 

Am norocul să mă aflu într-o agenție care se află în proces de creștere accelerată, ceea ce înseamnă că vin mereu clienți noi, proiecte sau campanii fresh. Printre ultimele se numără strategia de repoziționare pe care am livrat-o pentru clientul Ceva Sante Animale, lider global în industria produselor de uz veterinar. O altă campanie din acest sezon, care a venit cu o serie de challenges de buget dar a adus rezultatele așteptate a fost “Treci pe roțile de vară” a clientului Pegas, care se află în portofoliul Dare de aproape 2 ani.

 

Cea mai grea parte. Și cea mai frumoasă

Aici am un singur răspuns pentru ambele întrebări: partea cea mai frumoasă, dar în egală măsură cea mai grea este alinierea la nevoile clientului. Iar acest lucru nu poate să vină fără o cunoaștere îndeaproape nu doar a brandului, ci a oamenilor care stau în spatele lui. Totul pornește de la relațiile interumane, de la deschiderea cu care vii în întâlnire și de la curiozitatea de a cunoaște oameni noi. Pentru că mereu, indiferent de industrie, este vorba despre oameni.

 

Cine și ce te inspiră 

Îmi găsesc inspirația în mai tot ce mă înconjoară, de la colegi din ecosistem, până la călătorii și a citi o carte bună. Cred că ideile faine sunt acolo, doar așteaptă să fie descoperite și puse în aplicare.

 

Învățături

Să crezi în oameni și în forțele proprii. În fond, puterea de a face lucrurile să se întâmple stă în fiecare din noi. Important e să descoperi ce-ți place și să take that extra mile, pentru că doar așa poți ajunge să excelezi.

 

Industria peste 20 de ani

Unul din cele mai hot topics din ultima perioadă este AI-ul și posibilitatea ca tehnologia să înlocuiască, ușor-ușor, oamenii din mai toate ramurile industriale, inclusiv din industria creativă. Aici voi spune doar atât: că niciodată o inteligență artificială nu va putea lua locul relațiilor interumane. And client service is all about human relations. Deci să privim AI-ul ca pe un tool care ne poate face viața mai ușoară, poate prelua din task-urile repetitive și poate optimiza procese, lucruri care ne permit nouă, oamenilor, să ne focusăm cât mai bine pe inițierea și cultivarea relațiilor interpersonale.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dare Digital

Dare Digital is a Romanian creative agency with an integrated approach to digital creativity and media performance.   We work as a core team extended to a system of more than 80 battle-tested... vezi detalii »

Golin Romania

Golin este singura agentie de PR din Romania care a castigat, pentru patru ani la rand, titlul de Agentia #1 in topul Biz PR Awards, iar in 2018 premiul pentru Creativitate in PR si doua premii pentru... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related