[Start in industrie] Teodora Bratu: Cel mai important moment? Când mi s-a spus să mă reprofilez, că publicitatea nu-i de mine

[Start in industrie] Teodora Bratu: Cel mai important moment? Când mi s-a spus să mă reprofilez, că publicitatea nu-i de mine

Pentru Teodora Bratu, copywriter CAP, creativitatea înseamnă să-ți transformi imaginația într-o sursă de inspirație pentru ceilalți. Și asta încearcă să facă, chiar dacă i s-a spus la început că publicitatea nu e pentru ea. S-a încăpățânat, a făcut practică, a prins curaj, s-a implicat în proiecte diverse, a participat la Colocviul Studențesc Best Letters și a câștigat un internship la agenția CAP, care i-a devenit și loc de muncă mai târziu. 

”L-a început tot căutam joburi mici, ușor de băgat printre cursuri. Majoritatea interviurilor aveau un test practic, care ar fi trebuit să rezume task-urile pe care aveam să le îndeplinesc în cadrul jobului. Acceptam cam orice ofertă din dorința de a-mi construi un nivel de experiență”, povestește Teodora.

Teodora are 24 de ani, a terminat Comunicare și Relații Publice la Facultatea de Litere, la Universitatea București, și este în anul 2 la Masterul de Modele de Comunicare Și Relații Publice. Cât contează teoria în publicitate, cum a fost prima întâlnire cu acest domeniu, primele proiecte, primele greșeli și primele lecții creative, povestește ea mai jos:

 

Cele mai importante momente în formarea ta

Cel mai important moment? Când mi s-a spus să mă reprofilez, că publicitatea nu-i de mine. Sau când mi s-a spus că dacă vreau neapărat să lucrez în domeniu să mă duc la „ceva loc de hipsterași”, că acolo poate fac ceva. Am lucrat într-un loc unde nu primeam niciodată feedback pe proiecte. Angajatoarea se plângea frecvent că nu evoluez, iar eu nici în ziua de azi nu sunt sigură unde am greșit. Fiecare proiect realizat de mine era refăcut de colege. Eu eram frustrată că nu știam unde o dau în bară, colegele erau frustrate că erau nevoite să-mi facă treaba, clientul era frustrat că depășim deadline-urile, iar șefa nu înțelegea de ce nu mai face agenția bani.

Târziu m-am dat seama ce-mi place și ce vreau să fac, așa că atunci când am descoperit copywritingul am simțit că mi-am găsit, într-un final, o direcție, iar direcția asta se spulbera puțin câte puțin. Toate comentariile veneau din partea unor persoane cu experiență, așa că am luat de-a bună tot ce mi s-a spus. Am plâns în ultima mea zi acolo, eram speriată la gândul că am irosit doi ani pe ceva impracticabil. Eram dezamăgită și mi-era rușine. Voiam ca la finalul semestrului să-mi îngheț anul. Aveam însă nevoie de niște ore de practică, iar la recomandarea unui profesor, eu și încâ câțiva colegi am ajuns la domnul Ioan Big, de la Zile și Nopți. A fost pentru prima dată când am văzut ce înseamnă, de fapt, o colaborare, cum e să primești feedback, cum e să fii îndrumat ca începător. Aveam articole apreciate, iar ulterior au început să fie publicate.

Încetul cu încetul, am prins curaj. Am continuat facultatea și am continuat să scriu. Am început să mă implic în diferite proiecte, unul dintre ele fiind Colocviul Studențesc Best Letters. La prima ediție la care am participat am câștigat un internship la agenția CAP, care mai târziu mi-a devenit loc de muncă. Toate ca toate, pare că publicitatea e de mine.

 

Prima întâlnire cu industria creativă

Sora mea a dat startul, mi-a spus mereu că sunt o persoană creativă. Pentru o bună perioadă de timp am fost mai mult în zona de arts&crafts (pictez, desenez, îmi fac propriile bijuterii, mai nou m-am apucat și de croitorie). Însă, nu am văzut treaba asta ca pe un job până nu am intrat la facultate. Tot sora mea a fost cea care m-a îndrumat spre acest domeniu. Am exact momentul în minte când eram amândouă la metrou la Universitate și-mi spunea „Tu ești creativă, faci cumva și scoți idei bune, iar atunci când vrei îți și merge papagalul. Dă la comunicare”.

Eram puțin nesigură, pe vremea aia nici nu înțelegeam cu ce se mănâncă exact domeniul și mă tot întrebam ce poate să facă o persoană timidă care are frică de a vorbi în public în comunicare. S-a nimerit să intru la buget și l-am luat ca pe un semn. Cam așa am descoperit copywritingul, mi-am dat seama că îmi place să scriu, am și niscai talent și mi-am zis că dacă pot să fac un job din asta, why not?

 

Perioada de căutări

L-a început tot căutam joburi mici, ușor de băgat printre cursuri. Majoritatea interviurilor aveau un test practic, care ar fi trebuit să rezume task-urile pe care aveam să le îndeplinesc în cadrul jobului. Acceptam cam orice ofertă din dorința de a-mi construi un nivel de experiență.

Am dat deseori de angajatori care ofereau o perioadă de probă de 2 sau 3 luni, fără plată sau contract. Când ești naiv și începător, treci cu vederea situațiile de acest tip. Îmi doresc mult ca cei care intră acum în industrie să fie atenți și să nu repete aceleași greșeli. Puneți întrebări, fiți conștienți de drepturile voastre, niciodată nu lucrați fără un contract. Știu că pare greu și poate chiar înspăimântător, mai ales când te afli la primul interviu.

 

Deschiderea industriei pentru un junior

Competitivă și într-o creștere rapidă. Cred că este important ca tinerii juniori să fie open-minded și creativi. Nu e de ajuns doar să ai skill-uri în comunicare, trebuie să fii deschis la feedback-ul colegilor mai experimentați, să urmărești cele mai recente evoluții tehnologice și să fii proactiv în căutarea de oportunități noi de creștere.

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra domeniului

Părea o industrie tehnică, o muncă constantă de birou și un loc unde mereu ești pus „în lumina reflectoarelor”, ca să zic așa. Doar lucrând în domeniu am descoperit cât de creativă și dinamică este, de fapt, industria, că o campanie de succes nu înseamnă doar multe ore petrecute la birou, dar și timp petrecut pe teren, cercetând și căutând soluții. Plus, mi-am dat seama că pot să fiu acest om creativ și comunicativ din umbră, fără a mă expune prea mult.

 

Teoria

Am terminat Comunicare și Relații Publice la Facultatea de Litere, la Universitatea București. Acum, sunt în anul 2 la Masterul de Modele de Comunicare Și Relații Publice în cadrul aceleiași facultăți. Cred că e relevantă o bază teoretică. E important să știi ce este și ce intră într-un comunicat de presă, ce este acela un headline, ce nu trebuie să apară într-o reclamă și așa mai departe. Dar nu te poți baza doar pe asta.

Odată ce începi să lucrezi în domeniu îți dai seama că sunt încă alte câteva elemente de care trebuie să ții cont. Cine este clientul și care e vocea lui, cui te adresezi, ce vrei să transmiți, mai exact, mai departe. Toate astea sunt lucruri pe care nu le prinzi decât practicând. Școala te învață conceptele, iar experiența te învață să le simți.

 

De unde ai învățat

Până nu am intrat la facultate și am început să-mi caut joburi în domeniu nu am avut contact cu nimic din sfera comunicării. Tot ce am învățat am prins din mers.

 

Cărțile care au ajutat

Hegarty on Advertising: Turning Intelligence into Magic.

 

Experiența de început

Incitantă, dar și descurajantă, iar asta ca o urmare a provocărilor pe care le-am întâmpinat. Mai vine un brief pe email și câteodată prima mea reacție e „Nu sunt destul de bună să fac asta.”. Dar după mă apuc de treabă și cu îndrumare din partea colegilor reușesc să fac ceva frumos. La final, când îmi văd proiectele devenind realitate mi se pare ceva fantastic, parcă nu de la mine au venit.

 

Primul job

La primul job din industrie am ajuns în urma unui anunț de pe un grup de facebook. Căutau student în comunicare, iar experiența nu era necesară. La CAP, am ajuns să lucrez în urma unui internship, câștigat la Colocviul Studențesc Best Letters. Am simțit, simultan, că e un loc pe care l-am primit pe merit, datorită aptitudinilor mele, dar și un loc pentru care constant trebuie să dovedesc că sunt bună la ceea ce fac.

 

Echipa, atmosfera

Mi-a fost destul de ușor să mă bag în poveste, ținând cont că participasem la acel internship. A ajutat foarte mult și introducerea programului hibrid, când s-a decis să lucrăm două zile pe săptămâna de la birou. Lucrând aproape de colegi, discutând pe baza proiectelor și nu numai, încurajări și feedback constant, am simțit din primele zile că fac parte dintr-o echipă.

 

Primul proiect la care ai lucrat

Campania „Ascultă-ți corpul” de la Regina Maria. Am început în forță.

 

Primele greșeli

Textele mele erau corecte, dar cam atât. Încă nu știam eu ce e cu vocea clientului și cum trebuie să simți omul din spatele textelor. Cel mai important lucru învățat este că e bine să greșești. Nu înseamnă că n-ai talent sau aptitudini, dar ai loc să evoluezi și să crești.

 

O zi obișnuită de muncă

Nu pot să nu-mi încep ziua fără o cafea, de la BOB bineînțeles, cea mai bună din oraș. În rest, nu cred că există două zile asemănătoare. Fiecare proiect vine cu cel puțin un element nou care reprezintă o provocare. Încă mă ia prin surprindere.

 

Proiecte recente

Recent am început să lucrăm o serie de proiecte pentru lanțul de cafenele BOB. Au fost o provocare creativă, dar bine primită. Nu pot să spun mai multe, ținând cont că încă punem la punct ultimele detalii, dar vă așteptăm pe Lipscani la BOB George pentru o cafea să vedeți cum devin realitate. 

 

Cea mai grea parte pana acum

Cea mai dificilă parte este că trebuie să fii mereu la curent cu tendințele creative și să găsești mesajul potrivit pentru a ajunge la publicul țintă potrivit. Dar asta îi oferă dinamism și mereu ai ceva nou de învățat și de explorat. Îmi place că există atât de multe oportunități de a te exprima și de a găsi soluții unice la probleme dificile, dar aici vine și partea mai puțin plăcută, oricât de creativă ar fi o campanie și oricât de mult ai munci la ea, câteodată nu primește aprobarea finală și trebuie să o iei de la capăt.

 

Inspirația

Nu am un răspuns exact. Cred că orice poate să fie o sursă de inspirație, trebuie doar să știi cum să abordezi situația și să fii deschis.

 

Generația ta

Aș caracteriza generația mea ca fiind pricepută la tehnologie, întreprinzătoare, conștientă din punct de vedere social și idealistă. Mulți tineri dezvoltă o dorință reală de a face o schimbare în lume. Suntem mai predispuși să folosim platformele digitale ca principal mod de comunicare și putem oferi mai multe informații despre tendințele actuale și noile tehnologii. Seniorii completează cu experiența, abilitățile și tehnicile consacrate și nivelul de înțelegere oferit de cunoștințele lor despre industrie. Cred că este o combinație perfectă, în care ambele părți au ceva de învățat.

 

Învățături

Că am toate skill-urile de care am nevoie ca să am succes, e necesară doar puțin mai multă încredere în mine. E cel mai complicat și îndelungat proces, dar mă perfecționez.

 

Creativitatea. Definiția personală 

Să-ți transformi imaginația într-o sursă de inspirație pentru ceilalți.

 

Industria peste 20 de ani

Industria va continua, fără îndoială, să evolueze. Va deveni mult mai dependentă de componenta digitală și va permite agențiilor să ofere un conținut mult mai personalizat. AI-ul va deveni o parte și mai integrată în înțelegerea comportamentelor consumatorilor, ceea ce va duce la o targetare mai eficientă. De asemenea, odată ce publicul devine din ce în ce mai conștient de impactul social și ecologic pe care îl are, așa și agențiile vor pune accent pe astfel de probleme. Cred totuși că este dificil să vii cu un răspuns exact. Situația Covid-19 a venit pe neașteptate și a forțat majoritatea industriilor, inclusiv cea a comunicării și publicității, să se schimbe și să se adapteze rapid. Trebuie să fii flexibil.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related