[Creative 2023] Codin Caradimu: Crizele adesea ni le facem singuri, sunt rezultatul panicii si a unei nevoi de senzational care sustine cu fermitate o structura invizibila pe care se bazeaza societatea de cateva zeci de ani incoace

[Creative 2023] Codin Caradimu: Crizele adesea ni le facem singuri, sunt rezultatul panicii si a unei nevoi de senzational care sustine cu fermitate o structura invizibila pe care se bazeaza societatea de cateva zeci de ani incoace

Publicitatea se muta cu totul in telefon, dialogul cu marele public ramane in online, iar peste ocean revine spectacolul de odinioara pe TV. Dincolo de BeReal si AI, marea masa a populatiei o sa aleaga mereu cartofi prajiti, zahar si bauturi cu acid. Cam asta e starea industriei in 2023 potrivit lui Codin Caradimu, Creative Partner CAP. 

Stiu ca am inceput sa sun ca un batran stangist, desi cred in continuare in ceea ce fac, dar nu pot face abstractie de faptul ca rankingurile sociale schimba paradigma si ne transforma cu forta in spartani, spune Codin. 

Despre nevoile consumatorilor si briefurile clientilor, trenduri, tehnologie, social media si rolul creativitatii printre toate acestea, povesteste Codin in randurile ce urmeaza:

 

Industria creativa, dupa cativa ani dificili

Ultimii ani au fost si sunt inca dificili pentru familiile afectate de pandemie si razboi, nu pentru agentiile de publicitate. Ca n-a stat niciuna doar in baza clientilor de horeca care n-au facut switch pe delivery.

Crizele adesea ni le facem singuri, sunt rezultatul panicii si a unei nevoi de senzational care sustine cu fermitate o structura invizibila pe care se bazeaza societatea de cateva zeci de ani incoace. Daca am reusi sa stam linistiti si ne-am vedea de treaba probabil ca multi oameni puternici ai zilelor noastre ar muri de plictiseala, nervi sau foame.

Stiu ca am inceput sa sun ca un batran stangist, desi cred in continuare in ceea ce fac, dar nu pot face abstractie de faptul ca rankingurile sociale schimba paradigma si ne transforma cu forta in spartani. Nu aia 300 cu sixpack-uri pe burta, ci aia care daca nu sunt suficient de rapizi, sociabili, pricopsiti genetic si descurcareti o sa fie aruncati in groapa de potential a istoriei, chiar daca lenti si introvertiti cum sunt ei, ar putea face minuni in ritmul lor diferit de gloata angrenata in caruselul generator de profit rapid al timpurilor pe care le traim. 2023, in functie de partea cui esti sau mai simplu, din ce grupuri de Telegram, Discord sau Whatsapp faci parte, poate promite redresare sau cadere in picaj.

Uneori ma intreb a avut o idee proasta Bill ca nu s-a lasat incarcerat de FEDRA? A trait rau cu Frank? Sigur ca exista exceptii si nu vreau sa fac o pledoarie pentru izolare, dar cred ca e timpul sa ne ascultam mai mult instinctul, decat feed-ul sau tv-ul, cam asa cum insista Regina Maria sa ne ascultam corpul.

 

Ce pui prima data in bilantul 2022

In ultimii 23 de ani CAP a trecut prin multe, dar in 2022 chiar am simtit suflul real al unui nou inceput, care deschide perspective spre un viitor echilibrat. Intr-o casa noua, mai compacta social si ergonomic, cu mai multa deschidere la oportunitati de tot felul. De la cea mai buna cafea si mancare din oras pana la conexiuni interesante care apar de te miri unde, ca asa se intampla cand iesi mai des la cafea “in oras”. Un punct de cotitura a fost intrarea pe o piata noua, care a venit cu provocari noi si o infuzie de chef de lucru.

Lectiile creative au fost lectii de viata, ca deobicei. Nu dezvolt ca mi-am propus sa abordez acest raspuns doar din perspectiva pozitiva.

 

Trenduri (care te enerveaza)

Nu ma enerveaza trendurile, ador tot ce e stanjenitor, mai ales trendurile de pe Tik-Tok, pacat ca in acest moment nu avem in portofoliu clienti activi pe acest canal. In rest, asa cum ii spuneam zilele trecute unui student la comunicare, dialogul cu marele public ramane in online, dar la tv - aceasta nisa pentru expirati, plictisiti sau nedigitalizati - daca arunci un ochi peste ocean se pare ca revine spectacolul de odinioara.

Campaniile de la Super Bowl 2023 arata, vorbesc (tone of voice, editare, grading) si sunt pline de vedete ca in anii 80-90. Si asta pentru ca forma revine recurent, doar continutul se mai diversifica, iar generatiile noi pot vedea online reclame ca pe vremuri, care imbina functionalitatea - la care este redusa azi publicitatea - cu elemente de pe vremea cand publicitatea era considerata o arta :). Contentul video ramane rege, dar pentru cine merge cu metroul si si-a uitat cartea sau castile acasa, exista pe Facebook statusuri foarte lungi si intelepte.

 

Briefurile. Nevoile clientilor

Observ, cel putin la noi la scara, un trend al clientilor care vor brand assesement-uri, care vor sa faca brandul sa tina pasul cu produsul si nu invers. Care si-au construit business-uri solide si incep sa aplice brand thinking si sa se bucure de efectele lui.

In rest, au aceleasi nevoi si unii dintre ei chiar si aceleasi idei preconcepte referitor la segmentarea agentiilor, de parca digitalul n-ar fi atl in 2023.  Pentru provocarile ce apar in conversatia cu consumatorii apelam in continuare cu incredere la mixul intre instrumentele digitale de cunoastere a targetului si observarea in real life a ceea ce se intampla cu societatea si cum evolueaza nevoile generatiilor cu care intram in conversatii de tot felul. Nu intru in amanunte ca v-o ia corpul razna, vorba baiatului ala de pe internet. 

 

Cea mai mare provocare anul acesta pentru branduri & agentii

Agentiile sa ii identifice pe clientii care reduc incarcarea, dar si pe copywriterii care livreaza rapid si anost, pentru ca isi rezolva briefurile cu AI. Iar brandurile sa ii convinga pe romani sa bage banii in sistem si sa isi traiasca viata fara sa astepte cu ei la saltea marea cadere de curent, nucleara de la rusi, cutremurul din Vrancea sau noul val pandemic.

 

O predictie pentru anul 2023 in industria creativa

Publicitatea se muta in telefon cu totul, deci mare atentie, nu uitati sa mutati in 9:16 telefonul cand filmati reclamele, ca in 16:9 nu incap pe story si va da clientul in cap cu ele.

 

Ce urmeaza dupa TikTok

Parca Faiar zicea ca vine BeReal tare din urma, dar chestiile astea teoretic bine intentionate, care se zbat intre adevar si puritate, risca sa ramana nisate. Marea masa a populatiei, care nu se straduieste prea tare, o sa aleaga mereu cartofi prajiti, zahar, bauturi cu acid, andre gogan si filtre de intinerire.

 

Cum influenteaza social media & transformarile din digital creativitatea

Ne provoaca nelimitat. Ne fac sa gandim mai practic, mai pragmatic, mai repede, mai aplicat, pentru ca spatiile cu timp si dimensiuni limitate te obliga la compromisuri. Pentru a rezolva problema attention spam-ului tot mai redus, doar solutia e creativa, nu si forma in care e pusa in opera. Nu mai apreciezi vizualul, ci doar mesajul, care trebuie sa fie scurt si lizibil, iar excitatia vine cu adevarat abia cand afli mecanismul socio-comercial din spatele intentiei brandului.

 

Te-ai jucat cu AI?

“Lucrari de arta” fac de vreo 2-3 ani cu o aplicatie AI peste care am dat pe Reddit si tot incerc sa ii fortez limitele, care din pacate nu sunt putine, dar nici eu nu petrec suficient timp cu ea. Celebrului Chat GPT ii mai dau sa traduca fragmente de texte literare scrise de mine in dialecte neaose, dar fac asta doar pentru propriul amuzament. Insa am colege in departamentul client service care il folosesc ingrijorator de mult si chiar cu succes pentru cercetari profesionale.

 

Ce citesti. Ce asculti. Cum ramai la curent cu trendurile din domeniu

Citesc Revolutia Glucozei de @glucosegoddess, Jessie Inchauspe, ca vreau sa slabesc. Si azi ascult pop egiptean, Sandu Ciorba si Tianna Esperanza. Traiesc destul de mult pe internet pentru cata treaba am in afara lui, dar ma si inconjur cu suflete tinere, pe care le exploatez intelectual ca sa ma mentin in forma. Se zicea ca lui Ceausescu ii faceau transfuzii cu sange de bebelus. Neam de vampiri. Energetici.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related