[#SeFaceLaStup] Maria Martac: Am pornit cu mult elan, cu multă încredere. Doar că după ce am pornit, am aflat o mulțime de lucruri pe care trebuie să le fac și de care nu știam

[#SeFaceLaStup] Maria Martac: Am pornit cu mult elan, cu multă încredere. Doar că după ce am pornit, am aflat o mulțime de lucruri pe care trebuie să le fac și de care nu știam

Mulți ne gândim la un viitor în care vom avea curaj să pornim propria afacere, acel business în care credem și care ne reprezintă. Puțini fac și pasul decisiv în acest sens. Și Maria Martac, biolog, tehnician nutriționist & health coach a amânat acest moment, din teama de a se avânta în necunoscut. Dar în 2012 s-a impulsionat și a înființat Alimentespeciale.ro, un magazin online specializat în produse alimentare dietetice si terapeutice pentru copii și adulți, un loc de unde clienții pot cumpăra produse adaptate nevoilor lor alimentare, certificate fără gluten, organice, hiperproteice, vegane.

Începutul a fost greu, pentru că acum 10 ani erau puține magazine on-line, la fel și firmele de curierat, iar oamenii nu erau obișnuiți să facă comenzi on-line. Maria făcea de toate: de la confirmarea comenzilor și gestionarea furnizorilor, la asamblarea coletelor, plata facturilor, listarea produselor. 

Nu este suficient să ai un magazin on-line și comenzile să apară. Trebuie să îl indexezi, să îl promovezi, să ai găzduire, facilități, furnizori serioși, prețuri competitive, prezență în rețele sociale dar și în off-line. Atunci au început emoțiile, fricile, spune Maria.

Cum a trecut peste provocările și temerile de început, care au fost direcțiile de dezvoltare și ce a învățat-o până acum antreprenoriatul, povestește Maria Martac în interviul de mai jos, realizat în cadrul seriei editoriale #SeFaceLaStup, susținută de BT. O serie de interviuri cu tineri ambițioși și determinați care au lăsat în urmă îndoielile și fricile de a porni propria afacere și au câștigat încrederea de a face acest prim pas la STUP. Au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze debutul în antreprenoriat. Și chiar mai mult decât atât.

 

Momentele care te-au adus aici

În anii 2004-2010 ne-am confruntat cu alergia la lapte a fiicei noastre mai mici si ne-a fost greu să găsim formula de lapte specială pe care aceasta să o mănânce și cu care să se simtă bine. Atunci a încolțit ideea de a face un magazin on-line pe această nișă dar, nu am avut resurse suficiente, poate nu eram pregătită să încep ceva pe cont propriu, dar ideea a rămas și am demarat în 2012.

Eu sunt biolog de profesie și am fost profesoară mai mulți ani. Ulterior am lucrat în marketing și promovare în industria farma. După ce am început afacerea cu alimente speciale, am aprofundat studiile în domeniul nutriției. Astfel am urmat mai multe cursuri și am obținut certificare de tehnician nutriționist, de health coach și eating psychology coach. Specializările în domeniul nutriției au venit din nevoia de a fi mereu informată, la curent cu ultimele recomandări în domeniu, pentru a ne menține sănătoși noi, familia noastră dar să putem să consiliem clienții atunci când au nevoie.

 

Povestea alimentespeciale.ro

În 2012 am lansat www.alimentespeciale.ro din dorința de a ajuta mămicile cu bebeluși să se descurce mai ușor cu procurarea hranei, mai ales în cazul unor formule speciale.

Încă de la început, livram în toată țara si aveam listate majoritatea formulelor de lapte praf, atât cele obișnuite cât și cele speciale: hipoalergenice, hiperproteice, fără caseină, fără lactoză, antireflux etc.

Imediat a urmat să diversificăm gama și am listat categoriile de produse fără gluten, fără zahăr, hiposodate, pentru sportivi, alimente pentru oncologie și boli metabolice.

 

Ce te-a convins să faci pasul în antreprenoriat

Eu cred că toți ne gândim la un moment dat să ne pornim propria afacere, doar că puțini o fac. Si noi am amânat destul de mult timp decizia de a porni pe cont propriu. Este greu sa renunți la un job cu beneficii pentru ceva nesigur, în care să îți investești toate economiile, să lucrezi non-stop (fără concedii) și să nu știi cum va fi.

Din fericire, soțul meu m-a impulsionat și m-a susținut pentru că a crezut în ideea mea.

 

Începutul

Foarte greu, acum 10-12 ani erau puține magazine on-line si majoritatea erau de IT&C si fashion. Firme de curierat era foarte puține, nu făceau livrări door to door, oamenii nu erau obișnuiți să facă comenzi on-line în general, iar de lapte praf pentru bebeluși, cu atât mai puțin.

Știam că este nevoie de un astfel de magazin, cu astfel de produse doar ca nu știam cum să ajung cu informația la oamenii care au această nevoie.

Am pornit cu mult elan, cu multă încredere. Nu m-am gândit că nu o să meargă. Doar că după ce am pornit, am aflat o mulțime de lucruri pe care trebuie să le fac și de care nu știam. Nu este suficient să ai un magazin on-line și comenzile să apară. Trebuie să îl indexezi, să îl promovezi, să ai găzduire, facilități, furnizori serioși, prețuri competitive, prezență în rețele sociale dar și în off-line. Atunci au început emoțiile, fricile.

 

De la idee la magazin online. Provocările

Am făcut un magazin și am început să contactez importatorii. Am listat produse, am demarat promovarea și, au apărut comenzile. În primele luni comenzi au fost puține dar apoi au crescut ca număr și au devenit constante.

La început eu le făceam pe toate: confirmam comenzi, comandam la furnizori, făceam colete, făceam facturi, făceam plăți, noaptea listam produse, etc etc.

Abia după câteva luni ne-am permis să ne angajăm o colegă, să ne mutăm într-un birou și să ne dăm seama că suntem obligați să creștem numărul de comenzi pentru că acum TREBUIA să plătim salariul unui angajat.

 

Cum ai aflat de STUP

Suntem parteneri cu Banca Transilvania încă de la începutul afacerii și comunicăm frecvent cu ei. Așa am aflat de Stup chiar înainte să se deschidă.

 

Cu ce nevoi ai venit la STUP

Ne aflam într-o perioadă cu schimbări importante în firma (sistemul de facturare și gestiune, serviciile de contabilitate, serviciile de marketing și promovare on-line). Așa am aflat că multe din aceste servicii le putem găsi în STUP și putem avea discuții cu mai multe firme până ne decidem ce ni se potrivește.

Am discutat cu mai multe firme (contabilitate, servicii de marketing on-line, găzduire site, francize etc).

În  final am ales sistemul de facturare-gestiune SmartBill și am semnat cu o firmă de servicii de contabilitate și HR.

 

Experiența de la STUP

Ne-a plăcut experiența la STUP și ținem legătura în continuare. Participăm la workshopuri pentru a fi la curent cu schimbările și noutățile din mediul de afaceri.

Am primit sfaturi și consiliere pentru ce nevoi am avut. Ne-am dat seama că sunt și servicii care nu ni se potrivesc.

Consider că pentru antreprenorii la început de drum, dar nu numai, STUP este un loc unde găsești aproape tot ce ai nevoie pentru a demara o afacere sau pentru a afla alte soluții verificate când ești în căutări și schimbări, cum a fost cazul nostru.

După 10 ani de activitate, dar și dupa efectele pandemiei asupra afacerii noastre, a fost nevoie să reconsiderăm anumite aspecte și direcții in cadrul firmei și aici am putut să discutăm cu posibili parteneri pentru nevoile noastre.

 

Ce te-a învățat cel mai important antreprenoriatul până acum

Că poți să realizezi ce îți propui dacă ești dedicat, crezi în visul tău, ești consecvent și îți găsești partenerii potriviți.

 

Planuri de dezvoltare

Ajutați de schimbările pe care le-am făcut, ne propunem o creștere frumoasă în acest an cu aproximativ 30-40% mai mult decât anul trecut.

Ne dorim să ajungem la cât mai mulți clienți atât din Bucuresti cât și din țară.

Ne propunem să găsim furnizori noi și să lărgim gama de produse.

 

Mediul antreprenorial din România

Avem relații bune cu antreprenorii din industrie. Discutăm frecvent despre diverse provocări care apar si eventualele soluții pe care le-am putea găsi. Despre 2023 toata lumea vorbește cu prudență și este dispusă mai mult pe conservare așteptând „trecerea crizei”.

 

Sfaturi pentru antreprenorii aflați la început

Să studieze bine domeniul si piața unde vor să înceapă o afacere. Să ceară sfaturi de la persoane avizate pentru validare (pe care este posibil să îi găsească în STUP). Să știe că nu este ușor să fii antreprenor, să fie dispuși să muncească și să creadă în visul lor.

 

Un nume pentru perioada de început în antreprenoriat

Pentru atunci, ca și pentru acum, CĂUTAREA este numele ce caracterizează activitatea mea.

Dacă ai o afacere sau idee de business la început, nu mai ezita, vino la STUP! Te așteaptă o super comunitate de specialiști dedicată ție și afacerii tale care să te ajute să o transformi în realitate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related