Peste 110 proiecții, o selecție de 32 de filme franceze și francofone, lungmetraje și scurtmetraje, 13 orașe din țară. Miercuri, 15 martie, a început a 27-a ediție a Festivalului Filmului Francez, care vine cu o mulțime de noutăți, după cum promit Victor Benderra - Coordonator și programator FFF2023 și Ioana Florescu - Responsabil de proiecte de film și al cinematografului Elvire Popesco la Institutul Francez din România.
"Am vrut în primul rând să oferim publicului din România șansa să descopere filmele apreciate de criticii de film francezi și de publicul francez în ultimul an. A fost o bucurie pentru noi că o bună parte dintre filmele aflate în secțiunea Panorama au fost recompensate anul acesta la premiile Cesar".
Victor Benderra este absolvent al EMLYON Business School, a lucrat în companii de producție și distribuție franceze. A făcut parte din echipa de vânzări internaționale a mk2 films, o companie specializată în cinematograful internațional de autor. Din 2021 este Responsabil Misiune Audiovizual la Institutul Francez din România și promovează cinematografia și audiovizualul francez în România.
Ioana Florescu este din septembrie 2022 coordonatoarea Cinematografului Elvire Popesco al Institutului Francez din Bucureşti. A studiat Filmologie la Universitatea din Viena. După revenirea în 2017 în România, a colaborat cu câteva festivaluri de film, printre care Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF, unde a fost coordonator de program, și Astra Film Festival (festival de film documentar, Sibiu, România), unde a lucrat ca pre-selecționer.
Vorbim cu Victor și Ioana în rândurile de mai jos despre Festivalul Filmului Francez, care se desfășoară până pe 26 martie, cinematografia franceză și relația oamenilor cu cinema-ul după pandemie.
Ce aduce nou ediția din acest an a Festivalului Filmului Francez
Ediția din acest an aduce o mulțime de noutăți. În primul rând, ne bucurăm să aducem un omagiu cineastului Jean Eustache, prezentând două dintre filmele sale: La maman et la putain și Mes petites amoureuses. Vom celebra de asemenea cinematografia francofonă prin secțiunea Pépites Francophones, care cuprinde cele mai recente filme francofone arătate la marile festivaluri internaționale de film. Anul acesta vom propune publicului multe evenimente speciale: o discuție despre viitorul sălilor de cinema, organizată în parteneriat cu Films in Frame, precum și o proiecție a cinci scurtmetraje realizate de studenți ai importantei școli franceze de film La Fémis. Nicolas Lasnibat, director de studii al școlii, va fi prezent la proiecție pentru a prezenta La Fémis publicului. Nu în cele cele din urmă, două afterparty-uri ale festivalului vor avea loc la Platforma Wolff, în 17 și 25 martie. În cadrul acestora vor fi proiectate filme experimentale din selecția festivalului Ars Electronica, însoțite de DJ seturi ale artiștilor francezi Kleo și Vitamine.
O altă noutate este că anul acesta festivalul are loc prima dată la Craiova. În total, festivalul se desfășoară în 13 orașe: București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Arad, Brașov, Brăila, Constanța, Craiova, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava și Târgu Mureș.
Proiecțiile și selecția lor
În total, în toate cele 13 orașe, vor avea loc peste 110 proiecții. Selecția de anul acesta cuprinde 32 de filme franceze și francofone, deopotrivă lungmetraje și scurtmetraje. Ca în fiecare an, în procesul de selecție ne-am ghidat după câteva principii prioritare: în primul rând, ne-am dorit ca selecția noastră să reflecte cât mai bine peisajul actual al producției cinematografice franceze. Astfel, am căutat să includem atât filme cu succes la public, cât și filme apreciate de critica de specialitate. Totodată, ne-am dorit să reprezentăm viziuni cinematografice cât mai diverse și să continuăm să susținem tinerii cineaști aflați la început de drum, cu ajutorul secțiunilor competiționale dedicate tinerelor talente (scurt-metraj și lung-metraj. Publicul va putea descoperi creativitatea și ingeniozitatea tinerilor regizori francezi.
Filmele incluse în secțiunea Pépites Francophones
Ideea acestei secțiuni exista de mai multă vreme, însă anul acesta am profitat de împlinirea a 30 de ani de la aderarea României la Organizația Internațională a Francofoniei (OIF) pentru a prezenta publicului câteva dintre cele mai mari realizări ale cinematografiei francofone recente. În cadrul Pépites Francophones, publicul va descoperi 5 filme: producția elvețiană La ligne de Ursula Meier, selecționat la Berlinale în 2022, o emoționantă dramă de familie; filmul Dalva, al regizoarei belgiene Emanuelle Nicot, un portret sensibil și nuanțat al unei tinere supraviețuitoare a abuzului, recompensat cu premiul FIPRESCI Semaine de la critique la Cannes 2022; comedia canadiană Au revoir le bonnheur, thrillerul polițist franco-tunisian Ashkal și filmul Si le vent tombe, a cărui acțiune se petrece în teritoriul Nagorno Karabakh, localizat între Armenia și Azerbaijan.
Secțiunea Panorama. Criteriile alegerii filmelor
Am vrut în primul rând să oferim publicului din România șansa să descopere filmele apreciate de criticii de film francezi și de publicul francez în ultimul an. A fost o bucurie pentru noi că o bună parte dintre filmele aflate în secțiunea Panorama au fost recompensate anul acesta la premiile Cesar. De exemplu, La nuit du 12 de Dominik Moll a câștigat premiul César pentru cel mai bun film și pentru cea mai bună regie.
Alte filme din secțiunea Panorama care au câștigat premii César sunt Revoir Paris de Alice Winocour, Saint Omer de Alice Diop și L’Innocent de Louis Garrel.
Am vrut să propunem în această secțiune și filme pentru publicul larg și pentru copii: Le nouveau jouet de James Huth, Le chêne de Laurent Charbonnier și Michel Seydoux și La petite bande de Pierre Salvadori.
Filmele din competiţia de lungmetraj
Această secțiune propune publicului filme care sunt inovatoare din punct de vedere formal. Ne gândim în special la Mourir à Ibiza, regizat de Anton Balekdjian, Léo Couture și Mattéo Eustachon, un film de o sensibilitate remarcabilă. Este un film care urmărește prietenia dintre trei oameni pe parcursul a trei veri.
Un alt exemplu este Astrakan, al lui David Depesseville, un film care explorează copilăria într-un ton naturalist și oniric, prezentat la Festivalul de la Locarno. Este un film puternic influențat de Jean Eustache și Maurice Pialat. Din competiția de lungmetraje face parte și Goutte d'or, de Clément Cogitore, un film care a fost prezentat la Semaine de la Critique de la Cannes. Regizorul explorează în mod realist și sumbru un cartier al Parisului. Acest film este un thriller urban uluitor și tulburător.
Nu putem să nu numim și celelalte două filme din selecție, La Passagère de Héloïse Pelloquet și Petite Nature de Samuel Theis, care cu siguranță vor emoționa publicul.
Invitații speciali ai Festivalului Filmului Francez
Invitații speciali ai festivalului sunt Françoise Lebrun, Clément Cogitore, Marie NDiaye și Jean-Paul Salomé. Françoise Lebrun va veni la București pentru a prezenta La Maman et la Putain, film în care interpretează personajul Veronika. Actrița a impresionat criticii și cinefilii cu monologul său final. Clément Cogitore va fi și el prezent la București pentru a prezenta filmul său Goutte d'Or. Cogitore este, de asemenea, un cunoscut artist contemporan. Două dintre lucrările sale sunt expuse în prezent la Art Safari, fapt care arată aprecierea de care se bucură aici și accentuează importanța vizitei sale. Marie NDiaye va veni să stea de vorbă cu publicul după proiecția filmului Saint Omer, al cărui scenariu l-a scris împreună cu Alice Diop. NDiaye este cunoscută mai ales în cercurile literare. În 2009, spre exemplu, a câștigat Premiul Goncourt. Încă un invitat pe care îl putem menționa este regizorul Jean-Paul Salomé, care va prezenta filmul La Syndicaliste la București, în cadrul ceremoniei de închidere a festivalului.
Despre cinematografia franceză a momentului
Cinematografia franceza este și astăzi admirata și respectata în lumea largă. Dacă ne uităm la Festivalul de Film de la Cannes, de exemplu, filmele marilor cineaști francezi se regăsesc întotdeauna în competiție. Desigur, ca toate cinematografiile naționale, și cea franceză este afectată de dominația platformelor de streaming.
După pandemie, cei care lucrează în această industrie s-au temut că oamenii din Franța nu vor mai merge la cinema. Când vedem însă că numeroase filme recente au atras un mare număr de spectatori și au fost foarte apreciate, constatăm că avem motive să fim optimiști. Dacă ne uităm la cineaști, în special la cei tineri, ale căror filme fac parte din Competiția tinere talente - lungmetraj a Festivalului Filmului Francez, redobândim încrederea în faptul că viitorul cinematografiei franceze este pe mâini bune.