[Creative sceno] Andreea Tecla: De fiecare data urmaresc sa am un decor viu si costume care creeaza personaje

[Creative sceno] Andreea Tecla: De fiecare data urmaresc sa am un decor viu si costume care creeaza personaje

Cand a venit vremea sa mearga la facultate, scenografa Andreea Tecla nu era hotarata in ce anume sa se specializeze: design vestimentar, grafica, pictura, design. S-a facut lumina in gandurile ei imediat ce a vazut o expozitie a colegilor de liceu de la sectia de scenografie, cand a realizat ca aceasta arta imbina toate interesele sale.

Andreea a debutat ca scenografa alaturi de Madalina Niculae la Teatrul Național Radu Stanca Sibiu, cu spectacolul R.U.R (Rossum’s Universal Robots) in regia lui Vlad Cristache, castigand Premiul UNITER pentru debut.

Anul acesta, a semnat scenografia unui spectacol despre care s-a povestit mult online, „Nu vorbim despre asta”, regizat de Adina Lazar la Teatrul Odeon.

"Inspiratia poate sa vina pe moment, ori la discutia cu regizorul, ori la o plimbare prin parc, citind o carte, ori desenand constant zeci si zeci de schite de idei. Niciodata nu m-am prins cum functioneaza, cateodata ma cauta ea pe mine, cateodata eu pe ea".

Andreea Tecla povesteste in continuare despre ce urmareste atunci cand creeaza scenografia unui nou spectacol de teatru.

 

Repere din biografie

M-am nascut si traiesc in Bucuresti.

Am urmat Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza, sectia scenografie, urmand apoi U.N.A.T.C.-licenta si master, tot scenografie.

De scenografia de teatru m-am indragostit la finalul clasei a X-a, cand a trebuit sa imi aleg secția de specializare. Eram destul de indecisa, oscilam intre design vestimentar, grafica, pictura si design ambiental. Insa in sufletul meu s-a facut lumina in momentul in care am mers la o expozitie a colegilor de clasa a XII-a de la scenografie. Acolo am vazut ca tot ce imi doresc sa fac se impleteste armonios in aceasta arta si nu mai este nevoie sa aleg.

 

Mentori in formarea ta

Toti profesorii cu care am interactionat- inca din liceu, apoi in facultate- au avut un mare aport in dezvoltarea mea ca artist si ca scenograf. Insa, persoana care m-a ajutat sa-mi pun intrebari si sa caut raspunsuri a fost domnul profesor Iuri Isar.

De asemenea, am avut ocazia ca in anii de studentie sa fac mai multe asistente pentru scenografa Irina Moscu, al carei stil de lucru a fost un exemplu foarte bun pentru mine.

 

Prima scenografie

Prima scenografie realizata a fost in cadrul facultatii, pentru spectacolul de licenta “ADN-Bonobo” de Dennis Kelly, in regia Ruxandrei Balasu. Reactiile au fost extrem de pozitive, ca dovada si premiul pentru “Cel mai bun proiect de scenografie” in cadrul Galei Absolventilor.

 

Primul UNITER

Cred ca pentru orice artist premiile sau nominalizarile sunt o recunoastere binevenita, insa nu schimba cu nimic munca si dedicarea pe care trebuie sa le depui in continuare.

 

Care sunt particularitatile stilului tau creativ

Incerc sa nu ma incadrez intr-un stil anume, desi exista anumite elemente si tuse scenografice care imi sunt foarte dragi. Inca sunt in cautari, consider ca nu am experimentat destul de mult pentru a-mi defini un stil.


Credit foto: Andrei Gindac

 

Inspiratia in creatie

Textul este principala sursa de inspiratie; ceea ce imi transmite, perioada in care se desfasoara actiunea, evenimentele istorice importante care s-au petrecut in perioada respectiva.

Inspiratia poate sa vina pe moment, ori la discutia cu regizorul, ori la o plimbare prin parc, citind o carte, ori desenand constant zeci si zeci de schite de idei. Niciodata nu m-am prins cum functioneaza, cateodata ma cauta ea pe mine, cateodata eu pe ea.

 

Importanta relatiei dintre scenograf si regizor

Consider ca este vital pentru spectacol ca scenograful si regizorul sa aiba o comunicare foarte buna. Scenografia trebuie sa vina in ajutortul regizorului si actorilor si nu sa ii incurce.

Eu cel mai bine comunic prin schite si cred ca asta ii ajuta cel mai mult pe regizori sa inteleaga cum vreau sa arate spectacolul la care lucram impreuna.

 

Regizorii cu care ai lucrat pana acum

Cele mai multe colaborari de pana acum le-am avut cu regizorul Vlad Cristache si regizoarea Adina Lazar. Insa, la fiecare intalnire sunt lucruri noi de invatat si de dezbatut. Si fiecare spectacol este o noua provocare.

 

Procesul de creatie a scenografiei unui spectacol de teatru

Prima etapa este citirea si intelegerea textului, urmata de discutiile cu regizorul. Urmeaza schitele artistice si tehnice, apoi defalcarea decorului si costumelor intr-un deviz, deviz ce trebuie sa se inacadreze in bugetul de productie al teatrului. Iar daca totul este bine si frumos, urmeaza productia propriu zisa a decorului si costumelor. Desi pare o meserie foarte boema, scenografia implica foarte mult pragmatism.

 

Ce urmaresti atunci cand creezi un nou decor

De fiecare data urmaresc sa am un decor viu si costume care creeaza personaje. Textul este foarte important, insa conceptia regizorala asupra lui este liantul pe care il urmez in crearea acestora.

 

Un spectacol al carei scenografii te-a impresionat

Un spectacol pe care l-am vazut in anii de liceu si care m-a impresionat foarte tare a fost Faust in regia lui Silviu Purcarete, decorul lui Helmut Stürmer si costumele Liei Manţoc. Pana atunci nu stiam ca este posibil sa aduci atatea lumi pe aceeasi scena, sa faci publicul sa uite ca este la teatru si sa creezi aceasta vraja a spectacolului. Un puzzle care se compune treptat si organic.

Cel mai mult m-a atras faptul ca ma intrebam constant “cum au facut asta?”. Si cred ca este minunat sa pleci de la un spectacol de teatru cu intrebarea asta in cap.

 

Un spectacol de teatru pentru care ai vrea sa creezi scenografia

Un text foarte drag mie pe care chiar mi-as dori sa lucrez este “Femeia Marii” de Henrik Ibsen. M-am indragostit de acest text in facultate si chiar a fost tema mea pentru lucrarea de licenta.

 

De anul acesta: „Nu vorbim despre asta”

Pentru “Nu vorbim despre asta” am plecat de la amintirile mele din copilarie, de la jocurile din spatele blocului, de la asfaltul care imi servea drept teren de joaca. Am folosit toate aceste elemente in crearea decorului, care are ca subiect central un balcon-capsula a timpului.

Costumele am cautat sa fie cat mai colorate, pentru a contrasta cu tot acest univers in tonuri de gri.

Ca in orice productie, pe parcurs se intampla sa mai schimbi anumite detalii, atat tehnice, cat si artistice. Insa conceptul a ramas acelasi de la inceput pana la final.

 

Ce este frumusetea pentru tine

Cateodata nu observam, dar frumusetea este in tot si toate. Legandu-ma de aceasta meserie, scenografia, pot spune ca frumusetea este in oameni, pentru ca doar prin si cu ei poti sa o realizezi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune

Dictionar



Branded


Related