AI, AI, AI, cele doua litere care sunt pe buzele tuturor in ultimul timp, iar mai nou, de cand cu nebunia CHAT Gpt si pe buricele tuturor degetelor creative. Pornesti timid, sa-l incerci, sa vezi cat e de destept, dupa care poate deveni companionul tau de facut treaba si de livrat idei. Cromatic Studios a dus ideea mai departe si s-a folosit de machine learning pentru procesele de branding, lucru pe care l-au aratat public la ultima editie Romanian Design Week.
Cristian Stoicescu, business developer Cromatic Studios, ne-a explicat in amanunt cum a decurs procesul, ce tool-uri au folosit in toate etapele, ce a mers si ce nu, in integrarea inteligentei artificiale intr-un proces care pana mai ieri era facut de cei mai creativi oameni.
”AI este clar viitorul in multe industrii si deja inlocuieste oameni. In timp job-urile asa cum le stim acum se vor schimba, se vor adapta si vor crea oportunitati pe care probabil nici nu ni le imaginam inca. In advertising deja se foloseste AI destul de mult si asta il va face din ce in ce mai bun”, spune Cristian.
Vor urma demisii in masa in advertising, va veni o revolutie in care toti facem venituri pasive in timp ce robotul ne imbogateste? Uite niste lucruri la care ar trebui sa ne gandim. Iar daca nu avem chef, il putem chiar intreba pe tovarasul GPT.
Ideea de a folosi AI in procesul de branding
Sunt deja cativa ani de cand ne uitam la aplicabilitatile tehnologiei Machine Learning, insa in ultimul an am avut sansa sa testam mai multe platforme si sa intelegem cu adevarat potentialul pe care AI-urile il au in industria noastra.
Ideea folosirii AI-ului intr-un proces de branding a venit cu ocazia RDW 23. La Cromatic Studios avem un proces de branding foarte bine pus la punct care trece prin trei faze principale: Strategie (The Core - Workshop), Research (Visual Directions) si Dezvoltare Identitate Vizuala (Brand Canvas). Pentru expozitie am testat cum pot ajuta platformele AI in fiecare dintre aceste etape - a fost o explorare in urma careia am inteles oportunitatile si limitarile care exista in acest moment.
Cum a fost primit proiectul la RDW 2023
RDW 23 a fost pentru noi un prilej de a ne intalni cu designeri, developeri si curiosi ai inteligentei artificiale. Am avut multe conversatii interesante si chiar am descoperit oamenii alaturi de care vrem sa colaboram in viitor pentru proiecte care implica AI. Parerile celor care ne-au vizitat studioul au fost impartite. Unii se tem de faptul ca ar putea fi inlocuiti, iar acestia de cele mai multe ori nu au testat prea multe platforme; mai curand isi formeaza opinii in urma interpretarilor anumitor formatori de opinie. In tabara cealalta sunt cei care sunt entuziasmati de viitor si vad AI-ul ca pe o oportunitate de dezvoltare.
Ce softuri / tehnologii folositi
Pentru fiecare etapa din proces am testat diferite tool-uri si le voi explica pe rand.
Strategie. Chat GPT
Dezvoltarea strategiei de brand se desfasoara in cadrul unui workshop pe care il tinem cu stakeholderii brandului si alaturi de care lucram diferite exercitii pentru a defini valori, pozitionare, diferentiatori, personalitate, profile de clienti si obiective. Chat GPT s-a demonstrat foarte abil. Inainte de intalnirea cu clientii am scris un prompt in care am detaliat structura workshopului si fiecare exercitiu in parte - cum functioneaza si ce ne asteptam sa realizam. Apoi i-am spus ca vreau sa imi propuna ‘el’ o pozitionare pe baza acestei structuri si a industriei in care va trai brandul. Raspunsul lui a fost surprinzator de bun. A inteles foarte bine ce asteptari am de la fiecare punct din cadrul workshop-ului, insa a oferit o pozitionare foarte safe. Nimic iesit din comun, fara o personalitate diferentiatoare dar ancorat foarte bine in industrie. Ulterior i-am spus ca pe baza acestei structuri urmeaza sa-l rog sa ma ajute cu diferite raspunsuri in cadrul intalnirii cu clientul.
In cadrul workshop-ului ne-a ajutat sa trecem peste anumite situatii de blocaj creativ, ne-a oferit exemple si explicatii pentru alegeri strategice ale brandului si a adus un aport important la crearea profilelor de clienti. In calitate de strateg de brand, sunt convins ca voi mai folosi si in viitor de astfel de tool-uri.
Visual Directions. Adobe Firefly, MidJourney, Getting.ai, Dream Studio, Dall-e, Chat GPT
Acest pas al procesului reprezinta faza de research, in care art directorul creaza 3 directii vizuale plecand de la pozitionarea stabilita in cadrul workshop-ului.
Initial a fost rugat Chat GPT sa ofere briefuri pe baza pozitionarii. Nu a facut o treaba grozava, deoarece a fost din nou foarte generalist. Asadar, s-a continuat research-ul intr-un mod traditional pana la definirea cate unui stil pentru fiecare directie. Apoi AI-urile au fost rugate sa genereze cate un moodboard pentru fiecare directie. Aici ne-am lovit de raspunsuri foarte departe de ceea ce cautam. Nu reuseam deloc sa explicam un anumit stil grafic si sa generam un intreg moodboard. In schimb lucrurile au inceput sa dea roade in momentul in care s-au dat prompt-uri pe elemente specifice pe care le doream in moodboard-uri. Sigur, majoritatea aveau aberatii, insa scopul nostru era sa definim un stil vizual, deci asta nu era un impediment.
Intr-un final am reusit sa incorporam elemente generate de AI in fiecare directie. Este clar ca ne vom putea folosi de aceasta tehnologie pentru a crea elemente pentru directii vizuale, mult mai rapid decat cautarea lor.
Brand Canvas. ChatGPT (by Open AI), Midjourney, Dreamstudio + Photoshop plug-in (by Stability AI), Dall-e 2 (by OpenAI), Adobe Firefly (AI Art Generator by Adobe), Looka.com, Brandmark.io, Logo.ai , Turbologo, Tailor Brands
Aici intram in zona de creatie pura in care dezvoltam logo-ul si universul de brand. Explorarea a inceput cu testarea platformelor de generare de logo-uri. Experienta a fost dezamagitoare. Ne asteptam sa primim rezultate care sa ne ajute sa avem o colectie generoasa de insipratii vizuale, insa toate rezultatele au fost foarte departe de stilul pe care il cautam. Toate logo-urile generate erau combinatii de fonturi si simboluri predefinite.
Stiam ca acest brand are nevoie de semnul plus in componenta s-a, asa ca ne-am mutat in platformele de generare de imagini si, folosind prompturi personalizate, am inceput sa primim rezultate satisfacatoare pentru simbol. Pentru zona de typography nu am gasit nicio platforma care sa ne ajute.
Am folosit mai departe toate versiunile de plusuri (peste 150) pe care le-am generat ca baza de inspiratie pentru crearea logo-ului. De aici procesul a urmat un curs traditional. Am concluzionat ca in aceasta etapa aportul AI-ului este momentan foarte limitat, insa cred ca in curand vor aparea tot mai multe AI-uri antrenate pe design grafic ceea ce ne va permite sa folosim din ce in ce mai mult tehnologia.
Cum poate un motor AI sa ajunga la brand
Momentan nu prea poate. Vedem AI-ul ca un ajutor punctual pentru anumite zone din proces. Dezvoltarea unui brand tine cont de multe aspecte: viziunea clientului, piata, obiective, resursele brand-ului, pozitionarea. Nu exista o platforma care sa poata extrage toate aceste informatii si sa-ti ofere o solutie de branding. Nici nu cred ca va putea exista prea curand. Se vor dezvolta tot mai multe solutii care sa ne ajute, dar pana la dezvoltarea unui proces end-to-end cred a este o cale foarte lunga.
Viitorul AI in advertising
AI este clar viitorul in multe industrii si deja inlocuieste oameni. In timp job-urile asa cum le stim acum se vor schimba, se vor adapta si vor crea oportunitati pe care probabil nici nu ni le imaginam inca. In advertising deja se foloseste AI destul de mult si asta il va face din ce in ce mai bun. Ca orice inovatie care patrunde intr-o industrie, intai creaza haos si dezorientare. Cu timpul insa solutile acestea vor conduce catre eficienta si sper ca o coeziune facila cu job-urile actuale.
Cat de mult folositi AI in momentul asta
Cu siguranta vom folosi in continuare AI in procesul de branding pentru a aduce eficienta in anumite etape.
In plus, deja implementam si oferim solutii bazate pe AI pentru video si ne asista in partea de creare de continut pentru comunicarea social media.
Pericole
Este o putere enorma in proiectele AI si, cum spunea Uncle Ben, asta vine si cu o grozava resonsabilitate. Deoarece aceasta tehnologie deja ajunge sa fie un commodity este inevitabila folosirea lui de persoane cu intentii mai putin pozitive. Asta cred ca este principalul down side. Apoi clar exista si posiblitatea ca tehnologia sa ‘o ia razna’. Simplificat
AI-ul functioneaza asa: ii dai o problema si el iti ofera o solutie. In ultimele luni s-au dezvoltati agenti AI care sunt retele de AI-uri care lucreaza impreuna ca sa rezolve aceste probleme. Factorul etic este de cele mai multe ori ignorat, iar asta poate duce la situatii negative. Reglementarea folosirii acestei tehnologii este o prioritate.
Proiecte recente
In ultima perioada am avut ocazia sa lucram branduri foarte interesante atat din Romania cat si din Europa sau SUA. Am dezvoltat o serie de produse cosmetice pentru SUA care sunt in pragul lansarii pe piata (intarzieri din zona R&D) si chiar saptamana trecuta ne-am intors din Barcelona unde am inceput un proces de branding pentru o companie medicala.
Pe plan local am dezvoltat branduri din tot felul de domenii.
ARCA. Resort-destinatie in care linistea si aventura deopotriva, placerile cu gust, relaxarea serena si atentia la detalii se impletesc intr-o experienta pe care de mult o cauti.
Tech Ventures Bank. Singura banca antreprenoriala din Romania
Assetto. Platforma de investitii fractionare in real estate.
Totodata proiectele video au luat o amploare majora in ultimii ani. Am creat spoturi de TV sau online pentru branduri ca: Penny, Clinica Sante, DIGI, Microsoft, Amazon(AWS), Supramax, Parusan, Bilomag.