Când deja al treilea prieten îți povestește despre ce trend sau ce produs a văzut pe TikTok, îți dai seama că a fi prezent pe această platformă devine o realitate pe care nu o mai poți evita. În fond, nu ai niciun motiv să eviți comunicarea pe acest canal pentru că platforma TikTok cu peste 1 miliard de utilizatori la nivel global și peste 7,8 milioane de utilizatori în România deschide posibilități de creștere exponențială a vizibilității și de accesare a unor noi audiențe.
Dacă te întrebi ce altceva face lumea pe TikTok în afară de trend-uri, află că există o tendință din ce în ce mai mare către zona de social search. 40% din utilizatorii Gen Z aleg să folosească TikTok sau Instagram ca motor de căutare, în detrimentul căutărilor pe Google (Adweek.com), iar 55% dintre utilizatori folosesc platforma TikTok pentru a descoperi noi branduri sau produse (TikTok).
Cum poți face din algoritm un bun prieten al brandului tău astfel încât să te asiguri că ești listat în topul rezultatelor pe TikTok? Optimizează conținutul pe care îl publici și folosește des cuvinte cheie în funcție de care vrei să fii găsit de audiență. Le poți adăuga ca hashtags în secțiunea de captions și ca overlay text aplicat pe videoclipuri. Din seria pro tips: începe research-ul pornind de la cuvintele cheie relevante pentru business-ul tău în general, însă nu uita să verifici și hashtag-urile create de utilizatori pe platformă sau topul căutărilor frecvente pe respectivele subiecte.
Observăm astfel că în prezent utilizatorii TikTok sunt motivați să folosească platforma datorită unor considerente foarte importante: fie pentru divertisment, fie cu scop educativ sau de a căuta informații utile. Cheia unui conținut relevant este să îmbini cât mai bine cele două nevoi și să oferi audienței tale exact ceea ce își dorește să vadă.
Da, să îți prezinți brandul pe TikTok este poate una dintre cele mai smart decizii pe care le poți lua în ceea ce privește strategia de creștere digitală a afacerii tale. O a doua decizie la fel de importantă este stabilirea pașilor corecți prin care vei comunica identitatea brandului tău, astfel încât să fii relevant, să ajungi la audiența de interes pentru tine și să nu diluezi imaginea consolidată până acum.
Află 5 dintre cei mai importanți factori de care să ții cont în strategia de brand awareness pe TikTok dacă îți dorești să generezi rezultate vizibile și de impact pentru afacerea ta.
1. Definește autentic și fun identitatea brandului tău pe TikTok pentru a ajunge la audiența de 25-35 ani
Prin conținutul dinamic, TikTok te provoacă să devii creativ, actual și să te adaptezi noilor nevoi de consum media ale publicului de interes pentru tine. În timp ce rămâi relevant în sectorul de activitate al brandului tău, publicul descoperă latura umană a acestuia: cea up-to-date și în continuă transformare, care nu se teme să fie bold, să comunice personal, pe alocuri cu autoironie și care este conectată la realitatea imediată.
O astfel de abordare în conținutul pe care îl publici ajută consumatorul să se identifice cu brandul tău mai departe de produsul efectiv. Dat fiind că observă latura umană din spatele brandului, utilizatorul poate rezona la un nivel mult mai profund și familiar care clădește în timp un sentiment de încredere.
Cea mai mare parte a utilizatorilor activi pe platforma TikTok se situează între 18 și 24 ani, însă alte grupuri de vârstă devin din ce în ce mai extinse: 22.4% dintre utilizatori au între 20 - 29 ani, 21.7% dintre utilizatori au între 30 - 39 ani, 20.3% au între 40 - 49 ani, iar 11% sunt cei din categoria 50+ ani (sproutsocial.com). Date fiind cifrele în continuă creștere, nu ar trebui să îți mai pui problema că publicul către care te adresezi nu se află pe TikTok, ci mai curând cum îți poți ajusta comunicarea astfel încât să îl atragi.
2. Ai cu 27% mai multe șanse ca utilizatorii să îți recunoască brandul pe TikTok dacă ai o strategie bună de conținut organic
Nu privi platforma doar ca pe încă o oportunitate să îți vinzi produsele. TikTok îți permite în primul rând să îți extinzi comunicarea către noi audiențe relevante pentru afacerea ta - audiențe care au un anumit comportament și obiceiuri de consum de conținut. Te afli în fața unui public care care poate îți cunoaște deja produsele sau cu care ai poate un prim contact. Ce faci cu această oportunitate și cum este cel mai potrivit să comunici?
Încearcă să identifici acele atribute ale brandului tău pe care le poți translata într-un video distractiv, educativ și personal care să rezoneze cu noua audiență către care comunici. Nu este nevoie ca fiecare postare să fie despre produsele tale, ci găsește acele informații alternative care sunt de interes pentru nișa ta. Un alt mod de a înțelege această perspectivă este să începi să comunici mai mult din postura de creator de conținut care împărtășește experiențe și mai puțin din ipostaza de business axat doar pe mesaje comerciale. Nu privi TikTok doar ca pe încă o oportunitate să îți vinzi produsele, ci contul brandului tău ar trebui să reflecte în primul rând valorile și identitatea acestuia.
Conform unei statistici lansate de TikTok, atunci când utilizatorii sunt expuși conținutului organic al unui brand înaintea campaniilor plătite, există cu 27% mai multe șanse ca acesta să fie recunoscut în viitor. Cu alte cuvinte, dacă faci o treabă bună în mod organic, expunerea de care ai parte te va ajuta și în impactul pe care îl vor avea campaniile plătite pe TikTok dacă decizi să îți extinzi strategia către performance marketing.
3. Un utilizator român petrece în medie 60 minute pe TikTok, iar utilizatorii activi intră în medie de 19 ori pe zi pe platformă
Și tocmai din acest motiv îți recomand să nu te abați de la conținut publicat constant și frecvent pe contul de TikTok al brandului tău. În plus, îi dai algoritmului ce îi place cel mai mult: date pe care să le proceseze astfel încât să devină mai performant. Vă aflați într-o relație win-win pentru că, cu cât publici mai mult conținut pe TikTok și oferi mai multă sursă de date pe care algoritmul o poate interpreta, cu atât va înțelege mai bine către ce utilizatori să direcționeze conținutul tău.
Ca best practice, TikTok menționează faptul că pe lângă frecvența conținutului, este foarte important pentru creatori să experimenteze diferite tipuri de concepte și mesaje pentru a înțelege așteptările comunității lor.
Exemplul cel mai bun aici de potențial enorm pe care îl poate aduce o strategie de conținut actuală și relevantă sunt conturile de TikTok ale companiilor Ryanair, Duolingo sau Chipotle (check them out, dacă nu ai făcut-o deja) care împacă cu succes valorile de brand cu nevoile publicului lor, într-un conținut distractiv și, de cele mai multe ori, viral. Un model de comunicare de succes pe care îl poți urmări este adresarea directă a problemelor și frustrărilor pe care clienții le întâmpină. Cu autoironie, amuzament și concepte relatable, conținutul celor de la Ryanair vorbește direct cu experiența umană a fiecăruia dintre noi atunci când plătim pentru kilograme extra de bagaj sau ar trebui să fim taxați suplimentar pentru aplauzele de la aterizare.
@chipotle Tag yourself I’m shy guy #chipotle #chipotleorder #trending #skit #comedy original sound - Chipotle
@ryanair Welcome back to the party #ryanair original sound - Ryanair
Dacă ar fi să rămâi cu un singur lucru din acest articol, atunci reține că nu trebuie ca publicarea de conținut pe contul afacerii tale să devină cel mai complicat task și nici nu ai nevoie de o întreagă echipă de producție în spate
pentru a susține un cont de TikTok. În schimb, bucură-te de procesul creativ pe care TikTok îl oferă, de instrumentele și resursele variate pe care le deține și explorează în fiecare zi noi concepte relevante prin care să comunici. Utilizatorii de pe această platformă rezonează cel mai mult cu tipul de conținut natural și neprelucrat, prin care au posibilitatea să pătrundă în intimitatea brandului tău, să îi cunoască povestea și echipa din spate.
4. 77% dintre utilizatorii TikTok apreciază atunci când brandurile iau parte la trendurile momentului sau lansează provocări pentru comunitate
Real-time marketing nu a fost niciodată mai real. Poate cu atât mai mult pe platforma TikTok, ideile care circulă au o natură temporară, un termen scurt de validitate care imprimă necesitatea de a acționa rapid, în conformitate cu noile trenduri consumate într-un anumit moment pe platformă. 77% dintre utilizatorii TikTok apreciază atunci când brandurile iau parte la trendurile momentului sau lansează provocări pentru comunitatea lor (TikTok).
Este însă o linie foarte fină între a fi relevant și a cădea în capcana unui conținut repetitiv și lipsit de consistență. De aceea, nu încerca să capitalizezi fiecare trend de pe TikTok, ci alocă timp pentru research și selectează doar acele trenduri care sunt în conformitate cu identitatea afacerii tale și care te vor ajuta să fii, de fapt, original.
Când vine vorba despre concepte clever, catchy și absolut savuroase, Netflix face o treabă foarte bună pe TikTok. Contul cu peste 33 milioane de urmăritori, îmbină cu succes conținutul difuzat pe propria platformă de streaming și interesele utilizatorilor de pe TikTok dintr-un anumit moment. De exemplu, filtrele VR inspirate de serialele Netflix ale momentului sunt o mină de aur pentru user-generated content.
@vanessaandrr #wednesday #netflix #wednesdayaddams original sound - heyy
@netflix 2023 is looking great #WednesdayNetflix original sound - Netflix
De unde știi ce prinde pe TikTok? Răspunsul este că doar petrecând timp pe platformă și urmărind branduri similare cu al tău, vei putea observa tipul de informație la care audiențele sunt sensibile și tipul de conținut pe care își doresc să îl consume. De aici, trebuie doar să îți găsești propria voce prin care să comunici acele elemente la care publicul reacționează și care sunt, desigur, în conformitate cu identitatea, valorile și viziunea generală a businessului tău, extinsă în toate mediile de comunicare pe care le folosești, de la website la alte platforme sociale.
5. Conținutul fun folosit în campaniile TikTok Ads crește cu 15% șansele de achiziție
Dacă nu te-am convins până acum, atunci poate îți suna interesant că 2 din 3 utilizatori sunt predispuși să achiziționeze un produs pe care l-au văzut pe TikTok (blog.hubspot.com) sau că 61% dintre utilizatori afirmă că preferă să cumpere produsul dorit de la branduri promovate pe TikTok (socialpilot.co).
După ce ai creat o relație de încredere cu publicul de pe TikTok, aplicând toate tacticile pentru un conținut organic performant, poți trece la următorul pas în strategia ta de awareness: promovează-te prin TikTok Ads!
În funcție de obiectivul tău, poți opta pentru creșterea vizibilității prin campanii specifice de awareness, poți crește interacțiunile cu audiența targetată prin campanii cu obiectiv de engagement sau poți avea o abordare țintită către obiectivul final de creștere a vânzărilor, prin campanii de conversie. Când vine vorba despre tipul de conținut din campaniile plătite, recomandările de mai sus rămân valide. Ai nevoie de un mesaj relevant, suficient de explicativ și atractiv încă din primele secunde ale ad-ului, astfel încât să menții atenția utilizatorului pentru cât mai mult timp și să îl convingi să îndeplinească acțiunea dorită, în funcție de obiectivul campaniei tale.
_______________________
Ioana Popa - Digital Strategy Specialist MTH Digital