[#SeFaceLaStup] Mircea Banu: Totul a început din latura mea foarte curioasă și artistică și nu din cea clasică de antreprenor, în care studiezi piața și vii cu produsul perfect pentru nișa aleasă

[#SeFaceLaStup] Mircea Banu: Totul a început din latura mea foarte curioasă și artistică și nu din cea clasică de antreprenor, în care studiezi piața și vii cu produsul perfect pentru nișa aleasă

După aproape 10 ani de freelancing în care a lucrat în domenii de toate felurile, IT, construcții & dezvoltare imobiliară, poker profesionist, accesare fonduri europene, web design & branding, design interior și virtualizare 3D, editare video și fotografie, Mircea Banu și-a dat seama că e timpul pentru propria afacere. A pus bazele MB Film în 2013, un studio creativ de producție video, și-a înfrânat temerile și a pornit în antreprenoriat.

De altfel, Mircea a văzut încă din copilărie cât de important este să pui suflet într-o afacere și să o faci să meargă, cum trebuie să te reinventezi atunci când lucrurile nu merg conform planului și să te adaptezi la realitățile din piață. 

”Evident, cea mai mare temere la orice început este că n-ai cashflow, că o să rămâi fără bani, că nu mai găsești clienți, că totul se poate termina luna următoare. Însă mi-am dat seama că e o stare pe care o voi simți, probabil toată viața. Totodată, cred că această stare este una productivă, care te ține în priză constant si te obligă la evoluție”, spune Mircea. 

Despre provocările de început, dezvoltarea business-ului și învățăturile de până acum în acest mediu, povestim în continuare cu Mircea Banu, Owner MB Film, în cadrul seriei editoriale #SeFaceLaStup, susținută de BT. O serie de interviuri cu tineri ambițioși și determinați care au lăsat în urmă îndoielile și fricile de a porni propria afacere și au câștigat încrederea de a face acest prim pas la STUP. Au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze debutul în antreprenoriat. Și chiar mai mult decât atât.

 

Momente definitorii

Poate camera obscură improvizată de tataie în baie, unde își developa pozele făcute cu un FED 2, sau poate călătoriile prin țară cu părinții mei și grija cu care alegeau fiecare cadru printr-un SMENA, astfel încât să le ajungă rolele de film pentru cele 2-3 săptămâni de concediu... Cu siguranță acestea m-au făcut să descopăr magia și răbdarea unei imagini bine gândite.

Poate norocul de a crește într-o casă interbelică impresionantă, clădită timp de 16 ani de către străbunicii mei, prin 1930 - cu siguranță așa s-a format pasiunea mea pentru arhitectură și design intrerior, dar și poveștile de groază pe care mi le imaginam când în fiecare noapte parchetul scârțâia fără motiv.

Poate curiozitatea aparte, încă de când eram mic și lipsa prea multor jucării, mă făceau să asist fascinat la poveștile din sânul familiei la nelipsita cină de la ora 8 sau când primeam vizitele dragi ale unor prieteni de familie din cele mai diverse domenii: istorici, arhitecți, restauratori, geologi, avocați, scriitori, jurnaliști, polițiști criminaliști. Cu siguranță povestile “milițienești”, descrise de tata și sau colegii lui, pline de umor și uimire, dar și care îmi făceau pielea de găină, ajută la creearea unor elemente aparte în scenariile narative pe care le dezvolt in prezent.

Poate că muzica clasică de pe viniluri ce se auzea din biblioteca de peste 3000 de cărți,  dansul cu mama sau discuțiile profunde și emoționante cu ea... Cu siguranță era o oază de liniște, încurajare în dezvoltare emoțională și bucurie artistică.

Însă, absolut toate au creat o fundație sănătoasă, bogată cultural și emoțional și cu o direcție de viitor cu standarde înalte.

 

Începutul

Îmi amintesc că totul a început încă din 2010-2011 și eu eram hook-uit. Extraordinar de curios de fel, mă uitam încontinuu pe CreativeLive, o platformă de training care cuprindea mai multe zone, de la fotografie, la editare foto-video, teoria culorilor, limbajul trupului, psihologie etc. Îmi programam timpul în așa fel încât să prind instructorii Live, atunci când era gratuit cursul, pentru că pe urmă, puteai să revezi doar dacă plăteai. Aveam agende si foi pline de notițe. Toate s-au fixat cumva în mintea mea, astfel încât atunci când am pus prima dată mâna pe o cameră foto care și filma, parcă știam dintotdeauna ce trebuie să fac cu ea. Totul îmi era ușor și nu înțelegeam de ce alții au o problemă atunci când filmează. Deși la vremea respectivă nu prea realizam ce se întâmplă, uitându-mă acum retrospectiv, acela a fost momentul în care mi-am descoperit talentul. Imaginile în mișcare.

 

Etape importante

Cred că totul a început încă din copilărie. Îmi amintesc că eram în clasa a 6-a și mă jucam cu un vecin al cărui tată era patron de bar. Mi se părea o lume fascinantă și provocatoare prin intermediul căreia îți făceai o mulțime de prieteni. După o perioadă de timp, barul s-a transformat în internet cafe, iar de prin clasa a 7-a am început să lucrez acolo ca administrator IT, aveam grijă de toate calculatoarele. Am ajutat la creșterea afacerii, am văzut evoluția ei, dar și declinul în momentul în care internet cafe-urile și-au pierdut trendul. 

În același timp, mama a fost prima persoană care m-a dus în direcția asta, indirect, prin faptul că în 1992 ne-a cumpărat mie și fratelui meu un calculator AMD 386. Wow. Aveam 8 ani și m-a fermecat instant. Încercam să “fur” tot de la fratele meu, mai mare cu 8 ani, care era la o clasă intensivă de informatică. Bineînțeles, îl stresam cumplit. :))

Însă etapa cea mai importantă a fost în 2011 atunci când am început colaborarea cu arh. Eduard Baicu pe zona de design interior și virtualizare 3D în 3Ds Max. Mi-a fost un mentor extraordinar atât pe partea de dezvoltare creativă, cât și pe partea de antreprenoriat. Era de vârstă cu mine și avea deja o afacere impresionantă, iar acum este unul dintre cele mai sonore nume în domeniu, alături de studioul lui, Phenomena Laboratory. A fost un moment care mi-a dat încredere si în care mi-am dat seama că de fapt totul depinde de cât de repede pot să scap de limitele mele, fie ele impuse de societate, de frici și de șabloanele unei gândiri de angajat. A durat destul de mult acest proces, iar momentul definitoriu a fost în 2014 atunci când, ajutat și de colegii de la Phenomena, am câștigat într-un concurs de scurtmetraje realizate în 48 ore 5 premii, printre care și premiul pentru cel mai bun film. Atunci mi-am dat seama că ăsta e drumul pe care vreau să merg, un drum plin de provocări și de care este imposibil să te plictisești.

 

Povestea studioului MB Film

După aproape 10 ani de freelancing în care am lucrat în domenii precum mentenanță IT, construcții & dezvoltare imobiliară, poker profesionist, accesare fonduri europene, web design & branding, design interior și virtualizare 3D, editare video și fotografie, mi-am dat seama că am niște aptitudini native în zona de imagini în mișcare.

Am primit niște confirmări și aprecieri din partea industriei, iar lucrul ăsta m-a făcut să mă gândesc mult mai serios la acest domeniu. Am pus bazele studioului MBFilm în 2013, când m-am și mutat în București și alături de arh. Eduard Baicu și prietenii de la biroul de arhitectură Phenomena Laboratory, am început serios partea producție video.

 

Ideea

Ideea Studioului a venit în timp. Inițial în 2013, înainte să “fug” în București, am avut un studio foto în Ploiești, pe care însă nu l-am mai adus și în București pentru că mi-am dat seama că vreau o provocare mai mare decât fotografia. Am intrat în domeniul video prin colaborarea cu Schneider Electric pentru comunicarea lor internă și externă, iar de atunci mă concentrez doar pe asta.

Am început totul din pasiune. Inițial totul a început din latura mea foarte curioasă și artistică și nu din cea clasică de antreprenor, în care studiezi piața și vii cu produsul perfect pentru nișa aleasă. Era o perioadă în care tot ce făceam era să analizez filme cadru cu cadru, să învăț partea de cinematografie, efecte speciale. Eram captivat total. 

 

Decizia de a porni o afacere

Stiam din liceu că nu vreau să mă angajez. Auzeam cum se plânge toată lumea de cât de rău e să muncești la patron. Totuși, trebuia să mă conving, așa că în facultate am lucrat în domeniul dezvoltării imobiliare unde alergam dupa avize de construcție.

Mi-a plăcut, însă simțeam că pot mai mult. Pe urmă am lucrat pentru fabrica unui prieten la accesarea de fonduri europene. Aici mi-am dat seama cât de obositor este să stai și să nu ai foarte multe de făcut. Am simțit că pot mai mult si mi-am dat demisia după 6 luni. Mi-am zis că n-o să mă mai angajez niciodată.

Am luat contact cu zona de antreprenoriat încă din copilărie. Practic am vazut cât de important este să pui suflet într-o afacere, cât de greu e să faci un business să meargă de la sine, să-l promovezi, să faci evenimente și petreceri pentru a atrage clienți, cum să încerci să te reinventezi atunci când lucrurile scârțâie și cum să treci mai departe, cu capul sus, când eșuează. Treaba asta m-a făcut să înțeleg că antreprenoriatul, inevitabil, va fi parte din viața mea, pentru că îmi plăceau provocările de genul ăsta.

 

Startul în antreprenoriat

Aș putea spune că încă lucrez la asta. Dacă ar fi să mă compar cu alți antreprenori, eu încă sunt la început, pentru că firea mea artistico-creativă se luptă cu detașarea pe care trebuie să o ai ca antreprenor și să te axezi mai mult pe dezvoltare, ”să nu mai lucrez în business, ci la business”. Posibil să rămână așa toată viața, pentru că îmi place, însă nu m-ar deranja să am un COO.

Filosofia MB Film este să aducă calitate în primul rând. Din acest motiv lucrez foarte mult cu companii din străinătate, pentru că în România puțini își dau seama ce înseamnă calitate în domeniul ăsta și vor să aloce bugetele prin care sa creeze o campanie care să aducă rezultate si care chiar reușesc să miște acul.  

 

Temeri & așteptări

Evident, cea mai mare temere la orice început este că n-ai cashflow, că o să rămâi fără bani, că nu mai găsești clienți, că totul se poate termina luna următoare. Însă mi-am dat seama că e o stare pe care o voi simți, probabil toată viața. Totodată, cred că această stare este una productivă, care te ține în priză constant și te obligă la evolutie. Odată ce ești împăcat cu ideea asta, totul e din ce în ce mai ușor și plăcut. Am avut câteva momente foarte dificile în care, parcă Universul a venit și m-a ajutat în ultimul moment, ca și cum cineva de sus veghează și te ridică din când în când în momentele critice.

Așteptările, bineînțeles erau și sunt foarte mari. Am un plan de dezvoltare pentru următorii 3-4 ani pe zona de marketing. În paralel dezvolt câteva scenarii alături de câțiva scenariști foarte talentați și sper, cât mai curând să începem producția lor.

 

Drumul de la idee la concretizare

Studioul s-a dezvoltat treptat și a prins forma actuala în decursul anilor. Inițial a fost gândit ca un fel de hub pentru cei din industrie, un fel de agenție de talente, asemănător RSA Films (Ridley Scott Creative Group). Încă n-am renunțat la idee. Mi-am dat însă seama că în momentul asta trebuie să mă axez pe punctele forte care funcționează deja și să solidific segmentele care aduc cashflow.

Una din provocările pe care le-am întâmpinat a fost faptul că am ales să merg pe o cale ocolitoare, neexplorată și fără o hartă anume, iar decizia de a nu învăța la UNATC, mi-a îngreunat puțin începutul, pentru că unul din lucrurile esențiale atunci când mergi la o facultate de profil sau o agenție mare este că îți creezi relațiile necesare în industrie. Așadar a trebuit să îmi clădesc relații prin participarea la evenimente de networking, cursuri cu Dragoș Bucur, Dorian Boguță, Alexandru Papadopol, Bogdan Marhodin și masterclass-uri în regie și actorie cu Cristi Puiu, Florin Șerban și nu numai. În 2015 am organziat și un festival de film, împreună Alex Iureș (teatrul Act, Mihai Nițu și Ruxandra Lupu (W Advisors), festival care a avut un impact mult mai mare decât mă așteptam.

 

Cum ai aflat de STUP

STUP a intrat în viața mea pe neașteptate. Știam că am nevoie de ajutor ca să pot să mă dezvolt, însă nu știam exact cui să-i cer ajutorul. Deși îmi trecuseră prin fața ochilor de multe ori campaniile online ale STUP, de data asta ceva s-a întâmplat și am decis să completez formularul de contact cu ei. În întâmpinarea mea a venit o persoană minunată, pe numele ei, Oana Constantin, cu care m-am înțeles extraordinar, cu care am avut o discuție foarte productivă și care simt că-mi este un fel de înger păzitor. :)

Știam că singur nu pot să cresc și că am nevoie de un partener pentru dezvoltarea business-ului. Recunosc că nu mă așteptam la prea multe, doar că … ce să vezi … există și oameni extraordinari care chiar vor să te ajute să te dezvolți, iar cei de la STUP sunt exact ce îmi doream.

 

La ce servicii ai apelat

Până acum, serviciile au fost în principal de consultanță, sfaturi de dezvoltare și punerea în contact cu oameni care mă pot ajuta în evoluția mea și a companiei.

Am avut plăcerea să discut cu dna. Bianca Leca de la eJobs, cu care m-am sfătuit în vederea găsirii celei mai bune soluții pentru a angaja și/sau colabora cu noi oameni, axat specific pentru etapa în care sunt în momentul ăsta. Și bineînțeles cu dl. Marius Cristea de la IQads, cu care m-am conectat imediat, care m-a cucerit prin inteligența și vastele domenii pe care le stăpânește și de care este foarte pasionat. Am un fel de “brain envy” pentru el. :). Mi-a dat sfaturi practice de dezvoltare, m-a făcut să îmi dau seama care sunt direcțiile pe care trebuie să le evit și pe care să plusez, și uite cum o întâlnire de 1 oră s-a transformat, pe neașteptate, într-una de aproape 4 ore.  

Încă mă bucur de experiența STUP și sper să o fac în continuare. Am simțit încă de la primul contact cu locația STUP că este exact ce îmi trebuie si abia aștept să merg la unele evenimente pe care ei le organizează.

Am descoperit oameni care vor să te ajute să reușești, așa cum îți este ție mai bine, fără să încerce să impună o anumită direcție. Și încă mai am multe de descoperit. Simt că nu sunt nici măcar la 2% din ce oferă STUP.

 

Cum s-a schimbat perspectiva ta asupra antreprenoriatului

În primul rând, am simțit că am un ajutor autentic. Ceva care pentru mine a fost străin până acum în zona de antreprenoriat. Simt că pot si mai mult și cu mai puține emoții, pentru că acum știu unde să cer ajutorul.

Probabil, cea mai importantă lecție, este faptul că am realizat că singurul lucru constant este schimbarea și că statul în zona de confort este inamicul evoluției și prietenul eșecului. Iar răbdarea și perseverența sunt factori care de cele mai multe ori fac diferența între succes și eșec.

 

Planuri de dezvoltare

MB Film este un mix între o firmă de producție și un studio creativ. Facem totul in-house, alături de colaboratorii noștri. Planul este să dezvoltăm din ce în ce mai mult partea de Video Marketing/Advertising și în paralel să dezvoltăm proiecte de film de lungmetraj și seriale, educație. 

O zonă interesantă pe partea de marketing pe care încercăm să o dezvoltăm acum este cea de promovare a afacerilor mici și medii prin mini-documentare, prin care să încercăm să aducem o latură mai personală și mai autentică, și care să creeze o legătură mult mai naturală între client și business-ul respectiv. Chiar luna asta am demarat un proiect cu dr. Florin Constantinescu, unul dintre cei mai buni doctori chirurgi stomatologi din România, care vine acum cu o tehnologie revoluționară. De abia aștept.

 

Mediul antreprenorial din România

Aș spune că sunt oarecum un outsider. Nu încerc să copiez un business. Am încercat să îmi fac business-ul așa cum îmi face mie bine și încerc să evit sabloanele si paradigmele din această zonă și să merg pe intuiție. Simțeam că undeva sistemul te îndoctrinează într-o direcție de “artă” cu care eu nu rezonam deloc si am încercat dezvoltarea pe zona de marketing într-un mod ne-tradițional si nu printr-o printr-o agenție full service.

 

Sfaturi pentru antreprenorii aflați la început

Să nu riște aiurea și să înceapă business-ul în paralel cu jobul. În plus trebuie să aibă multă răbdare. Însă cred că cele mai importante evoluții în zona de antreprenoriat, au pornit nu de la cărțile de business, ci din zona de dezvoltare personală, de relații interpersonale, de disciplină și mai ales de fitness. Rutina de fitness/mers la sala pentru mine este esențială în crearea rezilienței la efort și stres și te ajută să te concentrezi mai mult pe procesul îndelungat și să nu te mai afecteze așa mult fluctuațiile. Important e să te prezinți la datorie și să mergi înainte.

 

Un nume pentru perioada de început în antreprenoriat

Poate capitolul ăsta ar suna plictisitor pentru unii “disciplină, evitarea distracțiilor și a oamenior nocivi și să fiu în pat cât mai devreme”, însă, cu siguranță, perioada de început se numește “Rătăcit în curiozitate”. A fost perioada aia nebuloasă în care nu știam ce să fac, care m-a forțat să evoluez, să mă descopăr și redescopăr, care m-a format în persoana care sunt astăzi și care m-a ajutat să-mi dau seama care este Steaua Nordului pentru mine. Încă îmi amintesc cu groază, și în același timp cu drag, nenumăratele momente de la 20 ani, când aprofundam un domeniu complet nou luni/ani de zile și pe urmă, cu frustrare, îmi ziceam: “Pot mai mult.” Și o luam de la capăt.

Dacă ai o afacere sau idee de business la început, nu mai ezita, vino la STUP! Te așteaptă o super comunitate de specialiști dedicată ție și afacerii tale care să te ajute să o transformi în realitate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related