Vero Nica: Ținta proiectului CELULAR este să ofere unui număr de 20 de tineri adulți din București și Iași oportunitatea de a participa la crearea unui performance, al cărui conținut artistic să fie generat cu implicarea lor

Vero Nica: Ținta proiectului CELULAR este să ofere unui număr de 20 de tineri adulți din București și Iași oportunitatea de a participa la crearea unui performance, al cărui conținut artistic să fie generat cu implicarea lor

În urmă cu cinci veri, Vero, Andu și Raisa erau trei artiști care se aflau în cautări profesionale. În proiectele pe care încercau să le facă alături de alți parteneri, se loveau invariabil de întrebarea „Aveți o formă juridică?”. Așa a apărut ideea înființării unei organizații culturale și n-au mai stat pe gânduri, au făcut împreună Asociația VAR. De acolo înainte, ușile au început să li se deschidă, iar numărul email-urilor fără răspuns și al refuzurilor a scăzut considerabil.

În tot acest timp, și-au pus în practică ideile de proiecte de arte performative, vizuale, de teatru și sunt hotărâți să nu se oprească. CELULAR este cel mai nou demers al organizației, un proiect cultural de cercetare, documentare artistică și producție de teatru, care pune în centru publicul urban tânăr (20-35 ani) din București și Iași.

CELULAR începe în iulie, prin colectarea obiectelor donate de cei care își doresc să se implice în procesul de creație și crearea grupurilor de lucru. Va continua cu o serie workshopuri cu tehnici de improvizație, mind mapping, scriere creativă și explorări de corporalitate, gândite cu scopul de a dezvolta poveștile. După acestea vor fi definitivate scenariile a două performance-uri împreună cu Teatrul Bulandra, Teatrul FiX și Teatru din Stejar. Reprezentațiile spectacolelor sunt planificate în lunile septembrie și octombrie.

"Pentru dezvoltarea creației contemporane credem cu tărie că sunt necesare întâlnirile cu publicul, de stimulare a receptivității acestuia față de forme culturale cu care este mai puțin familiar, de formare adecvată a profesioniștilor, astfel încât actul cultural să susțină realitatea".

Vero Nica, Andu Dumitrescu și Raisa Áne sunt fondatorii Asociației VAR. Despre misiunea acesteia și mai multe despre CELULAR povestim cu Vero Nica în rândurile următoare.

 

Oamenii din echipa VAR - Value At Risk

VAR - Value At Risk mai înseamnă și Vero Nica - Andu Dumitrescu - Raisa Áne.

Ne-am găsit pe scena Teatrului Național din Tg Mureș. Ca să ajungem de la trei persoane fizice la una juridică, a fost nevoie de 10 ani. Întâlnirea cu Andu a avut loc în 2009, iar pe Raisa am cunoscut-o amândoi, tot acolo, în 2016. Două actrițe și un scenograf. Cred că pur și simplu a existat o chimie între noi și interes comun pentru unele practici și valori artistice contemporane.

Îmi aduc aminte că eram foarte dornici să experimentăm, să găsim modalități prin care să încercăm lucruri noi, să creăm contexte care să ne scoată din zona în care ne aflam în acel moment. Probabil că asta ne-a determinat să ne așezăm la aceeași masă. O să iau pe rând VAR-ul. 

Vero - actriță și, din 2019, odată cu înființarea organizației, m-am îndreptat spre antreprenoriatul cultural, coordonând proiecte, programe în zona artă - cultură și dezvoltând parteneriate durabile cu scopul de a crea rețele culturale. După absolvirea studiilor teatrale în 2011 (Universitatea de Teatru din Tg Mureș), completate de cele ale facultății de management, am continuat să urmez diferite specializări, cum ar fi modulul pedagogic, calificarea de producător delegat sau cursul modular MOOC - create in public spaces, pe care le-am considerat necesare în procesul de implementare a propriilor inițiative din zona independentă. În cadrul proiectelor VAR mă implic în calitate de manager, trainer și performer. Îmi place mult să mă exprim și prin scris. 

Andu este un artist complet, un tip grozav, cu foarte mult umor și extrem de pasionat de ceea ce face, iar asta se vede în fiecare proiect în care se implică. Absolvent al Universității de Arte București, Andu este scenograf, artist video, light, sound și graphic designer… Ce să mai, o comoară pentru organizația noastră! Tot ce ține de imaginea VAR - afișe, sigle, teasere - poartă semnătura lui. În afară de partea administrativă, sau de ”hârțogăreală” cum ne place să-i spunem, (care-i doar felia mea), se implică în toate etapele proiectelor. Semnează regia performance-ului ALGORITM, a mediu metrajului Amprenta Sunetului II și este curator/coordonator artistic al ORAȘULului M - galeria de artă subterană și a galeriei virtuale WaveforMe. 

Raisa are o energie extraordinară! Este absolventă a secției de actorie din cadrul Facultății de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și a masteratului de arta actorului din cadrul Universității de Arte din Târgu-Mureș. În intervalul 2011 - 2017 a făcut parte din trupa Teatrului Național din Târgu-Mureș. În aceeași perioadă a colaborat și cu diverse teatre independente din țară. De câțiva ani și-a îndreptat atenția spre zona de business care-i place foarte mult. Chiar dacă nu are suficient timp să se implice activ în proiectele VAR, ne susține și e la zi cu tot ce se-ntâmplă.

 

Apariția organizației. Misiunea voastră

Instinctiv îmi vine să răspund la fel cum am făcut-o și cu alte ocazii, îmi place să cred că asta înseamnă că suntem constanți în și cu ceea ce facem. Misiunea VAR este de a încuraja și invita publicul la dialog, acordând o importanță majoră socializării prin cultură. Funcția educativă și funcția de redare a realității în defavoarea divertismentului, reprezintă două puncte focale ale proiectelor pe care le propunem.

În vara anului 2018 ne aflam toți 3 într-o perioadă de căutări profesionale. Înainte de acest moment, am avut câteva încercări, împreună și individual, de a construi proiecte ”pe linie fizică”. Ne doream să găsim o formulă prin care să facem ceea ce ne place, să ne punem în practică ideile fără a fi constrânși de diverși factori externi. Mai mult decât atât, pentru a colabora cu o instituție sau o asociație/fundație, ne loveam de întrebarea „Aveți o formă juridică?”.

Într-adevăr, treimea formată din Statut, Certificat de Înregistrare Fiscală și Numărul de Ordine în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor a făcut diferența. Trecând de la trei persoane fizice cu experiență, la o persoană juridică cu zero experiență, numărul email-urilor fără răspuns și a refuzurilor a scăzut dramatic.


Credit foto: Cristian Crisbășan

 

Sursele de finanțare ale organizației

Le-aș împărți în 3, în ordinea în care au intrat în casa banilor. :)

Prima ar fi contribuția din partea prietenilor, prin redirecționarea acelui procent din impozit. Nu sunt foarte mulți bani, dar pentru noi contează. Ne ajută să acoperim o parte din cheltuielile curente.

A doua sursă - tot prietenii, de această dată cei care au firme/companii private. Ne sprijină constant prin sponsorizări trimestriale sau anuale. Unii dintre ei aleg să susțină un proiect anume, cum ar fi ALGORITM, ORAȘUL M sau continuarea proiectelor Amprenta Sunetului și WaveforMe. Sunt și câteva companii care ne-au devenit prietene pe parcurs, care ne-au urmărit și au decis să parieze pe noi.

Nu în ultimul rând, finanțări obținute în urma aplicațiilor depuse. În prezent suntem la al III-lea proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național și unul de Fundația pentru Comunitate.

Suntem foarte recunoscători și sperăm să păstrăm nivelul, unul al calității așa cum îl intuim. E un sentiment aparte să știi că sunt oameni care cred în tine și în demersurile tale.

 

Evoluția VAR și proiectele

„Frumos și firesc”, asta-mi trece acum prin minte. S-a dezvoltat și crescut organic. Din fericire, n-am trecut prin schimbări majore, poate scurte perioade în care activitatea nu a fost foarte intensă, dar dacă ne gândim la ritmul pe care-l avem atunci când suntem implicați în unele dintre ele, cum a fost ORAȘUL M sau WaveforMe (ultimele proiecte mari ale asociației), un respiro de una/două luni e binevenit, cât să ne încărcăm bateriile și să avem timp să ne ocupăm de proiectele personale, generatoare de profit.

Lockdown-ul cred că a fost și pentru noi cea mai mare provocare, să găsim soluții smart pentru a ne putea continua activitatea fără să facem compromisuri (mă refer la calitatea produselor culturale).

Covidul ne-a lovit la scurt timp după premiera ALGORITMului, la vreo 3 zile după ce am lansat DIA-POZIVul, primul proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Soluțiile găsite și faptul că ne-am încurajat reciproc, au dus la niște rezultate foarte bune, unele dintre ele considerate chiar de referință.

 

Strategia de comunicare

Încă de la început ne-am îndreptat atenția spre binecunoscutele rețele de sociale și treptat am creat parteneriate media, am intrat în contact cu publicații online care preiau materialele de promovare pe care le pregătim și ne ajută să fim vizibili printre atâtea materiale și informații promoționale.

În ceea ce privește conținutul, rezonăm cu mesajele informative, ce facem și ce urmează să facem. Nu avem o rețetă.

 

Care e acum cea mai frumoasă parte. Și cea mai grea

Cea mai frumoasă parte e că putem duce povestea mai departe. Ne bucură faptul că o parte dintre proiectele noastre au continuitate, ceea ce nu ar fi posibil fără experții, profesioniștii care ni se alătură.

”Greu”? Aș spune mai degrabă ”trist”. Suntem nevoiți mai mereu să găsim soluții practice, cu bani puțini și impact maxim. Din cauza limitărilor financiare uneori nu ne putem lăsa imaginația să se ducă până-n pânzele albe. De fapt se duce, doar că pânzele albe românești sunt foarte aproape de câmpul nostru vizual și au grijă să ne pună frână. La capitolul ”nevoi” e o listă scurtă, dar cuprinzătoare: timp, răbdare și resurse financiare.

 

Comunitatea strânsă în jurul organizației

Organizații nonprofit (Asociațiile Audiosofia, Ascultă Viața, Marriolle Puppets, Cinetic, Fundația pentru Comunitate, Koala RAV, Perspective pentru Copiii hipoacuzici) și companii private în spatele cărora se ”ascund” super oameni!

Ne este greu să înțelegem de ce nu putem menționa companiile atunci când vorbim public despre proiectele susținute de ei. Cum altfel?! Fără ei VAR nu ar fi rezistat, fără ei/ele nici acest interviu nu ar fi fost posibil. Nu vorbim doar despre sprijin financiar. Unii dintre ei ne oferă sfaturi și îndrumări administrative, consiliere în structurarea strategiilor de management sau în dezvoltarea proiectelor înainte de a depune o aplicație, contacte, recomandări și chiar materiale necesare pentru realizarea unor lucrări. Resurse extrem de valoroase. Printre ei se numără: Impuls Leasing, Display Grup, AMIQ, ButanGas, Cochlear România, Sfera Dekor, AVONI Lighting, interfața.ro, Respiro Dental, MOL România, Molotow Romania, ELION PRODCOM, INTCONT PRINT SRL, Developing Smart Ideas, Mellow Concept, Barber Society Cluj.


Credit foto: Mihai Stetcu

 

Oameni din familia VAR

Pentru mine, cei care ne susțin sunt cei care, chiar dacă nu sunt oficial în board-ul organizației, se implică activ în dezvoltarea proiectelor și ne ajută enorm. Îi considerăm parte din familia VAR: Magda Cernea, Mihai Pilcă, Nicoleta Codoreanu, Jenniffer Corrales, Anamaria Brașov.

Dacă ne referim la public, aici vorbim despre o combinație faină. Pentru că proiectele noastre vizează artele vizuale, teatrul și zona socială/educațională, cei care ne urmăresc sunt interesați de cel puțin una dintre acestea.

 

Cum a apărut ideea CELULAR - un proiect cultural de cercetare și producție de teatru

Sămânța e fost plantată prin 2019/2020. Am pornit de la simpla întrebare ”ce facem și pentru cine?” . Discutăm des (Andu și eu) despre importanța implicării publicului în proiectele noastre, și nu ca spectator. Care sunt nevoile lui și cum putem ajunge să-l cunoaștem mai bine, să creăm un dialog sincer, bazat pe practici artistice? Pentru dezvoltarea creației contemporane credem cu tărie că sunt necesare întâlnirile cu publicul, de stimulare a receptivității acestuia față de forme culturale cu care este mai puțin familiar, de formare adecvată a profesioniștilor, de expunere și circulație, de încurajarea instituțională a abordării unor forme artistice transdisciplinare, experimentale, colaborative și interactive, a cercetării, astfel încât actul cultural să susțină realitatea.

Pornind de la câteva direcții clare, am sunat-o în august anul trecut pe Stanca Jabenițan (actriță/reprezentanta Teatrului FIX), o tipă grozavă pe care o admir enorm, și împreună am dezvoltat conceptul și structura CELULARULUI. Structura finală a primit îmbunătățiri și din partea Nicoletei Codoreanu (Marriolle).

 

Conceptul proiectului

Ținta generală a proiectului CELULAR este să ofere unui număr de 20 de tineri adulți (20 - 35 ani) din București și Iași, oportunitatea de a participa la crearea unui spectacol / performance, al cărui conținut artistic să fie generat cu implicarea lor.

Schimbările din ultimii ani ne-au determinat pe mulți dintre noi să ne reevaluăm prioritățile, nevoile, modul în care alegem să cumpărăm bunuri, să consumăm informații sau forme noi de divertisment și spre deosebire de alte generații, conform unor studii recente, cei din Z și Y își doresc mai multe experiențe decât bunuri materiale. Provocarea pe care acesta o primește (donarea unui obiect personal, însoțit de povestea lui și alegerea poveștilor omologilor, din orașul partener, pe care le dorește aduse la viață) are rolul de a-i pune în valoare identitatea. Prin intermediul resurselor pe care le oferă, devine vizibil și este automat integrat în rețeaua de comunicare cultural-artistică.

Prin activitățile sale, proiectul CELULAR reliefează publicului tânăr adult rolul său de celulă activă în organismul multicelular al culturii, prin schimbarea paradigmei artiști generatori - public receptor, în cea de public generator - artist receptor.

Nu în ultimul rând, se creează o comunitate artist–public participativ, pe care o considerăm atât de importantă în dezvoltarea de noi practici culturale.

 

Publicul țintă

În primul rând, tinerii adulți, 18 - 35 ani.

 

Etapele proiectului

În prima parte a lunii iulie, cele două echipe artistice (cea din București și cea din Iași) se vor ocupa de selecția primară a materialelor obținute în urma open call-ului, colectarea obiectelor donate de cei care își doresc să se implice în procesul de creație și crearea grupurilor de lucru.

Vom continua cu o serie de 5 workshopuri, gândite special pentru tinerii participanți, cu scopul de a dezvolta story-urile. Acestea vor avea la bază tehnici de improvizație, mind mapping, scriere creativă și explorări de corporalitate.

De îndată ce se vor încheia aceste întâlniri, fiecare echipă va organiza și participa la o serie de 8 sesiuni creative pentru a definitiva scenariile și coordonatele generale ale celor două performance-uri - cu participarea și implicarea partenerilor: Teatrul Bulandra, Teatrul FiX și Teatru din Stejar.

Adaptarea scenariilor și transpunerea lor în scenă va avea loc începând cu a doua parte a lunii august, reprezentațiile fiind planificate în luna septembrie și prima parte a lunii octombrie.

Ne vom întâlni cu publicul bucureștean pe una dintre scenele Teatrului Bulandra, iar la Iași suntem invitați în cadrul Festivalului Internațional pentru Publicul Tânăr.

 

Partenerii

Teatru FIX, Bulandra, tranzit.ro/Iași, Teatrul din Stejar, FITPTI, Radio România Cultural, VIVA FM, Zile și Nopți, București FM, România Pozitivă, B-Critic, Revista Cultura, STB și nu în ultimul rând, IQads - în spatele căruia să află o echipă de profesioniști care ne este alături în fiecare proiect. Mulțumim!

Proiectul este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național și susținut de ButanGas.

 

Care sunt acum așteptările publicului tânăr de la teatru

Până ”ieri” am fost și eu o tânără. :) Vara asta trec în tabăra adulților. Mi-e greu să mă pronunț, să generalizez. Cred că, în primul rând, caută să fie reprezentați și provocați.

Suntem și noi foarte curioși să (ne) răspundem la un set de întrebări. Pe lângă partea de producție teatrală, CELULAR își propune să descopere, să afle cât mai multe informații despre modul în care publicul tânăr se raportează la un act artistic și care sunt nevoile lor. Pentru asta am cooptat-o în echipă și pe Magda Cernea (psiholog/dramaterapeut/audiolog). Nu suntem la prima colaborare, de fiecare dată am construit lucruri frumoase împreună. Rezultatele vor fi publicate pe site-ul nostru, varcultural.eu, în rubrica proiectului.

Prin implicarea lui în procesul de creație, proiectul are potențialul de a ne reliefa (artiștilor, celor din echipă) noi moduri prin care putem (re)stabili relația cu publicul, atât la nivel ”celular”/individual, cât și la nivel macro.

În afară de noi (Andu, Stanca, Magda și eu) echipa de bază este formată din Smaranda Ursuleanu, Mihai Pilcă, Jenniffer Corrales, Maria Roxana Comârlău, Nicoleta Codoreanu (Marriolle), Bianca Baltesiu. Echipa se va mări odată cu etapa de producție a performance-urilor.

 

Planuri pentru organizație

Pentru următoarea perioadă, 2023-2024, ne dorim din tot sufletul să nu apară niciun factor perturbator, să ne putem bucura de CELULAR, să dezvoltăm în continuare Orașul M - galeria de artă subterană (în parteneriat cu METROREX) și programul de mentorat (foarte drag mie) ”Vreau să Fiu”, gândit pentru tinerii din centrul de plasament Pinocchio (sectorul 3), în parteneriat cu DGASPC 3. Nu în ultimul rând, Amprenta Sunetului - un proiect dedicat tinerilor hipoacuzici purtători de implant cohlear sau proteze auditive. În prezent suntem în discuții cu o companie privată care-și dorește să susțină cea de-a III-a ediție. Ar fi groza!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related