Cum poate fi compensată lipsa experienței? Cu entuziasm, sinceritate și determinare, cred Georgiana Bădălău, Junior Art Director v8 & Ana Dică, Junior Copywriter v8, care sunt la începutul aventurilor lor în industria creativă. Pentru un junior aflat în perioada grea a căutărilor și a interviurilor contează mult curiozitatea și deschiderea de a învăța.
”Am simțit că generația din care facem parte e primită cu brațele deschise de industrie, atât de oameni, cât și de mișcările din online și trenduri. Pare că e una din industriile care te ajută și profesional și personal”, spun Georgiana & Ana.
Ana și Georgiana au învățat să aibă răbdare și încredere în ideile lor, să accepte greșelile ca parte din procesul de formare, să navigheze prin multele forme ale feedbackului. Cum a fost pentru ele experiența de până acum în publicitate, vedeți în rândurile de mai jos:
Momente importante în formare
Ana: În liceu am fost la profil de Științe Sociale și mi-am dat seama că îmi place să scriu. A urmat după alegerea facultății. Am vrut la Jurnalism inițial, dar am zis să încerc ceva diferit; așa am ajuns la Communication and Emerging Media, SNSPA. Din primul an de facultate mi-au plăcut proiectele, îmi plăcea să explorez stiluri diferite de scris. Când am terminat anul II de facultate, am intrat ca Intern la v8. Un an mai târziu, sunt tot la ei și fac ce-mi place. Scriu.
Georgiana: Au fost mai multe momente care au marcat drumul meu până aici. Cred că cel mai corect ar fi să le așez pe toate sub umbrela anilor de studiu în domeniul artelor vizuale.
Prima întâlnire cu industria creativă
A: În anul II de facultate am avut un curs de Digital Writing, unde, practic, învățam bazele copywriting-ului, de la TOV, la analizarea comunicării brandurilor mari. Am avut de făcut un proiect și am ales Burger King. Atunci mi-am dat seama că aș vrea să fac și eu asta. Când am început ca Intern, m-am simțit copleșită. Credeam că nu o să fac față, dar am avut și am parte de oameni care mă încurajează.
G: Am fost mereu hotărâtă să activez într-o industrie creativă. Nu știam însă că voi ajunge în sânul publicității. La master am studiat Tehnici de Creație în Pictură. Atunci a trebuit să-mi aleg niște medii noi în care să îmi dezvolt proiectul. Am ales mediul digital și broderia. Am început să caut diferite feluri prin care să traduc procesul de creație din exterior (pictura și broderia), în pixeli și vectori. Și cum sintetizam eu forme și texturi în Illustrator și ProCreate, am descoperit că mi-ar prii să lucrez ca graphic designer.
Am învățaț câteva trucuri despre meserie și am descoperit ce așteptări sunt în branșa publicitarilor, de la buna mea prietenă, care în prezent îmi e și colegă-art la v8, Adriana Paulică.
Perioada de căutări
A: În cazul meu, totul s-a întâmplat rapid. Anul trecut în mai am avut prima discuție legată de un posibil internship cu Adina Stănescu, Creative Director la V8. Înainte să încep perioada de 3 luni, ne-am auzit într-un meet. Aveam atât de mari emoțiile, că abia am scos 2 cuvinte. Îmi amintesc că m-a întrebat Adina la un moment dat ce îmi place să fac și tot ce am putut să spun a fost “Să citesc și să scriu”. După ce s-a terminat Internshipul, am primit șansa să rămân în agenție pe poziția de Copywriter Junior. Am plâns 2 zile. Mă bucur enorm că am rămas aici.
G: Am început de unde încep majoritatea oamenilor: pus cap la cap un portofoliu. Mi-am dat singură brief-uri și am început să lucrez. De la proiecte de UI design pentru aplicații fictive, până la ilustrații și gif-uri. De la interviuri care se încheiau cu gândul „nu cred că i-am dat pe spate”, până la interviuri care sfârșeau în „hai că am vorbit bine”. Și până la etapa în care, printr-o recomandare, am întâlnit omul potrivit mie, care m-a luat sub aripa sa protectoare, Adina Stănescu, Creative Director din v8.
Sfaturi pentru cei care încep acum
A: Singurul sfat pe care îl am pentru cei de vârsta mea care trec prin interviuri este să fie sinceri și deschiși. Să fie sinceri cu ei înșiși și cu ceea ce își doresc să facă, dar și cu restul oamenilor. Cred că pasiunea și dorința de a învăța se simt de la început. Deschiși să învețe, să greșească, să fie curioși. Ajută mult și să crezi în tine, să ai motivația de a face lucrurile să se întâmple.
G: Le-aș spune să nu aibă nicio reținere în a vorbi deschis și sincer despre pasiunile lor, despre dorințe, despre ce știu să facă. Să fie prietenoși.
Deschiderea industriei pentru un junior
A & G: Am simțit că generația din care facem parte e primită cu brațele deschise de industrie, atât de oameni, cât și de mișcările din online și trenduri. Pare că e una din industriile care te ajută și profesional și personal. Am învățat multe lucruri de când suntem aici, pe lângă partea tehnică, am văzut cât de bine e să fii într-o echipă, cât de important e să schimbi idei. Nu există să lucrezi în publicitate și să nu înveți, mai ales ca junior.
Cum percepeai industria înainte să intri în ea
A: Un vis. Ceva de care nu poți să te atingi. Mă fascinau reclamele de la TV când eram mică, mai mult decât desenele. Credeam că e greu să-ți faci un loc în lumea asta, dar mai ales să intri. Acum că sunt aici, tot fascinată sunt.
G: Până să încep lucrul propriu-zis nu cunoșteam prea bine industria, deci nu pot să spun că o percepeam într-un anumit fel. M-am îndrăgostit pe parcurs.
Așteptări versus realitate
A: Mecanismul din spate m-a surprins. Nu mă așteptam ca pentru unele lucruri care înainte îmi păreau mici, de exemplu un spot publicitar de 20 de secunde, să fie nevoie de o armată de oameni, cunoștințe și idei. Și procesul de a scrie m-a surprins. Nu credeam că la unele texte e posibil să te gândești și o oră înainte să le scrii. Acum știu că este.
G: Am descoperit o industrie cu bune și cu rele, unde, dacă ești muncitor și dacă îți dorești să crești, vei ajunge să te mândrești cu munca pe care o faci.
Cât contează baza teoretică
A: Eu sunt încă la facultate, peste 2 luni susțin Licența. Studiez Communication and Emerging Media la SNSPA. Cursurile și baza teoretică au contat foarte mult pentru mine, de la facultate am învățat prima dată termenii din publicitate și mi-am făcut o imagine de ansamblu.
G: Arte vizuale de când mă știu. De la liceu și până la master am absolvit doar pictură. Liceu: Pictură. Licență: Pictură. Master: Tehnici de Creație în Pictură. Și mai pun și opt ani din copilărie și până la final de gimnaziu, de ore la Școala de Arte din orașul natal, Giurgiu.
Cred că teoria fără practică și practica fără teorie nu prea dau rezultate în lumea asta a artei. Trebuie să cunoști ce au mai făcut și ce idei au mai avut și alții înaintea ta.
De unde ai învățat
A: Din proiectele de la facultate și din voluntariat. Am fost un an voluntar la PRIME România, și am fost parte din echipele de PR și PR&Ad Fair. Am scris un articol în revista PRIME, am luat un interviu, am participat la organizarea unui târg de joburi pentru studenții pasionați de Comunicare.
G: De peste tot: cărți, oameni, internet, meme-uri, natură, oraș. În orice direcție ai privi, sigur ai ceva de observat, de analizat și de învățat.
Cărțile care au ajutat
A: Cred că tot ce am citit de-a lungul timpului m-a ajutat mult să-mi dezvolt vocabularul, să-mi extind cunoștințele și să asimilez mai repede ce se întâmplă în jurul meu. Cărțile SF au jucat un rol important, mai ales autorul meu preferat, Alex Michaelides.
G: Sunt o persoana care încearcă mereu să vadă partea bună a lucrurilor, și nu pot sa nu mă abțin să nu zic „toate cărțile ajută”. Deci depinde. Îmi place să citesc cărți de istoria artei, biografii de artiști, beletristică și cărți de design. Și ca să nu joc rolul părintelui care spune „îmi iubesc copiii în mod egal”, o să menționez totuși două cărți care mi-au structurat modul de învățare: Istoria Artei de Gombrich (o lectură ușoară și clară despre artă, de la desenele rupestre, la experimentele fotografice ale lui Hockney) și Steal Like an Artist: 10 things nobody told you about being creative de Austin Kleon.
Experiența de început
A: Când am început să lucrez în domeniu aveam teama de eșec. Îmi doream să fac totul bine și să nu dezamăgesc pe nimeni. Oamenii cu care lucrez la v8 m-au învățat că e bine să greșesc, să fiu conștientă că există loc de mai bine oriunde, că nu trebuie să fac totul perfect. Așa am învățat că tot drumul meu în industrie este și o să fie un proces cunoaștere, nu mereu cu părți perfecte, dar exact ce am nevoie ca să cresc.
G: Am învățat enorm în primele luni – de la tehnică, la a știi să privești și să identifici mesajul unei campanii.
Primul job
A & G: Suntem la primul job în publicitate. Aici am făcut primii pași ca echipă de copy și art, și ne dorim să creștem în continuare.
Echipa, atmosfera
A: Workflow-ul l-am prins cred că din prima. Am văzut că toți sunt dedicați și își fac treaba așa cum trebuie, deci nu mi-a fost greu să mă integrez și să înțeleg ce am de făcut. Atmosfera friendly m-a ajutat să-mi depășesc temerile de început.
G: Am avut noroc de o echipă caldă, tânără, prietenoasă. Suntem toți oameni sinceri și săritori. Nu o să auzi niciodată stereotipul ăla cu „aici, noi suntem o familie”. Nu... noi suntem prieteni. <3
Primul proiect
A: Am început cu Social Media, lucram la postările pentru un brand de pharma. Mi-a plăcut mult, făceam research pentru ce urma să scriu și, de fapt, cred că atunci am început să-mi explorez pe bune partea creativă.
G: Când am început eu lucrul, agenția era în plin pitch pe un brand de lactate. Am început timid, ca ajutor cu niște simulări de bannere, niște postări de social media.
Primele greșeli
A: Am avut și am prime greșeli pe toate brandurile pentru care am scris. Cred că atunci când am început postările de Social pentru BRD am avut o perioada mai lungă de învățare și de greșeli. Nu imi era deloc cunoscut TOV-ul de brand serios, de bancă, și până mi-am dat seama că, într-un fel, și acolo am libertate în scris, a durat ceva. Am învățat că e bine să greșești, să dai câte un fail, dar și să înțelegi unde și de ce ai comis o eroare.
G: Nu făceam logo-ul suficient de mare. Glumesc! Nu știu dacă le-aș numi greșeli. Mi se pare un cuvânt dur. Practic în schimb o rutină foarte sănătoasă care începe cu un „uite ce am făcut” din partea mea, urmat de un feedback argumentat și pertinent de la senioara mea art director de suflet, Anca Mașek, care mă face în fiecare zi să îmi deschid inima din ce în ce mai mult spre industria în care activez.
O zi obișnuită de muncă
A: Depinde de zi. În unele zile trebuie să ajung și la cursuri, 2, 4 sau 6 ore, și de obicei mă trezesc mai dimineața să am timp să rezolv din task-uri până plec. Câteodată lucrez și din metrou, în drum spre facultate, și îmi iau laptop-ul în ghiozdan să mai scriu câte ceva și în pauze. În restul zilelor, nu-mi dau seama cât de repede trece timpul.
G: Mă trezesc, mă pregătesc, îmi fac o cafelutsă v8 și sunt gata de muncă. Da, avem cafea de la birou pe care o bem acasă pentru că lucrăm remote. Ne conectăm dis-de-dimineață, la 10, toate departamentele, într-un status zilnic în care stăm un pic la vrăjeală, apoi discutăm task-urile fiecărui om, fiecărei echipe. După, începe lucrul efectiv. Poate sunt și alte meet-uri peste zi, poate e un brainstorming cu colegul de echipă, poate mai e o ieșire în oraș. The usual.
Proiecte recente
A & G: Cel mai recent proiect la care am lucrat împreună a fost o campanie anti-littering pentru ONG-ul AER. A fost o experiență unică pentru noi, mai ales că am putut lua parte la tot procesul, de la insight, la filmat și făcut postările pentru pagina de Facebook.
Cea mai grea parte până acum
A: Să fiu relaxată. Poate sună ciudat, dar mi-a fost greu să mă separ de tensiunea constantă pe care o simțeam și pe care mi-a induceam singură. Puneam singură presiune pe mine, din frica de a nu dezamăgi.
G: Cea mai grea parte e atunci când încerc să pun pe același plan job-ul cu pasiunea mea pentru pictură. E nevoie să depun un efort fizic și emoțional de multe ori copleșitor pentru a păstra un echilibru între ele.
Ce-ți place cel mai mult în acest domeniu
A: Îmi place totul. Îmi place să fiu înconjurată de oameni cu idei super, creativi, pasionați, îmi place că schimbăm impresii între noi, că lucrăm împreună, că ne bucurăm la o reușită și că ne motivăm. Îmi place că pot să scriu, că mi-a fost oferită șansa să învăț și să mă dezvolt. Îmi place că pot să fiu eu însămi. Cred că e un domeniu frumos.
G: Îmi place că îmi dă voie să fiu creativă. Că pot să îmi las amprenta pe un banner, un ad, o postare, un KV. Și la final de zi, că am ce să trimit pe grupul de WhatsApp al familiei și să zic „Uite, mami, ăsta e făcut de mine. Dă și tu un like”.
Ce nu-mi place... bannere-ala. Când trebuie să declini același vizual pe 24 de formate. :) E plictisitor, ce să-i faci.
Cine și ce te inspiră
A: Îmi găsesc inspirație cam peste tot. Cărțile mă inspiră, personajele din filme sau seriale, contentul bun din online, muzica, Bichonul meu. Persoana care mă inspiră cel mai mult e Sandra, Copywriter Senior la V8. Cu ea am făcut primii pași pe drumul publicității, la ea am văzut cele mai mișto texte scrise, de la ea cer direcții când mă blochez sau sunt în impas. E modelul meu, ca ea mi-aș dori să ajung și eu peste câțiva ani.
G: David Hockney e preferatul meu. Am fost în extaz astă-vară când i-am văzut o parte din lucrări (inclusiv picturile digitale) într-o expoziție în oglindă cu Matisse (alt preferat de-al meu).
În rest, ador să dau scroll pe Insta. Mereu descopăr conturi de artiști foarte interesante.
Generația ta
A: Aș spune că generația mea e curioasă. Mulți de vârsta mea lucrează deja, vor să țină pasul cu ce se întâmplă, și asta mi se pare tare. Nu cred că suntem o generație delăsătoare, ci, din contră, ne dorim mereu mai mult și muncim pentru asta. Cred că modul de abordare diferă în funcție de generație, dar asta e ceva super. Pentru că atunci când venim cu unghiuri diferite avem un rezultat mult mai bun. Seniorii sunt Yoda pentru noi, fără ei nu am putea face față și nu am avea de unde să învățăm.
G: Sunt fericită că fac parte dintr-o generație cu umor și ambiție. De cele mai multe ori suntem pe aceeași lungime de undă cu seniorii. Suntem oameni foarte asemănători, cu interese și gusturi din aceleași sfere. Avem aceleași pagini de meme la follow și aceleași filme marcate văzute sau în așteptare pe IMDB. Diferența se simte la anii de experiență și la proiecte, dar de aici avem noi (juniorii) de câștigat: învățăm de la cei mai pricepuți.
Învățături
A: Să am răbdare, să cred în proces, să nu-mi fie frică să-mi spun ideile, și, cel mai important, să fac totul cu și din pasiune.
G: Să privesc o campanie dincolo de execuție.
Creativitatea. Definiția personală
A: Entuziasm, dorință de cunoaștere, dedicare, libertate.
G: E atunci când închizi ochii, dar tot vezi imagini.
Industria peste 20 de ani
A: Cred că la fel de interesantă cum e și acum, poate chiar mai mult. Îmi place că sunt martoră la multe lucruri noi, cum e AI-ul. Mi se pare că e important să învățăm cum să folosim toate tool-urile online-ului în beneficiul nostru și al industriei.
G: Am speranța că va rămâne o industrie în care creativitatea va fi la fel de prezentă cum e acum.