[Bunele maniere online] Radu Oncescu: Online-ul este de ceva vreme un mijloc de alterare a realității, iar toți actorii din mediul public/privat trebuie să fie conștienți de acest lucru, în special brandurile

[Bunele maniere online] Radu Oncescu: Online-ul este de ceva vreme un mijloc de alterare a realității, iar toți actorii din mediul public/privat trebuie să fie conștienți de acest lucru, în special brandurile
Credit foto: Cristian Șuțu

Radu Oncescu este cât de cât optimist în ceea ce privește trendurile în comunicarea online și speră ca, în următorii trei ani, interacțiunile dintre noi să conțină mai multă empatie. Și să existe și mai multă Inteligență Artificială în virtual. Tot el spune că este posibil să conversăm mai mult în privat și să ne organizăm în grupuri pe toate rețelele de socializare.

Radu este unul dintre creatorii digitali conectați tot timpul la social media, iar asta pentru că dinamica acestui mediu este una alertă și din 4,5,în 4.5 ore se schimbă câte ceva sau apar noutăți pe rețelele de socializare.

Din ghidul său de reguli online, amintește:

”Văd despre ce este o postare online și citesc comentariile, aici mai mult pentru cultura mea generală. Dacă simt că pot aduce informații cu scop de context sau de completare, comentez; dacă nu, vorba lui Obi-Wan Kenobi, „move along”.

Continuăm seria noastră editorială despre bunele maniere online cu Radu Oncescu, creator digital și curator #SoMeBites, cu care povestim și despre semnele de punctuație, cu posibile semnificații ale acestora în comunicarea online.

 

Comunicarea online acum, post-pandemie, în vremuri de război

Online-ul este de ceva vreme un mijloc de alterare a realității, iar toți actorii din mediul public/privat trebuie să fie conștienți de acest lucru, în special brandurile.

a) Dacă vorbim de pandemie, platformele de socializare nu au făcut mai nimic sau deloc (nu dăm nume, se știu ele) pentru a le stopa. Business as usual tradusă în milioane de click-uri. Adică trafic.

b) Dacă vorbim de războiul din Ucraina, situația este una gri: să nu uităm de faptul că este primul conflict militar major de transmis prin social media, în special pe Facebook, TikTok și Twitter. Aceste platforme au devenit atât surse destul de credibile pentru adunarea de intelligence, cât și de mobilizare a offline-ului cu scopul de a oferi ajutor refugiaților. Pe de pe altă parte, propagandă și conspirații mai ales de când Elon Musk a decis liberalizarea conținutului de pe Twitter. Pe scurt, toată floarea cea vestită a online-ului apus.

De asemenea, și noile tool-uri precum ChatGPT sau Midjourney contribuie în mod inevitabil la ceea ce am zis mai sus, vezi fotografiile cu Donald Trump arestat înainte de a fi arestat.

 

Ce te deranjează cel mai tare în spațiul public virtual

Aici putem vorbi de un nou tip de bullying aplicabil tuturor, cel realizat prin intermediul reacțiilor de tip „ha-ha” culmea acum, chiar și de profesioniști în comunicare și care nu sunt deloc amuzante.

 

„Greșelile” de etichetă pe care le mai și faci tu

Da, mi s-a reproșat recent că am trimis în deșert – fie în Orientul Mijlociu, fie în America de Sud, fie în Sahara – numele unor Dumnezei din online-ul românesc, dar cred că am să mă înțeleg eu în cele din urmă cu Daniel: „he’s a business man, we’re business men”.

 

Ce nu tolerezi sub nicio formă online

Hate speech-ul de orice fel, în special cel de rasă, dar și conținutul creat pe anumite subiecte, să zicem pe evenimente pe care persoana respectivă nu le cunoaște și pe ideea de a câștiga empatia internauților.

 

Ghidul tău de reguli nescrise

Văd despre ce este o postare online și citesc comentariile, aici mai mult pentru cultura mea generală. Dacă simt că pot aduce informații cu scop de context sau de completare, comentez; dacă nu, vorba lui Obi-Wan Kenobi, „move along”.

 

Relevanța formulelor de salut și de incheiere în virtual

Sunt încă foarte relevante, dar depinde de a) modul în care fiecare a fost crescut – să fie mai „introvertit” sau mai „extrovertit” și b) relațiile pe care le ai cu persoana respectivă – personală sau profesională.

Am avut întotdeauna grijă să închid printr-un emoji, o urare de bine conversațiile: fie că a fost/este un client (e-mail), o persoană din lista de Facebook/Twitter/WhatsApp etc. sau un viitor angajator.

Legat de formule, îmi permit să dau citare din sister, „Măi Radu, nu-i mai da măi <Bună ziua!>, sunteți de aceeași vârstă”. În sens bun, din respect.


Credit foto: Angelo Brezoianu

 

Canalul pe care îl folosești pentru a conversa pentru prima dată cu cineva

Depinde de natura conversației, profesională sau personală.

Folosesc atât e-mail-ul, cât și DM-urile (Facebook Messenger, Twitter, WhatsApp, LinkedIn) pentru a stabili „primul contact” cu un necunoscut. Mai nou, acesta este trendul, prin DMs.

Altfel și specific pe industrie, mă bucur că sunt și șefi de agenție care îmbrățișează un prim contact prin intermediul mesajelor private, mai ales pe LinkedIn, urmând după calea e-mail-ului pentru alte detalii.

 

Cum te poziționezi față de conversațiile telefonice fără un mesaj în prealabil

Cu excepția miliardarilor chinezi, a șeicilor și liderilor africani (a se citi „spama cum laude”), răspund cu politețe și din respect pentru persoana de la capătul antenei sau al firului chiar și atunci când îmi spune că a greșit numărul.

 

Prea multe semne de exclamație pot sugera ceartă, punctul la final de propozitie răceală. Tu ce astfel de coduri ai?

Nu neapărat „ceartă”. Nu neapărat „răceală” sau „supărare”.

Semnul exclamării în online înseamnă și nesiguranță, și disperare, și atenție din partea membrilor unei comunități, dacă vorbim de branduri sau creatori de conținut. Sunt exemple.

În schimb, punctul este cel mai des utilizat semn, un fel de „Elveție” în comunicare – îl poți pune și într-o postare care conține hate speech, și într-o postare care vorbește #pepozitiv.

Îl prefer pe ultimul exact din motivul expus mai sus.

 

Timpul în care să răspunzi după ce ai văzut un mesaj scris

„Sfertul academic” se aplică și în această situație, când trebuie să răspunzi la un e-mail sau la un DM, mai ales pentru cei care lucrează în marketing și comunicare.

All in all, este indicată punctualitatea și în astfel de momente, cel puțin din punctul meu de vedere.

 

Obiceiuri de-ale celorlalți, care te-au surprins

Fac din nou trimitere la latura umană a oamenilor din spatele tastaturilor și merg pe lipsa de empatie, pe ideea de a trage concluzii pripite despre cei din bula noastră.

 

Cum te-a schimbat pe tine prezența în online

This town is a make-you town / Or a break-you-town and bring-you-down town” - ca să 1) îl citez pe Frank Sinatra și 2) ca să rezum relația mea cu online-ul, cel puțin aici, în România. Afară sunt pe plus.

 

Relația cu telefonul tău

M-ai prins aici – destul de foarte des îmi verific telefonul.

Social media se schimbă cam din 4,5 în 4,5 ore așa: Facebook mai testează, TikTok mai lansează, apare un nou meme, se publică noi insights despre GenZ și creatori de conținut sau articole lungi care vorbesc despre influenceri, campanii de marketing etc.

Privind partea bună a lucrurilor, a detoxului digital, am notificările dezactivate. All of them.

 

Comunicarea online în următorii trei ani

Încerc să fiu optimist, deci sper mai empatică și cu mai mult AI.

Ca să intru un pic și în trenduri, și mai privată, în sensul că probabil ne vom organiza fie în grupuri pe Facebook, fie în chat-uri pe Instagram ori WhatsApp cu scopul de a ne păstra bontonul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related