Mai putine sloganuri. Copiii persuadati din fasa. Multa, multa, multa promovare pe Internet. Acestea sint citeva dintre trendurile creative pentru lunile urmatoare.
Sapte tendinte in marketingul viral, zece directii in publicitatea traditionala sau cinci schimbari in comportamentul viitor al consumatorilor. Prognozele de advertising s-au lansat din toate partile: voci din interiorul industriei, observatori din afara ei, publicatii de specialitate. In ciuda numerelor diferite de pe lista prezicatorilor, citeva subiecte apar cu perseverenta in fiecare dintre ele. "Cotidianul" le-a identificat si le-a confruntat cu realitatea romaneasca.
Stirile, sub asediu
Publicitatea "ascunsa" va fi expresia de ordine in agendele publicitarilor, crede specialistul in marketing Will Swayne. Product placementul, sponsorizarea si reclamele "care nu sint reclame" vor fi exploatate din ce in ce mai intens. Publicitatea delimitata in calupuri incepe sa fie usor de ocolit de consumatorii isteti si, prin urmare, creativii ies din spatiul alocat lor si categorizat ca atare. Ei incearca sa se strecoare direct in produsele artistice: seriale, filme, videoclipuri, reality show-uri sau chiar stiri si reportaje. PR-ul va avea mult de lucru in acest sens, mai spune Swayne. Cea mai mare victorie pentru specialistii in Relatii Publice va fi sa se infiltreze la stirile de la 7 seara.
Creativitate in magazine
Cristian Manafu vede alternativa la publicitatea traditionala prin "batalia pe raft, care se ascute". "Marii producatori de bunuri de larg consum vor insista pe trade marketing - mai ales ca acum retailul modern a prins viteza - si vor cauta agentii care sa le livreze servicii de acest gen si creativitate in magazine", completeaza specialistul roman.
Reclamele apar invers
"Consumatorii au primit un loc la masa brandului", arata si jurnalistii de la "New York Times". O lista in continua crestere de mari companii, printre care Converse, Chevrolet si Dove, si-au lasat o parte din reclame direct pe mina cumparatorilor. Publicitarii vor renunta la imperativele "comanda si control" pentru o interactivitate mult mai intensa cu publicul-tinta, atit timp cit acesta a preluat puterea, completeaza specialistii de la Association of National Advertisers, citati de IQads.
Binele tuturor
"Brand marketerii si legiuitorii guvernamentali vor sta la aceeasi masa si isi vor alinia obiectivele la trebuintele publice", prevad cei de la ANA. Studiile arata cresterea constiintei pe cap de cumparator si deci a interesului de a sti de unde vin produsele si cum au fost ele realizate. In consecinta, "fiecare brand va incerca sa aiba o constiinta sociala si va fi evaluat pentru aceasta", scrie si "New York Times". Mai mult, corporatiile au nevoie de o fata, spune Rohit Bhargava, specialist in marketing, adaugind ca abstractul de care s-au inconjurat companiile atit timp va fi destituit de blogurile presedintilor si ale directorilor acestora, care vor reusi astfel sa le dea o amprenta umana.
Cuvintele sint pe duca
Trendurile lui 2007 au fost dezbatute si la prima editie AdBreak de anul acesta, iar publicitarii romani au consimtit ca reclamele se vor baza mai mult pe imagini universale decit pe sloganuri. "Nu conteaza de unde construiesti un spot, din Bucuresti, Londra sau din Berlin, pentru ca accentul se pune in prezent pe partea artistica, si nu pe sloganuri, pe idei, iar ideea poate veni de oriunde", a declarat atunci Chief Creative Officer la agentia Scala JWT, Mark Walton.
Agentiile isi schimba fata
Cristian Manafu crede ca agentia va capata rolul de consilier, in afara campaniilor de publicitate: "Cind schimbarile in multe piete se intimpla la nivelul unor luni, si nu dupa ani buni, companiile au nevoie de consultanta non-stop. «Noua agentie» de publicitate sau «Agentia 2.0» va oferi idei la 360 de grade, si nu doar campanii de advertising. La noi, un prim pas a fost facut de Leo Burnett prin lansarea «shopului de idei» 23".
Copiii nu au scapare
Juniorii vor fi tinta preferata a publicitarilor autohtoni, care vor ataca pe toate canalele media. Televiziunile pentru juniori prevad o crestere de 15% a bugetului din publicitate, iar radioul, reprezentat in Romania doar prin Itsy Bitsy, asteapta un salt de 50%, potrivit agentiei de stiri NewsIn. Cartile si revistele pentru minorii autohtoni se bazeaza si ele pe investitii publicitare cu 30% mai mari. "In 2007, piata de publicitate pentru copii se va situa la 1,5 milioane euro, ceea ce reprezinta o crestere de aproximativ 15% fata de 2006", explica Liviana Ionescu, TV Sales Director la ARBOmedia, regie de vinzari care are in portofoliu canalul de desene animate Jetix. Un alt semn care dovedeste invazia copiilor in planurile creativilor este si intentia televiziunii Cartoon Network de a oferi spatiu de reclama pentru advertiserii locali.
Advertisingul online creste ca Fat-Frumos
Cristian Manafu numeste trendul "Agentiile descopera Internetul": "De luni avem trei mari agentii care pariaza pe marketingul interactiv prin diviziile lor specializate - McCann (MRM Partners), Ogilvy (OgilvyOne) si Leo Burnett (iLeo)". Decizia celor trei mari de pe piata romaneasca este explicata si de faptul ca publicitatea virtuala se va dubla anul acesta, fiind estimata la zece milioane de euro in 2007, potrivit directorului de vinzari al companiei Arbomedia, Catalin Rotaru. Manafu adauga exploatarea blogosferei: "Deja Pepsi este prezent pe un blog personal (feeder.ro), iar 7UP a ales un blog mai mare (metropotam.ro). Apoi campaniile virale vor deveni probabil o moda in 2007. Anul trecut am remarcat doua initiative interesante - FacCeVreau.ro si ClickNet. Oricum, diviziile de interactive din agentii vor impinge de la spate marketingul online".