După 11 ani în publicitate, petrecuți în diverse agenții, Alex Tocilescu s-a făcut freelancer. Motivul: mai multă libertate, mai mult timp liber, mai multe proiecte simpatice și mai mulți oameni de treabă. Un scenariu aproape utopic, la care visează orice creativ. Dar cum faci pasul decisiv? Și ce se întâmplă după? Ne spune Alex Tocilescu primele impresii după câteva luni de freelancing:
”Avantajul e că faci ce vrei tu, când vrei tu. Dezavantajul e că, spre deosebire de o agenție, nu e nimeni lângă tine să te organizeze. Și mai ales că nu ai siguranța că în fiecare lună în ziua de 5 îți intră o anumită sumă de bani”.
Povestim în continuare cu Alex Tocilescu despre temerile lui înainte de a trece la freelancing, primii clienți, proiecte refuzate, timp liber, avantajele și dezavantajele creativității pe cont propriu:
Cum te-ai hotărât să treci la freelancing
Hotărârea am luat-o anul trecut, când eram la mare cu niște prieteni. Unul dintre ei e freelancer, și în ziua în care trebuia să plece înapoi acasă a zis „de fapt, cred că mai stau o săptămână”. Și fix asta a făcut. L-am invidiat pentru acea libertate pe care eu n-o aveam, după care am realizat că nu mă oprea nimeni să fac și eu asta.
Contextul
Prin februarie am terminat de plătit creditul pe care-l făcusem pentru casă. Și prin martie o colegă din CS a venit la mine și mi-a zis „hei, crezi că ai putea să mă ajuți cu niște SMSuri până mâine?”. N-aveam nimic altceva de făcut, așa că am zis da (nu că aș fi putut spune nu; era contul meu, jobul meu, datoria mea). Mi-a trimis brieful, aveam de scris vreo 80 de SMSuri. Un task fără nici cea mai mică brumă de creativitate, trebuia doar să înșir niște cuvinte și să mă încadrez în 160 de semne. Doar că după 11 ani de publicitate, poate că nu-ți mai vine să faci asta. Le-am scris, le-am trimis, au fost ok, și două săptămâni mai târziu mi-am dat demisia.
Temeri & așteptări
Un mix de „n-o să-mi intre nici un job și o să mor de foame” și „o să-mi intre atâtea joburi că o să întorc banii cu lopata”.
Tranziția
În prima zi în care n-am mai fost angajat în agenție, am scris pe Facebook că-s freelancer și caut joburi. În aceeași zi mi-au scris vreo 10 oameni cu propuneri de colaborări, cu cel puțin 5 dintre ei s-au și legat lucrurile, așa că mi-a trecut pe loc frica de sărăcie.
Greutăți
Am hipertensiune și n-ar trebui să beau mai mult de o cafea pe zi, dar în prima lună m-am tot întâlnit cu oameni la cafea, așa că beam vreo 3. Asta ar fi o greutate. Provocarea a fost să-mi deschid firmă – dar există oameni pe care-i plătești și se ocupă ei de asta. I-am găsit, s-au ocupat, am firmă, yey!
Clienți
Până acum lucrez cu două instituții culturale, o companie de taximetrie, un ONG, o casă de producție, o agenție din UK, una din România, o companie din farma, un post de televiziune și alte chestii despre care încă nu vreau să spun nimic, clasicul „don’t jinx it” :) Nu caut un anumit tip de clienți sau un anumit tip de proiecte, ci chestii simpatice și oameni de treabă. Din fericire, până acum le-am și i-am găsit. Sau ei pe mine.
Ce proiecte ai refuzat
M-a sunat cineva și m-a întrebat dacă fac și campanii pentru partide. I-am zis că da, atâta timp cât nu e vorba de PSD, PNL, UDMR, AUR și derivatele lor. A făcut o pauză, după care a zis „ok, atunci mai vorbim cu altă ocazie”.
Primele concluzii
E destul de plăcut să lucrezi direct cu clienții. Unu la mână pentru că înțelegi mai bine ce vor dacă informațiile nu sunt filtrate de CS, doi la mână pentru că cei care nu-s neapărat clienți clasici de agenție sunt mai deschiși și mai entuziaști. Până la urmă, e businessul lor, și dacă văd că-l înțelegi și că-ți pasă de el și că nu tratezi brieful lor ca pe un job oarecare, oamenii chiar îți mulțumesc pentru munca ta.
Organizarea timpului
Depinde de săptămână, de încărcare, de proiecte. În principiu, cam de două ori pe săptămână ies cu cineva la o cafea să vorbim de vreun proiect, după aia, de pe la 11-12 lucrez, dupămasa am call-uri, pe la 17h sunt gata și-mi văd de viață. Dar mai sunt și zile în care am timp să citesc până la prânz și să mă uit la un film de la 3 – în agenție n-aveam d-astea :)
Unde lucrezi
Inițial am lucrat de acasă, că e gratis. Doar că nu-mi place să lucrez de-acasă, pentru că nu-mi vine să muncesc când stau pe o canapea cu una sau două pisici în brațe. Acasă e pentru relaxare, pentru făcut chestii casnice, pentru măturat curtea sau aranjat lucruri în dulapuri sau citit sau uitat la filme. Întâmplător (sau poate nu), un cunoscut avea o garsonieră în care nu se întâmpla nimic și mi-a pus-o la dispoziție gratuit pentru o vreme, așa că momentan lucrez de-acolo. E frumos, e liniște, în copacul din fața balconului locuiește o familie de ciocănitori.
Avantaje & dezavantaje
Avantajul e că faci ce vrei tu, când vrei tu. Dezavantajul e că, spre deosebire de o agenție, nu e nimeni lângă tine să te organizeze. Și mai ales că nu ai siguranța că în fiecare lună în ziua de 5 îți intră o anumită sumă de bani.
Freelancingul în Ro
Există mulți oameni talentați în publicitate – dar există și o plafonare la un moment dat, pentru că, cum a fost și în cazul meu, în agenție nu intră mereu doar joburi mișto. Și dacă ți s-a luat să faci 15 dimensiuni de bannere sau să scrii 3 variante de newsletter, te cam duci pe freelancing, mai ales dacă știi alți oameni care fac asta și vezi că le merge ok.
Cred că momentan e încă loc pentru toată lumea. Și, având în vedere calitatea oamenilor din piață, cred că unele branduri medii sau chiar mari care acum lucrează cu agenții ar putea să se întrebe dacă n-ar putea să facă același lucru și cu freelanceri. Nu de alta, dar putem livra pe orice proiect work la fel de bun ca cel făcut de agenții (mai ales că toți am fost acolo și știm procesele de lucru), și în plus suntem și ceva mai ieftini și adeseori mai entuziasmați de ceea ce facem.