„Moromeții 3”. Stere Gulea încheie saga începută acum 36 de ani: „M-am dus în spatele poveștii ca să vedem și cine este autorul Moromeților”

„Moromeții 3”. Stere Gulea încheie saga începută acum 36 de ani: „M-am dus în spatele poveștii ca să vedem și cine este autorul Moromeților”

Zeci de ani de istorie românească au fost cuprinși în cele 3 filme din seria Moromeții. Cu „Moromeții 3”, regizorul Stere Gulea încheie saga începută cu 36 de ani în urmă și marchează ultimul film din cariera sa. Filmările la sunt în plină desfășurare în mai multe locații din țară, iar producția va avea premiera anul viitor, fiind distribuită de Transilvania Film. Scenariul este scris de Stere Gulea pe baza mai multor surse de inspirație, printre care jurnalele lui Marin Preda, poveștile Ninei Cassian și ale Aurorei Cornu.

În „Moromeții 3” îi vom vedea pe Alex Călin (Niculae Moromete), Horațiu Mălaele (Ilie Moromete), Mara Bugarin, Olimpia Melinte, Iulian Postelnicu, Răzvan Vasilescu, Dana Dogaru, Oana Pellea, Toma Cuzin, Laurențiu Bănescu, Conrad Mericoffer, Dorina Chiriac, Ana Ciontea, Cătălin Herlo, Aida Economu.

"Pentru Niculae Moromete lucrurile se complică de la un punct, fiindcă începe să își dea seama că una era să stea în cameră să scrie despre diverse lucruri, vrând să îi mulțumească pe șefii cu propaganda. Și alta era să vadă cum vin oamenii să îi zică: „Bine, bă, dar de ce ai făcut asta?”. Apoi vede lucruri și mai urâte și începe să se îndoiască de povestea pe care și-o spusese", spune Stere Gulea.

Pe platourile de filmare din satul Ulmi, județul Giurgiu, am povestit mai multe despre „Moromeții 3” cu regizorul Stere Gulea, cu producătorii Tudor Giurgiu și Oana Bujgoi Giurgiu, cu directorul de producție Vlad Gliga și cu actorii Alex Călin, Olimpia Melinte și Dorina Chiriac.
„Moromeții 3” este o producție Libra Films, realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei.

 

Cum a început totul. Ideea de a face „Moromeții 3”

Stere Gulea: M-am dus în spatele poveștii ca să vedem și cine este autorul Moromeților, cum a ajuns să scrie romanul. Cam 2 ani și jumătate mi-a luat să scriu scenariul pentru „Moromeții 3”, am scris pandemie mai mult. Am pornit de la ideea de a face un film mai degrabă despre Marin Preda, alias Niculae Moromete, ca să ajungem la opera lui. Asta a fost ideea mea. Pe parcursul repetițiilor cu actorii mai lucrez la dialoguri, dar povestea este scrisă, nu mai umblu la ea fiindcă nu mai am de ce.

 

Documentarea și inspirația

Stere Gulea: Am citit și m-am inspirat destul de mult din jurnalele lui Marin Preda. Au mai fost scrisorile lui către Aurora Cornu, care este nașa Moromeților, pentru că ea l-a convins să scoată manuscrisul din sertarul în care îl pusese și să înceapă să scrie din nou la el. El nu credea în romanul ăla, avea alte ambiții literare. Până la urmă, s-a convins și el că trebuie să îl scrie. Preda spune în jurnalul său ceva foarte interesant „Nu știu cât m-a iubit Aurora pe mine ca om și cât m-a iubit ca scriitor”. Era și ea o femeie puternică, era poetă. Zicea „N-am vrut să fiu numai nevasta lui Marin Preda”.
Am descoperit o lume interesantă prin Marin Preda, și pe el, cum apărea în mintea unor oameni, care îl știau mai mult sau mai puțin. El era și un om foarte tăcut, cenzurat, nu îi plăcea să se dea în spectacol și mulți l-au judecat greșit, nu l-au cunoscut. Era un om extraordinar de sensibil și Nina Cassian spune asta despre el în jurnalul său.


Stere Gulea & Tudor Giurgiu
Credit foto: Sorina Andreica

 

Producătorii

Oana Bujgoi Giurgiu: Mirosea a continuare, de când făceam „Moromeții 2”. M-am prins că îi încolțește în cap lui Stere Gulea ideea asta. De fapt, el a făcut un interviu cu Aurora Cornu în timpul pregătirilor pentru „Moromeții 2” și atunci a început să se gândească la povestea cu acest nou personaj. Se încheie totul foarte rotund. Mi se pare frumos cum se încheie.

Tudor Giurgiu: Noi am vrut să facem filmul peste 2 ani, dar ne-a rugat domnul Gulea să îl facem acum, că are și dumnealui o vârstă. Ca producător, cel mai provocator este să adunăm banii. Deocamdată, filmul nu este finanțat. Am intrat în filmări fără plasă de siguranță și încă stau cu teamă, să avem de unde să plătim salariile tuturor. Tu mă vezi aici la filmare, dar eu dau mereu telefoane, încerc să mai adun bani, nu este ușor.

 

Bugetul filmului

Tudor Giurgiu: Dacă ar fi să estimez acum un buget al filmului, aș zice că va fi în jur de 1,5 milioane de euro. Pentru filmări, cel mai mult plătim pe decor, construcții de decor, locații, salariile echipei. S-au mărit toate prețurile, iar de la ultimul meu film din februarie anul trecut, costurile cu un om au crescut cu 15%. La o echipă mare cum avem aici, cum avem și multă figurație, nu putem să stăm cu un singur om la machiaj, de exemplu. E greu și pentru că noi nu avem o compensare la fel de la CNC, adică banii sunt tot cam ăia de anul trecut, dar noi trebuie să plătim mai mult.

Oana Bujgoi Giurgiu: Filmul costă mult mai mult în partea de post-producție. Noi adunăm banii și ne chinuim să filmăm, apoi descoperim că sunt multe găuri pe care să le acoperim, ca să îl terminăm. Aici vor fi niște cheltuieli pe care acum nici nu le putem estima, în primul rând pentru că vor fi foarte multe efecte vizuale din cauza faptului că nu mai avem locații în care să putem face filme de epocă.

 

Provocările unei producții de epocă

Vlad Gliga: E greu să faci o producție de epocă în zilele noastre. În primul rând vorbim despre găsirea locațiilor potrivite, pentru că deja termopanele și graffitiurile sunt peste tot. Sunt uimit că colegii mei au găsit locațiile de care avem nevoie. După aceea, intervine scenografia, care transformă locurile de filmare. Apoi trebuie găsiți actorii potriviți, pe care trebuie să îi îmbrăcăm ca în vremurile acelea. Astea toate în contextul în care suntem condiționați și de un buget restrâns. Oana cu Tudor fac minuni să strângă bani. Eu cred că este un film istoric, și nu pentru că este de epocă, ci pentru că este ultimul film al lui Stere Gulea.


Credit foto: Sorina Andreica

 

Completarea distribuției, alegerea noilor actori

Stere Gulea: Pentru rolurile noi din „Moromeții 3” am făcut un casting destul de greu. În primul rând aveam de ales interpretul personajului principal (n.r. Alex Călin), care duce filmul de la primul cadru până la ultimul. A trebuit să găsesc un actor la vârsta la care îl găsim pe Marin Preda, 33-34 de ani, deci nu mai putea să fie actorul din Moromeții 2 (n.r. Iosif Paștina). A trebuit să caut un actor potrivit și l-am găsit pe Alex.

 

Ce e diferit de la Moromeții 2

Stere Gulea: În primul rând, lucrăm cu o altă generație de actori. Ei nu știu epoca foarte bine, nu știu nimic despre acele vremuri și atunci am fost nevoit să le spun cât mai multe ca să înțeleagă vremurile, raporturile, relațiile, ce însemnau anumite expresii, avertismente și așa mai departe. Totul era diferit față de vremurile în care ne aflăm. De pildă, să luăm libertatea, pentru ei este greu să înțeleagă cum un scriitor nu avea voie să scrie ce voia. N-aveai voie să scrii, cineva trebuia să îți spună cum să scrii. Deci, sunt multe lucruri care țin de epocă, pe care trebuie să le explic.


Credit foto: Sorina Andreica

 

Frământările personajului principal

Stere Gulea: Pe lângă poveștile lui de dragoste, personajul Niculae Moromete are problema asta: scriu ce mi se cere sau nu? Și, dacă nu, atunci ce mi se întâmplă, la ce riscuri mă supun. Și ce se întâmplă cu mine. Astea sunt problemele pe care le are scriitorul. În ceea ce-l privește pe Ilie Moromete, el vede lucrurile concret. Și îi spune lui Niculae că ce vor ei tinerii să facă nu este bine, chiar dacă ei spun că o să fie bine. Cum adică o să fie bine? El are un scepticism funciar. Privarea lui de pământ înseamnă că îi este luat rostul ca țăran, nu mai are independență și libertate. Asta pentru el clar că nu sună deloc bine.


Credit foto: Sorina Andreica

Pentru Niculae Moromete lucrurile se complică de la un punct, fiindcă începe să își dea seama că una era să stea în cameră să scrie despre diverse lucruri, vrând să îi mulțumească pe șefii cu propaganda. Și alta era să vadă cum vin oamenii să îi zică: „Bine, bă, dar de ce ai făcut asta?”. Inclusiv părinții lui. Apoi vede lucruri și mai urâte și începe să se îndoiască de povestea pe care și-o spusese. Putea să mintă cât era departe, dar când vede ce se întâmplă de aproape, că mai și mor oameni, devine complicat să mai mintă, să facă ce i se cere.


Credit foto: Libra Films

 

Niculae Moromete. Pregătirea personajului

Alex Călin: În primul rând pentru mine este o onoare să îl interpretez pe Niculae Moromete, având în vedere istoria filmului. Chiar cred că este un film istoric. Am început repretițiile destul de repede după ce am aflat că am luat castingul și vreo 3 luni de zile am repetat cu domnul Gulea și cu celelalte actrițe, în special cu Olimpia Melinte și cu Mara Bugarin, care sunt iubitele mele în film.

Am primit multe cărți de citit, și din partea domnului Gulea și de-ale lui Marin Preda și scrisori între Preda și iubitele sale. Și tot felul de scrisori dintre el și prieteni, sau lucruri scrise de alții despre el. Am încercat să trec prin toate sursele astea. Dar cel mai mare ajutor a venit din partea domnului Gulea, care a fost portița noastră către lumea aceea, la care noi nu am avut acces direct. L-a și cunoscut personal pe Marin Preda, a cunoscut-o și pe Aurora Cornu. Au fost multe surse de inspirație, dar personajul se dezvoltă pe parcursul repetițiilor și filmărilor. Zi cu zi mai descopăr alte lucruri despre el din relațiile cu ceilalți și situațiile în care este pus Niculae Moromete.


Credit foto: Sorina Andreica

 

Când ai simțit că poți să faci un personaj credibil

Alex Călin: De când am stat de vorbă cu domnul Gulea, l-am întrebat dacă crede că pot să-l fac și a zis „Da, te-am ales, am încredere și o să fie bine”. Acum, nu simt vreo presiune mare că e un rol principal, dar, na, pot să apară întrebări „Eu chiar sunt în proiectul ăsta, în care o să lucrez cu o groază de actori cu care am copilărit și cu colegi de generație pe care îi apreciez foarte mult?”.


Credit foto: Sorina Andreica

 

Secvențele cu Horațiu Mălăele. Relația lui Niculae cu tatăl său în „Moromeții 3”

Alex Călin: Am câteva scene cu el. Sunt foarte frumoase. Trece ceva timp de când Niculae își văzuse tatăl, dar se văd și este o relație foarte faină tata-fiu. Cumva, genul „Uite, ai ajuns la maturitate, ești un scriitor cunoscut, un om care se întreține singur din arta lui. Sunt mândru”. Ilie Moromete nu este tipul care să facă complimente, dar mi se pare că este un respect reciproc între cei doi. Chiar dacă aparițiile celor doi împreună sunt mai scurte decât în Moromeții 1 și Moromeții 2, sunt super intense. Marin Preda a scris romanul în primul rând plecând de la relația lui cu lumea din care a venit, dar și cu un soi de respect pentru ce a reprezentat tatăl lui. Pentru asta chiar simt o mare responsabilitate, pentru fiecare dintre scenele care vor fi cu Moromete bătrân (Horațiu Mălăele). Mi se pare că sunt super importante, pentru că tatăl lui îl dirijează în viață pe Niculae care își caută un fel de confirmare la tatăl său.

 

Provocările tehnice ale rolului

Alex Călin: Sunt destule, dar ochelarii mă provoacă pentru că sunt multe momente în care în ei se poate vedea toată echipa de filmare. Trebuie să fiu atent, că dacă am mișcat un pic capul se vede toată echipa de filmare. Cu fumatul iar este o provocare, pentru că eu nu sunt fumător și am avut secvențe în care a trebuit să fumez, pentru că Marin Preda fuma foarte mult. M-au ajutat ei colegii cu țigări fără tutun, dar au fost secvențe în care a trebuit să fumez țigări fără filtru adevărate pentru că aș fi stat altfel să scuip iarbă toată filmarea. Undeva pe la mijlocul primei duble eram avioane (râde). Am avut vreo 3 duble.


Credit foto: Sorina Andreica

 

De la filmări. Alte personaje din „Moromeții 3”

Olimpia Melinte: Am așteptat un an să vină ceva nou spre mine. Anul trecut mi-am dorit să iau o pauză să mă ocup de mine, pentru că, în ultimii ani am muncit foarte mult și simțeam nevoia să stau cu familia mea, cu copiii și cu oamenii dragi. Și, uite, că a venit domnul Gulea cu acest proiect, am fost la casting și de la prima audiție mi-am dat seama că vreau să fac parte din echipă. Mai ales pentru că întâlnirea cu el mi-a plăcut și m-a inspirat. Și, mai apoi, citind povestea personajului meu, care este un personaj inspirat din viața reală, știind și câte ceva despre Marin Preda și admirându-l ca autor, am zis că este o oportunitate pentru mine să fac și altceva. Îmi doream enorm să fac epocă, așa că m-am luptat ca la un meci adevărat ca să ajung să fiu astăzi aici și sunt foarte recunoscătoare. E primul personaj de epocă inspirat din viața reală și asta m-a incitat foarte mult.

Am citit tot ce s-a scris despre ea, tot ce a scris ea. Și am urmărit-o în interviuri foarte mult timp. Înainte de fiecare zi de filmare, seara mă culc cu vocea ei în cap și cu imagini cu ea, la care mă uit. Mi se pare foarte interesantă ca personaj, chiar dacă nu semăn cu ea.

Dorina Chiriac: Întotdeauna este foarte frumos la filmări la Stere Gulea și Vivi Drăgan Vasile. Cred că toți de aia am venit, pentru ei, dovadă stă faptul că cei mai mulți dintre noi nu am întrebat înainte mai nimic legat de scenariu, bani. Nu, a zis Stere Gulea „Hai!” și am venit. Personajul meu este o apariție colorată pe care și-a dorit-o Stere Gulea și am răspuns provocării sale la joc. Nu mi-a pus vreo piedică personajul, dar este un exercițiu frumos de viață. Mă implic mai puțin în artă în ultima vreme și aleg cu grijă în ce intru, iar „Moromeții 3” este ceva ales, cu Stere Gulea și Vivi, cu toată echipa. Este o bucurie foarte mare că Tudor Giurgiu și Oana Giurgiu s-au luptat să facă povestea asta să existe.


Credit foto: Sorina Andreica

 

Negocierea creativă cu actorii

Stere Gulea: Este o relație care, practic, există între actori și regizor. Actorul, oricât ar fi el de experimentat, simte nevoia unui control. Adică vrea să vadă linia rolului, dar el nu are în cap toată povestea, toate situațiile. Singurul care le are este regizorul. Pe urmă, tot regizorul este atent să nu fie discrepanțe de la o secvență la alta, să nu fie răsturnări prea mari.

 

Încheierea unei saga cu „Moromeții 3”

Stere Gulea: Sunt 3 filme pe care le-am făcut, este vorba despre 100 de ani de istorie românească. Dacă este cineva curios să vadă cum era atunci, să înțeleagă vremurile acelea, ar fi bine să le vadă. Pentru „Moromeții 3” eu vreau să îmi fac treaba cât pot de bine. Dacă oamenii vor dori să vadă ce a ieșit, nu mă procupă deocamdată, mă preocupă să terminăm cu bine filmările.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related