Treimea de la The Postoffice: Post-producția, când e făcută cum trebuie, e magie

Treimea de la The Postoffice: Post-producția, când e făcută cum trebuie, e magie

În centrul orașului, într-un bloc interbelic stil modernist, la etajul trei, se află deja de 10 ani sediul The Postoffice, casă de post-producție pornită la începutul lui 2013. Precum spune piesa Love and Marriage a lui Frank Sinatra, într-o casă de producție partea de edit, sound și vfx ”go together like a horse and carriage’’. Sfântă Treime pe care o regăsim și la The Postoffice, care înseamnă servicii integrate de post-producție, de care se ocupă Dan Safta, Alex Hosu și Cezar Ionescu – respectiv, editare video, sunet și grafică.

Într-o perioadă în care AI este pe val (care descătușează și stimulează fantastic imaginația), pentru partea de VFX este o constantă provocarea să lucrezi cu ‘’unelte’’ mai primitive, cu munca manuală, să balansezi studiul compoziției, al formei și al culorii pentru a găsi rapid soluții ca totul să arate perfect din punct de vedere vizual.

Fiecare dintre ei a știut că vrea să lucreze și să facă ce face acum încă de pe vremea când erau puștani. Dan Safta a știut că vrea să facă montaj din momentul în care a interacționat prima dată cu o cameră video, Alex Hosu a fost întotdeauna pasionat de muzică și sunet, iar Cezar Ionescu a știut că vrea să devină grafician imediat după gimnaziu, când a intrat la Liceul de Artă “Octav Băncilă”, ulterior la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași.

 

Cum a pornit The Postoffice 

The Postoffice este un birou de Post Producție, numele fiind inspirat de activitatea noastră. Ne-am cunoscut la un fost loc de muncă. După o perioadă în care strânsesem know-how-ul necesar, aveam portofoliile bine puse la punct și ne-am dat seama că ne dorim autonomie pe proiecte, am format The Postoffice. Ideea acestui business independent a pornit de la Dan, apoi imediat s-a alăturat Alex, pe partea de sunet, iar apoi Cezar, pe grafică, în 2017.

Suntem o echipă mică și eficientă, alcătuită din trei persoane (care se pot extinde în funcție de nevoile proiectelor), ce acoperă în totalitate toate cerințele unei case de post-producție. Alex se ocupă de sunet, Cezar se ocupă de partea de grafică, iar Dan este responsabil pentru partea de editare. Suntem în esență freelanceri cu peste 15 ani de experiență în domeniul nostru de activitate.

 

Cum ați defini post-producția

Post-producția, cand e făcută cum trebuie, e magie. Luăm materia primă din filmare sau din creație și-o transformăm cu grijă, cu sudoare, cu fascinație și (rar!) cu nervi într-un produs final coerent si lustruit. Pentru a face asta, trebuie ca grupul de meșteri sa aibă creativitatea artistică, expertiza tehnică și atenția la detalii pentru a rezulta ceva… captivant!

 

Provocările unui business de post - producție

E o industrie efervescentă, dar acest grup mic de oameni, care au devenit de la colaboratori și colegi-prieteni, funcționează ideal pentru noi când vine vorba de muncă. Avantajul este că simțim că lucrăm pentru noi, simțim că avem ownership pe produsul final și de aici vine cea mai mare determinare de a continua munca în acest domeniu în care trebuie să înveți constant lucruri noi, în care trebuie să te adaptezi la brief, la cerințe, la tehnologie.

Într-o industrie amețitor de dinamică este esențial să echilibrezi timpul de lucru cu timpul de studiu pentru a putea să te adaptezi rapid la schimbările care apar. Practic, aptitudinile tale evoluează de la o zi la alta. De pildă, din perspectiva unui grafician: în fiecare lună apar tool-uri fascinante, ceea ce schimbă atât modul, cât și mood-ul anterior de lucru. Într-o perioadă în care AI este pe val (care descătușează și stimulează fantastic imaginația), pentru partea de VFX este o constantă provocarea să lucrezi cu ‘’unelte’’ mai primitive, cu munca manuală, să balansezi studiul compoziției, al formei și al culorii pentru a găsi rapid soluții ca totul să arate perfect din punct de vedere vizual.

Este important să recunoști că nu poți fi "omul-orchestră" pentru toate proiectele și să ceri ajutor când este nevoie. Poți ceda unele părți din proiecte și să înveți de la colegii tăi, care pot să-ți ofere o perspectivă diferită și skill-uri suplimentare, atunci când este necesar. Niciun proiect nu este la fel. Sigur, există similitudini, dar asta poate să fie și un lucru bun sau nu. Este cu siguranță un efort constant să rămâi creativ, dar mai ales relevant în proiectele cu deadline strâns.

În post-producție, o altă provocare este să gestionezi relațiile și comunicarea. Trebuie să construiești o chimie între casa de producție, agenție și client, să fii atent la feedback-ul primit și să reacționezi în mod corespunzător. Este important să îți menții viziunea și să te asiguri că totul este în concordanță cu ea, dar și să fii deschis la schimbare și la adaptare, pentru a satisface nevoile clientului. În plus, trebuie să lucrezi în echipă și să fii deschis la sugestiile și ideile celorlalți, pentru a putea crea ceva cu adevărat remarcabil.

În final, obiectivul este ca toată lumea să fie mulțumită și să fii mândru de ceea ce ai creat, fără să ai resentimente sau îndoiala că ai fi putut face mai bine. Cu toate astea, suntem profesioniști, ne respectăm deadline-urile și suntem întotdeauna prompți. Și mai presus de toate astea, îi respectăm pe producătorii cu care lucrăm. Toți sunt importanți pentru noi pentru că ei dau tonul proiectului.

 

O zi de lucru la voi

Alex: Ziua începe pentru mine pe la 8:30, direct în studio. Mail-urile și telefoanele încep pe la ora 10, când se activează industria. Până la 10 am timp să-mi pregătesc un plan pentru ziua-n curs, să prioritizez proiectele în funcție de urgență… Deși toate sunt urgențe, încerc să estimez și timpul de lucru pentru fiecare în parte. Sigur, uneori socoteala de acasă nu se nu se potrivește cu cea din târg, pentru că de cele mai multe ori ajungem să facem și 5-6 modificări mari la un proiect, pe zi.

Cezar: Ajung la studio de obicei pentru prezentări cu clienții sau când avem nevoie să ne sincronizăm perfect într-un proiect. În majoritatea timpului lucrez de acasă, iar ziua mea începe devreme – îmi pregătesc băiatul pentru școală, ies pentru o gură de aer proaspăt în grădină și încep să scrollez pe câteva site-uri esențiale de new tools. Pe la 8-9 încep să verific email-urile și tot cam pe atunci încep și telefoanele cu cei cu care colaborez, după care, the usual stuff: modelare, animații 2D și 3D, texturare, shading etc. Strâng mouse-ul și scrâșnesc din dinți când nu-mi iese ceva, mai cumpăr câte un plugin sau un tool care să rezolve blocajul, apoi mă relaxez. Victorie!

Dan: De obicei, Alex este primul și de multe ori singurul care ajunge la birou în fiecare zi, în timp ce eu și Cezar lucrăm în mare parte de la distanță. Probabil de asta simt întotdeauna nevoia să fiu eu primul care dă tonul și încep să dau telefoane ca să mă asigur că lucrăm cu toții la același proiect și că suntem safe to deliver în ziua cu deadline-ul. Anxietatea e prietena mea bună, dar colegii mei s-au obișnuit deja cu mine și cu temperamentul meu :D

 

Cerințele clienților

Dan: Lucrăm foarte rar direct cu agențiile, de unde pornește brief-ul. De obicei, avem un producător care le primește înaintea noastră și atunci primim o variantă upgraded. Pentru un editor, e important să nu existe mult loc de interpretare, dat fiindcă e vorba de zona executivă. Uneori e nice, pentru că ne putem juca, alteori devine un proces mai greoi, fiindcă trebuie să începem să construim din aproape în aproape. Alex poate povesti despre provocările pe care le întâmpină uneori în compunerea muzicii. Uneori începe să creeze o piesă într-un anumit gen muzical, dar după câteva runde de feedback se ajunge la o schimbare de direcție total diferită. În glumă îi mai spun uneori: Iar scoți album? Sigur, Alex gestionează toate aceste modificări cu plăcere și creativitate, ca în final rezultatul să îndeplinească cerințele clientului.

Alex: Din brief îmi fac o idee generală despre ce se dorește pe spot. La final ajung, însă, după runde de feedback din partea clientului, agenției și / sau regizorului. Sunt și proiecte la care avem mână liberă, pe principiul ''cam ăsta ar fi brief-ul, do your magic’'. Spre deosebire de Dan, unde e nevoie ca lucrurile să fie mai clare, eu mă bucur de această creativitate, tocmai pentru că implică mai multă creativitate din partea mea și e mereu o provocare. Oricum, în 99% dintre cazuri, felul în care va suna un spot este dictat de ce văd pe video, iar aici mă bazez pe intuițiile lui Dan și Cezar.

 

Partea de client service

Dan: Fiind o echipă foarte mică și comunicând foarte mult între noi, nu avem nevoie de un om extra pentru gestionarea proiectelor. Mereu știm ce face celălalt, când e gata animația, când editarea, când se trag voci etc. Noi ne ocupăm de coordonare și monitorizare. Poate părea un minus, dar de cele mai multe ori e un plus, pentru că primim feedback-ul direct și tot noi îl implementăm. Easier this way.

Cât despre new business, cred că suntem deja de multă vreme în industrie, cu proiecte lucrate atât în țară, cât și internațional, iar de cele mai multe ori lucrăm prin recomandări. De câțiva ani lucrăm constant și mereu sunt proiecte în derulare, chiar dacă nu la toți trei în același timp. Sigur, mai sunt și pauze, dar nu suficient de mari încât să începem să le căutăm noi pe ele.

Alex: Cheia = comunicarea. Fiecare dintre noi își coordonează partea de proiect. În cazul nostru este mai simplu așa, clienții să comunice direct cu noi, executanții.

 

Cât de mult lucrați la un spot 

Cezar: În funcție de proiect și de numărul de livrabile, orele de muncă pot fi între 2 și 12. Cele mai lungi feedback-uri sunt clar la proiectele de tip ‘’mamut’’ pentru brandurile mari, cu zeci (uneori, nu exagerez, poate sute) de variante și formate pentru diferite platforme.

Dan: Pentru mine, la editare, e mai ușor. Editul trebuie aprobat ca să se continue treaba cu sound design-ul, VFX-ul, colorizarea, muzica și ce mai e nevoie. Nu știu dacă se stă mai mult de 2-3 zile pe un edit. Eu m-am obișnuit așa, iar asta-mi permite să am timp pentru mai multe proiecte pe săptămână. Cel mai lung feedback nu a venit tot deodată, dar s-a întâmplat să stau pe un edit cam o lună de zile și în fiecare zi să mai modific ceva. Se mai întămplă și de-astea, dar rar.

Alex: Depinde foarte mult de campania pe care și-o dorește clientul. Sunt proiecte care se întind pe câteva luni, cele complexe, cu multe livrabile și sunt altele care se rezolvă în câteva zile sau ore – vorbesc aici în special de radio și spoturi pentru social media.

 

Proiecte recente

Alex: Au fost campanii foarte mișto la care am lucrat de-a lungul acestor ani. Una pentru o platformă de streaming, alta pentru un brand de accesorii pentru telefoane mobile (pe care cred că o știe toată lumea deja), câteva pentru un brand cunoscut de băuturi răcoritoare. Cele mai mișto proiecte rămân cele în care suntem implicați și pe partea creativă mai mult. Sunt mult mai rewarding.

Cezar: Cele mai interesante proiecte sunt de obicei cele care ies din tipare. Cele cu simulări, cele dinamice, la care sunt nevoit să găsesc soluții tehnice (și logice) pentru a le împacheta cât mai inspirat într-o formă vizuală.

Dan: Am avut oportunitatea să lucrez pentru proiecte interesante în ultimii ani. Atât cu clienți din România, cât și Suedia și Finlanda. Mai ales la cele din urmă am avut ocazia să observ modul în care se desfășoară lucrurile, unul relaxat, la care mi-ar plăcea să ajungem și noi în România. Am lucrat pentru proiecte pe care nu le-am adăugat încă pe portofoliul de pe site-ul nostru; sunt realizate pentru o companie de producție de jocuri, iar noi am realizat trailere pentru diverse jocuri. Pentru aceste proiecte am fost nevoiți să adăugăm în echipă un specialist în ‘’gameplay capture’’, ceva ce nu făcusem înainte. Norocul nostru a fost că l-am avut aproape pe Bogdan Dincă (Blană) pe care îl cunoaștem de când cântam împreună (da, this happened long time ago) și care s-a potrivit perfect pentru nevoile noastre. A fost cu totul altceva decât ce facem noi de obicei (am regizat și niște scene) și mi-a plăcut foarte mult. Sper să repetăm experiența.

 

Spoturile din ultimii ani

Dan: După o perioadă mai puțin fericită, încep să văd că lucrurile merg într-o direcție bună, ceea ce este încurajator. Simt că am fost cu toții stuck (ca industrie), dar acum văd o schimbare. În bine. Sper să continue lucrurile tot pe acest trend ascendent.

Alex: Conținutul s-a schimbat, asta e clar. Acum câțiva ani trendul era să mergi pe concepte epice cu voci grave care narau filosofia din spatele brandului, apoi a urmat o perioadă de oferit informația de-a gata, cu repetarea de trei ori a numelui produsului și menționarea ingredientelor, serviciilor sau ofertelor. Această perioadă a redus la minimum creativitatea (IMHO). În prezent, observ că există o varietate de stiluri, dar cu o abordare mai precisă – în special în mediul online, dar și pe rețelele sociale.

 

Trenduri

Alex: E un trend început acum câțiva ani – acela în care se caută creatori de conținut și influenceri – care să se asocieze cu brandul. Oricine deține un canal de social media cu niște cifre, o emisiune sau un podcast cu ceva audiență devine un target în vizorul agențiilor și clienților pentru o campanie. La post-producție și procesare a rămas același stil evergreen. Din punct de vedere tehnic, ideea creativă trebuie integrată cât mai bine. Butoane și ecrane. Noi facem, clientul aprobă. Deci, nu știu dacă e vreun stil anume, ci mai degrabă vechiul și clasicul stil.

Dan: Când lucram într-o companie mare, un coleg de-ai mei sau eu, nu mai știu exact, am primit un feedback: ‘’ne-ar plăcea ca edit-ul să fie mai his-fis, mai tzac-pac, mai wow.’’ Atunci am râs, însă, acum asta e normalitatea. Cred că tiktok-izarea (dacă pot să o numesc așa), faptul că toată lumea a devenit content creator, iar oamenii care fac content nu au neapărat o educație vizuală și nu respectă (în totalitate) reguli de cinematografie, de imagine, poate și de dramaturgie, ne-a adus în acest punct. Eu sper că ne vom reveni ușor-ușor.

Cezar: Cum a menționat și Dan mai devreme, mai ‘’wow’’, mai eye-candy, mouth-watering. Cam ăsta este trendul. Însă, trendurile vin și pleacă și nu mulți dintre clienți au curajul de a le urma. Se merge mult pe rețete testate și pe o analiză (de cele mai multe ori superficială, aș zice eu) a publicului țintă.

 

Partea de muzică

Alex: Avem acces la muzică de librărie pe spoturi, însă, sunt unii clienți care au bugete și pentru compoziții originale. Colaborez cu un studio mai mare care are posibilitatea de a înregistra o trupă sau o orchestra în regim de ‘’live’’. Un proiect care mi-a plăcut foarte mult, pentru un brand de bere, a avut nevoie de o piesă jazz. Am înregistrat și compus la fața locului mai multe variante, cu trupa cântând live și a ieșit foarte bine. Sigur, pentru spoturi (o voce sau două) sau alte materiale care nu necesită atât de mult spațiu, punem la dispoziție studioul nostru. E liber pentru proiecte. :)

 

Planuri

Dan & Cezar: Cel mai des pățim la VFX să avem overflow. Iar când se-ntâmplă asta, lucrăm cu alți prieteni de la alte studiouri, strict pe proiectele respective. Sigur, în regim de freelance. Deci, echipa se mărește organic când e nevoie.

Alex: Suntem deschiși să mărim echipa atunci când este necesar, în special pentru proiectele complexe, care necesită mai mult de trei perechi de mâini și mai multe urechi. Până în prezent, nu am resimțit nevoia de a avea un număr mai mare de membri în echipă, dimpotrivă, am rămas chiar cu un număr mai mic :)

 

Promovare

Dan: Timp și de promovare nu mai rămâne, de asta am rugat pe cineva să ne ajute. Și ca să fim sinceri, nici nu ne pricepem să vorbim mult despre munca noastră, mai bine îi lăsăm pe alții. Suntem conștienți de importanța promovării și vrem să facem cât mai multe în direcția asta, dar ne era clar că singuri nu puteam.

Alex: La capitolul ăsta am fost deficitari din toate punctele de vedere până la începutul acestui an, când am cerut și primit ajutor specializat. Zic că începe, ușor-ușor, să ne și iasă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related