Medeea Savu nu are o poveste romantică de început cu industria creativă, ci una care presupune muncă, învățat și decizii pragmatice. A studiat arte, cu sprijinul părinților, și-a luat un an sabatic între licență și master, în care a vrut să învețe design grafic și a absolvit recent Școala ADC.
”Îți trebuie o bază teoretică solidă în orice domeniu ți-ai alege să activezi (asta desigur, dacă îți dorești și performanță). Cred și că facultatea n-o să-ți ofere 100% din baza asta și că este de datoria fiecăruia să-și acopere golurile și să completeze în mod constant cu informații noi și relevante”, spune Medeea.
Medeea a învățat din tutoriale de pe YouTube, din research bazat pe ce au făcut alții, din facultate, de prin cărți, din lumea înconjurătoare, dar mai ales din greșeli. Mai multe despre primele lecții creative în industrie, povestește ea mai jos:
Momente importante în formare
Cred că printre cele mai importante momente în formarea mea de până acum s-a aflat faptul că părinții mei mi-au oferit libertatea și sprijinul să studiez ce am vrut, fără să aud vreodată că voi fi muritoare de foame dacă studiez arte. Un alt moment relevant cred că a fost anul sabatic pe care mi l-am luat între licență și master, an în care mi-am dat seama că domn’le eu vreau să învăț design grafic. În momentul acela părinții n-au fost cei mai susținători, dar în retrospectivă am luat cea mai bună decizie pentru mine.
Prima întâlnire cu industria creativă
Prima înâlnire cu industria creativă a fost după ce am terminat masterul. Aveam niște cunoștințe de bază în design grafic, mă simțeam pregătită să le fructific și mi-a picat cu tronc să vad care-i treaba cu agențiile de publicitate. N-am vreo poveste romantică despre cum am luat decizia asta, a părut pur și simplu varianta cea mai bună pentru pregătirea mea de până atunci și dorința de a învăța să devin și mai bună în ceea ce mi-am propus să fac. Contextul n-a fost cel mai favorabil pentru că din tot elanul meu de “mama, abia aștept să fac asta”, m-am ales cu un sindrom al impostorului de toată frumusețea.
Teoria
În afară de ADC, am studiat Pedagogia Artelor la licență, în cadrul Faculății de Arte Plastice de la UNArte și pentru că mi-am dat seama că nu mă simt pegătită să predau altora, am ales să fac masterul la Comunicații Vizuale la Facultatea de Arte Decorative și Design, tot la UNArte.
Consider că îți trebuie o bază teoretică solidă în orice domeniu ți-ai alege să activezi (asta desigur, dacă îți dorești și performanță). Cred și că facultatea n-o să-ți ofere 100% din baza asta și că este de datoria fiecăruia să-și acopere golurile și să completeze în mod constant cu informații noi și relevante. Eu am învățat până acum din sfintele tutoriale de pe YouTube, din research bazat pe ce au făcut alții, din ce vad când ies din casă, și din facultate, și de prin cărți, dar în special din greșeli.
O carte care m-a ajutat super mult când mă strofocam să-mi fac disertația a fost Pictograms Icons & Signs scrisă de către Rayan Abdullah și Roger Hübner. Mi-a plăcut foarte tare partea de branding la master, iar cartea asta a fost mană cerească.
Înscrierea la Școala ADC
La ADC m-am hotărât să mă înscriu după ce am iesit la o întâlnire cu un tip de pe Bumble. Îi spusesem că nu prea stiu de unde să apuc cum funcționează lucrurile în publicitate și cum el terminase ADC-ul cu câțiva ani în urmă, mi l-a recomandat.
Experiența a fost cum m-am așteptat inițial să fie, anume super folositoare. M-am înscris la școală cu scopul de a-mi forma o imagine mai clară asupra industriei și a procesului unui creativ. Punct ochit, punct lovit.
Lecții creative
Printre cele mai importante lecții creative care mi-au rămas întipărite în memorie se află lozinca următoare: “Creatives: our ideas are our babies. We raise them, feed them, try to make them live, watch them die”. Partea mea preferată din ADC a fost ședințele de tutorat din partea de Deep Dive și aici fac un shoutout către tutorele meu, Dan Stănescu, care a stat cu orele și cu multă răbdare să ne învețe cum să gândim soluții și cum să le ducem mai departe. În plus, am descoperit că îmi place pe bune meseria asta.
Experiența de început în industrie
Experiența mea de până acum în publicitate este aproape non-existentă și se rezumă la a lucra ca graphic designer 3 luni într-o agenție mică. Greșeli am facut cu duiumul, dar cu acele ocazii am învățat că orice problemă are o soluție, iar soluția câteodată este să-ți dai demisia.
Ce-mi place cel mai mult la creația publicitară este lucrul în echipă și felul în care niște minți creative își pun împreună rotițele la treabă. Cât despre ce-mi place cel mai puțin, încă nu cred că am acumulat destulă experiență în agenții ca să mă pot pronunța.
Inspirația
Sursele mele de inspirație sunt în mare parte lucrurile mărunte pe care le observ când mă plimb prin oraș și trairile personale.
Generația ta
Cred că cel mai bun cuvânt care ar putea caracteriza generația mea (aka milenialii) este resourceful. Cât despre diferențele dintre seniori și juniori, dați-mi 6 luni în publicitate și am să pot să-mi formez o opinie.
Creativitatea. Definiție personală
Creativitatea e un soi de mușchi al minții pe care-l antrenezi prin curiozitate și observare.
Industria peste 20 de ani
Greu de prezis cum va arăta industria în 20 de ani, dar voi fi acolo să văd.