În 2008, Ileana Sebe a luat o pauză de la publicitate. A descoperit că îi place să gătească pentru momentele de sărbătoare, să facă food styling și, mai ales, să fotografieze. Timp de trei ani, a experimentat, s-a jucat, a conturat ZWEI, brandul ei de lifestyle, dar și-a dat seama că proiectele comerciale din această zonă nu se potrivesc cu nevoile ei artistice. S-a întors în publicitate, la Next Advertising, unde este director executiv, și a continuat să fotografieze în timpul liber.
”Evoluția mea merge în paralel cu dezvoltarea mea personală. Sunt într-un proces terapeutic de peste 15 ani și am tot aflat lucruri, iar aceste întâlniri cu mine s-au materializat în 3 albume de fotografie. Flora Afterlife, Flora Erotica și Sentimental ’76”, povestește Ileana.
Vorbim cu ea în continuare despre fotografie, oglindire, pauza din publicitate, prezentul obositor al imaginii și Sentimental ’76.
Contextul în care te-ai îndreptat spre fotografie
După criza financiară din 2008 am făcut o pauză de 3 ani de publicitate.
Am început să gătesc pentru aniversări, evenimente ale prieteniilor și cunoștințelor mele. Cu experiența mea de strateg în comunicare și pornind de la temele și motivele evenimentelor, găseam mereu un concept și îl duceam mai departe în alegerea și crearea menu-urilor.
La capitolul ‘food’, pe www.zwei.ro se pot vedea unele proiecte din acea perioada. Apoi, în timp, mi-am dat seama că din tot procesul, cea mai mare bucurie rămâne imortalizarea într-o fotografie a momentului când totul era frumos aranjat. E adevărat că mi-am dat seama și cât de obositor este să pregătesc totul singură, era o muncă foarte grea.
A urmat o perioadă în care am făcut food styling și styling de produs.
Important este motivul de la care a pornit totul și care se regăsește și în numele brandului meu de lifestyle, ZWEI.
Acum 14 ani, când m-am gândit ce mi-ar plăcea să fac mai departe de comunicare, am concluzionat că cel mai important pentru mine este să fac proiecte împreună cu oameni cu care împărtășesc aceleași valori, cu care într-un anumit moment am aceeași dorință de a crea ceva.
După 3 ani a urmat un moment în care explorarea mea de food design & styling trebuia să treacă la nivelul de profesie, să câștig bani din ea. Am făcut câteva proiecte comerciale și mi-am dat seama că nu sunt satisfăcătoare pentru exprimarea mea artistică. Chiar atunci am primit și o propunere să mă întorc în publicitate. Am reînceput că director de strategie la NEXT. Și am continuat cu exprimarea artistică prin fotografie.
Cum ai învățat
Am învățat și crescut artistic odată cu Instagram-ul. Simt că m-am dezvoltat firesc, fără miză financiară, fără presiunea proiectelor, a clienților si a regulilor.
Evoluția mea merge în paralel cu dezvoltarea mea personală. Cu aceasta pot face o paralelă. Sunt într-un proces terapeutic de peste 15 ani și am tot aflat lucruri, iar aceste întâlniri cu mine s-au materializat în 3 albume de fotografie. Flora Afterlife, Flora Erotica și Sentimental ’76.
Flora de Ileana Sebe
Ce fotografiai la început
Temele mari se regăsesc în secțiunile de pe site în ordine cronologică. Am început cu Food, am continuat cu Styling, a fost multă conectare cu natura înconjurătoare materializată în albumele Flora, e multă oglindire și la propriu și la figurat.
Temele care te obsedează acum
Tocmai am lansat albumul Sentimental ’76, așa că acolo se găsesc temele în jurul cărora s-au învârtit căutările mele în ultimii ani.
Sentimental de Ileana Sebe
Am observat că mai mult timp liber nu înseamnă că sunt mai productivă creativ. Am nevoie de echilibru și o anumită liniște în viață mea ca să pot crea. Și în ultimii ani a existat acest context.
Povestea Sentimental ’76
O să las aici intro-ul albmului, deoarece el explică cel mai bine intenția.
“Toamna lui ’76 este energia din și în care m-am născut.
Albumul își propune să păstreze emoții, oameni, obiecte și locuri care au legătură cu acele vremuri.
Unele sunt imagini din arhiva personală a familiei. Ele documentează o perioada în care totul se mișcă mai încet, totul era mai puțin și cu multe lipsuri, dar acest fel de a fi lăsa să se creeze o bogăție a trăirilor. Valoros în această încetineală pe care o experimentam atunci este posibilitatea de a trăi dezvoltarea și dizolvarea emoțiilor, era timp de trăit tot ciclul trăirilor.
Pentru mine e o lume pe care încerc să o păstrez vie, o lume care există în paralel cu alergătura pe care o trăiesc astăzi, la ea încerc să revin mereu, de ea mă agăț cu sentimentalism. Pe ea o caut când mă oglindesc în alți oameni, de aceea prefer întâlnirile în doi, în care e timp să ne ascultăm, să ne vedem.
Observ obiecte și locuri care păstrează liniștea și simplitatea; caut în fotografii amintirea trăirilor, merg în târguri și regăsesc obiecte și oameni ale căror conversații le ascult.
Sunt atașată de aceste trăiri, mi-e frică să nu se piardă acele vremuri și mă incant de fiecare dată când întâlnesc oameni care țin și ei vie acea lume. E zona mea de confort întâlnirea și conectarea cu oameni, obiecte, locuri care poartă energia acelor ani, un fel de mecanism de supraviețuire în vremurile acestea în care totul e pe repede înainte.
Iar fotografiile au această putere, dintr-o imagine se deschide o întreagă lume.”
Fotografiile sunt gata de mai mult timp. A durat până a venit momentul și contextul potrivit să se materializeze într-un album. Acest lucru a fost posibil alături de Vlad Mihai, care a făcut editarea și designul de carte - @vladmaterial.
Legarea și tipărirea albumului s-a întâmplat cu ajutorul Nicoletei Radu și a echipei www.fabrik.ro
Albumul este publicat de www.paper-traffic.ro.
Trei fotografii din 2023
Aș alege aceste 3 serii de fotografii și aș lasă descrierea așa cum apare în momentul când au fost postate pe Instagram.
Art Meditation, January 2, hotel room performance with a flower.
iPhone – portrait – stage light (accidentally discovering this setting and being în flow for the next 20 min)
Connection, February 15, hotel room performance with a hand
Hello from my inner garden, May 2, tend you own garden series.
Prezentul în care toată lumea face poze
Pentru mine această agitație și abundență de informații e obositoare. În pandemie a fost un slowdown din multe puncte de vedere și mie mi-a priit. Acum trăiesc un efort constant de a-mi păstra echilibrul și liniștea. E o avalanșă de informații din toate părțiile și e nevoie să-mi exersez mereu skills-urile de ordine. Așa că asta fac constant, am grijă la ce mă expun și urmăresc persoane/informații care mi se par interesante pentru fiecare moment în care sunt.
Rolul fotografiei în 2023
Eu nu am background academic în fotografie. Nu aș putea să spun ce s-a schimbat, nu știu să sintetizez sau să trag concluzii.
Pe mine fotografia mă ajută să mă descopăr și să mă oglindesc. Mă văd prin ea. Și am nevoie în viteza în care trăim să am niște ancore prin fotografie.
De asemenea îndosarierea și materializarea unor teme pe care le explorez în albume de fotografie e de ajutor pentru a trece mai departe. Ăsta e rolul ei pentru mine.