De ce iubește lumea un oraș? E datorită trecutului, au personalitățile și cultura un rol în asta? Poate toate la un loc, dar nu ar trebui ignorat un aspect important totuși - brandingul. Namogo este studioul care s-a ocupat de cea mai nouă campanie de branding pentru Iași, proiect care a luat și un premiu la un festival internațional pentru asta. Alex Munteanu, managing partner Namogo, ne-a dezvăluit mai multe din culisele campaniei.
Orașele noastre sunt, în mare parte, dominate vizual de arhitectura din perioada comunistă și asta nu va dispărea prea curând. Noi nu am ignorat complet realitatea aceasta, ci am construit o linie vizuală, începând cu logo-ul, care transformă asta într-un asset, pentru că research-ul a arătat că asta e o așteptare a turiștilor când vizitează orașul nostru, spune Alex.
Cum a ajuns Orașul Creatorilor să definească ce înseamnă Iașul în prezent, care a fost feedback-ul industriei și reacția autorităților, un pic despre brandingul de anul acesta realizat pentru festivalul ieșean Rocanotherworld și la ce proiecte interesante mai lucrează Namogo, ar fi printre highlight-urile din interviul cu Alex, la 15 ani de la înființarea studioului.
Premiul câștigat la festivalul Transform Awards
Am înscris proiectul la Transform Awards în primul rând pentru a da șansa orașului Iași să beneficieze de o vizibilitate pozitivă, pentru că orașul merită asta. Fiindcă proiectul de branding a avut și detractori, așa cum se întâmplă când miza este atât de mare, am vrut să demonstrăm că e apreciat de cei mai buni profesioniști la nivel european. Și că trebuie să avem încredere în oamenii cu experiență chiar și într-un domeniu în care e facil să avem o poziționare subiectivă strict pe estetică. Nouă premiul ne-a amintit că am făcut o treabă bună, pentru că nu e mereu ușor să crezi asta.
Ce crezi că a contat în alegerea juriului
Curajul simplității execuției, versatilitatea conceptului și autenticitatea abordării. Orașele noastre sunt, în mare parte, dominate vizual de arhitectura din perioada comunistă și asta nu va dispărea prea curând. Noi nu am ignorat complet realitatea aceasta, ci am construit o linie vizuală, începând cu logo-ul, care transformă asta într-un asset, pentru că research-ul a arătat că asta e o așteptare a turiștilor când vizitează orașul nostru. În același timp, conceptul folosește asta ca prilej de explorare vizuală ce refuză normele și îmbrățișează libertatea de exprimare și frumusețea diversității. Cu tagline-ul Orașul Creatorilor am adus Iașul în prezent, onorându-i trecutul.
Care a fost viziunea inițială, cat de mult a evoluat in timp
Un an și jumătate a durat întregul proiect, de la briefing la definitivarea strategiei de brand, și încă mai punem umărul la implementare. Am avut și o abordare mai diferită, în sensul că am continuat să construim pe toate palierele chiar și după lansare, pe alocuri schimbând rezultatul în urma feedback-ului comunității.
De la artă la antreprenoriat
Industriile creative au avut un rol esențial, pe ele e bazată întreaga propunere de valoare a orașului, toată viziunea pentru viitor. În Iași există încă o nevoie stringentă a tinerilor de a crea valoare acasă la ei, de la artă până la antreprenoriat. De a fi susținuți și recunoscuți. Noi încercăm sa le dăm o voce și să construim viitorul orașului cu ajutorul lor prin puterea acestui proiect. De aceea am creat și orasulcreatorilor.com, prima platformă a profesioniștilor din industriile creative ieșene.
Cum a primit populatia Iașului noua identitate de brand?
Cu siguranță, cei mai receptivi au fost cei din industriile creative, fără să generalizăm. Aproape toate proiectele de branding de loc din România se desfășoară în urma unor concursuri în care poate mii de tineri muncesc gratuit, încurajați de șansa de a-și pune amprenta pe ceva atât de important precum logo-ul unui oraș. Deși un proces de branding e mult mai complex de atât și sub nicio formă nu poate avea rezultatul potrivit cu astfel de abordări. Designerii și strategii buni, care și ața sunt puțini, nu se implică în astfel de forme de concurs. La Iași, proiectul a întâmpinat și reticența unei părți a societății, lucru care era de așteptat având în vedere orgoliile puternice din oraș și ancorarea și mai puternică în gloria trecutului. Or, Iașul nu mai e de cel puțin 10 ani un oraș care să ofere doar memoria fostelor personalități. Noi am încercat să învățăm din tot feedback-ul și să îmbunătățim pe parcurs.
Partea digitală a proiectului
Au fost două produse pe care le-am creat pentru oraș. Destinationiasi.ro, site-ul oficial de turism pe care l-am construit ca o platformă unde ieșenii pot scrie ghiduri pentru turiști, pentru ca vizitatorii să poată vedea Iașul prin ochii lor. E și un loc unde poți vedea ultimele evenimente și poți găsi de la muzee până până la cafenele cozy. Sperăm să fie susținut în continuare cu resurse, pentru că nu se actualizează singur.
Al doilea e orasulcreatorilor.com, creat împreună cu Oana Filip și care, așa cum spuneam, e o platformă unde orice profesionist din cele 12 industrii creative își poate crea un profil. Scopul e să ne cunoaștem mai bine între noi, să ajutăm la promovarea creatorilor și, hopefully, la crearea de noi proiecte și business-uri de succes în oraș.
Am creat și manualul de brand sub forma unui website pe care îl actualizăm cu machete și alte resurse noi pe care oamenii le pot folosi. Pagina de Facebook a Destination Iași și-a crescut numărul de followeri de trei ori intr-un an de la lansare și pagina de Instagram lansată de noi a ajuns la peste 1000.
Cum va fi implementat brandingul la nivelul orașului
Suntem extrem de recunoscători administrației pentru că proiectul acesta există și ne-a fost oferită șansa de a contribui la viitorul orașului. Ne dorim, totuși, mult mai multă inițiativă și acțiuni concrete în implementarea lui, pentru că nu poate fi dus mai departe doar pe umerii noștri și ai mediului privat. Vedem încă multă incoerență în comunicarea publică. De la simpla utilizare a noii identități în întreaga comunicare vizuală și verbală a instituțiilor publice, lucru care reprezintă minimul necesar, până la punerea pe picioare a proiectelor din strategie, implementarea brandului e esențială. Altfel, e doar încă un proiect despre care vorbim o vreme, ne bucurăm sau inflamăm, culegem niște lauri de PR și moare fără să-și ducă la îndeplinire scopul.
Brandingul pentru Rocanotherworld
Wonderful. Rocanotherworld e festivalul meu de suflet și îmi doresc foarte mult să crească. Sunt impresionat de anduranța și pasiunea oamenilor care îi dau viață în fiecare an. Anul acesta am vrut să aducem în identitate lumea nouă în care ne imaginăm că există Roca acum. O lume animată, cu o inimă mare, plină de culoare dar și de mister, una care leagă cerul de oceanul pe care Roca îl iubea atât de mult. Am creat o întreagă linie grafică pentru comunicarea vizuală, inclusiv animațiile care vor rula pe ecranul de pe scenă. Cred că ne-am fi dorit să putem crea mai multe declinări ale identității în spațiul fizic dar Roca e un festival zero-waste. Și asta ne-a făcut să-l iubim și mai mult.
Povestea Namogo
Anul acesta facem 15 ani și e și un an de reflecție. Suntem fericiți când ne uităm în urmă pentru că au trecut pe aici oameni extraordinari. Astăzi lucrăm mai degrabă pe colaborări și am reușit să accesăm noi skilluri cum ar fi grafica și animația 3D. E o zonă nouă și benefică pentru că din ce în ce mai multe branduri merg pe identități digitale care înglobează execuții 3D.
În 15 ani ne-am dat seama ce contează pentru noi și ce ne dorim să lăsăm în peisajul local, iar mare parte are legătură cu educația pentru design, prioritizarea minimalismului în concept și execuție și respectul pentru spațille publice, fie ele fizice sau digitale.
Proiectele de branding în România
Vedem mai multă autenticitate, diferențiere și din ce în ce mai puțin vag în creația și comunicarea brandurilor. E cale lungă, desigur, până la conștientizarea faptului că un brand nu e doar un logo și niște culori executate la indicațiile precise ale owner-ului care “știe ce vrea”. Atât timp cât înțelegem că branding-ul e o investiție și are nevoie să fie făcut de oameni care știu mai mult decât să opereze în Photoshop, ci și ceva business și strategic thinking, suntem bine. Și atât timp cât ne cultivăm o anumită apreciere pentru designul cel puțin corect realizat.
Proiecte de branding la care lucrați
Acum lucrăm cu o echipă foarte harnică și optimistă la primul festival internațional de dansuri latino din nord-estul României, VenVen Festival. E o experiență foarte frumoasă pentru că am găsit oameni care au încredere în soluțiile noastre și am reușit să creăm o identitate vizuală complet diferită de ce există acum în peisajul latino din România. Alte proiecte pe scurt: un pantof, o comună superbă, o fundație și propriul nostru rebranding.