[Start in industrie] Alina Șincu: Mă angajasem cu prea mult entuziasm de la 19 ani și motivul principal pentru care voiam concediu era ca să fug o săptămână să fac voluntariat pe la festivalurile de film

[Start in industrie] Alina Șincu: Mă angajasem cu prea mult entuziasm de la 19 ani și motivul principal pentru care voiam concediu era ca să fug o săptămână să fac voluntariat pe la festivalurile de film

Alina Șincu, Social Media Manager Dare Digital, s-a angajat cu entuziasm la 19 ani. A terminat Jurnalism la FJSC, a cotit spre PR, unde a lucrat aproape 5 ani, a ajuns în burnout, s-a regrupat și așa a ajuns în publicitate, în Social Media, unde sărbătorește 2 ani la Dare Digital. 

”Ce m-a ajutat cel mai mult să învăț e faptul că mi-am dat voie să experimentez mereu și să încerc lucruri noi, să mă implic în proiecte doar pentru că mi se păreau interesante. Din fiecare experiență am învățat câte ceva. Dacă nu un skill propriu-zis, măcar ceva despre mine care m-a ajutat să devin cine sunt azi”, spune Alina.

Cum a fost până acum drumul ei în PR și publicitate, care au fost primele greșeli și primele învățături, cum percepea industria creativă înainte și ce a descoperit după ce a început să lucreze aici, povestește ea după cum urmează: 

 

Etapele care te-au adus aici 

Am un parcurs destul de colorat. Am terminat specializarea de jurnalism la FJSC, deși după două săptămâni de facultate mi-am dat seama că nu sunt făcută pentru meseria asta. Apoi, am cochetat cu PR-ul mai bine de 4-5 ani, de la intern la PR Executive, iar în 2021, după un burnout, am ajuns în publicitate ca Social Media Manager. 

Cumva, am admirat tot timpul meseria asta. Oferea acest lucru la care am aspirat mereu, dar de care n-am știut niciodată dacă sunt capabilă la standardele industriei, și anume creativitate. Așa că am rămas la curent cu ce se întâmpla în industrie & campaniile mișto de la noi, iar în 2021, când am testat mai multe variante de joburi, CV-ul meu a ajuns la Dare Digital. Celebrez luna aceasta doi ani de colaborare. 

 

Prima întâlnire cu industria creativă 

Am tot avut tangențe cu industrii creative încă din primul an de facultate, atât în postura de membru al asociației PRIME, cât și ca intern al departamentelor de PR la festivaluri de film precum NEXT sau Animest. Cred că am știut dintotdeauna că vreau să fiu într-o zonă creativă, deși nu-mi era întotdeauna foarte clar ce voi face la job. 

Eu am venit în București cu listuța de TO DO, iar PRIME – Asociația pentru studenți la comunicare - era acolo, că văzusem eu la niște colegi mai mari din liceu și mi s-a părut că e ceva ce mi-ar plăcea și mie să fac. Apoi am văzut pe Facebook un ad despre Festivalul de Film NEXT, care căuta voluntari și mi s-a părut interesant. Au fost niște experiențe foarte mișto, mai ales pentru un proaspăt student în București. 

  

Perioada de căutări 

La început de 2021 am făcut o pauză de câteva luni, perioadă în care am testat mai multe colaborări, majoritatea pe zona de PR, comunicare & marketing. Țin minte că avusesem vreo 2 interviuri pe poziții de Junior Marketing Specialist și mi s-a părut foarte interesant domeniul, chiar dacă puțin mai tehnic decât eram eu obișnuită.  

Am aplicat și pentru o poziție de Junior Account și m-a amuzat foarte tare la câteva luni, ajunsă în agenție, când am înțeles mai bine cu ce se mănâncă acest job. Cu siguranță nu aș fi fost pregătită pentru ce ar fi urmat dacă eram angajată. :)) 

A durat ceva, la momentul respectiv, să găsesc colaborarea sau colaborările pe care mi le doream, dar cu siguranță a meritat așteptarea. Cred că un interviu nu este doar despre a găsi un angajat, este o oportunitate și pentru candidat. Practic poate să-și dea seama dacă și-ar dori jobul respectiv sau dacă e pe același vibe cu oamenii. După cel la Dare, eu cu siguranță am fost sold.

De obicei dădeam un interviu și un test, la Dare am avut și un test de personalitate, se numește Gallup. Check it out :)

 

Experiența de la interviuri 

Cum ziceam și mai sus, eram în această căutare prin 2021, când abia ne scuturam după primele valuri pandemice, așadar pentru mine a fost și o perioadă de respiro. Mă angajasem cu prea mult entuziasm de la 19 ani și motivul principal pentru care voiam concediu era ca să fug o săptămână să fac voluntariat pe la festivalurile de film. În același timp, trecusem de experiența primului job serios și știam mai bine ce vreau și ce caut pentru mai departe. 

Cred că e important să-ți păstrezi o doză de entuziasm – pe care tinerii o cam au de obicei – și să fii curios. Apoi, nu e neapărat să fii perfect pentru acel job, să bifezi tot ce e pe listă. Este ok să mai înveți și pe parcurs, doar să fii deschis. 

 

Deschiderea industriei pentru un junior  

Cred că are multe să ne învețe. Mi se pare o industrie în care e greu să te plictisești și în care ai spațiul necesar și să înveți, dar și să-ți găsești și definești locul, în timp. Cred că e o școală bună, care-ți oferă șansa să-ți testezi abilitățile și să te joci foarte mult. Acum ajută și să dai de oamenii potriviți care să vadă în tine potențialul și să te ghideze. 

 

Cum percepeai industria înainte să intri în ea 

Pe cât de tare mă fascina, cred că mă și speria puțin. Mi se părea că este o presiune foarte mare să scoți idei pe bandă rulantă și să fii autentic. Însă nu e chiar așa, cel puțin cu prima parte. Adevărul este că există niște mecanisme în spate, ai o echipă alături care să-ți zică și “wow, ce tare” și “da, dar s-a mai făcut”, iar creativitatea aia de care-mi era mie frică se mai și educă.

Acum, adevărul este că n-am foarte multă experiență din publicitate, știu cum merg lucrurile la Dare. Și suntem puțin atipici în această industrie. :) Pot să zic că realitatea a întrecut cu mult așteptările, am găsit un mediu fain și niște oameni care mă inspiră și provoacă mereu. Simt că am crescut mult în acești doi ani de când suntem împreună. Mi se pare că fac meseria asta de mult mai mult timp.

 

Cât contează baza teoretică 

Am terminat Facultatea de Jurnalism din București (FJSC), secția jurnalism, unde am făcut foarte multă teorie. M-am reorientat rapid spre PR și după am făcut un semestru la SNSPA, la Brand Management și Comunicare Corporatistă. N-am ajuns și în sesiune, am renunțat pentru că eram deja angajată și îmi doream mult să învăț făcând.  

Iar când m-am angajat în publicitate, cu siguranță au fost foarte puține lucruri învățate în facultate care au ajutat. Cred că agențiile au propria curricula, cu care trebuie să te obișnuiești.

 

De unde ai învățat 

Citeam foarte multe interviuri cu oameni din industrie și-mi umplusem Facebook-ul cu oameni de la care mi se părea că am ce învăța, fie de PR, ilustratori sau jurnaliști. Apoi, cred că voluntariatele au avut un rol important. Nu am vrut niciodată să fac doar un singur lucru, așadar absorbeam informații din tot felul de locuri.  

Cred că ce m-a ajutat cel mai mult să învăț e faptul că mi-am dat voie să experimentez mereu și să încerc lucruri noi, să mă implic în proiecte doar pentru că mi se păreau interesante. Din fiecare experiență am învățat câte ceva. Dacă nu un skill propriu-zis, măcar ceva despre mine care m-a ajutat să devin cine sunt azi. 

 

Cărțile care au ajutat 

Hmm, cred că literatura în general te ajută, nu doar cea de specialitate. O carte care mi-a plăcut foarte mult a fost Steal like an artist, a lui Austin Kleon. Mi-a dat o lecție importantă despre creativitate și presiunea nejustificată asociată ei, cel puțin în cazul meu.

 

Experiența de început 

În prima mea săptămână la Dare, cred că am făcut în fiecare zi ceva diferit, mi se părea absolut fascinant. Managera mea îmi spune că făcusem la un moment dat 3 research-uri într-o săptămână. Eu nu-mi mai amintesc exact, știu doar că eram foarte entuziasmată să învăț. Deci mult entuziasm. 

 Mai făcusem social media și înainte, în calitate de PR Executive, dar să lucrez cu branduri e cu siguranță altceva. Îmi aduc aminte și prima strategie de Social Media dintr-un pitch care a fost și câștigat. Să vezi acolo entuziasm.

Agenția a crescut foarte mult în ultimul an și cu siguranță s-au schimbat multe. Avem o echipă mai mare, noi proceduri și clienți din ce în ce mai mișto. Ce a rămas la fel e atmosfera mișto. 

Am avut și eu momentele mele de timiditate și n-au fost multe și nici graduale, dar și eu am crescut mult de atunci. E foarte fain să te simți cu adevărat integrat într-o echipă, apreciat și valorizat.

 

Primul proiect 

Mi s-a dat acest proiecțel de research încă de dinainte să semnez contractul, pentru un client care va lansa abia anul acesta o aplicație de fitness. Cred că aș fi putut să încep cu ceva mai ușor, că m-a speriat cu siguranță câte slide-uri mi-au ieșit la final :), dar a fost fun în același timp. Am simțit că încep o strategie de la 0, ceea ce m-a entuziasmat tare, că voiam să explorez zona asta.  

 

Primele greșeli 

Haha, feedback, my love. Îmi aduc aminte că făceam multe typo-uri, că mă grăbeam și nu aveam eu răbdare să citesc cu voce tare, să-mi dau seama ce sună prost. Cred că viața mea profesională a devenit mult mai ușoară când am înțeles că nu e nevoie să transform orice feedback într-o critică personală. Am învățat și să fiu mai atentă, să am mai multă încredere în mine, chiar să nu mai fac aceeași greșeală a 2-a sau a 3-a oară. Să fac și mișto de mine, când e cazul. 

 

O zi obișnuită de muncă  

Cred că ce rămâne la fel în fiecare zi e încercarea de a-mi prioritiza task-urile. De obicei dimineața este alocată lucrurilor urgente și briefurilor care trebuie să plece mai departe. Apoi, le iau cum vin, în funcție de deadlines. Asta dacă nu mă pierd în “dau doar un mail și încă un mail” sau “hai că fac asta acum, că nu-mi ia mult” și apoi uit de listuță.

 

Proiecte recente 

Avem chiar multe proiecte faine în perioada asta, nici nu știu cu ce să încep. Pegas, care e un client drag nouă, a lansat o colecție de biciclete, apoi pregătim lucruri mișto pentru DrWitt Plus, un brand de apă cu vitamine lansat recent pe piața din România, care mi-e din nou foarte drag & o campanie Sanopass FIT, client nou. Am fugit câteva ore și la un shooting Glovo, acum câteva săptămâni. Deci cu siguranță nu mă plictisesc, fiecare proiect sau client vine cu noi provocări și oportunități. 

 

Cea mai grea parte până acum  

Hmm, dacă existat o perioadă grea, a fost pentru că a și coincis cu niște lucruri din viața mea personală. Am avut, la un an de la colaborare, această nevoie bruscă de a demonstra sau, mai degrabă de a chestiona faptul că sunt potrivită sau bună la ce fac. A fost cu happy ending.

  

Și cea frumoasă 

Îmi place foarte tare că fiecare campanie, fiecare activare sau spot pe care-l comentezi cu lejeritate în fața ecranului are în spate un research, o strategie, un insight, ceea ce probabil îmi lipsea în PR. Îmi place că îmi permite să fiu și strateg și creativ, că sunt gemeni și mă plictisesc repede.  

Ce-mi place cel mai puțin sunt probabil deadline-urile de azi pe acum, care mă forțează să mă reorganizez, dar am învățat să mă adaptez.

 

Cine și ce te inspiră 

Primii care-mi trec în minte - și nu sunt puțini - sunt colegii de la Dare. Cei mai mulți mă inspiră, câțiva mă și provoacă, ceea ce e a good match. Apoi, îmi cam găsesc inspirația și din filme, jocuri, viața de zi cu zi sau online. 

 

Generația ta  

Mi se pare puțin prea ambițios să descriu o întreagă generație, mai ales că eu am intrat cu pași mai timizi în această industrie și am stat ca un burețel, gata să absorb de la cei mai mari. Nu țin minte să fi existat diferențe majore, mai ales că fiind în departamentul de Social Media și efectiv cu nasul în rețelele de socializare toată ziua, ba pe conturile de firmă ba pe cele personale, simt că avem o oarecare autoritate. Dacă ne aruncăm noi cu capul înainte pe o idee, vor veni seniorii cu strategia și acolo se dă (sau pierde) lupta, așadar nu e nimeni rănit în proces. 

Mie mi se pare că se creează un mix mișto în agenții între generații, care nu poate duce decât la lucruri faine. 

 

Învățături 

Mai în glumă, mai în serios, probabil cum să scrii un mail, mai exact cum să pui problema. Eu în continuare glumesc că ar trebui să existe training-uri pe asta. Și că totul se rezolvă.

 

Creativitatea. Definiția personală  

Acest mistic al industriei :) Cred că încă mă lupt cu această definiție sau mai degrabă cu ce înseamnă să fii un om creativ. Keep you posted.  

 

Industria peste 20 de ani  

The future is digital, for sure. Și n-o zic într-o notă negativă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related