O să fie și mai rău. Asta e predicția pentru 2023 a Ralucăi Feher. În ce fel? Prudență, ieftineală, influencereală. Suntem la granița dintre AI, TikTok și sărăcie, iar publicitatea ne răspunde cu întrebări despre fericire și răspunsuri cu prețuri mici. Nostalgia ne îmbracă pe toți. Iar vedetele ne îndeamnă suav să cumpărăm tot.
”Mă rupe pe genunchi folosirea excesivă a vedetelor. Ca-n bancul cu Ceaușescu, deschizi televizoru-Ceaușescu, deschizi radioul-Ceaușescu, deschizi ziarul-Ceaușescu, mi-e și frică să deschid conserva asta, așa și cu influencerii, miraculosul unguent care face să îți crească părul, să-ți scadă colesterolul, să-ți umfle pectoralii”, spune Raluca Feher.
Anul trecut, Raluca a continuat să învețe să meargă pe cărările sucite ale antreprenoriatului, cu Feher&Asociații. A învățat să fie omul-orchestră, să se organizeze mai bine, să nu se înfurie des, să ordoneze frustrările diplomat. Despre bilanțul lui 2022 și previziunile lui 2023, povestește ea mai jos:
Cu ce energie creativă ai început 2023
Muncesc de pe 4 ianuarie, dacă mi-a trebuit antreprenoriat, mi-am luat antreprenoriat peste ceafă.
Dar nu vreau să mânii pe domnu cu barbă, am 3 clienți noi, mai amușin încă 2. Good things come for those who work on 4th of January.
Invățăturile din 2022
Am învățat să fiu omul-orchestră, să mă organizez mai bine, să nu mă mai înfurii, să fac plecăciuni, să-mi înghit frustrările.
Am înțeles că sunt lucruri mai importante în viață decât brieful X și clientul Y și că oamenii cu care lucrezi sunt departe de a fi prietenii tăi.
Am studiat la Școala Paranoiei și mi-am făcut masterul în Spune-mi ce vrei să auzi, ca să nu-ți zic niciodată.
Nu am avut puncte de cotitură, doar mers înainte, ca tancul Leopard.
Lecțiile creative? Că ne-am întors la grădiniță, că retrăim anii 90, se poartă pantalonii cu pense și se ascultă New Kids on the Block.
Industria creativă din România, cu bune și rele
Mi-a arătat prietena mea topul unei organizații creative, apărut chiar pe IQads. Am râs mult când am văzut cum jurații își dau premii unii altora și tu te uiți ca boul la acest spectacol trist întrebându-te dacă ești singurul normal la cap sau mai sunt și alții care văd, dar social scoringu îi face să-și țină gura.
Mă uit la outdorurile din oraș, sticle de ulei, pachete de zahăr, prețu vizibil de la Ruse.
O urâțenie și sărăcie fără egal. Dar creativii se bat pe spate și se felicită pentru spoturi de 3 minute, de net, care au costat 280.000 de euro, la aplicații gratuite pe care le descarcă tot studenții sau șoferii de Uber.
Singura campanie care mi-a plăcut, mi-a plăcut mult, a fost cea la Mega Image cu Bendeac. Deșteaptă, nu aceeași rețetă cu influenceru pus să vândă șampon, cartofi sau telefoane.
Ba nu, îmi place și tot ce face covrigăria Luca.
Ce se întâmplă bine? Nimic. Absolut nimic.
Trenduri
Mă rupe pe genunchi folosirea excesivă a vedetelor. Ca-n bancul cu Ceaușescu, deschizi televizoru-Ceaușescu, deschizi radioul-Ceaușescu, deschizi ziarul-Ceaușescu, mi-e și frică să deschid conserva asta, așa și cu influencerii, miraculosul unguent care face să îți crească părul, să-ți scadă colesterolul, să-ți umfle pectoralii.
S-a produs o Catenizare a publicității, toată lumea se bate pe aceiași 7 oameni, bloggeri, cântărețe, actori, stand-up comedianți, cu cât mai mulți, cu atât mai multe șanse de succes.
Headlineurile sunt ridicole, nu am mai văzut un ad cu tâlc, inteligent, de 10 ani.
Totul e o întrebare: vrei să, visezi să… urmat de un call to action care îți spune, invariabil, să te bucuri.
Bucură-te de operația de mastectomie.
Care e cea mai mare provocare anul acesta pentru branduri și agenții
Probabil secționarea bugetelor de marketing, aplicată în mai toate locurile de care am auzit eu. Cu un buget mai mic, cu inflație mare și reducerea capacității de cumpărare, treaba nu e deloc roz pentru zona mainstream. Oamenii cumpără mai puțin, se pliază în ei, ca de obicei, tot săracii suferă.
Pentru agenții nu e un an prea bun, bineînțeles, mai puțin Feher&Asociații, hehehehe, pentru că reducerea bugetelor înseamnă reduceri de salarii sau de personal. Mai mult, a apărut agenția tâlhar de drumu mare, exista și înainte fenomenu, acum însă e aprig, agenția care atacă poștalionul în care treci cu clientul, răpindu-l cu o ofertă de creație-gratis sau mai știu eu ce.
O predicție pentru anul 2023
O să fie și mai rău. Prudență, ieftineală, singurii care vor face bani vor fi influencerii.
Ce urmează după TikTok
Este un canal, un vehicul, nu un trend.
Conținutul lui, aș zice imbecilizant în proporție de 99%, va fi mutat, probabil, pe următorul TikTok, o platformă video care va combina jocurile cu porno-ul și chatul.
Ai testat aplicațiile AI?
Deloc. Și nu am nicio urmă de curiozitate. Am citit totuși despre ele, ce zic alarmiștii și ce zic suporterii. Înțeleg că un discurs al lui Iohannis a fost scris de ChatGPT mai bine decât băieții care fac discursurile președintelui dar, sincer, mă așteptam ca un robot să aibă speechurile scrise de un robot.
Cum România e în urmă cu 40 de ani față de restul lumii civilizate, nu am nicio tresărire în privința AI. Mai degrabă mi-e frică de manualul de religie și lipsa wc-urilor din școli.
Ce citești. Ce asculți
Sunt abonată la diverse publicații, călătoresc mult și sunt, astfel, expusă la comunicarea făcută în țări care practică mai puțin onania creativă. Văd ce au spaniolii, portughezii, suedezii sau englezii în pauzele publicitare sau în sălile de cinema.
Ascult podcasturi, ascult radio în mașină atunci când nu sunt în țară.