Poți învăța din orice. Aceasta e deviza Elenei Niță, absolventa Școlii ADC, promoția 2023. De la oamenii pe care îi întâlnești, prieteni sau străini, specialiști în domeniile lor sau nu, clienți sau profesori, din întâmplările pe care te lași să le trăiești, din viață, din școli, din cărți. Important e să fii deschis să găsești inspirația și să nu cazi în plasa rețetelor de-a gata. Elena are 31 de ani, locuiește în Cluj-Napoca, a terminat Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, specializarea Publicitate, din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, și, anul trecut, s-a înscris la Școala ADC.
Școala ADC, organizată de Art Directors Club România, a trecut printr-o transformare de amploare în 2022. Noua formulă a inclus o structură nouă de curs, bazată pe două module, 14 săptămâni de cursuri, 26 de profesori - un număr record în istoria Școlii ADC, patru tutori și un juriu final de seniori din publicitate și marketing, care a evaluat portofoliile studenților în cadrul unui examen oral.
La încheierea ei, povestim cu o parte din absolvenții Școlii ADC despre lecțiile creative, descoperirile și surprizele întâlnite aici.
”Multe dintre momentele școlii ADC sunt pentru mine piese de puzzle pe care le folosesc și le voi folosi la momentul potrivit de acum încolo pentru întregirea unei imagini de ansamblu cât mai apropiate de ideea de creativitate”, spune Elena.
Cum a fost experiența Școlii ADC, cât contează teoria în acest domeniu și care au fost etapele parcursului ei în industria creativă, povestește Elena Niță în rândurile de mai jos:
Momentele importante în formarea ta
Sunt Elena, am 31 de ani, m-am născut în Galați, locuiesc în Cluj-Napoca de 9… cred că se fac 10 ani anul ăsta. M-am hotărât că vreau să fiu copywriter și lucrez constant la asta de ani de zile acceptând de ceva vreme că nu e ceva ce se va termina vreodată - nici dorința de a fi copywriter, nici necesitatea eforturilor și învățării. Momentele și etapele care m-au adus aici sunt cele în care am decis că vreau să fac asta, cele în care am căutat ce presupune să fac asta și cele în care m-am apucat să fac lucruri concrete în direcția copywritingului.
Prima întâlnire cu industria creativă
Nu știu dacă se încadrează neapărat, dar am auzit prima dată de branding, copywriting, design și alte asemenea undeva prin 2015 când eram manager de restaurant. Am prins întreg procesul de rebranding al unui restaurant din Cluj-Napoca și mi-au atras atenția oamenii care participau la el, puterea pe care o aveau asupra șefului, dar și asupra noastră angajații care nu înțelegeam mare lucru din brand și branding. Oamenii din echipa de rebranding au fost destul de răbdători cu noi și a fost o plăcere fiecare interacțiune cu ei.
Uneori aceștia îmi spuneau că m-aș descurca dacă aș fi copywriter pentru că mai auzeau cum ieșeam din tot felul de situații cu șeful, colegii sau furnizorii. Cred că acela a fost momentul când s-a sădit așa o sămânță de ”aș putea fi copywriter”, dar nu i-am acordat multă importanță pentru că pe moment prioritatea mea era bunul mers al celor infinit de multe lucruri pe care le necesită deschiderea și menținerea unui restaurant.
Baza teoretică
În afară de Școala ADC am făcut Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, specializarea Publicitate din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, tocmai pentru baza teoretică. Am decis că vreau să fiu copywriter în 2019, iar primul lucru pe care l-am făcut a fost să mă înscriu la facultatea pe care am și terminat-o în 2022.
Pentru mine o bază teoretică a contat și contează mult. Mi se pare foarte bine să știi unde vrei să ajungi, dar să pornești la drum cu o bocceluță plină de lucrușoare, unelte și merinde pe care teoria ți le poate da. Baza teoretică pentru mine înseamnă inclusiv istorie - să vezi de unde a plecat un domeniu, cum a ajuns unde este acum, cine, ce, când a făcut și poate cel mai important de ce.
De unde ai învățat. Cărțile care au ajutat
Am învățat foarte multe de la oameni - profesori, oameni cu care am colaborat profesional inclusiv clienți, prieteni, familie sau pur și simplu oameni care s-au nimerit prin preajma mea de-a lungul anilor. Am învățat din participarea la tot felul de concursuri studențești, din situații și întâmplări în care fie m-am pus singură, fie m-am nimerit întâmplător. Cred că poți învăța din orice câte ceva, nu cred că învățatul în domeniul ăsta se face strict pe un scaun în fața mesei sau într-o anumită clădire între anumite ore deși ajută evident și asta ideal e să și ieși în lume, să cunoști oameni, să ai parte de tot felul de situații și întâmplări.
Despre cărți cred că orice carte ajută, te lasă cu ceva sau cel puțin încearcă atât timp cât îi permiți și tu. Apreciez eforturile din țara noastră de a avea cărți care să mai facă lumină - Pauza de publicitate a domnului Liviu David cred că e un foarte bun început dacă te interesează domeniul, Brief de Sorin Trâncă dacă vrei o variantă prescurtată la tot felul de întrebări pe care probabil ți le pui, Branding pe frontul de Est de Aneta Bogdan și altele.
Cred că e foarte important modul în care citești o carte din domeniu, să reușești să o plasezi în perioada potrivită, să înțelegi mecanismele din spatele celor citite, mecanisme care poate la momentul la care tu citești cartea nu mai funcționează. Cred că poți citi cărțile lui Ogilvy și învăța din ele, dar că nu e voie să pui negații în headline nu e unul dintre lucrurile de învățat. Mai cred că trebuie să fii foarte atent să nu cazi în plasa rețetelor date de-a gata de cărți pentru că unele mai conțin și astfel de lucruri.
Înscrierea la Școala ADC
Despre școala ADC am aflat datorită îndrumătorului meu din facultate, domnul Călin Crainic. Mi-am dorit mai mult și mai multe în direcțiile creativitate și copywriting, iar domnul Crainic mi-a prezentat școala ADC ca fiind răspunsul la această dorință a mea. Îi mulțumesc cu această ocazie pentru toate eforturile depuse și pentru fundația solidă pe care am putut construi portofoliul ADC. Nu cred că a fost o hotărâre sau nu mi-am pus problema de a hotărî ceva, a fost pur și simplu o direcție firească de urmat. Am foarte mare încredere sfaturile și sugestiile oamenilor care îmi câștigă încrederea prin felul lor de-a fi și munca lor în domeniu.
Experiența Școlii ADC
Grea și foarte grea. Nu a fost așa pentru că organizatorii sau profesorii ori oamenii implicați în ea au făcut-o așa, ci pentru că eu mi-am făcut-o așa și m-am înscris la școală cu gândul că așa va fi. A fost o experiență în care a trebuit să implic prieteni, dar și necunoscuți cărora le sunt recunoscătoare și care m-au ajutat cu locuitul în București, fie pentru câteva nopți pe săptămână (în primul modul), fie pe toată durata celui de-al doilea modul.
A fost o experiență care a însemnat peste 10-12 drumuri dus-întors cu trenul Cluj-Napoca – București, dintre care 2 de aproximativ 20 de ore în aceeași zi, o experiență foarte așezată în primul modul și plină de haos în cel de-al doilea. Am avut foarte multe momente rele și grele când a trebuit să fiu sinceră cu mine și să accept că nu mă descurc atât de bine pe cât credeam cu cerințele, dar pot să mă adun și să muncesc și mai mult și poate chiar să-mi iasă ceva bun sau măcar ceva de care să nu-mi fie rușine. Au fost momente și momente, normal că dintre ele și bune și foarte bune.
Cred că cel mai bun moment al meu la Școala ADC a fost momentul prezentării, m-am simțit foarte bine la prezentare, am reușit să mă concentrez și să zic mare parte din ce-mi propusesem să zic, iar juriul a plusat cu prezență de spirit și întrebări care au făcut tot momentul și mai bun. E una dintre amintirile dragi mie pe care aș retrăi-o oricând.
Cele mai importante lecții creative
Creativitatea cred că se hrănește cu tot felul de interacțiuni, oameni, situații, discuții, așa că pentru mine nu există cele mai importante sau mai puțin importante lecții creative învățate la școala ADC. Din nou, să înveți nu e ceva ce se întâmplă doar într-un anumit cadru, la anumite ore, cu anumite materiale și instrumente. Multe dintre momentele școlii ADC sunt pentru mine piese de puzzle pe care le folosesc și le voi folosi la momentul potrivit de acum încolo pentru întregirea unei imagini de ansamblu cât mai apropiate de ideea de creativitate.
Ce ți-a plăcut cel mai mult
Cel mai mult cred că mi-a plăcut deschiderea oamenilor din cadrul școlii, faptul că m-am simțit destul de confortabil încât să pun tot felul de întrebări, nu mereu cele mai inteligente, ca să nu zic adesea deloc și cum s-au străduit organizatorii să mulțumească pe toată lumea. A fost o bucurie să aflu că sunt în grupa coordonată de Șerban Alexandrescu pe durata celui de-al doilea modul și m-am bucurat și de îndrumarea Laurei Nedelschi pentru primele două întâlniri.
Am descoperit astfel doi oameni pe care îmi doream să-i cunosc și care deși au maniere total diferite de abordare sunt dedicați unui anumit nivel de livrare a rezolvării unui brief, nivel pe care nu pot decât să îmi doresc să îl ating și eu întotdeauna de acum încolo. Briefurile au fost cumva o surpriză. Mă așteptam la briefuri ale căror rezolvări să fie individualizate pe mediu și am primit în schimb briefuri în care s-a cerut exclusiv mix de offline&online ceea ce cumva îți dă o mare libertate, poți să faci de toate, dar pe mine asta m-a blocat din start pentru că nu am încă nivelul care să-mi permită să hotărăsc ce se potrivește, ce funcționează cel mai bine pe cerințe. Din fericire pentru asta există tutorii din cadrul școlii ADC.
Încercări, greșeli
Am o experiență de încercări. Am încercat colaborări, am încercat agenții locale din Cluj-Napoca, iar acum tot încerc, de data aceasta să administrez ca freelancer conturi de social media pentru patru clienți din diferite domenii, ocupându-mă de content, community management, dar și planificări care țin mai mult de zona de marketing, planificări de campanii și oferte promoționale.
Habar n-am care au fost primele sau ultimele greșeli. Poate o mare greșeală din necunoștință de cauză a fost să cred cu toată naivitatea că cine își deschide o agenție fie ea de publicitate sau marketing știe automat și ce face. Lucrurile nu stau întotdeauna așa. Nu sunt eu în măsură să zic ce-i face pe oameni să își pună titulatura de specialist în orice și să-și deschidă peste noapte o agenție, dar se practică și nu pot decât să încerc să mă țin departe de astfel de locuri pentru că nu sunt locuri în care să ai ce învăța decât poate exemple nenumărate de cum nu ar trebui să faci, iar eu simt că mi-am făcut stagiul de ”așa nu”.
Cred că încă greșesc și lucrez la a-mi identifica greșelile și a nu le mai face pe viitor. Când ești freelancer e destul de greu să îți vezi greșelile și cred că cel mai bine e să îți iei o perioadă de timp înainte de a face orice pe cont propriu și să înveți de la alții, care evident chiar se pricep, ce și cum. De asemenea, ajută să ai constant măcar o persoană în viața ta care să te țină cu picioarele pe pământ și să-ți atragă atenția când te-ai îndrăgostit prea tare de munca ta și de fapt nu e tocmai grozavă, ba chiar e mediocră. Persoana aceasta poate fi din domeniu sau nu, ideal e să fie un director de creație, iar dacă ești freelancer o poți găsi și într-un fost profesor, într-un colaborator sau chiar într-un membru de familie ori prieten cum e cazul meu.
Poate o greșeală frecventă e să nu iei în calcul feedback-ul care vine de la o persoană fără ”titulatură” în domeniu, când de fapt ar trebui să asculți orice de la oricine, măcar la începuturi și să verifici întotdeauna dacă nu există o umbră de adevăr în cele sugerate.
Industria creativă, cu bune și cu rele
Îmi plac oamenii din acest domeniu, curiozitatea lor, deschiderea lor, faptul că nu se pun pe piedestale și nu te tratează ca pe un muritor de rând indiferent câte premii sau campanii grozave au în palmares. Îmi mai plac cerințele, faptul că niciun brief nu seamănă cu altul, faptul că mereu ai de descoperit ceva, de învățat altceva, de rezolvat dacă nu altceva, cel puțin într-un alt mod.
Nu neapărat că-mi place cel mai puțin la domeniu, dar de multe ori se adoptă un limbaj abstract, multe lucruri se presupune că trebuie să le simți, să le intuiești, nu vin cu definiții clare și asta mă face uneori să mă pierd în detalii încercând să înțeleg ce mi s-a zis și ratez imaginea de ansamblu. Un alt lucru mai puțin plăcut la domeniu e că aproape totul se întâmplă în București și mi-aș dori ca măcar unele agenții să aibă ”reprezentanțe” și în alte orașe însă am observat o deschidere pentru munca remote sau în sistem hibrid măcar, ceea ce este încurajator.
Cine și ce te inspiră
Din nou, oamenii sunt răspunsul, și viața în sine. Nu cred că trebuie să ai o anumită autoritate sau titulatură pentru a-i inspira pe alții. Cred că dacă vrei să te inspiri funcționează să observi oamenii din jurul tău și să le dai atenție și vei găsi cu siguranță ceva folositor. La nevoie mai poți face și câte o incursiune în amintiri, în propria viață, în ce ai trăit la un moment dat sau în ce ți-au povestit alții că au trăit, pe mine cel puțin mă scoate și asta din blocaje.
Generația ta
Nu sunt gen Z. Știu că există un interes deosebit pentru gen Z deoarece e generația în prim plan acum. Eu sunt din ’91 ceea ce mă face milenială. Am citit de curând că mai există o microcohortă sub denumirea de zillennials sau zennials și aș face parte și dintr-aceasta. Habar n-am nici despre generația mea, nici despre altele. Nu prea pun oamenii în cutii, fie ele reprezentate de generație.
Îmi place să iau oamenii așa cum sunt și cred că majoritatea sunt modelați de mediu, de unde și ce trăiesc, de ce văd, ascultă și simt, de multe lucruri și circumstanțe care din păcate de cele mai multe ori nu se regăsesc în șabloanele pe care le avem despre generații. Cred că lumea e ca întotdeauna, cu bune și rele și depinde mult încotro și la ce te uiți, cred că încă există oameni grozavi în toate domeniile și oameni care rămân nedescoperiți pentru că nu îi ajută mediul, îndeosebi orașul sau zona în care s-au născut, oamenii de care se înconjoară sau chiar ei înșiși. Cred că există mai multe distrageri ca oricând în prezent pentru oricine indiferent de generație și cred că uităm adesea să căutăm ceea ce ne unește indiferent de vârstă pentru a putea colabora și să căutăm ceea ce ne diferențiază pentru a putea crește împreună.
Mă aduc și duc pe mine așa cum sunt oriunde, aduc un om care vrea să muncească și este disciplinat cu munca sa, care e curios, care nu caută afirmare, ci doar să stea printre cei buni și să devină dacă nu zilnic măcar săptămânal și mai bună la rândul său.
De învățat am de la oricine și mă bucur de fiecare lecție.
Creativitatea. Definiție personală
Nu cred că e o definiție, dar pentru mine creativitatea e acel ceva care te scoate în cel mai elegant sau frumos mod posibil din bucluc. Orice schimbare de perspectivă e un bun început al creativității, cum continui ține de tine și de unde sau la cine vrei să ajungi.
Industria peste 20 de ani
20 de ani reprezintă pentru mine o perioadă de timp mult prea îndelungată pentru a emite orice afirmație, darămite cum o să arate industria. Cred sincer că nici acum nu știu cum arată, doar așa ce am văzut fugitiv cât a ținut Școala ADC. În schimb, cred în schimbarea și modelarea continuă a oricărui domeniu, cred că va fi mai bine pentru că altfel n-aș mai fi aici, cred că în general vor avea de câștigat cei care se vor adapta, cred că ideal e să fii prieten sau mai degrabă om cu oricine, indiferent ce formă de inteligență are și să încerci să înveți, să ajuți și să te lași ajutat în loc să cauți să-i dai în cap celuilalt și cred în continuare că munca și plăcerea de a face lucruri cu sens vor fi apreciate indiferent de anul în care ne aflăm.