[La shopping cu creativii] Cristina Choleva: După ce stai 8 ore cu ochii într-o pungă de pufuleți, clar o să vrei să mănânci pufuleți

[La shopping cu creativii] Cristina Choleva: După ce stai 8 ore cu ochii într-o pungă de pufuleți, clar o să vrei să mănânci pufuleți

Unde e limita dintre consumator și insider, în momentul în care tu lucrezi la produsele de pe raft, și tot tu ajungi să le plătești la un moment dat? Sunt creativii influențați de propriile capcane publicitare sau sunt imuni la promoții? Cristina Choleva, art director Saatchi & Saatchi, spune deja din titlu ce se întâmplă în cele mai multe cazuri. Cu toate astea, viața personală are propriile legi, iar selecția are și alte criterii.

Este normal să nu te mai influențeze publicitatea atunci când tu faci reclamele. Până să ajungă pe TV sau în digital ele trec prin fața ochilor mei de zeci de ori. Devin imună la ele, spune Cristina. 

Cristina nu are branduri preferate, merge la shopping pe testate, iar dacă ceva îi place, îl va cumpăra și a doua oară. Iar dacă un produs nu are reclamă pe televizor, nu înseamnă că acel produs nu este bun, spune ea.

 

Shopping-ul: corvoadă sau plăcere?

Pot să zic despre mine că sunt o shopaholică. Îmi place să cumpăr haine, încălțăminte, decoruri, gadget-uri, vacanțe. Timp și bani să fie, că în rest mereu găsesc lucruri care îmi plac și de care cred mereu că am nevoie. De cele mai multe ori le cumpăr din impuls și abia apoi îmi dau seama că nu le voi folosi.

Pandemia a schimbat foarte mult atitudinea mea în ceea ce privește shopping-ul. Am cumpărat doar online iar asta m-a făcut să mă gândesc de două ori dacă chiar am nevoie de acele lucruri. E clar că în materie de îmbrăcăminte am renunțat să îmi achiziționez foarte multe articole. Nu ieșeam din casă, de ce mi-ar fi trebuit atâtea haine?! Însă ajunsesem să îmi cumpăr lucruri de care aveam nevoie ca să îmi fac munca și zilele mai plăcute.

 

Calculată sau cheltuitoare

Sunt și calculată, sunt și cheltuitoare, depinde de situație și de produs. Dacă găsesc ceva ce îmi place foarte mult dar are un preț mare mă gândesc de două ori dacă să îl cumpăr sau nu. Eu am un fel de ritual al meu de shopping. De cele mai multe ori merg într-un magazin, văd articolul, îl probez, plec. Apoi dacă ajung acasă și îmi rămâne gândul la el cel puțin o zi îl voi achiziționa, dacă uit de el înseamnă că nu era atât de interesant.

Mă uit la preț ce-i drept, dar de cele mai multe ori mă uit mai degrabă la eticheta produsului. Trebuie să existe un raport între calitate și preț. Dacă raportul este corect atunci voi cumpăra produsul. Iar ca să răspund la ultima întrebare, produsele cosmetice de calitatate sunt acele lucruri mai scumpe la care nu aș renunța niciodată, iar ele mă ajută să îmi mențin sănătatea și aspectul fizic.

 

Tabieturi de shopping

Tabieturi nu am pentru că nu am timp. Cred că de vreo 5 ani încoace nu am mai fost la o sesiune de shopping. Mai mereu mă uit online la produsele care îmi plac, merg repede în magazin să le probez (asta dacă am timp) și dacă sunt ok le cumpăr dacă nu sunt 100% convinsă plec. Iar abia apoi intervine ritualul de mai sus în care mă gândesc la ce am văzut, probat.

Dacă nu ajung în magazin fizic atunci le iau online și le returnez dacă nu sunt mulțumită de ele. Procentul pentru cumpărăturile online ar fi 70% iar cel pentru offline 30%. Ultimul produs cumpărat online a fost un telefon.

 

Online sau offline

În magazine ajung doar pentru produse alimentare. Acolo trebuie să merg fizic ca să citesc tot ce e scris pe etichetele produselor și să mă asigur că sunt în regulă. De asemenea țin mult ca legumele și fructele pe care le cumpăr să fie proaspete și românești, deoarece îmi doresc să susțin producătorii români (ar fi ideal dacă aș reuși să găsesc produse românești în orice anotimp).

Sunt lacto-vegetariană și asta m-a transformat într-un mic critic al tuturor produselor existente pe piață. În rest, articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte, home and deco le cumpăr online de cele mai multe ori.

 

Program pentru mersul la supermarket

Da. Când se termină bananele și iaurtul, atunci știu sigur că trebuie să ajung la supermarket.
Prefer supermarketurile mari pentru că mereu mi se mai lipesc de mână și alte produse care nu erau pe lista mea. Îmi place să încerc lucruri noi.

Îmi fac lista în cap înainte să plec de acasă, dar nu o respect niciodată. Am avut cazuri în care am plecat cu gândul de a-mi cumpăra ceva și am ajuns să cumpăr o mulțime de lucruri înafara celor pentru care mi-am început misiunea.

 

Plăcerile vinovate

Ciocolată, multă ciocolată. Vin și fructe uscate. Mereu vor fi în coș, deși dulapul geme uneori de ele.

 

Inflația și shoppingul

Totul s-a scumpit. Mă mir că nu ne pun impozit și pe aer. Într-adevăr s-a mărit suma finală a coșului de cumpărături și am resimțit-o foarte tare pe finalul anului trecut. Am niște produse pe care le cumpăr recurent și am observant lună de lună cum se scumpeau cu câte 5 lei, 10 lei. Unele au ajuns acum să coste dublu. Pentru că la mine timpul este foarte limitat și mesele sunt foarte rare. Mănânc puțin și bun. Nu stau să îmi calculez bugetul niciodată pentru că știu că nu mă ajută cu nimic. Mi-ar da dureri de cap extra.

 

Ai renunțat la anumite lucruri pe care le luai în mod obișnuit?

Nu. Nu am renunțat la nimic. Călătoresc mai rar doar. Nu mai pot pleca atât de des din țară.

 

Jobul și promoțiile

După ce stai 8 ore cu ochii într-o pungă de pufuleți, clar o să vrei să mănânci pufuleți. Nu ai cum. Cam așa funcționează la mine lucrurile ca Art Director. Apetitul vine și din ce vezi, nu ai cum să nu vrei să încerci produsul. Dar într-adevăr experiența de agenție te face să vezi altfel lucrurile. Ochii mei văd roșu și font mare în fiecare zi, din păcate nu îi mai impresionează promoțiile.

 

Insider și cumpărător

Fac o disociere pentru că doresc să îmi mențin corpul și mintea sănătoase. Este normal să nu te mai influențeze publicitatea atunci când tu faci reclamele. Până să ajungă pe TV sau în digital ele trec prin fața ochilor mei de zeci de ori. Devin imună la ele.

 

Ai vreun produs pe care nu l-ai cumpărat din cauza reclamelor? Dar invers?

Da. Snickers. Mă transform în divă când mi-e foame, iar ciocolata e preferata mea.

 

Branduri preferate

Nu am branduri preferate. Testez orice, dacă îmi place ceva îl voi cumpăra și a doua oară. Îmi place să dau șanse și altor produse. Nu mă las influențată de ce aud sau văd în jur, la TV, radio, online. Dacă un produs nu are o reclamă pe TV, nu înseamnă că e un produs rău.

 

Etichetele

Da, citesc tot. La produsele alimentare mă uit să nu conțină aditivi, E-uri etc. La îmbrăcăminte sunt foarte atentă de conținutul materialului, exclud din start poliesterul. Prefer produsele din bumbac, in, mătase și lână.

 

Ți s-a întâmplat să lucrezi pentru produse care nu-ți plăceau, dar pe urmă să devii fanul lor?

Mi s-a întâmplat să lucrez cu multe produse care nu îmi plăceau, însă niciodată nu am ajuns fanul lor. Munca e muncă, viața mea personală e alt capitol.

 

În caz de apocalipsă, 3 produse pe care le-ai lua cu tine în buncăr

Telefon, apă, oglindă.

 

Shoppingul peste 20 de ani

Online, direct din app, cu livrare prin drone în aceeași zi la tine acasă.

 

Te uiti la coșurile de cumpărături ale celor din fața ta de la coadă?

Niciodată. Dacă sunt ultima de la coadă las coșul și mă duc să mai iau încă ceva. Dacă sunt pe la mijlocul cozii îmi așez produsele pe bandă. Dacă sunt a doua de la coadă sunt cu ochii în telefon.

 

Ce ar spune coșul tău de cumpărături despre tine

Ia un coș mai mare data viitoare! (asta ar zice coșul despre mine)
Cumpără mai puțină ciocolată! (cel de la supermarket)
Nu mai lăsa articole în coș fără să le cumperi! (cel online)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related