Daca am judeca dupa palmele imense care au apucat Best Print anul acesta, am putea spune ca juriul AdPrint a avut simtul umorului si mana larga. Poate si din cauza ca el a fost prezidat de Frank Bodin, un publicitar/muzician cu ureche buna din Elvetia, care nu e deloc neutru, atunci cand are de judecat ad-uri intr-o competitie. Cu o zi inainte de premiere, Bodin, Chairman & CEO, Euro RSCG Group, Switzerland, ne-a dezvaluit data la care apare urmatorul album al sotiei sale, dar si cateva criterii de jurizare, valabile si pentru agentiile care merg la AdPrint cu gandul ca joaca pe teren propriu.
IQads: Cum ai ajuns sa prezidezi juriul AdPrint?
Frank Bodin: Acum doi ani am fost presedintele Golden Drum si atunci a fost primul meu contact cu ceea ce inseamna New Europe, cu oamenii din aceasta regiune. Cei de la AdPrint mi-au zis atunci sa fiu presedintele juriului. Nu am putut veni anul trecut, dar am acceptat anul acesta pentru ca e o ocazie pentru mine sa invat mai multe despre partea asta de lume, este un privilegiu si ma bucur sa fiu aici. Obisnuiesc sa calatoresc destul de mult, sotia mea fiind o cantareata de pop foarte cunoscuta in Germania si Elvetia.
IQads: Cum ti se par lucrarile, se pot compara cu ce vezi in alte festivaluri?
Frank Bodin: E destul de greu sa compari festivalurile intre ele. Momentan exista o inflatie de festivaluri worldwide, trebuie sa vezi care-i scopul fiecarui festival in parte. Cred ca AdPrint e important pentru Romania, pentru industria de advertising de aici, e de asemenea important pentru regiune. Agentia noastra, de exemplu, nu a trimis lucrari, pentru ca am considerat ca nu e un festival important pentru noi, dar el trebuie luat in seama de tarile Noii Europe si cred ca e o competitie de luat in seama. Cantitativ, nu sunt foarte multe lucrari inscrise, puteau sa fie mai multe. Cat despre calitatea lor
am vazut cateva lucrari foarte bune, pe care le vazusem inainte sau pe care le vom vedea la Cannes, dar intre lucrarile exceptionale si cele bune si atat e o mare prapastie. E greu sa castigi aici daca nu ai lucrari foarte bune.
IQads: Cum a decurs jurizarea, ati avut vreo problema?
Frank Bodin: Nu, deloc. Am trimis o scrisoare colegilor mei de juriu, cu trei puncte. Primul se referea la faptul ca judecam doar lucrarile nu si cine le-a facut, trebuie sa fim pozitivi, si pentru asta avem cateva criterii. Asadar, pentru a intra pe shortlist, trebuia sa ai o idee novatoare, o idee proaspata, pe care nu am mai vazut-o, iar executia sa fie foarte buna. Pentru a fi castigator, trebuie sa ai un strop de magie in lucrare, sa impui noi standarde in categorie, asta a fost cel de-al doilea punct. Am hotarat ca nu exista "vot patriotic", asta e foartre important, nu ne-am uitat la tari sau agentiile care au facut o anumita campanie, nu am vrut sa ajutam putin daca era din Romania etc. Al treilea punct al scrisorii se referea la fun. Pentru ca advertisingul nu trebuie sa fie plictisitor, procesul de jurizare trebuiesa fie si el liber si haios, daca se poate.
IQads: Cum reactionezi atunci cand ai de judecat lucrari premiate la festivaluri mari, care la AdPrint stau alaturi de entry-uri pe care le vezi prima data?
Frank Bodin: Cred ca procesul de jurizare e unul creativ, trebuie sa ai propria opinie, dar de obicei lucrarile extraordinare ies usor in evidenta. Am avut de judecat o lucrare care avea in spate o idee ce a luat Gold la Clio in 2002, dar nu am inclus-o pe shortlist pentru ca ni s-a parut o idee veche. Jurizarea a fost rapida, am inceput la ora 11, iar la ora 15 deja terminasem. Fiecarei lucrari ii acordam cateva secunde, pentru ca asa te uiti la un print si atunci cand il vezi intr-un ziar sau revista.
IQads: Ai remarcat vreo tema comuna a printurilor anul acesta?
Frank Bodin: Cred ca trendul e "no trend". Trecem printr-o perioada in care stilurile se combina foarte mult. Acum te poti juca cu tot ce ai la indemana de la inceputurile publicitatii pana azi.
IQads: Din Romania, ti-a atras ceva atentia?
Frank Bodin: E destul de greu sa remarci tara din care provine o lucrare, chiar daca vezi traducerea. Dar am vazut lucrari interesante din Romania, nu mai stiu de la ce agentie, am vazut idei noi, si vreo 2, 3 agentii care prin idee si executie se ridica la standarde internationale.
IQads: Tema unui seminar pe care l-ai tinut la AdPrint se refera la "calitatea unui print bun". Ce intelegi prin asta?
Frank Bodin: Daca oamenii spun ca 90% din reclame sunt proaste, asta nu e bine deloc. Trebuie sa ai argumente pentru a demonstra ceea ce bun si ceea ce e rau. Cred ca ar trebui sa-ti stabilesti cateva criterii de analiza a unui ad. In primul rand cred ca in advertising trebuie sa fii autentic, iar asta e o problema la unele agentii din Romania. Am vazut aici lucrari romanesti pe care le stiam deja din alte parti, nu erau indeajuns de fresh. Asta pentru ca de obicei lumea incearca sa copieze ceea ce se intampla in afara.
IQads: Mai reuseste printul, in general, sa atinga consumatorul sau e depasit de internet si tot ce inseamna new si interactive media?
Frank Bodin: Diversificarea canalelor media e un fenomen al secolului trecut. Eu sunt de parere ca nu are sens sa reduci comunicarea la un singur canal. Problema creativitatii nu o constituie canalul prin care ia forma, ci ideea. Nu cred ca reclamele in print sunt depasite. Asa se spunea si atunci cand a aparut PC-ul, ca hartia va disparea, dar nu s-a intamplat asa. Azi ai si computer si mai multa hartie decat inainte. Dar fiecare canal are propria putere, iar printul cred ca e ceva mai educativ decat TV-ul, mai ales daca are un copy bun. Doua exemple foarte bune sunt si la AdPrint si vin din Romania. Insa e foarte greu sa mai gasesti lucruri iesite de comun in print.
IQads: Tu cand ai vazut ultima oara ceva foarte original pe print?
Frank Bodin: Chiar si aici. Cred ca toti cei care au castigat sunt asa. Dintre acestia, sase castigatori mi-au placut foarte mult si as fi fost mandru daca eram eu cel care le-a facut.
IQads: Ai fost muzician inainte sa intri in advertising, te mai folosesti de aceasta calitate pentru a crea reclame bune?
Frank Bodin: Muzica e importanta pentru mine, inca mai scriu muzica pentru multa lume. Ultima coloana sonora am scris-o pentru o campanie anti-sida la care am lucrat in Elvetia. Dar asta e ceea ce le spun oamenilor de publicitate: sa nu faca doar advertising, sa iasa putin din acest cerc, sa faca si alte lucruri care sa-i inspire. Pe 25 februarie va avea premiera un spectacol pentru care am scris muzica, o mica simfonie. De asemenea, scriu muzica pentru sotia mea, iar albumul ei va aparea in aprilie.
IQads: Tu cum te relaxezi aici?
Frank Bodin: Oamenii de aici au fost foarte draguti, au organizat totul pentru noi. Am fost si prin Bucuresti, directorul Ringier este bun prieten cu mine, asa ca am iesit si cu el. Am fost si la castelul lui Dracula.
IQads: Crezi ca exista retete de succes in publicitate?
Frank Bodin: Desi pare ca toata publicitatea din lume poate fi inclusa in anumite pattern-uri creative, nu e chiar asa. E important sa stii ca exista unele reguli, dupa care e bine sa te ghidezi atunci cand creezi, dar de acolo si pana la produsul final e mult de lucru, iar inspiratia n-o poate nimeni incadra in reguli.