Ne aflam pe un site de advertising sau de comunicare? Nici nu mai conteaza, pentru ca Ruxandrei Pană nu-i place ideea de publicitate, sa multumesti clientul cu orice pret, sa stii sa te vinzi sau sa lucrezi la o punga de chipsuri pana e toata lumea multumita. Prefera in schimb conscious branding: sa descopere in profunzime identitatea brandului si sa se asigure ca valorile lui sunt autentice.
”Doresc sa plantez ideea in mintile oamenilor ca pentru a crea un brand sustenabil si autentic trebuie sa pornesti de la ceea ce este autentic in tine: constienta, sufletul, valorile spirituale”, spune Ruxandra.
Ruxandra e o combinatie de graphic designer si pictor, iar asta vei observa mai bine pe site-ul ei, recomandam peisajele extraterestre facute de ea. Nu are frica de AI, dimpotriva crede ca tehnologia ne poate usura si imbunatati procesele creative. Crede in sound si color therapy, avand si un canal de youtube cu multe viceo-uri, iar in viitor spera si la un business in zona de healing bazat pe sunet si culoare. Pentru a fi zilnic in contact cu ea, ai aici si pagina ei de Insta.
Conceptul de conscious branding
Conceptul de conscious branding este un concept pe care l-am gandit ca pe un alt mod, mai apropiat de latura mea spirituala, de a face branding, in special pentru antreprenorii din domeniul spiritual, healing, yoga, intuitives, dar si pentru artisti. Incerc prin acest concept sa ajung la cat mai multi oameni si sa schimb putin premisele de la care pornim atunci cand gandim un brand: strategie, marketing, piata, viziunea de business, valori, cum esti recunoscut, ce insemni pentru ceilalti etc.
Doresc sa plantez ideea in mintile oamenilor ca pentru a crea un brand sustenabil si autentic trebuie sa pornesti de la ceea ce este autentic in tine: constienta, sufletul, valorile spirituale. Cred ca incet-incet putem migra spre o zona mai umana, mai prietenoasa si mai apropiata de ceea ce inseamna emotiile, intuitia, jocul, atunci cand construim un brand si sa integram in asta si partile mai strategice (ceea ce tine mai mult de energia masculina intr-un business).
Cum a pornit pentru aventura in advertising
Nu suport ideea de advertising. Adica ideea seaca si de la care porneste toata lumea: ca trebuie sa vinzi ceva. Sau mai rau, sa "te vinzi". Am avut multe proiecte de branding, initial am facut branding pentru suveniruri romanesti si cred ca atunci am observat ca trebuie schimbat ceva in abordarea aceasta de "a te vinde". Psihologia aceasta m-a traumatizat si incercand sa ma adaptez muncii de agentie, pe care o apreciez foarte mult, dar care cred ca trebuie schimbata in ceva mai uman si mai simplu.
Aventura cu advertisingul in sens clasic a fost una scurta, deci, si care mi-a creat nevoia de a face lucrurile asa cum vreau eu, pornind de la cine esti cu adevarat si nu ce crezi ca le-ar placea celorlalti, evident ca ceilalti conteaza, dar nu in sensul de a pune totul in seama reactiei lor. Ma gandesc la o lume cu ad-uri de bun gust, branduri super originale si create cum trebuie-consistente (aici e tot timpul de lucrat).
Deocamdata pe piata sunt multe branduri care se repliaza pe altele, uneori e firesc datorita trendurilor, dar alteori piata este supraincarcata de acelasi tip de brand: de exemplu "barber shops", care sunt super cool, dar care nu salveaza neaparat de la kitschul intiparit in contiinta colectiva al salonului de ani 2006, mai precis, unele trenduri care nu functioneaza nu trebuie acoperite prin mimesis, ci trebuie rezolvate in constiinta colectiva pornind de la mecanismul disfunctional care le-a creat.
Ce clienti ai
M-am axat foarte mult pe nisa spirituala: coaches, healers, intuitives. Imi place sa lucrez in aceasta sfera dar recunosc ca uneori e challenging chiar si pentru mine care sunt familiara cu conceptele din aceasta sfera, nu imi imaginez cum ar fi pentru un graphic designer care nu se ocupa neaparat cu asa ceva.
In primul rand e dificil pentru ca e nevoie de o anumita rabdare si intelegere a ceea ce clientul doreste sa comunice. Trebuie sa existe si acea compatibilitate energetica, deoarece uneori lucrurile pot fi foarte ambigue in conversatii si atunci pentru a crea ceva care chiar sa reflecte nevoile clientului e nevoie si de o doza mai mare de intuitie. Si bineinteles de un workflow clar si curat in care e loc de foarte multe modificari, fiind totul mult mai intuitiv.
La fel de mult conteaza si simbolistica, a formelor, a culorilor, cat de mult clientul rezoneaza si este "in alignment" cu rezultatul. Mai este difcil si din punct de vedere al veniturilor pentru ca de multe ori ei nu pot oferi foarte mult pentru un pachet complet de branding, ei fiind la inceput de drum (cu tot cu website-adica la pretul pietei), dar o fac din pasiune si imi asum asta.
Pentru cei care doresc sa se axeze pe nisa aceasta, e foarte interesant si rewarding, dar si frustrant uneori, dar presupun ca nu e mai rau decat sa stai 6-7 h in cinema4D ca sa faci o punga de chipsuri sa arate bine.
Aici ai garantia ca gasesti oameni interesanti de la care ai ce sa inveti. Dar e o munca serioasa in sensul dezvoltarii artistice si ca graphic designer, challenging, ca oricare alta munca serioasa cu foarte multe beneficii si deschideri.
Cum se combina pictura si spiritualitatea cu graphic design-ul
Practic incerc sa le pun impreuna, si probabil ca reusesc uneori, prin faptul ca subiectul comun este transcenderea limitarilor sociale si indreptarea spre nivelul cosmic, asa cum pot - prin contemplarea spatiului cosmic, intelegerea formelor, culorilor, limbajului. Incerc sa pun impreuna nivelul emotiilor, al interactiunilor cu ceilalti, intelegerea spatiului si extinderea perceptiei, chiar si atunci cand construiesc un brand incerc cat mai mult sa ma debarasez de programe - presimt orice convingere limitativa ca pe un blocaj creativ si incerc sa le inlatur.
Peisajele tale extraterestre: cum ai ajuns la ele
Uneori imi este si mie greu sa inteleg de unde am pornit, dar tin minte ca de mica eram pasionata de astronomie si citeam Isaac Asimov. Cred ca am inceput in facultate sa explorez Terragen (la sfatul profesorului de atelier) si sa randez anumite locuri, apoi am descoperit Space Engine, m-a frapat Odiseea spatiala, Star Trek, putin Interstellar. Apoi am inceput eu sa modelez peisaje in Zbrush si Cinema4D, apoi UnrealEngine si in final m-am gandit ca tot la pictura e mai bine sa ma intorc. Desi uneori folosesc si partea digitala, de exemplu mi-ar placea super mult sa pot face un intreg joc open world, o combinatie intre Space Engine si super realism realizat cu Nanite engine in UE5, dar deocamdata ma rezum la pictura (si sculptura uneori). Imi doresc foarte mult ca oamenii sa mearga mai des la observator, sa se uite mai mult la cer, sa perceapa din nou spatiul cosmic planetar (peste care s-a suprapus cel urban), si imi doresc si mai multi artisti care sa abordeze spatiul cosmic.
De la noi sunt prea putini, am vazut cateva aluzii la Roman Tolici pe care il apreciez foarte mult, la Adrian Preda si Livia Mateias, si cateva lucrari mai rasarite prin galerii mai mici. Imi propun sa realizez si eu o expozitie poate anul acesta, dar vreau sa mai creez cateva picturi. Mi-ar placea atat de mult sa pot crea si instalatii imense cu alien landscapes unde oamenii chiar sa se simta pe o alta planeta, din nisip turcoaz si roci imense, in hale duble ca marime comparativ cu cea de la Senat Gallery sau Nicodim.
Energie
Da, oarecum abordez asta intr-un mod mai subtil, ii incurajez sa isi exprime liber placerea / neplacerea si sa aleaga imagini, in special pentru partea de moodboard, sau copy, lucruri care chiar ii reprezinta, no judgements involved. Insa energetic, ca si solutie de eliminare a blocajelor, ma rezum la a le oferi spatiul ascultandu-i activ in zoom call-uri. Dar cred cu tarie ca aceste lucruri sunt posibile si nu doar pure fictiuni. Totul este energie. Vibratie.
Color & sound therapy
As dori mult sa merg in directia asta cu toata cautarea mea artistica. Pana la urma vreau sa ajut oamenii intr-un mod usor si placut. Incerc printr-un canal de Youtube, care uneori poate e prea esoteric, pentru a crea soothing videos si ceea ce sper sa fie mai mult pe youtube, sunete mai originale si mai experimentale care chiar sa te poate scoate din anumite stari mai joase.
Invazia AI in branding si advertising
Sincer, am o parere buna despre asta, pentru ca ofera posibilitatea ca oamenii sa depaseasca mindsetul competitiv. Fiindca multi oameni vor avea acces mai mare la creativitate si nu va mai fi un concept exclusiv, atunci chiar se va face diferentierea prin autenticitate, de aceea si mizez pe acest concept.
Da, sigur ca e frustrant sa vezi ca Midjourney iti fura clientii, dar daca il poti folosi constient si apoi sa creezi ceva mult mai bun peste (uneori rezultatele Midjourney si Chat GPT sunt putin penibile) si arati oamenilor cum este mai bine din punct de vedere estetic si functional ca AI-ul sa fie integrat cu creativitatea de tip organic, atunci va fi o sinergie benefica.
Trebuie multa precautie si mult training pe tema asta, plus conturarea unor trasee etice de a le folosi. Personal am incercat Midjourney de doua ori, dar tot eu am creat logo-ul pentru brand, impreuna cu doi clienti. Inca ma dezvolt si eu ca business deoarece nu am business-ul conturat in versiunea asta decat de un an, dar ma mai lamuresc pe parcurs, deci nu as putea da un raspuns clar, ceea ce ar fi mai frustrant ar fi ca toate aceste mijloace sa devina expensive dupa ce devenim super dependenti de ele. Cred ca atunci chiar am avea de ce sa ne suparam.
Un alt motiv pentru care AI-ul nu ma sperie si nu imi da scenarii Orwelliene, este ca vad ca sunt tot oameni in spate, care nu sunt neaparat cu intentii rele, ci pur si simplu nu stiu nici ei cum sa programeze mai bine (nu ca ar fi super safe). Am o prietena care lucreaza la Alexa-Amazon, si imi povesteste despre cum trebuie sa stea sa analizeze si sa programeze lingvistic anumite tipuri de intrebari si erori umane, si cat de uman e totul de fapt, chiar in spatele unui concept "scary" de AI, stau niste oameni care mananca chipsuri si programeaza.
Nu ma mai tem si nici nu cred ca ne va lua painea de la gura. Cred ca daca ramai pe nisa ta si perseverezi, folosesti AI-ul constient si asumat, nu ai de ce sa nu reusesti. Cred ca este o imbunatatire si faptul ca multi oameni nu pot scrie un copy si nu au acces la un copywriter imediat, cel putin nu inca, de altfel acesta este si cazul meu, si atunci, e mult mai simplu sa ai o idee generata de Chat de la care sa pornesti si pe care sa construiesti, gasind apoi oportunitatea unui copywriter real.