Folosește emoji-uri și puncte de suspensie în comunicarea online. Alți oameni au repulsie față de cele două semne, deseori utilizate în exces în dialogurile de pe net sau telefon. Radu Umbreș, antropolog și lector la SNSPA, caută însă prin acestea să înlocuiască expresivitatea facială și corporală.
În ceea ce privește perioada de timp în care răspunde la un mesaj scris, aceasta diferă, în funcție de interlocutor. Prietenii și colegii au întotdeauna prioritate.
"Deseori răspund și după o zi sau chiar câteva atunci când am nevoie de timp pentru a formula un răspuns (e.g. trebuie să mai aflu niște informații). Dar aproape mereu semnalez că am primit mesajul și că voi răspunde asap. Ce înseamnă asap, rămâne de văzut :)".
Radu Umbreș dezvăluie și unul dintre obiceiurile observate la ceilalți, care îl surprinde mereu într-o conversație virtuală.
Cea mai mare impolitețe pe net
Tratarea unui necunoscut cu o familiaritate exagerată. Atacurile la persoană nu la idee.
Ție ce ți se reproșează în comunicarea online
Deseori, afirmațiile mele sunt destul de asertive și fără echivoc iar asta este deseori interpretat ca aroganță sau ca închidere la alte perspective. În offline, tonul vocii și privirea ajută la „citirea” corectă a intenției.
Ce nu tolerezi sub nicio formă
Insultele (adresate mie sau oricui altcuiva).
Un ghid personal: ce se face și nu se face într-o conversație online
Nimic diferit de interacțiunile offline, doar mai multă grijă pentru a suplimenta absența comunicării non-verbale.
Relevanța formulelor de salut și de încheiere pe net
Sunt relevante și bineînțeles că le folosesc, de fiecare dată cu cineva necunoscut și deseori cu cunoscuții. „Salut!” „Numai bine, Radu” . Nu mă suprinde nimic, mă surprinde mai repede absența lor.
Când comunici prima dată cu un necunoscut, ce canal folosesti. Și ce ton
Prefer mailul, dar uneori folosesc FB pentru a ajunge mai repede la cineva. Un ton politicos, ca cel dintr-un mail oficial. Regula este destul de simplă: bunul simț, bunele maniere.
Fobia vorbitului la telefon
Un mesaj scris poate comunica informația necesară mai rapid și dă libertate respondentului de a răspunde atunci când are timp și dispoziție. Un telefon te obligă să te oprești fix atunci, ceea ce nu este mereu plăcut sau posibil. De asemenea, un mesaj îți dă libertatea de a nu răspunde, ceea ce nu se poate la telefon. Cred că mulți păstrează comunicarea prin telefon pentru persoanele apropiate sau pentru urgențe.
Coduri pe care le folosești în comunicarea online
Folosesc emoji-uri pentru a adăuga o valență pe care altfel aș exprima-o prin expresie facială/corporală. Punctele de suspensie servesc pentru a comunica pauze sau opriri, tot ceea ce facem prin voce, dar nu apare explicit într-un text. Un „Nu.” sublinază că oprirea nu este menită pentru a semnala începerea unei noi propoziții, ci pentru a sublinia că sursa dorește să încheie comunicarea pur și simplu - deci, răceală sau supărare pot fi ipoteze justificate.
Reguli de timp în care să răspunzi după ce ai văzut un mesaj scris
În funcție de urgența cu care se așteaptă un răspuns și în funcție de persoana care mă apelează. Prietenii și colegii au mereu prioritate. Deseori răspund și după o zi sau chiar câteva atunci când am nevoie de timp pentru a formula un răspuns (e.g. trebuie să mai aflu niște informații). Dar aproape mereu semnalez că am primit mesajul și că voi răspunde asap. Ce înseamnă asap, rămâne de văzut. :)))
Frecvența cu care îți verifici telefonul
Mult prea des. Uneori am petrecut câteva ore fără să îl verific, dar nu cred că am avut vreodată o zi întreagă în care să fac asta. De altfel, nu cred în „cure” sau „detoxifiere”, ci într-o gestionare realistă și pragmatică a folosirii online-ului. Pentru muncă (e.g. pregătirea cursurilor, scris, citit), folosesc Pomodoro (25 min activitate, 5 min pauza) în care nu ating telefonul (pe care oricum îl țin pe mute și în afara ariei vizuale) și nu deschid alte ferestre. Uneori folosesc chiar un program care mă menține forțat pe fereastra de lucru. Atunci când petrec timp cu copilul sau cu prietenii, pun telefonul deoparte și nu îl verific decât dacă știu că trebuie să primesc ceva imporant sau într-o pauză de interacțiune socială.
Obiceiuri care te-au surprins cel mai mult în conversațiile virtuale
Încetarea unei conversații fără a semnala asta. Uneori rămân ca prostul așteptând un răspuns care nu mai vine.
Cum te-a schimbat comunicarea online
M-a făcut uneori nejustificat de combativ sau exagerat de dornic să conving necunoscuți de anumite idei (mai ales când aceștia nu au nicio dorință să fie convinși). Mi-a oferit și șansa să transmit niște idei la oameni pe care nu cred că aș fi putut să ajung să le vorbesc. Am reușit să păstrez mai bine legătura cu niște prieteni mai îndepărtați (geografic, social), dar parcă și acord mai puțin timp prietenilor apropiați. Timpul și atenția sunt jocuri cu sumă nulă…
Comunicarea online în următorii 3 ani
Nu știu, nu pot să fac predicții într-un domeniu atât de impredictibil. Sunt sigur că vor apărea noi tehnologii care vor schimba destul de mult comunicarea online, inclusiv realitatea virtuală și interacțiunea cu și prin AI.