E greu să îmbini creativitatea cu deadline-ul și asta e provocarea la care lucrează încă Markus Păsculescu, Art Director Best Advertising & absolvent de top al Școlii ADC, promoția 2023. Școala ADC, care a trecut printr-o transformare de amploare în 2022, cu 14 săptămâni de cursuri & 26 de profesori, și-a anunțat recent absolvenții, iar noi povestim cu o parte dintre ei despre experiența lor aici.
”Am avut parte de lectii creative la fiecare curs în parte. Cred că experiențele și barierele pe care le-au întâmpinat profesorii noștri pe parcursul activității lor în industria publicității au fost adevăratele lecții”, spune Markus.
Markus a terminat Facultatea de Design din Arad și lucrează de doi ani în publicitate. Povestim cu el în rândurile de mai jos despre primele proiecte la care a lucrat, începutul în industrie și care au fost cele mai importante lecții creative de până acum.
Momente importante în formarea ta
Pot spune că povestea a început cu adevărat pentru mine abia în anul 2016, când am fost admis la Facultatea de Design din cadrul Universității “Aurel Vlaicu” din Arad, pentru că în 2015, după ce am luat Bac-ul, am început o altă facultate, cu specializare în Română-Engleză, care nu era ce îmi doream. După ce am terminat facultatea, m-am mutat în București și eram gata să încep o frumoasă carieră ca Designer de Interior, but... 6 luni mai târziu, a venit pandemia și a devenit din ce în ce mai greu să materializez asta.
Într-o agenție am ajuns prima dată în toamna lui 2021, agenție în care am și rămas, așa că, la final de 2022, m-am înscris la Școala ADC. Am terminat-o de curând și s-a dovedit a fi exact ceea ce aveam nevoie.
Prima întâlnire cu industria creativă
Cred foarte tare că pentru mine creativitatea a fost mereu o modalitate de exprimare. O bună perioadă a copilăriei mele am petrecut-o în zona de arts & crafts (desenam, pictam, confecționam obiecte decorative pentru casă).
Tot din nevoia de exprimare, dar și pentru a avea un loc în care să-mi consum energia, mama m-a înscris într-un club al copiilor din orașul natal, loc în care am participat la mai multe concursuri cu creațiile mele. Însă, nu am văzut treaba asta ca pe un job până să intru la facultate. Cred că ăsta a fost momentul în care o mare parte din nesiguranța pe care o aveam s-a risipit și am început să văd direcția în care trebuie să merg.
Baza teoretică
În liceu am urmat un profil economic, tehnician în activități de comerț. Nu am ajuns să lucrez în domeniul ăsta încât să vorbesc despre el, deci baza teoretică în sine nu a contat pentru mine în raport cu job-ul pe care îl am astăzi, însă mă ajută destul de mult în viața cotidiană.
Facultatea de Design mi-a oferit un bun starting point pentru ce fac astăzi. Încă răsfoiesc cursurile despre studiul culorilor sau bazele compoziției și încă citesc cărți despre istoria artei pe care le am de la profesorii din facultate.
Deci cât contează baza teoretică? Atât de mult cât ești dispus să o aplici în practică.
De unde ai învățat
Sincer? Viața cred mi-a dat cele mai bune lecții, dar, profesional vorbind, am învățat din experiența job-urilor trecute, chiar dacă nu au legătură cu industria creativă. Așa am descoperit că îmi place să observ lucruri și oameni, ca mai departe să găsesc insights pe care le pot folosi în proiecte. Referitor la domeniu, am învățat cam tot ce știu astăzi de la oamenii din agenție, oameni deschiși care au fost dornici să-mi răspundă la toate întrebările.
Cărțile care au ajutat
Adland. Istoria universală a publicităţii, Mark Tungate
Ogilvy on Advertising, David Ogilvy.
Înscrierea la Școala ADC
A venit ca o propunere din partea managerului meu din agenție. Mi-a trimis un link către site-ul ADC într-o seară de vineri, cu completarea că „discutăm luni mai multe la birou”. Am citit descrierea cursului și devenea din ce în ce mai interesant, așa că, în subconștient, luasem deja decizia că vreau să mă înscriu.
Experiența Școlii ADC
Pentru mine Școala ADC intră lejer în “Top 3 cele mai mișto experiențe pe care le-am trăit”. M-am bucurat să găsesc acolo zeci de oameni dedicați acestui proiect. A fost o experiență plină de emoții, de implicare și a necesitat un efort care, în final, a meritat.
Și pentru că tot am ocazia, vreau să le mulțumesc încă o dată tuturor celor care s-au implicat trup și suflet în acest proiect al publicității românești. Keep up the good work!
Cele mai importante lecții creative
Cred că cea mai importantă lecție am primit-o de la tutorele din ultima parte a Școlii ADC, Dan Stănescu (Glitch Studio), respectiv de a-mi duce ideile mai departe. În felul acesta, am ajuns la idei mai complexe, mai creative și mai pline de substanță.
Am avut parte de lectii creative la fiecare curs în parte. Cred că experiențele și barierele pe care le-au întâmpinat profesorii noștri pe parcursul activității lor în industria publicității au fost adevăratele lecții.
Ce ți-a plăcut cel mai mult
Faptul că am avut ocazia să cunosc și să învăț de la cei mai buni oameni de creație și strategie din industrie.
Începutul în industrie
Au trecut aprope doi ani de la prima zi în agenție și îmi aduc aminte cât de nesigur eram pe mine. Lucram relativ încet și îmi era teama să merg să cer feedback sau să arăt ce idei am. Cred că am avut onoarea să lucrez lângă oameni deschiși, care mi-au oferit timp să arăt de ce sunt capabil.
Primul job
Am început în agenție ca Graphic Designer și cred că dorința mea de mă implica cât mai mult în brief-uri și de a avea responsabilități mai mari au dus la începutul carierei mele de Art Director. Am început să-mi asum task-uri mai mari și să vin cu idei conceptuale, să iau parte la diferite întâlniri și așa au venit și oportunități din partea agenției (chiar Școala ADC unde am studiat Art Direction).
Introducerea în workflow-ul agenției
După cum am mai spus, am avut onoarea să ajung într-o agenție cu oameni deschiși. La început am încercat să ma adaptez eu după workflow-ul lor, nu invers. Unii au plecat, alții noi au venit. În momentul de față cred că am ajuns să avem un workflow bine optimizat, but… mereu e loc de mai bine.
Primul proiect
O campanie a Inspectoratului General al Poliției Române despre educație rutieră.
Primele greșeli
Probabil o umbra pusă aiurea printr-un vizual : )) Nu mai știu exact care au fost, dar sigur s-a rezolvat. Ce am învățat a fost să nu iau lucrurile personal și să întreb când ceva nu e clar. Nu caut să fiu cel mai bun Art Director din lume, ci să fiu cel mai bun Art Director care pot fi.
Ce-ți place cel mai mult în publicitate până acum
Diversitatea proiectelor. Descoperi lucruri noi din fiecare și nu poți spune că pleci acasă fără să fi învâțat ceva nou. E frumos când lansezi o campanie pe TV, radio sau online și simți că o parte din munca ta e acolo.
Dar cel mai puțin
Creativitatea și deadline-ul nu se pupă!
Inspirație
Caut să mă inspir din oameni și tot ce are viața.
Generația ta
Am norocul să fac parte din generația asta care are niste valori bine definite, cu drive interesant de a reuși ce ne propunem. Ne dedicăm și suntem curioși să experimentăm lucruri noi.
Diferența apare atunci când noi cei tineri devenim prea entuziasmați de o idee și tindem să pierdem din vedere obiectivul real. Atunci apar seniorii care, prin prisma experienței lor, ne trag înapoi cu picioarele pe pământ și ne duc în direcția bună.
Creativitatea. Definiție personală
Creativitatea înseamnă să vezi ce vede toată lumea și să gândești ceva ce nu a gândit nimeni.
Industria peste 20 de ani
Nu, AI-ul nu o să ne fure job-urile, calmați-vă! E prea multă nevoie de emoție în industria asta!