Valentina Buzamurga: Bijuteria contemporană a devenit o artă purtabilă

Valentina Buzamurga: Bijuteria contemporană a devenit o artă purtabilă

Romanian Jewelry Week a ajuns la cea de-a patra ediție. Dacă în 2020 ROJW debuta printre restricțiile de călătorie cauzate de pandemie, anul acesta peste 200 de designeri de bijuterie contemporană din toată lumea vor expune la București, între 4 și 8 octombrie. Tot în 2023, evenimentul se extinde și în alte orașe ale țării. În prima fază, târgul ajunge și la Timișoara, într-o ediție specială, care se desfășoară în perioada 30 iunie – 2 iulie în Pavilionul ISHO.

Organizatorii spun că nu a fost hotărâtă încă tema ROJW, dar direcția este clară și are legătură cu transpunerea unor subiecte actuale în designul de bijuterie contemporană.

"Avem peste 15 designeri care vor veni în acest an din Ucraina, ale căror colecții vorbesc despre contextul unui război în derulare de peste un an. Avem și 5 designeri din Iran ale căror bijuterii adresează situația din ce în ce mai dificilă a femeilor din acea țară. Designeri din Mexic vorbesc despre imigrare și apartenența culturală".

Valentina Buzamurga, co-fondator Asociația Națională pentru Bijuterie Contemporană Assamblage si manager Romanian Jewelry Week, vorbește în continuare despre organizarea acestui eveniment internațional dedicat bijuteriei contemporane și despre cum a crescut ROJW de la o ediție la alta.

 

Începuturile relației tale cu bijuteria contemporană

Primul blind date cu bijuteria contemporană a avut loc în 2012 și de atunci relația continuă de 11 ani. Conform calendarului tradițional, am fi deja la nunta de oțel. Tocmai terminasem Facultatea de Comunicare și Relații Publice la SNSPA și Masterul la CESI - Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, știam deja că mi-ar plăcea să lucrez într-un domeniu creativ, mă orientam către galerii de artă sau festivaluri de film. Bijuteria contemporană nu era pe listă, era un domeniu care abia atunci începea să se contureze în România. Întâmplarea a făcut să îi cunosc pe David Sandu și Ioana Andrei care au pus bazele Assamblage Școala de Bijuterie Contemporană, alături de care am fondat ulterior în 2015 și Asociația Națională Assamblage. Iar restul e poveste. :)

 

Importanța Asociației Naționale pentru Bijuterie Contemporană Assamblage

Assamblage a pornit acum 8 ani cu un scop foarte clar și simplu, ca nevoie concretă a unei comunități emergente în Romania - acela de a oferi cât mai multe oportunități de expunere și promovare designerilor de bijuterie contemporană. În tot acest timp, proiectele ne-au plimbat prin toate colțurile lumii, din Barcelona la Praga, din Milano la Bruxelles, de la Londra și New York și tot așa, locuri în care am reușit să expunem peste 100 designeri și artiști.

Dar cel mai mare proiect este desigur Romanian Jewelry Week, care este în prezent principal proiect al asociației. De asemenea, din 2023, Assamblage este membru oficial în Federația Europeană de Bijuterie, care pe lângă conexiunea și dialogul cu celelalte asociații naționale de bijuterie din alte țări va veni, în viitor, cu o posibilă aliniere a politicilor naționale din industrie la cele europene și la o dezvoltare a domeniului și comunității.

 

Provocările organizării și managementului unui festival ca Romanian Jewelry Week

Pentru a spune lucrurilor pe nume, managementul în industriile creative nu este chiar același cu cel din alte industrii. Ești manager, dar ești și executant. Faci liste de to do seara pe care a doua zi tot tu le implementezi. Într-o oră ești la o întâlnire cu sponsori, în următoarea oră pregătești acte de contabilitate iar apoi faci puțină ordine în gânduri să poți scrie un interviu. Probabil sunt aceleași provocări ale managerilor culturali din întreaga țară, care țin de bugete restrânse, resurse limitate de personal și poate, doar poate, o imposibilitate de a delega părți dintr-un proiect în care ești atât de investit emoțional. Sunt ore mai puține de somn, mai ales înainte de evenimente, dar care vin cu o satisfacție enormă atunci când lucrurile ies bine.

 

Cum ți se pare că a crescut ROJW de la prima ediție până astăzi

Romanian Jewelry Week a crescut cu siguranță vizibil. De la o prima ediție organizată în 2020, între restricții, măști și certificate verzi (am fost chiar una dintre singurele săptămâni ale bijuteriei organizate în format fizic la nivel mondial în acei ani de pandemie), vorbim astăzi de peste 450 designeri care fac parte din comunitatea ROJW. Mulți dintre ei sunt la cea de-a patra participare consecutivă, lucru care ne confirmă că facem totuși lucrurile bine.

Am învățat în timp să avem răbdare și să oferim îndrumare designerilor emergenți aflați la început de drum și la primele lor expoziții. În câțiva ani, aceiași designeri au câștigat premii internaționale și participă la evenimente în întreaga lume. Și am mai învățat să fim și noi atenți la feed-back-urile primite din partea artiștilor, să ținem cont de ele și să ne îmbunătățim în fiecare an formatul evenimentului. Când am primit în 2022 invitație de a prezenta traseul ROJW în cadrul New York Jewelry Week am știut că drumul pe care îl urmăm este cel corect.

 

Romanian Jewelry Week 2023

Romanian Jewelry Week nu are o temă oficială, dar are direcție clară de a adresa subiecte de actualitate prin intermediul bijuteriei contemporane. Avem peste 15 designeri care vor veni în acest an din Ucraina, ale căror colecții vorbesc despre contextul unui război în derulare de peste un an. Avem și 5 designeri din Iran ale căror bijuterii adresează situația din ce în ce mai dificilă a femeilor din acea țară. Designeri din Mexic vorbesc despre imigrare și apartenența culturală. Și exemplele pot continua.

Colaborăm de asemenea pentru al doilea an consecutiv cu primul festival internațional de film inspirat de bijuterie - SMCK ON REEL, care pregătește o selecție pe tematica “Civilization Rebooted”, care abordează noile valori și noua estetică în societatea contemporană.

 

Orașele în care se va desfășura ROJW

În 2023 ne extindem pentru primul an și în alte orașe. Am început anul cu pregătirea celei de-a patra ediții din București, care se va desfășura între 4 și 8 octombrie la Biblioteca Națională a României și în alte 6 locații culturale din oraș. Anul acesta avea însă niște surprize pentru noi. Am primit invitația de a organiza o ediție specială și în Timișoara, în colaborare cu ISHO, între 30 iunie si 2 iulie, într-o perioadă foarte activă pentru oraș prin programul Timișoara - Capitală Culturală Europeană 2023. Alături de expoziția Romanian Jewelry Week, ISHO și Art Encounters găzduiesc o expoziție specială Adrian Ghenie și Bienala Art Encounters 2023 “My Rhino is not a myth”. Este un prilej bun de conexiune între bijuteria contemporană și alte forme de arte vizuale. În august strângem din nou echipa pentru o ediție specială Romanian Jewelry Week la Chișinău, pe care o organizăm în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei și cu sprijinul Institutului Cultural Român prin Programul Cantemir. Va fi o primă colaborare de amploare în domeniul bijuteriei contemporane între România și Republica Moldova.

 

Expozanții acestei ediții

Anul acesta depășim pragul de 200 designeri expozanți la ediția principală din București. Lor li se adaugă încă 90 la edițiile speciale din Timișoara și Chișinău. Selecția nu a fost ușoară, am primit aplicații din peste 30 țări din întreaga lume. Juriul este format în acest an din David Sandu (Fondator și Curator Romanian Jewelry Week), Charon Kransen (Curator Galeria Charon Kransen Arts din New York), Byron Vafeiadis (Curator în cadrul Ilias Lalaounis Jewelry Museum din Atena), Justyna Teodorczyk (Director Legnica Silver Gallery din Polonia), Bernadette Pinet-Cuoq (Președinte Federația Europeană de Bijuterie) și Cristina Filipe (Curator Bienala de Bijuterie din Lisabona 2021). Juriul va desemna de asemenea și premiile ediției, care sunt împărțite pe categorii dedicate excelenței în tehnică, inovației în design, artiștilor emergenți sau mesajului social.

 

Strategia de promovare

Pentru departamentul de comunicare al evenimentului lucrăm din primul an cu un trio fantastic - Alexandra Bujeniță de la Menthol și Noemi Meilman și Adriana Chiper de la PR Station. Cunosc pe dinafară proiectul și pun mult suflet în tot ceea ce fac, iar acest lucru se simte atunci când te adresezi unor comunități creative. În general mixul nostru de media este foarte variat, cel mai mult lucrăm pe zona online, dar nu lipsește nici presa scrisă de specialitate (design, arhitectură și fashion), reportajele TV și radio prin partenerii de la Radio Guerrilla. Ne-ar plăcea ca în timp bugetul de promovare să includă și zona de outdoor.

 

Ce ai observat în relația românilor cu bijuteria, cum a evoluat

Mai multă atenție și interes din partea consumatorilor pentru acest domeniu în primul rând. Doar la ultima ediție am avut peste 3000 vizitatori. Și mai multă curiozitate. Pentru poveștile artiștilor, pentru conceptul din spatele pieselor, pentru materiale alternative și design inovator. Dacă la primele evenimente acum 10 ani auzeam reacții de tipul “aceasta este o armă albă”, “nu înțeleg cum se poartă o astfel de bijuterie”, “de ce costă atât dacă nu este din aur”, astăzi din ce în ce mai multe persoane au adevărate colecții de bijuterie contemporană, și caută piese unicat care să reflecte nu doar povestea designerului, dar și a lor. Bijuteria contemporană a devenit o artă purtabilă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related